A Qualitative Analysis of the Websites of the Iranian Online Bookshops

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

University of Qom

Abstract

INTRUDUCTION: The current study aimed to evaluate the quality of the websites of the Iranian online bookshops.

METHODOLOGY:This study is an applied research which is conducted with using the evaluative method and webometric approach. The research population consisted of the websites of 72 online bookshops that were introduced by the Iran Book House. The WebQEM checklist was applied to data gathering and SPSS was used for data analysis.

FINDINGS:The research results revealed that about half of the websites of the online bookshops have been operative less than 10 years and the majority of them are related to the private sector. 82 percent of them are operating in the three cities of Tehran, Qom, and Mashhad and the others are working in just 8 cities. More than half of the websites have been registered with the IR domain. Moreover, the websites were evaluated as average for the variable of "usability", as good for its "functionality", as excellent for the "reliability"and as very good for its"efficiency".

CONCLUSIONS: Generally speaking, the evaluation of the websites demonstrated that none of them was in a low status and therefore, it can be concluded that all websites are in an average status as to the WebQEM criteria.

Keywords


توفیقی عدالت‌خواه، صارم (1386). مشکلات و موانع گسترش تجارت الکترونیکی در ایران. در چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیکی، تهران 3 و 4 آذرماه. تهران: وزارت بازرگانی، معاونت برنامه‌ریزی و اموراقتصادی.
حاتمی، مهرداد؛ بازایی، قاسم‌علی (1390). رتبه‌بندی فروشگاه‌های اینترنتی براساس ویژگی‌های وب‌سایت با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره فازی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
حق‌پرست، محبوبه؛ عاصمی، عاصفه؛ و افشار، ابراهیم (1389). بررسی نظرات کتاب‌فروشان در رابطه با ایجاد و راه‌اندازی یک سرویس برخط خرده فروشی کتاب در ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
دغاقله، نغمه؛ بیگدلی، زاهد؛ و عظیمی، محمدحسن (1393). ارزیابی کیفی پورتال‌های شرکت‌های تابعه وزارت نفت ایران با استفاده از وب‌کیوای‌ام. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (4)، 1069-1089.
صدیقی، رقیه؛ عسکریان، فریبا (1394).تأثیر کیفیت خدمات برخط بر رضایتمندی مشتریان کتاب‌های ورزشی وب‌سایت حتمی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، تبریز.
صیدی‌پور، هادی؛ حسن‌زاده ثمرین، تورج (1394). بررسی تأثیر احساسات بر رفتار مشتریان برخط (مقایسه جستجو، تجربه و خدمات اعتباری). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، تهران.
عطافر، علی؛ منصوری، حسین (1390). مدل بهبود وفاداری مشتریان به فروشگاه الکترونیک. تحقیقات بازاریابی نوین، 1 (3)، 145- 164.
علی‌بیک، محمدرضا؛ جمشیدی اورک، روح انگیز؛ حاجی‌زین‌العابدینی، محسن؛ و پاشازاده، فریبا (1390). ارزیابی کیفی وب‌سایت‌های کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایران با استفاده از روش وب‌کیوای‌ام. مدیریت سلامت، 14 (43)، 63-75.
غریبه نیازی، منیره (1393). مقایسه نتایج ارزیابی وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دولتی ایران با دو روش وب‌کیوای‌ام و نمایه ارزیابی وب. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. 48 (۲): 258-263.
غریبه نیازی، منیره؛ کربلاآقایی کامران، معصومه؛ غائبی، امیر (1395). ارزیابی وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دولتی ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روش وب.کیو.ای.ام. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 23 (17)، 63- 78.
فرهادپور، محمدرضا؛ خلف‌آبادی، راضیه (1394). ارزیابی کیفی وبگاه‌های کودکان و نوجوانان ایران با استفاده از مدل وب‌کیوای‌ام. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (2)، 91-110.
مقدسی، علیرضا (1385). چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی در ایران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 6 ، 22-56.
مکتبی‌فرد، رویا (1386). مروری بر بازاریابی کتاب در ایران و جهان با تأکید بر بازاریابی کتاب کودک. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11 (۱)، ۱۸۵-۲۱۴.
میرحسینی، زهره؛ ابراهیمی، مجتبی (1393). بررسی میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران. دانش‌شناسی، 7 (24)، 25- 40.
Ahmada, F., & Salahdeen, H. M. (2012). Data mining Approach for identifying important websites development criteria. Awer procedia information technology & computer science, 2, 412-417.
Atmojo, R. N. P., & Cahyani, A. D. (2014). Recommendations for development of online bookstore in Indonesia: a review from writer's perspective. Journal of Computer Science, 10 (8), 15-22.
Barnes, S. J., & Vidgen, R. (2001). An evaluation of cyber-bookshops: the WebQual method. International Journal of Electronic Commerce, 6 (1), 11-30.
Borggren, C., Moberg, Å., & Finnveden, G. (2011). Books from an environmental perspective - Part 1: Environmental impacts of paper books sold in traditional and internet bookshops. The International Journal of Life Cycle Assessment, 16 (2), 138-147.
Buenadicha Mateos, M., Chamorro Mera, A., Miranda Gonzalez, F. J., & Rodrigo Gonzalez Lopez, O. (2001). A new Web assessment index: Spanish universities analysis. Internet Research, 11 (3), 226-234.
kala, S., & Sharma, R. (2015). Behavior of customers towards online shopping in India. International Journal of Core Engineering and Management (IJCEM), 2 (4), 127-131.
Laing, A., & Royal, J. (2013). Bookselling online: an examination of consumer behavior patterns. Publishing research quarterly, 29 (2): 110-127.
Lowry, P. B., et al. (2006). A theoretical model and empirical results linking website interactivity and usability satisfaction. System Sciences, 2006. HICSS'06. Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on. Kauia,)4-7 Jan), Kauia, HI, USA. Retrieved 11 Jan. 2017, from http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1579537/
Muzumdar, P. (.2012). Online bookstore-a new trend in textbook sales management for services marketing. Journal of Management and Marketing Research, 9, 122-135.
Olsina, L., Godoy, D., Lafuente, G. & Rossi, G. (1999). Assessing the quality of academic websites: a case study. New Review of Hypermedia and Multimedia, 5 (1), 81-103.
Olsina, L., & Rossi, G. (2002). Measuring Web application quality with WebQEM. Ieee Multimedia, 9 (4), 20-29.
Parizi, R. M., Abdullah, A., & Ramalingam, H. (2015). Learning of Web quality evaluation: a case study of Malaysia National Museum web site using WebQEM approach. In Taylor’s 7th Teaching and Learning Conference 2014 Proceedings (pp. 593-608). Retrieved 3 Jan, 2018, from http://www.springer.com/gp/book/9789812873989
Subramaniam, H., & Abdullah, R., Zin, N. H. M., & Almasi, M. M. (2013). Quality evaluation of Malaysia online fast food restaurant websites. World Academy of Science, Engineering and Technology, 74, 409- 413.
Thimthong, T., Chintakovid, T. & Krootjohn, S. (2012). An empirical study of search box and autocomplete design patterns in online bookstore. In 2012 IEEE Symposium on Humanities, Science and Engineering Research (pp. 1165-1170). In 2012 IEEE Symposium on Humanities, Science and Engineering Research (pp. 1165-1170). Retrieved 10 Jan. 2017, from http://ieeexplore.ieee.org/document/6268796/
CAPTCHA Image