شناخت دستاوردها و اثرات عملی خواندن در بین اعضای کتابخانه‏‌های عمومی شهر کرمانشاه

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 کتابخانه عمومی الغدیر

چکیده

مقدمه: نظر به اهمیت خواندن برای فرد و جامعه و پایین بودن سرانه خواندن در کشوری چون ایران، پژوهشگران، اندیشمندان و مسئولان حوزه خواندن از جمله مجموعه کتابخانه‌­های عمومی کشور سال­هاست که هر یک به شیوه­ای در تلاش‌­اند تا بتوانند با ارائه راهکارها، برنامه‌­ها، بسترسازی و فراهم نمودن زیرساخت­‌ها و تبلیغات مناسب، افراد را به‌ سمت خواندن جذب کنند. در این میان، بارها از مفید بودن خواندن و مزایای آن بحث شده است. در اهمیت خواندن و وجود مزایا و منافع فراوان آن برای فرد و جامعه تردیدی وجود ندارد، اما آنچه مهم است این است که در نهایت خواندن، عملاً چه آثار و نتایجی در زندگی افراد اهل مطالعه داشته است. به دیگر سخن، دستاوردها و اثرات عملی خواندن در زندگی افراد چیست؟ از این‏‌رو، پژوهش حاضر درصدد است دستاوردها و اثرات عملی خواندن را در بین اعضای کتابخانه‌‏های عمومی شهر کرمانشاه شناسایی نماید.
روش‌‏شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد روش­شناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. داده­ها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکت­‌کنندگان 31 نفر از اعضای کتابخانه‌‏های عمومی شهر کرمانشاه در تابستان سال 1395 بودند. نمونه‏‌گیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافته‌­ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تحلیل داده‌‏ها هم‌زمان با جمع‌­آوری اطلاعات انجام گرفت.
یافته‌‏ها: تحلیل داده‌‏ها منجر به استخراج 14 موضوع اصلی، 27 زیر موضوع و 21 موضوع فرعی­ گردید. 14 موضوع اصلی عبارت‏اند از: پیشرفت علمی؛ توسعه ذهن؛ به‌روز بودن؛ تفریح سودمند؛ دستیابی به آرامش و نشاط؛ خودسازی و شخصیت‌‏سازی؛ کسب توان و باز توانی اجتماعی؛ کسب تجربه؛ درمان مشکلات؛ بهبود کیفیت زندگی؛ کسب اعتبار؛ الگوبرداری؛ خلاقیت و مشارکت ذهنی. هر کدام از موضوعات اصلی نیز دارای زیر موضوعات و موضوعات فرعی هستند.
نتیجه‏‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که با خواندن، دستاوردهایی عاید فرد می‏‌شود که در هر مرحله از زندگی باعث دستیابی وی به موفقیت و ایجاد تغییرات مثبت عینی و ذهنی به‌صورت مشهود و یا نامشهود می‏شود. این تغییرات هر چند فردی است اما به‌صورت غیرمستقیم در پیشرفت و بهبود جامعه نیز تأثیرگذار است. بنابراین اهمیت دادن و شناسایی چنین دستاوردهایی، می‌­تواند در جهت رسیدن به جامعه‌­ای اهل خواندن راهگشا باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recognition of the Achievements and Practical Effects of Reading among Members of Kermanshah’s Public Libraries

نویسندگان [English]

  • Shiva yari 1
  • Rezvan Ojaghi 2
1 University of Tehran
2 Alghadir Public Library
چکیده [English]

