شناسایی کتاب های مناسب غیردرسی همخوان با کتاب های درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع دبستان (راهبردی برای تدریس معلمان و مجموع هسازی در کتابخان ههای آموزشگاهی )

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: در نظام های آموزشی برنامه مدار، آموزش و به دنبال آن یادگیری مبتنی بر تک کتاب درسی است. جهت تثبیت و تعمیق مطالب آموخته شده، از کتاب های غیردرسی که از نظر محتوا متناسب با محتوای کتا بهای درسی باشند و از سوی دیگر ازویژگ یهای ظاهری کتاب های مناسب برخوردار باشند می توان بهره جست. هدف پژوهش حاضر شناسایی کتاب های مناسب غیردرسی همخوان با محتوای کتا بهای درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع دبستان با استفاده
از معیارهای موضوعی و ویژگ یهای ظاهری کتا بها است.
روش: کتاب های غیردرسی با استفاده از سیاهه های وارسی موضوعی و عمومی محقق ساخته، به منظور شناسایی کتا بهای
مناسب غیردرسی مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین با روش تحلیل محتوا، مفاهیم و عبارات کلیدی موجود در کتاب های درسی استخراج، و با کتا بهای غیردرسی مطابقت داده شدند.
یافته ها: با بکارگیری معیارهای شناسایی شده در این پژوهش، 239 عنوان کتا ب مناسب غیردرسی همخوان با کتاب های درسی
علوم تجربی، 97 عنوان کتاب مناسب غیردرسی همخوان با کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی و 62 عنوان کتاب مرجع مناسب همخوان با کتا بهای درسی شناسایی گردید.

کلیدواژه‌ها


CAPTCHA Image