آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی مطالعه دانش‌آموزان در استان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 استادیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

3 دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

10.22067/infosci.2024.68917.1014

چکیده

مقدمه: ترویج مطالعه نیازمند نگرش جامع است .آسیب شناسی مطالعه باید مو جب تقویت انگیزه مطالعه، گسترش افق فکری وایجاد نگرش جدید در دانش آموزان شود. ولی تمرکز بر تعیین ابعاد آسیب های مطالعه دانش آموزان در مدارس ایران تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلّفه‌های فرهنگی و اجتماعی موثر بر مطالعه دانش‌آموزان دراستان تهران است.

روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نوع روش آمیخته است که با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای، دلفی و پیمایشی تحلیلی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه: ۳۰ نفرکارشناسان فرهنگی (پنل دلفی) و ۳۷۹ نفر معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه نظری استان تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به‌صورت تصادفی طبقه‌ای پرسشنامه بین آن‌ها توزیع شد. تجزیه و تحلیل

داده‌ها با استفاده از t-test یک نمونه‌ای و آزمون تحلیل واریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد بین مولفه های فرهنگی و مولفه های اجتماعی و میزان مطالعه دانش آموزان

رابطه معنی‌داری وجود دارد و همچنین بین مؤلفه‌های مذکوردر سطح مدارج تحصیلی مختلف معلمان نیز تفاوت معنی داری وجود دارد. در این پژوهش، آموزش کتابخوانی در مدارس در افزایش مطالعه و آسیب های اجتماعی در کاهش میزان مطالعه دانش آموزان مهمترین نقش را داشتند.

نتیجه‌: آموزش کتابخوانی در مدارس ، و کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق مطالعه ، امکان افزایش مطالعه و امید را در جامعه فراهم می نماید.

کلیدواژه‌ها


Ahmadi, F., Nasiriyani, KH. & Abazari, P. (1999). A tool in research. Iranian Journal of Medical. Iranian Journal of Medical, 8 175-186. [In Persian]
Alizadeh, S., Babakhani, F., Lotfi, B. & Ejtahednejad Kashani, S. (2016). "Investigating the relationship between economic class and the amount of book reading among Iranians (based on the fourth wave of the country's general culture indicators plan in 2013)." Study culture in Iran: opportunities and threats: a collection of articles of the national conference in Tehran November 28, 2012: 30. doi https://search.ricest.ac.ir/dl/search/defaultta.aspx?DTC=36&DC=103433. [In Persian]
Ameyaw, S. K., & Anto S. K. (2018). Read or perish: reading habits among students and its effect on academic performance: a case study of eastbank senior high school-Accra. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1748, 24.
Azad-Armaki & Monavari, N. (2012). Analyzing the content of Iran's cultural policies, based on the constitution, Document of cultural policies and the fifth development plan. . The Socio-Cultural Research Journal of Rahbord, 30. [In Persian]
Behzadi, H., Mahmoudi, H. (2018). Investigating the role of observational learning on the reading status of high school male students based on Bandura's social cognitive theory. Library and Information Siences, 26. [In Persian]
Cheshmeh Sohrabi, M. (2016). Useful study. collection of articles of the national conference of useful study, Chapar, 214. https://doi.org/9786002760265 [In Persian]
Fatahi, R. (2014). Planning and developing services in public libraries to promote reading. collection of articles of the national conference of useful study, 36. [In Persian]
Hosseini, M. (2016). Reading culture: theoretical foundations and practical ways of creating, developing and institutionalizing reading behavior. National Reading Conference. [In Persian]
Hosseini, M., Taheri, S. & Shirbeigi, N. (2019). Reading culture of elementary schools in Sanandaj: mixed research, Library and Information Sience Research, 9 (1), 309-329. DOI: https://doi.org/10.22067/riis.v0i0.75362. [In Persian]
Ladipo, S. O., & Gbotosho, S. A (2015). Influence of gender differences on reading habit and academic achievement of undergraduate medical students in university of Ibadan, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1338, 12.
Mirhossein, Z. Bahrami, M. . (2012). A Study of the Impact of Semnan Municipality 'Rangin Kaman' Phone Library on the Development of Children' and Young Adults' Reading Culture. Research of Information Sience & Public Libraries, 15. https://doi.org/http://dorl.net/dor/20.1001.1.26455730.1391.18.1.6.9 [In Persian]
Nagaraja, S., & Manalan, J (2016). Reading Habits and Reading preferences of secondary school students. International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences. https://doi.org/https://garph.co.uk/IJARMSS/Sep2016/7.pdf
Niyazi, M. & karkonan Nasrabadi, M. (2016). Pathology of study and reading, National Conference on Study Culture in Iran: Opportunities and Threats, Allameh Tabatabai University, Tehran, 407-419. [In Persian]
Saeidi, Z., Hariri, N. & Abazari, Z. (2017). "The Relationship between Parenting Styles and Tendency to Reading: The Case of Adolescents in Tehran City High Schools." Research of Information Sience & Public Libraries: 17. doi http://dorl.net/dor/20.1001.1.26455730.1396.23.1.5.3. [In Persian]
Salari, M. (2018). Development of study culture: Factors, guidelines and theories. [In Persian]
Salehi Amiri, M. A. D., A. . (2008). Basics of policy making and cultural planning. [In Persian]
Sayah-Taheri, M. H. (2010). Examining the role of the government in cultural policymaking" (case study, book policymaking in the Islamic Republic of Iran) Tehran University]. [In Persian]
Seitz, L. (2010). Student attitudes toward Reading: A case study. Journal of Inquiry and Action in Education, 14. https://doi.org/https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1134758.pdf
Shahini, S., & Bigdeli, Z. (2015). Identifying and categorizing the factors preventing the reading of non-curricular printed books and investigating the views of the students of Khuzestan Jihad University Higher Education Complex about these factors. National Reading Conference: 9. https://doi.org/https://jaist.areeo.ac.ir/article_118134.html?lang=en [In Persian]
Sherafati, S. (2004). A survey on school libraries situation (high school level) of Kohkilouye and Boyer Ahmad Province. Librarianship and Information Organization Studies, 8. http://nastinfo.nlai.ir/article_717_2f71635e830aa72bbb48f2bf674e1ab1.pdf [In Persian]
Sohrabi Smaroud, M. V. (2016). Books, study, and why we don't read books. today's youth magazine, 2. [In Persian]
Yousefi, A. (2001). Extracurricular study of secondary school students in Qom province, Library and Information Siences. 13. https://doi.org/https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47515_49df972ac2914ff9820fb908a199f615.pdf [In Persian]
 
CAPTCHA Image