پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، دارای پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک مجله علمی-پژوهشی است که نخستین شماره آن با همین نام منتشر شد. مالکیت مادی و معنوی این نشریه ادواری به دانشگاه فردوسی مشهد تعلق دارد.

این نشریه از سال 1390 از نشریه «مطالعات تربیتی و روان‌شناسی» مستقل گردید. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی به صورت دو فصلنامه منتشر می‌شود و به استناد مجوز شماره 105032/11/3/19 مورخ 1389/12/04 «کمیسیون نشریات علمی کشور» دارای اعتبار علمی است.

 


  این مجله عضو کمیته بین المللی اخلاق در انتشار (COPE) و متعهد به رعایت اصول آن است.

 دسترسی به مقاله های این مجله رایگان و استفاده از از آن ها به شرط ذکر منبع بلامانع است.

هزینه انتشار مقاله در نشریه

در حال حاضر در تمام مراحل دریافت، ارزیابی، پذیرش و انتشار مقاله در نشریه هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.

 
 
 
 
پیشرفت یا کامیابی علم از دیدگاه فلسفه علم: ضرورت تغییر رویکرد از فعالیت علمی به پیشرفت علمی

محمدرضا داورپناه؛ ملیحه فخارطبسی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 5-26

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.70141.1050

چکیده
  هدف: هدف این مقاله تحلیل دیدگاه‌های مختلف درباره پیشرفت علم و نقدهای وارده بر هر یک و تبیین ضرورت تغییر رویکرد از فعالیت علمی به پیشرفت علمی است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از حیث ماهیت، نظری ـ فلسفی و از نظر روش قیاسی و استنتاجی است. با استفاده از این روش نظریه‌ها و آراء صاحب‌نظران در باب پیشرفت علم واکاوی و توصیف‌شده و به کمک قیاس نتایجی ...  بیشتر

نقش مشاهده‌گر در اشتراک دانش سازمانی بر اساس نظریه اتوپوئسیس و ارتباط علمی در سیبرنتیک

ماندانا حیاتی؛ سعیده ابراهیمی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 27-43

https://doi.org/10.22067/infosci.2021.69793.1026

چکیده
  مقدمه: ارتباطاتِ علمیِ سازمانی به‌عنوان بنیان سازمان‌های مدرن، تأثیر بسیاری بر پیشرفت سازمان‌ها داشته و در چرخه مدیریت دانش مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با توجه به نقش ارتباطات و سیستم ارتباطی به‌عنوان مهم‌ترین مفروضه سیبرنتیک، این مقاله با رویکردی سیبرنتیکی، روند تکاملی دانش در انواع سیبرنتیک را با توجه به نقش مشاهده‌گر ...  بیشتر

تأثیر شیوع همه‌گیری کووید-19 بر خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی و موانع ارائه خدمات: کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک کشور

اعظم نجفقلی نژاد؛ صدیقه شاکری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 44-58

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.69780.1025

چکیده
  مقدمه: هدف این مطالعه بررسی تأثیر شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 بر خدمات کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های سطح یک کشور و نیز موانع پیش‌روی آنها بود.روش‌شناسی: پژوهش حاضر کیفی است و جمع‌آوری ‌داده‌ها از طریق مصاحبه تلفنی و آنلاین با مدیران کتابخانه‌های مرکزی یا معاونان سیزده کتابخانه دانشگاهی سطح یک کشور انجام شد. مصاحبه‌ها با نرم‌افزار ...  بیشتر

بازشناسی سایه‌نویسی از سرقت علمی: مفهوم؛ انواع و رویکرد قانون

زهرا صالح آبادی؛ سید مهدی سیدزاده ثانی؛ عبدالرضا جوان جعفری بجنوردی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 59-75

https://doi.org/10.22067/infosci.2021.67904.1002

چکیده
  مقدمه: سایه ­نویسی که خلق و ایجاد اثر برای و به نام دیگری است غالباً همراه با اعطای نویسندگی یا نویسنده مهمان است. گرچه این پدیده زاده دوران مدرن نیست و سالهاست که خدمات سایه­نویسی در عرصه­های مختلفی چون سیاست، حقوق و... مورد استفاده قرار می­گیرد، اما سایه­ نویسی دانشگاهی به‌واسطه ظهور و گسترش استفاده از فناوری­ های نوین ...  بیشتر

