آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی مطالعه دانش‌آموزان در استان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.

3 دانشیار گروه علم اطلا عات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.

10.22067/infosci.2024.68917.1014

چکیده

مقدمه: ترویج مطالعه نیازمند نگرش جامع است .آسیب شناسی مطالعه باید مو جب تقویت انگیزه مطالعه، گسترش افق فکری وایجاد نگرش جدید در دانش آموزان شود. ولی تمرکز بر تعیین ابعاد آسیب های مطالعه دانش آموزان در مدارس ایران تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلّفه‌های فرهنگی و اجتماعی موثر بر مطالعه دانش‌آموزان دراستان تهران است.

روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نوع روش آمیخته است که با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای، دلفی و پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه: ۳۰ نفرکارشناسان فرهنگی (پنل دلفی) و ۳۷۹ نفر معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه نظری استان تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به‌صورت تصادفی طبقه‌ای پرسشنامه بین آن‌ها توزیع شد. تجزیه و تحلیل

داده‌ها با استفاده از t-test یک نمونه‌ای و آزمون تحلیل واریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد بین مولفه های فرهنگی و مولفه های اجتماعی و میزان مطالعه دانش آموزان

رابطه معنی‌داری وجود دارد و همچنین بین مؤلفه‌های مذکوردر سطح مدارج تحصیلی مختلف معلمان نیز تفاوت معنی داری وجود دارد. در این پژوهش، آموزش کتابخوانی در مدارس در افزایش مطالعه و آسیب های اجتماعی در کاهش میزان مطالعه دانش آموزان مهمترین نقش را داشتند.

نتیجه‌: آموزش کتابخوانی در مدارس ، و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق مطالعه ، امکان افزایش مطالعه و امید را در جامعه فراهم می نماید.

کلیدواژه‌ها


CAPTCHA Image