An Investigation of the Relationship between Knowledge Enabling Factors and Knowledge Creation among Librarians of Public Libraries

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

Razi University

Abstract

Introduction: Knowledge creation in libraries with integrating knowledge capital and directly influencing organizational concepts, like customer care and organizational culture promotion can lead to the new knowledge. With particular attention to librarians as key pillars of libraries, the atmosphere of knowledge and creativity improves and it provides better services to users and improves services efficiency and effectiveness. The purpose of this study was to investigate the factors enabling knowledge and knowledge creation among librarians in public libraries of Kurdistan province.
Methodology: The research is an applied survey. Koloniari, Vraimaki and Fassoulis questionnaire was used to collect data. The statistical population consisted of all 120 public librarians of Kurdistan province in 2018.  Data were analyzed by statistical frequency, mean, variance, standard deviation, skewness, Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk tests and the Durbin Watson test. 
Findings: Among the factors related to knowledge creation in public libraries, the implementation of knowledge strategy, organizational culture and information technology (with mean rate of 2.98), organizational structure (with mean rate of 2.87) and HRM (with mean rate of 2.2) are effective. In addition, there is a significant relationship between the implementation of knowledge strategy, organizational culture, organizational structure, human resource management and information technology with knowledge creation.
Conclusion: Due to an increasing competition among organizations, it is necessary for public library managers to consider the process of creating knowledge. The more creation and use of knowledge done at a faster pace and quality, the competitive advantage of the organization will be formed more than ever. Regarding the four types of knowledge creation and strategies, it is essential for librarians to convene regular meetings and it is also important to retrain knowledge and participate in seminars in order to be acquainted with modern knowledge.