ارائه چارچوب مدیریت اکوسیستم داده باز از دیدگاه کسب‌وکار با رویکرد گراندد تئوری

ام البنین (طلیعه) فیض بخش کلیسرانی؛ فهیمه باب الحوائجی؛ نوید نظافتی؛ نجلا حریری؛ فاطمه نوشین فرد

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 76-99

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.24172.0

چکیده
  مقدمه: کسب‌وکار مبتنی بر داده باز به مدل‌های کسب‌وکار و یک محیط مشترک که اکوسیستم نامیده می‌شود نیاز دارد. هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای مدیریت اکوسیستم داده باز از دیدگاه کسب‌وکار است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش گراندد تئوری انجام شده است. داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته عمیق گردآوری گردید. ...  بیشتر

کارآفرینی در کتابخانه‌های عمومی: مروری بر مطالعات انجام شده با روش فراترکیب

فرزانه قنادی نژاد

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 100-120

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.24194.0

چکیده
  هدف: با توجه به نقش کتابخانه‌‌های عمومی در توسعه کارآفرینی، پژوهش حاضر بر آن است تا به تحلیل مطالعاتی که در این زمینه انجام شده بپردازد و با مقایسه پژوهش­های ایرانی و جهانی در این حوزه، زمینه برای شناسایی شکاف‌‌ها و خلأهای پژوهش‌های داخلی فراهم شود.روش‌شناسی: مراحل اجرای پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب صورت گرفت. بدین منظور، ...  بیشتر

مطالعه فراترکیب مؤلفه‌های سواد انتقادی دانشجویان

علی جوانمرد؛ مریم شفیعی سروستانی؛ مهدی محمدی؛ جعفر جهانی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 121-141

https://doi.org/10.22067/infosci.2021.69594.1020

چکیده
  هدف: سواد انتقادی دانشجویان با تولید و نوسازی دانش و اعتبار ادعا‌های دانش به ارزیابی دقیق متون (چاپی ـ دیجیتالی) در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌پردازد؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‎های سواد انتقادی دانشجویان در آموزش عالی بوده است.روش‌شناسی: طرح این پژوهش سنتزپژوهی کیفی، از نوع فراترکیب تبدیلی است. جامعه آماری ...  بیشتر

بررسی عوامل تسهیلگر در پیاده‌سازی مدیریت دانش با توجه به نقش متغیر میانجی ساختار سازمانی (نمونه‌پژوهی: کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه)

سلیمان شفیعی؛ محسن جعفری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 142-165

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.73867.1074

چکیده
  هدف: در این پژوهش عوامل تسهیلگر در پیاده‌سازی مدیریت دانش با توجه به نقش متغیر میانجی ساختار سازمانی در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه بررسی شد و بر مبنای آن مدل ساختاری برآورد شده ارائه گردید.روش‌شناسی: روش پژوهش بر اساس هدف پژوهش از نوع کاربردی است. براساس نحوه گردآوری داده‌ها روش پژوهش پیمایشی از نوع طرح‌های همبستگی به شیوه ...  بیشتر

تحلیل بروندادهای علمی ایران در حوزه کتابخانه دیجیتالی

سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ معصومه کریمی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 166-185

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.68747.1011

چکیده
  هدف: بروندادهای علمی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی میزان توسعه حوزه‌های علمی در کشورهای مختلف است. سنجش و ارزیابی بروندادهای علمی از ضروریات است. پژوهش حاضر به شناسایی وضعیت بروندادهای علمی ایران در حوزه کتابخانه دیجیتالی پرداخته است. روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از نظر نوع پژوهش، پیمایشی ـ تحلیلی است. روش پژوهش ...  بیشتر

ارزشیابی طرح حلقه‌های کتاب‌خوانی سوادآموزان نهضت سوادآموزی استان خوزستان براساس الگوی سیپ

