Analytical Study of Knowledge Management In Academic Libraries (Case Study: Libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad)

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

Abstract

Aim: This article reviews the status of knowledge management in academic libraries.

Methodology: The research method was survey and applied study. For collecting data a questionnaires including closed and open questions and also a checklist were used. The population society included the libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad. Knowledge management in this study includes the knowledge creation, knowledge evaluation, knowledge Representation, knowledge sharing and knowledge application.

Findings: Findings indicate that in none of the libraries knowledge management applications are implemented as satisfactory, the mean point for knowledge management and its dimensions is average. From the dimension of knowledge management, knowledge Representation has the lowest and knowledge application has the highest mean. Regarding the Librarians' activities in line with individual and organizational knowledge management, including participation in formal and corporate meetings, holding training courses, participation in scientific conferences and professional and knowledge transfer and sharing in the form of paper and suggestions, the findings of open questions and checklist show that participation in these activities is too weak.Testing of the hypothesis also showed differences only between the dimensions of knowledge sharing and knowledge application in libraries of Ferdowsi University and Medical University of Mashhad at a level of 95%.

Keywords


پریرخ، مهری(1382). مدیریت دانش: ابزاری برای ایجاد تحول در مدیریت کتابخانه‌ها. فصلنامه کتاب، 56، ص. 112-126.
جاهد، حسینعلی(1388). طراحی مدل مفهومی ارتباط مدیریت دانش با سرمایه اجتماعی شناختی. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش‌ها. تهران: کتابدار، 1388.
خاتمیان فر، پریسا؛ پریرخ، مهری(1386). بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراک گذاری دانش در سازمان کتابخانه‌های آستان قدس در انطباق با الگوی –نوناکو و تاکه اوچی-. کتابداری و اطلاع رسانی، 40، ص. 178-212.
خاکی، غلامرضا (1387). روش تحقیق در مدیریت. تهران: بازتاب.
داونپورت، تامس؛ پروساک، لارنس (1379). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. تهران: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو(ساپکو).
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1388). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
عباسی، زهره (1388). شناسایی الگوی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و سنجش تأثیر آن بر میزان اجرای مدیریت دانش. پایان نامه دکتری کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
عطاپور، هاشم (1388). بررسی و تحلیل عوامل موثر بر چرخه مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی: مطالعه موردی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های تهران. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش‌ها. تهران: کتابدار، 1388.
غفاری، سعید؛ زنجیردار، مجید؛ حقدادی، مریم (1388). مطالعه راهبردی مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر اراک. ماهنامه اطلاع یابی و اطلاع رسانی، 26، ص. 22- 28.
کریمی، ندا؛ گورابی، احمد (1388). بررسی عوامل موثر بر اجرای مدیریت دانش در مجموع کتابخانه‌های دانشگاه گیلان. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش‌ها. تهران: کتابدار، 1388.
مفیدی، همیلتونی؛ سنیمان، ردا (2004). کاربرد اینترانت به عنوان یک ابزار مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی. ترجمه مریم صراف زاده. مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، 5(1). قابل دسترس در: http://ejournal.irandoc.ac.ir
میرغفوری، حبیب الله؛ صادقی آرانی، زهرا (1389). بررسی و ارزیابی کارایی کتابخانه‌ها در به کار گیری مدیریت دانش و نوآوری به منظور بهبود کیفیت خدمات با استفاده از مدل DEA دو مرحله ای: "مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شهرستان یزد". کتابداری و اطلاع رسانی، 49، ص. 78- 99.
Alavi, Maryam; Leidner, Dorothy (2001). Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. Mis Quarterly, 25 (1), pp. 107- 136.
Bhatt, G. (2001). Knowledge Management in Organizations: Examining the Interactions Between Technologies, Techniques, and People. Journal of Knowledge Management, 5 (1), pp. 68-75
Bhatt, G. (2002). Management Strategies for Individual Knowledge and Organization Knowledge. Journal of Knowledge Management, 6 (1), pp. 31- 39.
Davenport, T; Long, D; Beers, M (1998). Successful Knowledge Management Projects. Management Review, 39 (2), pp. 43- 57.
Goldoni, Vanessa; Oliveria, Mirian (2010). Knowledge Management Metrics in Software Development Companies in Brazila. Journal of Knowledge Management, 14 (2), pp. 301- 313.
Hamid Suraya; Jamaliah Mohammad (2005). Preliminary Study of Knowledge Management in A Library: A Case Study of the Library of Malaysia. Reterived Jun, 24, 2010, From, Http://Www.Lib.Usm.My/Elmu- Equip/Conference/Documents/Icol%202005%20paper%2021%20suraya%20hamid%20&%20jamaliah.Pdf
Jain, Priti (2007). Knowledge Management Southern Africa. Library Review, 56 (5), pp. 377-392.
Noraziah, H.A Aziz (2007). Role of Special Librarian in Knowledge Management Programs. Retrieved April 8, 2011, from, www.Iab.Edu.My/Jurnal/Jurnal%202007/Slibrarian.Pdf
Roknuzzaman, Md; Umemoto, Katsohiro (2009). How Library Practitioners View Knowledge Management in Libraries: A Qualitative Study. Library Management, 30 (8/9), pp. 643- 656.
Sinotte, Michelle (2004). Exploration of The Field of Knowledge Management for the Library and Information Professional. Libri, 54 (3), pp. 190–198.
CAPTCHA Image