Prioritizing and Feasibility Study of the Provided Services in Mashhad Public Libraries to Reduce Divorce

Document Type : Research Article

Authors

Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Introduction: As a social power, public libraries can play an effective role in resolving individual and social problems and harms. However, according to statistics, divorce is one of the most important social harms in Iran, especially in Khorasan Razavi province. Therefore, the aim of this research was to prioritize and assess the feasibility of services in public libraries of Mashhad city provided to reduce divorce.
Methodology: This study was an applied research that has been conducted through a survey. The data gathering tool included two researcher-made questionnaires. There were two research populations in this study. The first involved some experts (including Ph.D. students and faculty members of the Departments of Knowledge and Information Science, Psychology (Family Consultation) and Sociology of Ferdowsi University of Mashhad). The second included the librarians of Mashhad public libraries and staff of the General Directorate of the Public Libraries of Khorasan Razavi Province and Mashhad. The sample size of the first population consisted of 30 experts and the sample size of the second population included 86librarians and staff. The sample members of both populations were selected by the random sampling method. The statistical methods were Friedman test and one sample T-test.
Findings: From the experts' point of view, there was a significant difference between the priorities of providing services in five categories: educational services, information services, consultancy services, resources-related services and extension services (to reduce divorce). Thus, the "educational services" were at the highest priority and "information services" were ranked as the lowest priority. The services were also prioritized in each of the five categories so that the highest priority in each of the categories was as follows: “holding workshops and life skills classes for families”; “setting up social networks (such as a Telegram channel) and providing information to the families through this to empower the family and acquire life skills”; “the presence of a family counselor or a psychologist at certain times in the library to provide advice and assistance to couples in need of consultation”; “providing visual and audio resources related to the family domain for clients to improve their knowledge on successful family life strategies”; “holding book reading sessions at specific times with the presence of volunteering and interested couples in relation to family issues”. From the perspective of the librarians and staff, the possibility of providing all five categories of above-mentioned services had a significant difference with the optimum level and was less than it.
Conclusion: This research determined the priorities of the services from experts’ viewpoint, which can be effective in reducing the divorce rate. It also showed that the possibility of providing these services in the public libraries of Mashhad was less than the optimal level. Therefore, the results of this research can lead to the awareness of the managers and authorities of the Public Libraries Foundation to provide effective public library services for reducing the divorce rate by planning to provide such services in the public libraries. Doing so, they may help to reduce marital problems and consequently, divorce in the society