سید منصور مرعشی؛ محمد سالمی

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 186-204

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.68484.1006

چکیده
  هدف: سوادآموزی، تنها فرایند یادگیری مهارت‌های خواندن، نوشتن و حساب کردن نیست؛ بلکه کمک کردن به انسان و رشد کامل اوست. هدف این پژوهش، ارزیابی فعالیت‌های حلقه‌های کتاب‌خوانی کم‌سوادان استان خوزستان براساس الگوی ارزشیابی سیپ بود.روش پژوهش: پژوهش حاضر با روشی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران، کارشناسان‌ و پشتیبانان آموزشی ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش نرم‌افزارهای کاربردی فهرست‌نویسی اجتماعی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2)

مهسا ترابی؛ میترا پشوتنی زاده؛ علی منصوری

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1400، ، صفحه 300-321

https://doi.org/10.22067/infosci.2021.24096.0

چکیده
  مقدمه: نرم­افزارهای کاربردی فهرست­نویسی اجتماعی یک فناوری نوین هستند که پذیرششان می­تواند از جنبه­های متعددی بر حوزه­ی علمی، پژوهشی، کاربردی و تجاری تأثیر گذارد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری مذکور توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان قشری پژوهشگر، بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش ...  بیشتر

اطلاعات تجاری: از نیاز تا خدمات

روح اله خادمی؛ غلامرضا حیدری؛ زاهد بیگدلی؛ بابک مختاری

دوره 9، شماره 1 ، آبان 1398، ، صفحه 221-241

https://doi.org/10.22067/riis.v0i0.60371

چکیده
  مقدمه: انسان همواره به اطلاعات نیاز داشته، دارد و خواهد داشت. عوامل مختلفی زمینه‌ساز نیاز اطلاعاتی هستند که بافت یکی از آنهاست. بافت پیچیده و متحول امروزی کسب و کار باعث ایجاد نیاز اطلاعاتی تجاری شده است که خود ضرورت ارائه خدمات اطلاعاتی تجاری را می‌طلبد. این پژوهش به‌مرور و معرفی این مفاهیم به‌منظور باز کردن مسیری برای متخصصان ...  بیشتر

بازاریابی محتوایی: شناسایی مؤلفه‏ ها و ابعاد اساسی به منظور ارائه مدل مفهومی

زهرا ناصری؛ علیرضا نوروزی؛ فاطمه فهیم نیا؛ امیر مانیان

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 280-303

https://doi.org/10.22067/riis.v7i1.44681

چکیده
  مقدمه: با گران شدن بسترهای سنتی تبلیغات و تغییر در رفتار مشتریان قواعد بازاریابی تغییر کرده است و کسب‏ و‏کارهای تولیدی و خدماتی مجبور به اقتباس جدیدترین گرایش‏ های بازاریابی از جمله بازاریابی محتوایی هستند. با توجه به نوظهور بودن این حوزه، ابعاد و مؤلفه‏ های آن ناشناخته باقی مانده است. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه ها ...  بیشتر

بررسی رابطۀ جامعه‌‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی اصفهان

احمد شعبانی؛ مهناز آذریان؛ سعید رجایی پور؛ مرتضی دهقان سفید کوه

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 184-201

https://doi.org/10.22067/riis.v0i0.78508

چکیده
  مقدمه: جامعه‌پذیری سازمانی به‌عنوان پذیرش ارزش‌ها و هنجارهای سازمان و انطباق کارکنان با آن‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمانی دارد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطۀ  جامعه‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش،کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع هم‌بستگی است. جامعۀ آماری پژوهش ...  بیشتر

تحلیل روان‌شناختی «نیاز به آزادی» در شخصیت‌های داستان‌های برگزیده کودک و نوجوان؛ براساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر

ناصر نیکوبخت؛ سید محسن اصغری‌نکاح؛ سمیه رضایی؛ جعفر فسائی

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 224-253

https://doi.org/10.22067/riis.v0i0.82711

چکیده
  مقدمه: قصه‌ها و داستان‌ها و به‌صورت مشخص آفرینش‌های ادبی حوزه کودک واجد این قابلیت بسیار مهم است که می‌تواند در راستای تربیت و اصلاح برخی از ناهنجاری‌های رفتاری و شخصیتی و نیز تقویت پاره‌ای از توانمندی‌ها در کودکان به‌کار گرفته شود. روش‌شناسی: تحلیل میزان و ضریب تأثیرگذاری داستان‌های مزبور مستلزم به‌کارگیری شاخه‌ای از نقد ...  بیشتر

