Investigating the Role of Information Literacy in the Use of Different Teaching Methods among Elementary School Teachers

Document Type : Research Article

Authors

Kharazmi University

Abstract

Introduction: Considering the importance of teaching styles and approaches in teaching elementary students, the role of information literacy in choosing and using different teaching approaches has been studied in this research.
Methodology: This research is carried out by survey method. The research population were the elementary school teachers of the sixth grade from the city of Semnan city. Out of 110 teachers of the sixth elementary school grade from Semnan city in the academic year of 2012-2012, 86 teachers were selected by the stratified random sampling method. To collect data, two researcher-made questionnaires were used to measure the teachers' information literacy status and identify their teaching approaches.
Findings:According to the results, teachers` points in information literacy (with the mean of 76.1) were more than the average. The interactive style has the largest mean rate among teaching styles. It also showed that the teachers use the direct teaching style less than the average level and use the other styles higher than the average level. Findings of the research hypotheses showed that there is an inverse relationship between direct teaching style and information literacy and a direct relationship between indirect, problem-oriented and interactive teaching styles and information literacy. Teachers with more information literacy use more teaching styles (two, three and four styles).
Conclusion: The results of the research indicated that the teachers with information literacy skills use different approaches in their teaching process. Therefore, having information literacy skills can play a more effective role in choosing more diverse teaching styles and improving them.

Keywords


بدریان، عابد، و پریوا صفری (1395). بررسی تصورات و کج‌فهمی‌های دانش‏آموزان پایه ششم ابتدایی درباره مفهوم انرژی. خانواده و پژوهش 13 (1)، 117-137. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=fa
پریرخ، مهری (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روش‏ها و برنامه‏ها. تهران: کتابدار.
پورباقری، سوسن و علی ایمان‏زاده (1395). بررسی سواد اطلاعاتی معلمان و اهمیت آن در پیشبرد اهداف آموزشی مدارس مطالعه موردی: معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان تبریز. ششمین کنفرانس بین‏المللی روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران: همایشگران مهر اشراق.
ترکمان، آرزو، اسمعیلی‏گیوی، محمدرضا، حکیم‏زاده، رضوان، و داود حاصلی (1395). بررسی نقش واسطه‏ای سواد اطلاعاتی در ارتباط بین سبک یادگیری با عملکرد تحصیلی. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی 51(4)، 69-92. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
https://jlib.ut.ac.ir/article_61272.html
رادمنش، ندا، جمشیدیان، عبدالرسول، و سعید رجایی‏پور (1395). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و میزان خلاقیت دبیران آموزش و پرورش دبیران دبیرستان‏های دولتی و غیرانتفاعی شهرستان خمینی‌شهر در سال تحصیلی 90-91. فصلنامه دانش‏شناسی 9(32)، 7-18. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_525738.html
رحیمی، حمید، یزدخواستی، علی، و زهرا فیضی (1392). وضعیت سواد اطلاعاتی دبیران دبیرستان‌های عادی و هوشمند. نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، 3(و 22)، 91-102. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
http://iss.srbiau.ac.ir/article_7864.html
زره‏ساز، محمد (1394). واکاوی ارتباط میان قابلیت‌های روانشناختی و مهارتی کاربران با رفتار راهنمایابی آنها در کتابخانه دیجیتال بر پایه مدل تعدیل شده اطلاع‌یابی مارکیونینی. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد.
شعبانی، حسن (1385). مهارت‏های آموزشی: روش‏ها و فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت.
صفوی، امان‏الله (1382). کلیات روش‏ها و فنون تدریس. تهران: انتشارات آییژ.
عینی، اکرم (1388). طرح سلمان (سواد اطلاعاتی دانش آموزان جمهوری اسلامی ایران): الگویی برای آموزش سواد اطلاعاتی در چشم‌انداز بیست‌ساله آموزش و پرورش. همایش کتابخانه‌های آموزشگاهی پویاسازی نظام آموزش و مشارکت در فرایند یاددهی- یادگیری. تهران: کتابدار.
فاضلی دهکردی، نگار (1390). بررسی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانه‏های آموزشگاهی مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اصفهان در زمینه کسب و استفاده از مهارت‌های سواد اطلاعاتی در فرایند یاددهی-یادگیری. پایان‌نامه ارشد. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
قاسمی، علی حسین (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی ACRL و چهار سند توسعه ملی. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد.
مقرب‏الهی، زهرا (1389). روش‌های نوین تدریس. نشریه موج، 4 (5)، 48-77. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
http://ensani.ir/fa/article/320845/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3
مقدس زاده، حسن، یمین فیروز، موسی، و خدیجه علی‌محمدی (1395). بررسی رابطه مهارت‌های سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 6 (1)، 306-320. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
https://infosci.um.ac.ir/article/view/50124
میرحسینی، ناهید (1386). بررسی جایگاه کتابخانه‌های مدارس در طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی استان خراسان رضوی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
نظری، مریم (1384). سواد اطلاعاتی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
یزدانی، فریدون، و سیده مژگان موسوی (1396). شناسایی وضعیت مهارت‏های سواد اطلاعاتی معلمان ابتدایی ناحیه‏ سه شهرستان کرمانشاه. فصل‏نامه دانش‏شناسی، 10 (37)، 95-108. بازیابی شده در 1 مهر 1398 از:
http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_535249.html
Association of College and Research Libraries (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education, Draft1, part1. Unpublished Manuscript.
Joyce, B. R., Weil, M., & Calhoun, E. (Eds.) (2005). Models of Teaching (7th ed.). New York: Allyn & Bacon.
Chen, X. (2007). Practice and Experience of Constructing Distance Teaching Platform of Information Retrieval Course to Implement Online Information Literacy Instruction by Blackboard[J]. Library and Information, (5), 156-165, Doi: 10.1177/0961000614532121
Gunjan, N. (2014). ICT Based Education: A Paradigm shift in India. Techno LEARN: 4(1), 15-26.
Mirtu, E. (2003). A national plan for improving staff development. Retrieved from: http://www.nsdc.org/library/nsdc.plan.html (accessed: 20 May 2020)
Williams, D. A. & Caroline W. (2006). Information literacy in the classroom: Secondary school teachers' conceptions.‏ Retrived from: https://rgu-repository.worktribe.com/output/247593/information-literacy-in-the-classroom-secondary-school-teachers-conceptions (accessed: 20 May 2020)
CAPTCHA Image