Keywords


آزادی احمدآبادی، قاسم؛ آزادی احمدآبادی، اکرم (1388). فناوری اطلاعات در مدیریت دانش؛ کاربردها و تأثیرات. تدبیر، 211، 60-55. بازیابی شده در 1 شهریور 1398 از
https://www.magiran.com/paper/showpdf
احمدی، سید علی‌اکبر و صالحی، علی (1391). مدیریت دانش. تهران: دانشگاه پیام نور.
انصاری، منوچهر، رحمانی یوشانلوئی، حسین، رحمانی، کمال‌الدین، پاسبانی، محمد و عسگری، محمدعلی (1392). ارائه مدل مفهومی تأثیر موفقیت پیاده‌سازی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های کوچک و متوسط SMEs، نشریه مدیریت بازرگانی، 5 (1)، 40-21. بازیابی شده در 12 مرداد 1398 از
10.22059/jibm.2013.35422
الهی، شعبان، خدیور، آمنه و حسن‌زاده، علیرضا (1389). ارائه یک متدولوژی برای ایجاد راهبرد مدیریت دانش مطالعه و بررسی سه سازمان نمونه. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 14(3)، 59-23. بازیابی شده در 12 شهریور 1398 از
https://mri.modares.ac.ir/article-19-2329-fa.html
ایزدی، مونا و ساده، احسان (1395). نقش توانمند ساز فناوری اطلاعات در استقرار مدیریت دانش (مطالعه شرکت-های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان گلستان). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 24: 50-37. بازیابی شده در 18 شهریور 1398 از
http://ijpa.srbiau.ac.ir/article_10143.html
بلسینگر، گلی (1383). مدیریت منابع انسانی. (علی خسروجردی، مترجم) مجله‌ مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 15(3)، 166-161. بازیابی شده در 1 تیر 1398 از
http://nastinfo.nlai.ir/article_683.html
خوانساری، جیران (1384). مدیریت دانش در کتابخانه‌های تخصصی شرکت توانیر و ارائه الگوی پیشنهادی. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
رحمان‌سرشت، حسین و حبیبی بدرآبادی، محبوبه (1391). عوامل مؤثر بر خلق دانش در سازمان امور مالیاتی کشور. پژوهشنامه مالیات، 20(13)، 209-192. بازیابی شده در 19 تیر 1398 از
taxjournal.ir/article-1-73-fa.pdf
رحیمی، فرج‌الله، زراء‌نژاد، منصور و بخشی‌زاده، علیرضا (1391). ارزیابی تأثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش: یک تحقیق تجربی بر مبنای چارچوب پارسونز. پژوهش‌نامه‌ مدیریت اجرایی علمی‌ـ‌‌پژوهشی. 4 (8)، 40-13. بازیابی شده در 28 مرداد 1398 از
http://jem.journals.umz.ac.ir/article_403.html
سجادپور، سارا سادات (1390). بررسی رابطه ابعاد ساختار سازمانی و فرآیند خلق دانش در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی.
صفا، روح‌الله (1394). تأثیر عوامل سازمانی بر خلق دانش در دانشکده‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
کاشیان، سیده بهاره، افرازه، عباس و طباطبایی، محسن (1395). اعتبارســنجی مدل تکاملی خلق دانش: مطالعه موردی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، 10(5)، 452-443. بازیابی شده در 22 مرداد 1398 از
http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-194&slc_lang=fa&sid=1
کاظمی، مصطفی، فیلی، اردلان، ثابت، عباس، دشتی پور، محسن و دانشمندی، هادی (1397). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش با رویکرد تصمیم‌گیری چند شاخصه: مطالعه موردی. مجله سلامت، 21 (71)، 22-7. بازیابی شده در 22 مرداد 1398 از
http://jha.iums.ac.ir/article-1-2254-fa.html
محمودی، حسن، دیانی، محمدحسین و پریرخ، مهری (1392). تحلیل وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی (مطالعه موردی: کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد). پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، 3(2)، 112-91. بازیابی شده در 22 مرداد 1398 از
https://doi.org/10.22067/riis.v3i2.10403
مدهوشی، مهرداد، طبیبی، محمدرضا و نور نژاد ونوش، وحید (1394). بررسی رابطه بین راهبرد‌ها، توانمند سازها و قابلیت‌های فرایند مدیریت دانش با توانمندسازی کارکنان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 7 (13)، 162-137. بازیابی شده در 22 مرداد 1398 از
journals.umz.ac.ir/article_1081_59d5cc0a57ac41e7911420e96f4548bd.pdf
نجاتیان، مجید، قاسمی، یاسر و میر غفوری، حبیب‌الله (1394). بررسی تأثیر توانمندسازهای مدیریت دانش بر فرایند خلق دانش شرکت مطالعه موردی: تعاونی‌های منتخب استان یزد. پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 7 (31)، 168-136. بازیابی شده در 22 تیر 1398 از
https://doi.org/10.22067/pmt.v7i13.52773
نکودری، مریم و یعقوبی، نور‌محمد (1390). بررسی عوامل تسهیل‌کننده مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 4 (13): 113-95. بازیابی شده در 22 شهریور 1398 از
10.22111/jmr.2011.649
Barney, J.B. Griffin, R.W. (1992). The Management of Organization. Boston: Houghton Mifflin Company.
Chuang, S-H, Liao, C & Lin S. (2013). Determinants of Knowledge Management With Information Technology Support Impact On Firm Performance, Inf Technol Manag, 14, 217-230. https://doi.org/10.1007/s10799-013-0153-1
Drucker, P.F. (1993). Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. 1st Ed. New York: HarperBusiness.
Hung, S.Y., Durcikova, A., Lai, H.M., Lin, W.M. (2011). The influence of intrinsic & extrinsic motivation on individuals knowledge sharing behavior. International Journal of Human Computer studies, 69(6), 415- 427. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2011.02.004
Koloniari, M., Vraimaki, E & Fassoulis, K. (2016). Factors Affecting Knowledge Creation in Academic Libraries. Journal of Librarianship and Information Science, 1–14. (2016, February8). https://doi.org/10.1177/0961000616668958
Koloniari, M., Vraimaki, E & Fassoulis, K. (2018). Fostering Innovation in Academic Libraries through Knowledge Creation. The Journal of Academic Librarianship, 44, 793-804. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2018.09.016
Lee & Choi. (2003). Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination. Journal of Management Information Systems. (20) 1, 179–228. 10.1080/07421222.2003.11045756
Migdadi, M.M. (2005). An Integrative View And Empirical Examination Of Relationship Knowledge Management Enablers, Processes, And Organizational Performance In Australian Enterprises", PHD Thesis, School Of Economics And Information Systems Faculty Of Commerce University Of Wollongong, Australia.
Jafari, S.M., Irani, H.R & Rezaei, D. (2017). Identifying Organizational Factors Affecting Individual Knowledge Creation. International Conference on Nascent Technologies in Engineering (ICNTE). 10.1109/ICNTE.2017.7947920
Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), 14-37. https://doi.org/10.1287/orsc.5.1.14
Nonaka, I., Toyama, R & Konno, N. (2000). SECI, Ba and Leadership: Aunified Model of Dynamic Knowledge Creation. Long Range Planning, (33)1, 5-34. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(99)00115-6
Park, H., Cho, I. Jung, S. & Main, D. (2015). Information and Communication Technology and User Knowledge-Driven Innovation in Services, Cogent Business & Management, 2(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/23311975.2015.1078869
Robbins. S. (1991). Organization theory: Structure. Design and applications. Englewoodcliffs. NJ: Prentice. Hall 3rd ed. Hill.
Saeed, T., Tayyab, B., Anis-Ul-Haque, M., Ahmad, H & Chaudhry, A. (2010). Knowledge management practices: role of organizational culture. Proceedings of ASBBS, 17(1), 1027–1036.
Teerajetgul, W & Charoenngam, C (2006). Factors Inducing Knowledge Creation: Empirical Evidence from Thai Construction Projects. Engineering, Construction and Architectural Management, (13)6,584-599. 10.1108/09699980610712382
CAPTCHA Image