مدیریت دانش
ضرورت اشتراک دانش میان‌سازمانی در هوشمندسازی مراکز اطلاعات و دانش در شهرهای هوشمند

سمیه جعفری باقی آبادی؛ علیرضا نوروزی؛ محمدرضا وصفی؛ شیما مرادی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.73379.1068

چکیده
  مقدمه: این مطالعه در راستای تبیین ضرورت اشتراک دانش میان‌سازمانی در هوشمندسازی مراکز اطلاعات و دانش، درصدد است، در مورد وضعیت موجود و همچنین اهمیت شناسایی عوامل زمینه‌ای تأثیرگذار، مراحل و فرایندها، روش‌ها و ابزارها و در نهایت پیامدهای حاصل از اشتراک دانش ‌میان‌سازمانی در مراکز فوق در بستر شهرهای هوشمند طرح مسئله ‌کند.روش‌شناسی: ...  بیشتر

ساختار فکری دانش در حوزه کتابخانه دیجیتال: مطالعه هم‌واژگانی

مجید داوری؛ ثریا ضیایی؛ وحید قره بقلو

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.68914.1013

چکیده
  هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و ترسیم ساختار فکری دانش در حوزه کتابخانه دیجیتال جهان با استفاده از تحلیل هم‌واژگانی است.روش: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی علم‌سنجی است که از تحلیل هم‌واژگانی و تحلیل شبکه رهیافتی استفاده شده است. جامعه آماری تولیدات علمی حوزه کتابخانه دیجیتال در پایگاه وب‌آوساینس است که در مجموع برابر 5655 ...  بیشتر

پردازش و سازماندهی اطلاعات
آینده‌پژوهی سازماندهی دانش: شناسایی نیروهای پیشران، چالش‌ها، راهکارها و خلأها

امید علی پور؛ فرامرز سهیلی؛ ثریا ضیایی؛ علی اکبر خاصه

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.71155.1048

چکیده
  مقدمه: هدف، آینده‌پژوهی سازماندهی دانش با استفاده از نظرات متخصصین ایرانی این حوزه درباره آینده و مسائل مرتبط با آن هست.روش‌شناسی: نوع پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی است که با روش تحلیل محتوای کیفی، گراندد تئوری و ابزار مصاحبه گردآوری شده است. روش نمونه‌گیری هدفمند است. جامعه پژوهش نیز 20 نفر از متخصصین علم اطلاعات و دانش‌شناسی با ...  بیشتر

مدیریت دانش
بررسی تأثیر مدیریت دانش شخصی و رفتار اطلاع‌یابی بر خوداثربخشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز

عباس دولانی؛ پریسا قدرتی؛ معصومه کربلا آقایی کامران

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.70454.1037

چکیده
  مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش شخصی و رفتار اطلاع‌یابی بر خودکارآمدی دانشجویان انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش­شناسی همبستگی با رویکرد ارائه معادلات ساختاری است.روش‌شناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، در سال 99 بودند. تعداد آنها 800 نفر برآورد شد. تعیین حجم ...  بیشتر

شناسایی و تعیین انواع ویژه و صفات موجودیت‌های داد‌ه‌ای در بافت اطلاعاتی ایرانی ـ اسلامی از دیدگاه سازماندهی اطلاعات و دانش

سارا سهراب زاده؛ معصومه کربلاآقایی کامران؛ سید مهدی طاهری؛ زویا آبام

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.73009.1065

چکیده
  مقدمه: با توجه به اهمیت شناسایی انواع موجودیت‌ها و صفات ویژه آن‌ها در بافت اطلاعاتی ایرانی ـ اسلامی از دیدگاه سازماندهی اطلاعات و دانش، این پژوهش ضمن شناسایی و تعیین انواع مذکور، صفات بومی این موجودیت­ها را نیز به‌طور کامل تعیین نمود.روش‌شناسی: این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف، یک پژوهش توسعه‌ای ـ کاربردی است که با روش تحلیل محتوای ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد

زینب گلستانی خواه؛ معصومه تجعفری؛ محسن نوکاریزی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.74742.1087

