بررسی رابطۀ بین سبکهای تفکر و رفتار اطلاع‌جویی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 جندی‌شاپور

2 پیام نور مشهد

چکیده

چکیده
هدف: بررسی رابطۀ بین سبک‌های تفکر و رفتار اطلاع‌جویی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشکده علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد هدف این تحقیق بوده است.
روش: این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری 1532 نفر، و حجمِ نمونه 306 نفر بوده که به روش طبقه‌ای تصادفی متناسب با حجم انتخاب شده است. داده‌ها با استفاده از دو پرسش‌نامه سبک‌های تفکر و رفتار اطلاع‌جویی گردآوری، و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد)، و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون Z فیشر و رگرسیون چندگانه) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مقادیر همبستگی در سطح 05/0> P نشان داد که بین سبک‌های تفکر و رفتار اطلاع‌جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشکده رابطۀ مثبت و معنی‌‌داری وجود دارد. این رابطه‌ها بین دانشجویان دختر و پسر نیز مورد بررسی قرار گرفت. بر مبنای یافته‌ها این نتیجه حاصل شد که با توجه به مؤلفه‌های سبک تفکر، با تعیین سبک‌های قانونی،آنارشیست و امکان پیش‌بینی رفتار اطلاع‌جویی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


CAPTCHA Image