Keywords


آزادی، زینب (1390). بررسی مقایسه‌ای اثربخشی زوج‌درمانی راه‌حل محور و عقلانی - هیجانی -رفتاری بر کاهش مشکلات و ناسازگاری زناشویی زوج‌های متقاضی طلاق. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
ابراهیمی، رحمان و علی‌پور نجمی، سکینه (1392). بررسی کیفی نقش کتابخانه‌های عمومی در ایجاد و ارتقای اعتماد اجتماعی. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 3 (2)، 72-51.
https://doi.org/10.22067/riis.v3i2.17321
امانی، احمد و لطافتی بریس، رامین (1392). اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های ارتباطی بر کاهش تعارضات زناشویی زوجین. دو فصلنامه مشاوره کاربردی، 2 (3)، 17-36. بازیابی شده در 1 شهریور 1396 از http://jac.scu.ac.ir/article_10670.html
باب‌الحوائجی، فهیمه و عطاردی بیمرغی، علیرضا (1394). مقایسه توانمندی‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی. فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، 1 (4)، 291-282. بازیابی شده در 5 مهر 1396 از http://hii.khu.ac.ir/article-1-2412-fa.html
جعفری روشن، مرجان (1394). مسائل اجتماعی آسیب‌زا با نگاهی به پیشگیری محله‌مدار. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
حدادی، هدی (1396). کتاب‌خوانی باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. بازیابی شده در تاریخ 28 شهریور 1396 از http://www.khabargozarisaba.ir/fa/news
خبرگزاری مهر (1394). اولین نشست کتابخوان برگزار شد. بازیابی شده در 15 آبان 1396 از
https://www.mehrnews.com/news
دارابی، سعدالله؛ کاظمی اصل، مجید؛ و مسعودی، محمدحسین (1393). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری زناشویی. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 1 (2)، 143-121. بازیابی شده در 5 مهر 1396 از http://ensani.ir/file/download/article/20160312161419-10043-13.pdf
دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال (1395). طلاق‌های ثبت شده در سال 1394 به تفکیک استان. بازیابی شده در 27 اردیبهشت 1395 از https://www.sabteahval.ir
راستگو، اعظم؛ نادری، عزت‌الله؛ شریعتمداری، علی؛ و سیف نراقی، مریم (1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت‌های حل مسأله دانشجویان. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1 (4)، 22-1. بازیابی شده در 25 آبان 1396 از
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=133043
رحمت‌اللهی، فرحناز؛ فاتحی‌زاده، مریم؛ و احمدی، سید احمد (1385). آسیب‌شناسی زندگی زناشویی. فصلنامه تازه‌های روان‌درمانی، 11 (42-41)، 26-8. بازیابی شده در 20 آبان 1396 از
http://ensani.ir/file/download/article/20101006192039
رفعت‌جاه، مریم و بهرامی، سمیه (1390). مطالعه انسان‌شناختی عوامل نابسامانی خانواده در محله سیروس ‌شهر تهران. پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، 1 (2)، 109-85. بازیابی شده در 2 آبان 1396 از
https://ijar.ut.ac.ir/article_30603_a5a1aed3d8ebde3e0076fc6f408dd64b.pdf
عابدی، فاطمه؛ و شعاع کاظمی، مهر‌انگیز (1392). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر تعارضات زناشویی. فصلنامه فرهنگی– تربیتی زنان و خانواده، 7 (22)، 29-7. بازیابی شده در 12 آذر 1396 از http://cwfs.ihu.ac.ir/article_201597_0273db21275fdc9283232552c51eb840.pdf
علی‌لو، مجید (1385). راهنمای مهارت‌های زندگی. تهران: وزارت آموزش و پرورش، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
علی‌نژاد، مهرانگیز؛ سرمدی، محمدرضا؛ زندی، بهمن؛ و شبیری، سید محمد (1390). سطح سواد اطلاعاتی و نقش آن در فرایند آموزش یادگیری الکترونیکی دانشجویان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 17(2)، 371-337. بازیابی شده در 10 آبان 1396 از
http://publij.ir/article-۱-۱۱۹-fa.html
غفاری، سعید (1380). اهمیت و تأثیر کتابخانه عمومی. فصلنامه پیام کتابخانه، 42، 77-80.
فتحعلی لواسانی، فهیمه (1388). راهنمای آموزش مهارت‌هایی زندگی: کلاس چهارم. تهران: هنر آبی.
فدایی عراقی، غلامرضا (1392). از کتابداری و اطلاع‌رسانی تا علم اطلاعات و دانش‌شناسی. تهران: چاپار.
فدایی، غلامرضا؛ فیروزآبادی، سید احمد؛ و ابراهیمی، رحمان (1390). نقش کتابخانه‌های عمومی در افزایش سرمایه اجتماعی: مطالعه موردی شهر تهران. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18 (2)، 215-197. بازیابی شده در 2 مهر 1396 از http://publij.ir/article-۱-۲۱۴-fa.html
فیض‌آبادی، سکینه؛ زهراکار، کیانوش؛ و نظری، علی‌محمد (1395). اثربخشی مشاوره مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر فرسودگی زناشویی. مجله پزشکی ارومیه، 27 (9)، 790-782. بازیابی شده در 2 شهریور 1396 از https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=282336