چکیده
  مقدمه: امروزه کتابخانه‌ها جهت حفظ جایگاه خود و اثرگذاری بهتر در جامعه، نیازمند کارآفرینی درون‌سازمانی هستند؛ اما نتایج پژوهش‌ها حکایت از وضعیت نامطلوب کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌ها دارد. ازاین‌رو، هدف این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی موانع کارآفرینی درون‌سازمانی در کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی ...  بیشتر

بررسی دسته‌بندی‌های مجله‌های پایگاه‌هایWOS ، Scopus و Mathscinet تحت عنوان چارک‌ها (Richard & Sun)

مهدی جباری نوقابی؛ سیدرضا علویان

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.72416.1061

چکیده
  مقدمه: امروزه استناد نقش مهمی در اعتباردهی به مجله­ها و ارزیابی عملکرد آن­ها دارد، هرقدر استناد به مجله­ها توسط مقاله­ها بیشتر شود، اعتبار آن­ها افزایش خواهد یافت؛ لذا وجود شاخصی که کارایی بیشتری جهت ارزیابی اعتبار مجله­ها داشته باشد، تبدیل به امری ضروری و مهم گردیده است. هدف این پژوهش تهیه روش­های جدید ارزیابی اعتبار ...  بیشتر

شاخص‌های عملکرد پیشنهادی برای بهبود سواد اطلاعاتی مبتنی بر مبانی سواد دیداری در کتابخانه‌های دانشگاهی

فریبرز درودی؛ عادل سلیمانی نژاد

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.69452.1018

چکیده
  مقدمه: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفه‌های سواد دیداری برای تقویت سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌های دانشگاهی است.روش‌شناسی:‌ روش پژوهش ترکیبی از روش دلفی و پیمایشی است و نوع آن کاربردی است. رویکرد پژوهش نیز کمی است. جامعه آماری پژوهش ۹ نفر از اعضای هیئت‌علمی که متخصصان برتر آشنا با مبانی سواد اطلاعاتی و دیداری از دانشگاه‌ها و مؤسسات ...  بیشتر

تحلیل آینده باورپذیر ساختار علمی دانشگاه آزاد اسلامی

فرشته سوری؛ یعقوب نوروزی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 13 شهریور 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.68905.1012

چکیده
  مقدمه: تحلیل آینده باورپذیر ساختار علمی دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر تولیدات آن در پایگاه­ اطلاعاتی وب­آوساینس بر مبنای دیدگاه پژوهشگران برتر و مدیران سیاست‌گذار علمی آن سازمان هدف پژوهش حاضر است.روش­شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی با رویکرد کیفی است و از روش مصاحبه عمیق نیمه­ساختاریافته برای گردآوری اطلاعات ...  بیشتر

ارزیابی خدمات
نقش معماری و فضای کتابخانه‌های عمومی در میزان رضایت کاربران

علی اکبر خاصه؛ فرامرز سهیلی؛ حیدر مختاری؛ لیلا علایی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.24187.0

چکیده
  مقدمه: معماری و فضای کتابخانه ­های عمومی عواملی اثرگذار در رضایت کاربران و جذب و نگهداری آنان هستند. در این مطالعه نقش مؤلفه ­های مرتبط با معماری و فضای کتابخانه ­های عمومی در میزان رضایتمندی کاربران آنها بررسی شده است.روش­ شناسی: در این پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی ـ همبستگی، از میان 15000 نفر از کاربران فعال 23 کتابخانه عمومی شهر ...  بیشتر

بررسی میزان آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان در مواجهه با همه‌گیری بیماری کووید-19

رضا قاسمی؛ سعید غفاری

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.70584.1039

چکیده
  مقدمه: شیوع مرگبار ویروس کووید-19 در اواخر سال 2019 م. بی‌سابقه‌ترین چالش برای جامعه انسانی است. کتابخانه‌ها نیز، مانند سایر نهادها و سازمان‌ها، برای مواجهه با آن تدابیری اندیشیده‌اند. در پژوهش حاضر، تدابیر اتخاذشده و میزان آمادگی کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اصفهان در مواجهه با بیماری کووید-19 بررسی می‌شود.روش پژوهش: پژوهش حاضر به‌روش ...  بیشتر

شناسایی میزان استفاده جوانان تحصیلکرده از کتابخانه‌های عمومی شهر مشهد و اهمیت عوامل بازدارنده از دیدگاه آنان