Introduction: Due to the importance of reading for individuals and society and the low per capita reading in some countries like Iran, some researchers, thinkers, and authorities on reading, including those of public libraries are attempting to attract people towards reading through providing approaches, programs, and fitting and establishment of infrastructures and suitable advertisement. There is no doubt about reading and its advantages and benefits for individuals and society, but the effects and results of reading in people’s life is important, eventually. This study aimed at studying the achievements and practical effects of reading among the members of Kermanshah’s public libraries.
Methodology: This research has been done in a qualitative methodological approach named content analysis. Data has been gathered with a deep interview technique. Participants were 31 members of Kermanshah’s public libraries in autumn 2016. Sampling was done in a purposeful way and continued up to saturation of information. Data analysis was done at the same time with data gathering along with content analysis approach.
Results: Data analysis led to extraction of 14 main subjects, 27 sub-subjects, and 21 subsidiary subjects. 14 main subjects including scientific progress, development of mind, updating, useful recreation, reaching to calm and vitality, self-development and character creation, achieving power and social rehab, earning experience, problem solving, improving the quality of life, earning credibility, creativity and mental participation. Each one of these main subjects has sub-subjects and subsidiary ones.
Conclusion: Results showed that people will get achievements through reading that causes them to reach success and positive objective and subjective changes, tangibly or intangibly. Although these changes are individual, but are indirectly effective in progress and improvement of society. So, emphasizing on/and recognition of these achievements could be a way to reaching the reading community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading
  • achievements
  • scientific examples,public libraries
  • members
  • Kermanshah City
آدلر، مارتیمر، و ون‏درون، چارلز (1371). چگونه کتاب بخوانیم. ترجمه محمد صرافی تهرانی. مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
استربرگ، جی کریستین (1384). روش‏های تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه احمد پوراحمد و علی شماعی. یزد: دانشگاه یزد.
باستانی، سوسن، کمالی، افسانه، و صالحی هیکویی، مریم (1387). سرمایه اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین‌ شخصی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 16 (61)، ۴۱-۸۱.
پالهنگ، زینب (1389). بررسی اثربخشی مطالعه کتاب‏های غیردرسی بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 88-89. پایان‏نامه کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
تاجداران، منصور، پیوسته‏گر، مهرانگیز، و مرادی، فیضیه (1393). بررسی میزان تأثیر کتاب‏درمانی بر افزایش خودپنداره نوجوانان دختر دارای 11 - 16 سال عضو کتابخانه‏های عمومی شهر خرم‌آباد. اندیشه‏های نوین تربیتی، 10(4)، 117-130.
حریری، نجلا (1385). اصول و روش‏های پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
حسینی، سیده حدیث، و بابایی، هدی (۱۳۹۴). اثربخشی مطالعه روزانه شعر بر انگیزه تحصیلی دانشجویان. در سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، مؤسسه اطلاع‏رسانی نارکیش.
دهقان‏پور، مهدیه (1394). تأثیر مطالعه منابع غیردرسی بر انگیزه تحصیلی دانش‏آموزان دوره ابتدایی منطقه 14 شهر تهران. فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 6 (23)، 105-133.
سالاری، محمود، و عابدینی دوکی، مریم (1395). بررسی تأثیر وضعیت مطالعه بر کیفیت زندگی زنان شهر ساری. در فرهنگ خواندن: مبانی نظری و راه‌های عملی ایجاد، توسعه و نهادینه کردن رفتار خواندن (صص. 285-296). به کوشش سید مهدی حسینی. تهران: چاپار؛ سنندج: دانشگاه کردستان.
ظریف‏قاسمیان، نعیمه (1395). واکاوی رابطه مطالعه آزاد بر میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 2 (1)، 57-75.
یاری، شیوا (1394). خواندن در محیط دیجیتال. در همایش ملی خواندن، دانشگاه کردستان، 28-29 آبان 1394. برگزار شده توسط دانشگاه کردستان و نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور.
Black, J.E., & Barnes, J.L. (2015). The effects of reading material on social and non-social cognition. Poetics, 52, 32–43. Retrieved March 30, 2017, from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304422X15000558
Bundy, A. (2008). A Nation Reading for Life: the Challenge for Australia’s Public Libraries. Retrieved august 30, 2016, from http://www.thefreelibrary.com/A+nation+reading+for+life%3A+the+challenge+for+Australia's+public...-a0190747231
Busayo, I.O. (2005). The reading habits of undergraduates as deduced from the use of the library: a case study of the university of Ado-Ekiti, Nigeria. Nigerbiblios, 16 (1-2), 60-70.
Eden, M. B., and Ofre, E.T. (2010). Reading and Internet Use Activities of Undergraduate Students of the University of Calabar, Calabar, Nigeria. African Journal of Library, Archives and Information Science, 20 (1), 11-18.
Hettinger, H. R. and Knapp, N.F. (2001). Supporting underachieving readers in the elementary classroom. The Reading Teacher, 55 (1), 26-29.
Loan, F.A. (2012). Impact of the internet surfing on reading practices and choices. Webology, 9 (1). Retrieved august 30, 2016, from http://www.webology.org/2012/v9n1/a94.html.
Mumper, M. L., & Gerrig, R.J. (2017). Leisure reading and social cognition: A meta-analysis. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 11(1), 109-120.
Poorsoti, S., & Davatgari Asl, H. (2016). Effect of extensive reading on grammatical accuracy and fluency of EFL learners' writing performance. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 3 (2), 188-201.
Satija, M.P (2002). Reading and book culture. Herald of Library Science, 41 (1/2), 55-59.
Suk, N. (2017). The Effects of Extensive Reading on Reading Comprehension, Reading Rate, and Vocabulary Acquisition. Reading research quarterly, 52(1), 73-89.
Tamir, D.I., Bricker, A.B., Dodell-Feder, D., & Mitchell, J.P. (2015). Reading fiction and reading minds: the role of simulation in the default network. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 0 (0), 1-10. Retrieved March 26, 2017, from http://jasonmitchell.fas.harvard.edu/Papers/Tamir_neurolit_2016.pdf
CAPTCHA Image