ویژگی‌های دانشجویان دکتری: یک مطالعه نظام‌مند بر اساس مدل کیچینهام و چارتر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، قم، ایران.

2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، قم، ایران.

3 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، قم، ایران.

چکیده

هدف: نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه هر سازمان شناخته می‌شود و آموزش کارکنان برای ارتقای بهره‌وری آنها حیاتی است. دوره دکتری با ارائه آموزش‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف، نقشی اساسی در تربیت نیروی کار ماهر و متخصص دارد. دانشجویان دکتری با کسب ویژگی‌هایی می‌توانند به عنوان نیروی کار ماهر در سازمان‌ها ایفای نقش کنند و به افزایش بهره‌وری و کارایی آنها کمک کنند. هدف مطالعه حاضر مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه ویژگی‌های دانشجویان دوره دکتری به‌منظور شناسایی این ویژگی‌ها و تعیین وضعیت پژوهش‌ها در این زمینه و شکاف پژوهشی آن‌هاست.

روش: برای انجام این پژوهش از روشی نظام‌مند استفاده شده است. ابتدا پس از شناسایی و تعریف مساله، کار جستجوی کلیدواژه‌های تعیین شده از پایگاه‌های معتبر خارجی و داخلی آغاز شد که ۱۰۴۵ عنوان مقاله شناسایی شدند. طی سه مرحله پایش بر اساس عنوان، چکیده و محتوا بررسی و موارد غیرمرتبط و تکراری حذف شدند و در نهایت، 135 پژوهش (۹۲ عنوان پژوهش خارجی و ۴۳ عنوان داخلی) اعم از مقاله منتشر در مجله‌ها، مقاله ارائه شده به کنفرانس‌ها و یا اثر ارائه شده به عنوان پایان‌نامه‌ها شناسایی شدند.

یافته‌ها: پس از مطالعه سطر به سطر پژوهش‌ها، ویژگی‌ها در ۴ دسته «ویژگی‌های فردی»، «پژوهشی»، «آموزشی» و «حرفه‌ای» دسته‌بندی شدند. مولفه‌های ویژگی فردی در سه زیر مقوله «ویژگی‌های رفتاری»، «ویژگی‌های روانشناختی» و «اخلاق» و مولفه‌های «ویژگی‌های پژوهشی» در دو زیر موُلفه؟ « اخلاق پژوهش» و « تمرکز بر حوزه پژوهش خاص» و مولفه‌های «ویژگی‌های آموزشی» در دو زیر مولفه «یاددهی» و «یادگیری» و مولفه‌های «ویژگی‌ حرفه‌ای» در دو زیر مولفه «مهارت‌های حرفه‌ای» و «تعاملات حرفه‌ای» دسته‌بندی شدند.

نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که ویژگی‌های آموزشی با توجه به اهمیت و نقش آن‌ها در دوره دکتری، کمتر مورد توجه پژوهشگران قرارگرفته‌است و نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد. خلأهای پژوهشی نیز در تمام مقولات اصلی و برخی مقولات فرعی پژوهش، به چشم می‌خورد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


©2024 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)