فرشته کامران طرقی؛ اعظم صنعت جو؛ محسن نوکاریزی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.24033.0

چکیده
  مقدمه: شناسایی عوامل بازدارنده بر سر راه استفاده جوانان از کتابخانه‌های_عمومی  به اولویت‌بندی مهمترین راهکارهای اجرایی و اتخاذ راهکار مناسب به مسئولین کمک می­کندتا بتوانند با تصمیم‌گیری‌های صحیح موجبات رشد، پیشرفت و سلامت جسمی و روحی جوانان را فراهم آورند.روش شناسی: پژوهش کاربردی حاضر با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و به‌روش ...  بیشتر

بررسی تأثیر کیفیت خدمات بر میزان رضایت کاربران کتابخانه‏های عمومی ‌بر اساس مدل کانو و تحلیل عملکرد تأثیر نامتقارن

اکرم تقی پور؛ محمدرضا اسمعیلی گیوی؛ محمد خندان؛ مهدی عبدالحمید

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2021.24204.0

چکیده
  مقدمه: کتابخانه­های عمومی را می­توان یکی از مهم­ترین کانون­های فرهنگی اجتماعی جوامع مترقی بر شمرد که رضایت کاربران این نهادهای عمومی، می­تواند بر مرجعیت این نهادها بیافزاید؛ یکی از مؤلفه­ها مهم و اثرگذار بر رضایت کاربران کتابخانه­های عمومی، کیفیت خدمات است. در امتداد موضوع پیش گفته، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کیفیت ...  بیشتر

عوامل موثر بر توسعه و ارتقای شخصی‌سازی خدمات در کتابخانه‌های دیجیتال در دانشگاه‌های ایران

سمانه خویدکی؛ سعید رضایی شریف آبادی؛ امیر غائبی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.73755.1070

چکیده
  مقدمه:شخصی‌سازی خدمات از جمله روش‌های نوین ارائه خدمات در کتابخانه‌های دیجیتال و روندی مهم در توسعه این کتابخانه‌ها و جذب کاربران می‌باشند. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر توسعه شخصی‌سازی خدمات در کتابخانه‌های دانشگاهی دیجیتال از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام ...  بیشتر

ترجمان دانش و آسیب‌شناسی آن راهکارهایی برای ارتقاء عملکرد پژوهشی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی

نرگس نشاط؛ زهرا سادات عالمی

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آذر 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.24185.0

چکیده
  مقدمه: علم اطلاعات و دانش­شناسی دارای بیش از نیم‌قرن سابقه دانشگاهی و مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری است و پژوهش جزو شرایط لازم آن به‌شمار می‌رود. اما علی­رغم این سابقه تاریخی، برخی نوشته­های جاری حاکی از آن است که بخش عمده­ای از دانش تولیدشده در قالب پایان‌نامه‌های تحصیلی بلااستفاده و یا فاقد ارزش پژوهشی هستند و یا با تکرار ...  بیشتر

مدیریت دانش
ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش در حوزه ساخت و ساز با رویکرد اهمیت عملکرد(مورد مطالعه: شرکت ساختمانی کیسون).

سجاد تابع جماعت؛ حسن احمدی؛ بهنود برمایه ور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1401

https://doi.org/10.22067/infosci.2022.78208.1130

چکیده
  مقدمه: موفقیت در پیاده‌سازی مدیریت دانش مستلزم ارزیابی وضعیت مدیریت دانش است که از آن با عنوان میزان بلوغ مدیریت دانش یاد می‌شود. در همین راستا، پژوهش حاضر به ارزیابی بلوغ مدیریت دانش شرکت کیسون با رویکرد اهمیت- عملکرد پرداخته است. روش‌شناسی: این پژوهش براساس هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است و براساس روش گردآوری داده‌ها یک مطالعه ...  بیشتر

صاحب امتیاز:
دانشگاه فردوسی مشهد

مدیر مسئول:
محسن نوکاریزی

سردبیر:
محسن نوکاریزی

مدیر اجرایی:
محمدرسول فیاض صابری


دوره انتشار: دو فصلنامه

شاپا چاپی: 2251-6344

شاپا الکترونیکی: 2423-401X