تحلیل سرفصل‌های جدید علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر مبنای شایستگی‌های کارآفرینی در عرصه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO )

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر در نظر دارد با توجه به اهمیت کارآفرینی و اشتغال‌زایی در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به بررسی و تحلیل کیفیِ محتوای آخرین سرفصل‌های جدید علم اطلاعات و دانش‌شناسی در انطباق با یکی از عرصه‌های ارزشمند و پرمخاطب بازار کسب و کار مبتنی بر وب، یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو بپردازد و از این رهگذر، نقطه شروعی را برای ایفای نقش و کارآفرینی در این عرصه، فراروی متخصصان و دانش‌آموختگان علم اطلاعات و دانش‌شناسی قرار دهد. مهمترین مسأله پژوهش حاضر این است که شایستگی‌های اصلی کارآفرینی در عرصه سئو چیست و میزان برآورده کردن آن توسط سرفصل‌های جدید رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی چه مقدار است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده کرده است. جامعه پژوهش شامل آگهی­های استخدام قید شده در عرصه سئو در دو سایت معروف indeed.com و monster.com در خارج و سایت Iranjobs.ir در داخل کشور و نیز آخرین سرفصل­های مصوب رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد.
 یافته­ ها: پس از تحلیل محتوای 261 آگهی استخدام در سایت­های مطرح کاریابی داخل و خارج از کشور، شایستگی‌های اصلی کارآفرینی در عرصه سئو در قالب سازه تحلیل محتوا در پنج مقوله کلی و 39 گویه تدوین شد. تحلیل سرفصل‌های رشته بر مبنای آن نشان داد، در مجموع 66 درصد از شایستگی‌های سئو در سرفصل‌های رشته به‌صورت پراکنده وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، بازنگری و روزآمدسازی محتوای سرفصل‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در عرصه مباحث وب به‌ویژه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و نیز کارآفرینی از خلأهای اصلی آخرین سرفصل مصوب مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این عرصه است.