کیمیایی، سید علی و گرجیان، حسن (1394). اثربخشی مشاوره زناشویی مبتنی بر الگوی کاربرد عملی مهارت‌های ارتباط صمیمانه بر بهبود عملکرد خانوادگی زوج‌های دارای ناسازگاری زناشویی. دو فصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 5 (2)، 100-83. بازیابی شده در 1 مرداد 1396
http://fcp.uok.ac.ir/article_15738_e14e536743daaf20619e0cdd33aa04fa.pdf
مختاری معمار، حسین (1376). درآمدی بر کتابداری. تهران: قو.
معتمدی، سید هادی (1386). اولویت‌بندی آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در ایران. فصلنامه رفاه اجتماعی، 6 (24)، 348-327. بازیابی شده در 1 آبان 1396 از
http://refahj.uswr.ac.ir/article-۱-۲۱۳۸-fa.html
ملایی، ابراهیم؛ شعبانی، احمد؛ و رضایی آدریانی، رقیه (1394). بهبود خدمات جنبی در کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت‌شناختی. فصلنامه دانش‌شناسی، 8 (31)، 95-81. بازیابی شده در 1 تیر 1396 از
http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_522225_0d00ddf741d0f80f974ba2aeef86ef3a.pdf
موکهرجی، ا. ک. (1368). تاریخ و فلسفه کتابداری. مترجم: اسدا... آزاد، مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی.
نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرکرد (1396). دستورالعمل برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان. بازیابی شده در 15 آبان 1396 از http://www.shahrekordpl.ir/portal/home
Anaeme, F. O. (2012). Reducing gender discrimination and violence against women through library and information services. Library Philosophy and Practice, Retrieved June 20, 2017 from http:// digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1839&context=libphilprac
Barrows, P. K. (2014). Serving the needs of homeless library patrons: Legal issues, ethical concerns, and practical approaches. SLIS Student Research Journal, 4(2), 1-16. Retrieved March 11, 2017 from https://scholarworks.sjsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1184&context=ischoolsrj
Bolt, N. (2015). It takes a village–how public libraries collaborate with community agencies to serve the homeless in the United States. IFLA World Library and Information Congress 2015 81st IFLA General Conference and Assembly. Retrieved May 25, 2017 from http://www.library.ifla.org 2017/8/27.
Gottman, J., & Gottman, J. (2017). The art and science of love. Retrieved April 12, 2017 from https://www.gottman.com/couples/workshops/art-science-of-love.
Hines, S. S. (2015). Connecting individuals with social services: The library’s role. Retrieved May 1, 2017 from http://www.ifla.org/files2016/12/28
Holt, G. E., & Holt, L. E. (2015). Library card campaigns and sustaining service: How do public libraries best serve poor children? Public Library Quarterly, 34(3), 270-278. https://doi.org/10.1080/01616846.2015.1069684
Kelley, A., Riggleman, K., Clara, I., & Navarro, A. E. (2017). Determining the need for social work practice in a public library. Journal of Community Practice, 25 (1), 112-125. https://doi.org/10.1080/10705422.2016.1269380
Luo, L., Estreicher, D., Lee, P. A., Thomas, C., & Thomas, G. (2012). Social workers in the library: An innovative approach to address library patrons’ social service needs. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries (QQML), 1, 73 – 82. Retrieved May 20, 2017 from http://www.qqml-journal.net/index.php/qqml/article/view/45
Muggleton, T. H. (2013). Public libraries and difficulties with targeting the homeless. Library Review, 62(1/2), 7-18. https://doi.org/10.1108/00242531311328113
Oyeronke, A. (2012). Information as an economic resource: The role of public libraries in Nigeria. Chinese Librarianship: An International Electronic Journal, 34, 66-75. Retrieved July 2, 2017 from http://www.iclc.us/cliej/cl34oyeronke.pdf
Roscoe, J.T. (1975). Fundamental research statistics for the behavioral sciences (2nd Ed.). New York: Holt Rinehart & Winston.
Vårheim, A. (2011). Gracious space: Library programming strategies towards immigrants as tools in the creation of social capital. Library & Information Science Research, 33 (1), 12-18. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2010.04.005
CAPTCHA Image