Designing a Pattern for Delivering Outreach Library Services by Public Libraries to the Retirees of the Education Department of Bojnourd

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Purpose: The aim of this study was to design a pattern for delivering outreach library services to the retirees of the Education Department of Bojnourd.
Methodology: This was an applied study. The statistical population consisted of all the retirees of the Education Department of Bojnourd city in 2013. The estimated sample size was 130 and cluster sampling was adopted. Data were collected through a researcher-made questionnaire. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
Findings: The findings showed that the most requested library resource was newspapers. The retirees tended to use library loan services, ancillary services, reference and research services, and information services, respectively. In general, the retirees had the most tendency towards the religious programs (from ancillary services) and the least tendency towards the show programs (from ancillary services). They preferred non-person method for delivering library services (except ancillary services) during the week, especially during the evening. Based on the findings, a pattern for delivering outreach library services for the retirees of the Education Department of Bojnourd was designed.

Keywords


امید خدا، مریم؛ سپهر، فرشته (1387). نیازسنجی اطلاعاتی اعضای جوان کتابخانه های عمومی شهر تهران. فصلنامه دانش شناسی، 1(2)، 18-30.
حافظ نیا، محمد رضا (1389). مقدمه ای در روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حسینی، سید جواد (1390). شیوه های پژوهش و آمار با تأکید بر علوم تربیتی و اجتماعی. سبزوار: بیهق.
دلاور، علی (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
عماد‌خراسانی، نسرین دخت. (1384). خدمات عمومی کتابخانه و شیوه‌های آن. تهران: نشر کتابدار.
عمید، حسن (1363). فرهنگ عمید. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
صمدی،‌ ثریا (1380). خدمات عمومی (رشته کتابداری). دانشگاه پیام نور.
فتاحی، رحمت الله (1381). برنامه ریزی و مدیریت توسعه خدمات در کتابخانه ها، فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 5 (1)، 3- 14.
فهیم نیا، فاطمه؛ مظفری، طاهره (1390). بررسی ضرورت ایجاد خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با دیدگاه کاربر محور. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 54، 13- 34.
کیانپور قهفرخی، فاطمه؛ زندیان، خدامراد. (1389). بررسی شاخص سلامتی بازنشستگان ساکن اهواز. مجله علمی پزشکی، 9 (5)، 427- 434.
گل پرور، محسن؛ بزرگمهری، خاطره؛ کاظمی، ملیحه سادات (13890). رابطه ترکیبی مؤلفه های نشانگان بازنشستگان با نشانه های سلامت عمومی در سالمندان بازنشسته، مجله سالمندی ایران، 6 (20)، 15-25.
مزینانی، علی (1385). کتابخانه و کتابداری. تهران: سمت.
مهراد،‌ جعفر؛ نعمت اللهی، سارا (1385). امکان سنجی ارائه خدمات اشاعه اطلاعات گزینشی به اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز در کتابخانه منطقه‌ای علوم و تکنولوژی از طریق پست الکترونیکی. کتابداری و اطلاع رسانی، 9 (2)، 110 - 120.
میرحسینی، زهره (1381). مدخل خدمات کتابخانه به گروه های خاص. دایره المعارف پیوسته کتابداری و اطلاع-رسانی (نسخه آزمایشی). دریافت در 6/3/1392 از: http://portal.nlai.ir/daka/Wiki%20 pages/20 خدمات%20 کتابخانه‌ای%20 به%20 گروه‌های%20 خاص.aspx
میرحسینی، زهره؛ بهرامی، محمد (1390). بررسی میزان تأثیر کتابخانه تلفنی رنگین‌کمان شهرداری سمنان و افزایش فرهنگ مطالعه کودکان و نوجوانان. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 18(1)، 101- 115.
میرحسینی، زهره؛ خالدیان، دلیخا (1390). امکان‌سنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه های دانشگاهی شهر همدان. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 4 (13)، 52- 64.
American Library Association. (2008). Guidelines for Library and Information Services to Older Adults. Library Services to an Aging Population Committee, Reference Services Section, Reference and User Services Association of the American Library Association 1987. Revised 1999, Approved in 2008. Retrieved Aug. 5, 2013 from: http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/libraryservices.
Boyce, J.I., & Boyce, B.R. (1995). Library outreach programs in rural areas. Library trends, 44(1), 112-128.
Brumfield, E.J. (2008). Library Outreach to Juvenile Offenders in Intensive Supervision Probation Programs (Community Centered House Arrest). Online Submission.Retrieved July. 2, 2013 from: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED502892.pdf.
Joseph, M. (2006). Active, Engaged, Valued: Older People and Public Libraries in New South Wales. Aplis (Australasian Public Libraries and Information Services), 19(3).
Lai, S. (2003). Library services And Programming For Older Adults: A Survey Of Public Libraries Durham, Orange And Wake Counties, North Carolina. Thesis of Master of Science in Library Science. Chapel Hill, North Carolina.
MacKenzie, H; Mancini, S; Murray, E; Poplawski, A; Slemin, C; Thexton, H. (2008). Service to Older Adults: A Plan for Halifax Public Libraries 2007-2008.Retrieved Aug. 3, 2013 from: http://www.halifaxpubliclibraries.ca/assets/files/reports/service_to_older_adults.pdf.
Miller, C. (2011). How Can Public Librarians Engage With Homeless People Through Outreach Activity.Retrieved Aug. 1, 2013 from: http://dagda.shef.ac.uk/dispub/dissertations/2010-11/External/CMiller_100140453.pdf.
Piper, D., Palmer, S., & Xie, B. (2009). Services to older adults: preliminary findings from three Maryland public libraries. Journal of Education for Library and Information Science, 107-118.
Rait, S.K. (1993). Reading and information needs of elderly Punjabis (Doctoral dissertation, ©SK Rait).
Swift, J. (2011). Older Adults Strategic Framework 2011- 2016. Yarra Plenty Regional Library. Retrieved July. 12, 2013 from: http://filestore.yprl.vic.gov.au/StrategicFrameworks/Older%20Adults%20Strategic%20Framework%202011-2016.pdf.
Willett, P., & Broadley, R. (2011). Effective public library outreach to homeless people. Library Review, 60(8), 658-670.
CAPTCHA Image