کلیدواژه‌ها


احمدی حیدر، فرج اله حسینی، جمال؛ امیدی نجف‌آبادی، مریم (1388). شناسایی برخی عوامل همبسته با ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمار، 3(3) 24-9.
تهوری،‌ زهرا (1385). لزوم بازنگری در برنامه‌های آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی با توجه به نیازهای مهارتی جدید کتابداران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 65 (17)، 61-43.
حیدری، غلامرضا (1392). تأثیر آموزش عالی بر شایستگی‌های کانونی دانشجویان دوره کارشناسی کتابداری و علم اطلاعات: مورد پژوهی دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 93، 50-30.
دالوند، معصومه (1387). بررسی ویژگی‌های محتوایی وب‌سایت‌های آرشیوهای ملی جهان و نظرات صاحب‌نظران آرشیو در ایران به‌منظور ارائه الگوی بهینه وب‌سایت آرشیو ملی جمهوری اسلامی ایران، شهید چمران اهواز، اهواز.
دومینیک، جوزف آر؛ ویمر، راجر دی. (1384). تحقیق در رسانه‌های جمعی (کاووس سید امامی، مترجم.): سروش.
روایتی، نرگس (1388). تحلیل پیوند وب‌سایت‌های دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با استفاده از روش‌های عامل تأثیرگذار وب، دسته‌بندی خوشه‌ای و ترسیم نقشه‌بردار. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
شهبازی، رحیم؛ فهیم نیا، فاطمه؛ حکیم‌زاده، رضوان (2013). مشاغل نوین مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات برای فارغ‌التحصیلان علوم اطلاعات و دانش‌شناسی در عصر حاضر. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 47(3)، 229-250.
شهبازی، رحیم؛ فهیم نیا، فاطمه؛ حکیم‌زاده، رضوان؛ فدایی، غلامرضا (1394). تحلیل سرفصل‌های برنامه‌های درسی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر اساس فرصت‌های شغلی نوظهور مبتنی بر فناوری‌های اطلاعاتی در بازار روز دنیا. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 18(2)، 140-103.
شیرازی، رضا (1396). کانال تلگرامی سئو وب 24. from https://t.me/seo24
صابری، محمد کریم (1395). کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی: یک تحلیل عامل اکتشافی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(3)، 45-29.
غریبه نیازی، منیره (1392). ارزیابی وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دولتی ایران با دو روش وب کیو ای ام و نمایه ارزیاب وب و مقایسه نتایج آنها.پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه الزهرا، تهران.
قاسمی، جواد، اسدی، علی (1389). تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. اقتصاد و توسعه کشاورزی، 1(24)، 61-74.
قنادی نژاد، فرزانه؛ بیگدلی، زاهد (1396). بررسی ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینی و راهکارهای توسعه آنها از نظر دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. کتابداری و اطلاع‌رسانی، (20)2، 161.
کوزه‌گر کالجی، مجید؛ مکارم، احمد؛ اشرف تزنگی، زهرا (1393). بررسی رابطه کارآفرینی با ارزش‌آفرینی کار (مدیریت کارآفرینی با نگرش ارزش‌آفرینی کار). نخستین کنفرانس ملی آینده‌پژوهی، مدیریت و توسعه، تهران، مرکز توسعه آموزش‌های نوین ایران (متانا)، بازیابی شده در 20/7/1396 از: https://www.civilica.com/Paper-FIMD01-FIMD01_077.html
لیزنا (1391). سرانجام نام رشته کتابداری تغییر یافت: «علم اطلاعات و دانش‌شناسی». بازیابی شده در 4/8/1396 از:
http://www.lisna.ir/Talk/10010-سرانجام-نام-رشته-کتابداری-تغییر-یافت-علم-اطلاعات-و-دانش-شناسی
معینی کرمانشاهی، سالار (1396). کارآفرینی مترداف با ارزش‌آفرینی است نه اشتغال‌زایی. خبرگزاری صداوسیما. بازیابی شده در 12/8/1396 از:
http://www.iribnews.ir/fa/news/1662329
نویدی، فاطمه (1386). ارزیابی دسترس‌پذیری وب‌سایت وزارتخانه‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران.
Alisno M. (2007). Women's health: Librarian as social entrepreneur. Library Trends. 56(2). 423-448.
Arlitsch, K; Clark, J; Obrien, P. (2015). Search Engine Optimization (SEO) for Libraries [Workshop/Course]. Retrieved 31/1, 2015, from http://www.ala.org/lita/search-engine-optimization-seo-libraries-workshopcourse
Cahill, K.; Chalut, R. (2009). Optimal results: what libraries need to know about Google and search engine optimization. The Reference Librarian. 50 (3), 234-247.
Damian Ochoa, E. (2012). An analysis of the application of selected search engine optimization (SEO) techniques and their effectiveness on Google's search ranking algorithm.، California state university.
Davis, H. (2006). Search engine optimization. O'Reilly Media, Inc.
Enge, E.; Spencer, S.; Fishkin, R. and Stricchiola, Jessie C. (2010). The Art of SEO: Mastering Search Engin Optimization. United States of America: O’Reilly Media.
Furnell, S.; Evans Michael, P. (2007). Analysing Google rankings through search engine optimization data. Internet research. 17 (1), 21-37.
Gasparotto, M. (2014). Search Engine Optimization for the Research Librarian: A Case Study Using the Bibliography of U.S. Latina Lesbian History and Culture. Practical Academic Librarianship. 34-15, (1)4.
Matthew Wall, A. (2007). Search Engine Optimization Book.http://www.seobook.com/seobook53.pdf
Ojala, M. (2011). Search Engine Optimization: Its Importance for Information Professionals. online16-15, 35
Onaifo, D.; Rasmussen, D. (2013). Increasing libraries' content findability on the web with search engine optimization. Library Hi Tech. 31 (1), 87-108.
Patel, N. (2015). Scope of SEO as a Career Choice: Pros, Cons, Job, Salary & Career growth. 2017, from http://learnpact.com/seo-as-a-career-choice-salary-career-growth/
Rushton Erin E.; Kelehan Martha, D.; Strong Marcy, A. (2008). Searching for a New Way to Reach Patrons: A Search Engine Optimization Pilot Project at Binghamton University Libraries. Journal of Web Librarianship. 2 (4), 525-547.
Sweeny, M. (2007). IA column: Information architecture and search optimization: Beginning a beautiful friendship. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology38-36, (1)34.
Timmons, JA. (1999). New venture creation; entrepreneurship for the 21st century. Singapore: McGraw-Hill.
Warraich, N. (2008). LIS graduates employability-needs and expectations of the library and information science (LIS)curriculum at University of the Punjab (PU): An appraisal of Pakistani LIS Professionals. 74th IFLA General Conference and Council.
CAPTCHA Image