Andriole, D. A., Whelan, A. J., & Jeffe, D. B. (2008). Characteristics and Career Intentions of the Emerging MD/PhD Workforce. JAMA, 300(10), 1165-1173. https://doi.org/10.1001/jama.300.10.1165
Barani, S., Salehi Omran, E., & Einkhah, F. (2021). Analysis of the dispersion of fields and admission conditions of those admitted to the doctoral program in higher education in Iran. Iranian Higher Education, 13(3), 24-43. http://ihej.ir/article-1-1760-en.html
Booth, A. L., & Satchell, S. E. (1995). The Hazards of Doing a PhD: An Analysis of Completion and Withdrawal Rates of British PhD Students in the 1980s. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (Statistics in Society), 158(2), 297. https://doi.org/10.2307/2983293
Bozionelos, N., Kostopoulos, K., Van der Heijden, B., Rousseau, D. M., Bozionelos, G., Hoyland, T., Miao, R., Marzec, I., Jędrzejowicz, P., & Epitropaki, O. (2016). Employability and job performance as links in the relationship between mentoring receipt and career success: A study in SMEs. Group & organization management, 41(2), 135-171.
Champiri, Z. D., Shahamiri, S. R., & Salim, S. S. B. (2015). A systematic review of scholar context-aware recommender systems. Expert Systems with Applications, 42(3), 1743-1758. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2014.09.017
Connor, H., & Brown, R. (2009). The value of graduates and postgraduates. Council for Industry and Higher Education, London.
Ehsanian, F., Faghih Aram, B., & Sosahabi, P. (2020). Identification and Prioritization of Effective Factors and Indices of Manpower Quality in University. Teaching and Learning Research, 13(2), 87-107. https://tlr.shahed.ac.ir/article_2492_04350d32b9daadfd12884c026232e331.pdf
Fattahi, r. (2001). PhD degree in librarianship and information: considerations about the conditions, characteristics
and theoretical and practical requirements of this course and the qualifications of its graduates. Librarianship and information, 4. (26)
Haji Heydari, F. (2015). Comparison of missions and goals of Ph. D. courses in Iran and some countries of the world. Quarterly Journal of the Iranian Higher Education Association, 107-140. https://doi.org/http://dx.doi.org/http://dx.doi.org/10.18869/acadpub.ijrr.14.4.305
Hawasi, F., Rostami, S., Cheraghi, S., & Jabri, S. (2017). The role of universities and educational centers in the training of human resources the second national conference of new approaches in education and research, Mahmoud Abad. https://civilica.com/doc/702062
Hejazi, S., Pardakhtchi, M., & Shahpasand, M. (2009). The professional development approaches of the teachers. Tehran: University of Tehran publications. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1899275
Jafarinia, S., Hassanpour, A., & Vakili, Y. (2022). A Systematic Review on Successful Implementation of Strategic Human Resource Management in Organizations. Journal of Urban Economics and Management, 10(37), 141-160.
Jodaki, M., & Hasanpour, H. (2021). Analysis and evaluation of effective indicators on promotion and improvement of manpower productivity (Case study: National Iranian Standards Organization) [Applicable]. Journal title, 3(10), 154-184. http://jde.khu.ac.ir/article-1-101-fa.html
Kitchenham, B., & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. In: UK.
Lee, H.-f., Miozzo, M., & Laredo, P. (2010). Career patterns and competences of PhDs in science and engineering in the knowledge economy: The case of graduates from a UK research-based university. Research Policy, 39(7), 869-881. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.respol.2010.05.001
Mangematin, V., & Robin, S. (2003). The two faces of PhD students: Management of early careers of French PhDs in life sciences. Science and Public Policy, 30(6), 405-414. https://doi.org/10.3152/147154303781780209
Nafari, N., & Omidfar, G. (2010). Evaluating the Impact of Organizational Structure (Structural Dimensions) on Employees’ Empowerment: Case Study of Finance Deputy in the Ministry of Finance and Economic Affairs. Management and Development Process, 23(1), 63-82. https://doi.org/http://dorl.net/dor/20.1001.1.17350719.1389.23.1.5.0
Nakoui Moghadam, M., & Molai Fard , A. (2009). Empowerment of human resources. Asr Management Quarterly, 4, 84-87. https://journals.atu.ac.ir/article_3663.html
Rubel, M., & Rahman, M. H. A. (2018). Effect of training and development on organizational citizenship behavior (OCB): An evidence from private commercial banks in Bangladesh. Global Journal of Management and Business Research, 18(8), 70-80.
Santos, P., Veloso, L., & Urze, P. (2021). Students matter: The role of doctoral students in university–industry collaborations. Higher Education Research & Development, 40(7), 1530-1545. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1814702
Schmidt, M., & Hansson, E. (2018). Doctoral students’ well-being: a literature review. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 13(1), 1508171. https://doi.org/10.1080/17482631.2018.1508171
Seeber, M., & Horta, H. (2021). No road is long with good company. What factors affect Ph. D. student’s satisfaction with their supervisor? Higher Education Evaluation and Development, 15(1), 2-18. https://hdl.handle.net/11250/2731976
Smith, A., Bradshaw, T., Burnett, K., Docherty, D., Purcell, W., & Worthington, S. (2010). One step beyond: Making the most of postgraduate education. London: BIS.
Stewart, A., Bray, M., Macneil, J., & Oxenbridge, S. (2014). 'Promoting cooperative and productive workplace relations': exploring the Fair Work Commission's new role. Australian Journal of Labour Law, 27(3), 258-280. http://hdl.handle.net/1959.13/1294948
Tabatabayirad, S., & Darabi, H. (2021). Educational approaches in organizations and the effect of knowledge management on human resource productivity the fifth international management conference. Humanities and Behavioral Sciences in Iran and the Islamic World, Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/1597722
Thome, M. J., & Greenwald, J. M. (2020). Job and community embeddedness on voluntary turnover. Journal of Business & Industrial Marketing, 35(10), 1573-1580. https://doi.org/10.1108/JBIM-01-2019-0021
Thune, T. (2009). Doctoral students on the university–industry interface: a review of the literature. Higher Education, 58(5), 637-651. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9214-0
Torabi, M., & Mirzabeigi, M. (2021). Information avoidance: A systematic review. Iranian Journal of Information Processing and Management, 37(2), 387-410.
Wang, F., Lee, J., Zheng, P.-Z., & Zheng. (2016). Relationship between empowerment of university staff through in-service training and its effects on educational quality. 3, 32-59.
CAPTCHA Image