ارزیابی کیفیت خدمات سامانه آموزش الکترونیکی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان (زمرد) با استفاده از روش وب‌کوآل و رویکرد تلفیقی مدل کانو و ماتریس تجزیه و تحلیل اهمیت - عملکرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

3 دانشیار علم اطلاعات و دانش‌شناسی ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22067/infosci.2024.83678.1172

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کیفیت خدمات سامانه آموزش الکترونیکی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان (زمرد) با استفاده از روش وب‌کوآل و رویکرد تلفیقی مدل کانو و ماتریس تجزیه و تحلیل اهمیت‌ـ‌عملکرد، انجام شد.

روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه‌ی اجرا، از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 231 نفر از فراگیران بالای 18 سال آموزش‌های الکترونیکی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در گروه‌های آموزشی پزشکی، علوم انسانی، زبان انگلیسی و غیرانگلیسی بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 144 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه وب‌کوآل است که دارای 4 بعد قابلیت استفاده، کیفیت اطلاعات، کیفیت تعامل و تاثیر کلی در 23 گویه براساس پرسشنامه وب‌کوآل4 بارنز و ویدگن (2002) می‌باشد. به منظور بهره‌گیری از مدل کانو و ماتریس تجزیه و تحلیل اهمیت - عملکرد، گویه‌های ابزار وب‌کوآل در 2 پرسشنامه مجزا برای بررسی میزان اهمیت- عملکرد و تعیین گویه‌های موثر بر رضایت فراگیران تکرار می‌گردد.روایی و پایایی پرسشنامه تأیید گردید و از روش‌های آماری همانند میانگین، درصد فراوانی و میانگین هندسی برای توصیف و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که ضمن اهمیت بالای دو بعد «قابلیت استفاده» و «کیفیت تعامل» از نظر فراگیران، سامانه آموزش الکترونیکی جهاد دانشگاهی نیز عملکرد بالایی در خصوص این ابعاد وب‌کوآل داشته است. در مقابل بعد «کیفیت اطلاعات» که به عنوان یک نیاز ضروری و با‌اهمیت از سوی کاربران مطرح شد که با انتظارات آن‌ها مطابقت نداشت. بعد «تاثیرکلی» نیز در گروه نیاز‌های جذاب مدل کانو و ربع سوم ماتریس اهمیت - عملکرد قرار گرفت و از نظر فراگیران چندان مهم ارزیابی نشد.

نتیجه‌گیری: بررسی مدل کانو بر اساس گویه‌های وب‌کوال نشان داد که بیشتر گویه‌های مربوط به ویژگی‌های سامانه "زمرد" در طبقه نیاز‌های یک بعدی قرار گرفتند. در تحلیل ماتریس اهمیت‌ـ‌عملکرد نیز تعداد 7 گویه از 23 گویه وب‌کوآل در ربع اول، 7 گویه در ربع دوم، 4 گویه در ربع سوم و 5 گویه در ربع چهارم قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Academic Center for Education, C. a. R. I. b. (2021). ACECR: about us. http://acecr.ir/en/page/1830/about-acecr
Al-Fraihat, D., Joy, M., & Sinclair, J. (2020). Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in human behavior, 102, 67-86.
Arnes, F., & Hanum, Y. (2019). Website Quality Evaluation of Visitor Satisfaction (Case Study: SBMPTN website). International Research Journal of Advanced Engineering and Science, 4(3), 241-245. https://doi.org/10.5281/zenodo.3365595
Barnes, S. J., & Vidgen, R. T. (2001). Assessing the quality of auction web sites. Proceedings of the 34th annual Hawaii international conference on system sciences,
Esmaeili Givi, M., Keshavarz, H., & Kargar Azad, Z. (2023). Quality assessment of E-learning website using asymmetric impact–performance analysis and Kano’s customer satisfaction model: a case study based on WebQual 4.0. Information Discovery and Delivery, 51(1), 35-46. https://doi.org/10.1108/IDD-08-2021-0083.
Fiena Rindani, F. R., & Sulistyo Puspitodjati, S. P. (2020). Integration of Webqual Method to Importance Performance Analysis and Kano Model to Analyze System Quality of E-Government: Case Study LAPOR! Jurnal Sistem Informasi (Journal of Information System), 16(2), 1-17. https://doi.org/10.21609/jsi.v16i2.937
Forghani, M. A., Rashidinezhad, M., Gholshan, S., & Darbandi, S. (2020). Evaluating the Quality of Educational Services of Bahonar University of Kerman Using the Combined Approach of Kano Model and QFD. Higher Education Letter, 13(49), 37-64.
Ghasemi, A., & Shahriarifard, A. (2016). Identifying & ranking of effecting factors on E-learning qualities. Technology of Education Journal (TEJ), 10(3), 207-218. https://doi.org/10.22061/tej.2016.539. [In Persian]
Ghasemi, M., Fardanesh, H., Hatani, J., & Ahmady, S. (2018). Evaluation of the electronic learning system of medical education (Case study of Shahid Beheshti Medical School). Education Strategies in Medical Sciences, 11(4). https://doi.org/10.29252/edcbmj.11.04.06. [In Persian]
Jundillah, M. L., Suseno, J. E., & Surarso, B. (2019). Evaluation of e-learning websites using the Webqual method and importance performance analysis. E3S Web of Conferences,
Kano, N. (1984). Attractive quality and must-be quality. Journal of the Japanese society for quality control, 31(4), 147-156.
Kazemi, M., & Ebadi Koohsare, F. (2020). New methods of education. Behvarz, 31(106), 60-65. https://doi.org/10.22038/BEHV.2020.50046.1139. [In Persian]
Lestarini, D., & Surendro, K. (2017). Designing kano-based e-service quality model to improve user satisfaction. 2017 2nd International conferences on Information Technology, Information Systems and Electrical Engineering (ICITISEE),
Lu, D.-N., Le, H.-Q., & Vu, T.-H. (2020). The factors affecting acceptance of e-learning: A machine learning algorithm approach. Education Sciences, 10(10), 270. https://doi.org/10.3390/educsci10100270
Madanian, M., & Shekarchizadeh, A. (2019). Reviewing and analyzing the concepts and dimensions of service quality management. Standard management and Quality, 9(2), 90-109.
Martilla, J. A., & James, J. C. (1977). Importance-performance analysis. Journal of marketing, 41(1), 77-79. https://doi.org/10.2307/1250495
Naghizade, H. (2015). Investigating the impact of electronic service quality on customer satisfaction in Tehran Municipality (case study of Hadian Shahr Institute) Islamic Azad university
Padlee, S. F., Reimers, V., Mokhlis, S., Anuar, M. M., & Ahmad, A. (2020). Keep up the good work in research universities: An importance-performance analysis. Australasian marketing journal, 28(2), 128-138.
Phadermrod, B., Crowder, R. M., & Wills, G. B. (2019). Importance-performance analysis based SWOT analysis. International journal of information management, 44, 194-203. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.03.009
Rupere, T., & Jakovljevic, M. (2021). Usability and User Evaluation of an Integrated Multimedia E-Learning Management System. Knowledge Management & E-Learning, 13(3), 334-366. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2021.13.018
Shia, B. C., Chen, M., & Ramdansyah, A. D. (2016). Measuring customer satisfaction toward localization website by WebQual and importance performance analysis (case study on AliexPress Site in Indonesia). American Journal of Industrial and Business Management, 6(2), 117-128. https://doi.org/10.4236/ajibm.2016.62012
CAPTCHA Image