Viewpoints of the Iranian University Library Managers on Solutions for Documentation of Experience and Knowledge

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

1 shahid chamran ahwaz

2 Shahid Chamran University of Ahvaz

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to investigate the present situation of Iranian University Libraries in case of experience and knowledge documentation and documentation barriers in order to present solutions for documentation of experience and knowledge in Iranian academic libraries.
Methodology: This research was a descriptive-analytic type and the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was measured through content validity technique, and its reliability was measured by calculating Cronbach’s Alpha which rendered an alpha of 0.82 (α=0.82). The questionnaire was distributed among 88 managers of the central libraries under study. Data analysis was performed using descriptive statistics such as (frequency tables, and calculating percentages, mean, and standard deviation of the variables) as well as inferential statistics techniques (Friedman and t-test).
Findings: Findings of the study indicated that libraries’ condition of documentation is relatively unsuitable, while the data showed that managers are highly aware of this matter. Lack of motivation in managers, different management styles, lack of knowledge about the ways of documentation, and its nature and quiddity were identified as the most important barriers to documentation. The result of a t-test showed that there were not significant differences between the viewpoints of the central library managers of universities under the Ministry of Science, Research and Technology, and the Ministry of Health, Treatment and Medical Education regarding documentation.

Keywords


انواری رستمی، علی‌اصغر؛ شهائی، بهنام (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(2)، 3-18.
بیگلری، فروغ (1390). ارائه الگویی برای مستندسازی تجارب مدیران مدارس دولتی و خاص راهنمایی شهرستان آبادان با رویکرد مدیریت دانش. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
رضوانیان، اویس ؛ متولیان، علیرضا (1385). کسب دانش مدیران از دیدگاه مدیران ارشد؛ دستاوردها و چالش‌ها مطالعه موردی صنعت پتروشیمی ایران. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری اطلاعات و توسعه، تهران، 24-25 دی‌ماه، 1-11.
شهسواری علویجه، مریم (1389). سنجش نگرش مدیران و پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت در مورد راهکارهای مستندسازی دانش ضمنی در فرآیند مدیریت دانش. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران.
مختاری، حیدر؛ یمین فیروز، موسی (1383). از داده تا دانش و از مدیریت داده تا مدیریت دانش؛ مروری بر متون. فصلنامه کتاب، 15(3)، 3-23.
مردانی، امیرحسین؛ نظرزاده، محسن (1388). مستندسازی تجربه‌ها: ضرورتی برای خلق سازمانی دانش‌مدار در کتابخانه‌ها. مجموعه مقالات همایش مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش‌ها. تهران: کتابدار: 494-503.
مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی (1388). گزارش ملی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سال 1387. قابل‌دسترس در:
http://www.irphe.ir/FA/National%20Report/1387/Gozaresh%20_Meli_1387.pdf
Becker, K., & Ghedini, C. (2005). A documentation infrastructure for the management of data mining projects. Information and Software Technology, 47(2), 95-111.
Enting, J., Huirne, R. B. M., Dijkhuizen, A. A., & Tielen, M. J. M. (1999). A knowledge documentation methodology for knowledge-based system development: an example in animal health management. Computers and Electronics in Agriculture, 22(2), 117-129.
Külcü, Ö (2009). Quality documentation and records management: a survey of Turkish universities. Aslib Proceedings, 61(5), 459 – 473.
Ofi, B., & Sowunmi, O. (2012). Nursing documentation: Experience of the use of the nursing process model in selected hospitals in Ibadan, Oyo State, Nigeria. International Journal of Nursing Practice, 18(4), 354-362.
Renzel, B. (2008). Trust in management and knowledge sharing: the mediating effects of fear and knowledge documentation. Omega, 36(2), 206-220.
Tavallaee, R., & Rashidi, M. M. (2011). A Practical Framework for Documentation of Experience and Knowledge Acquisition of Experts in Organizations. International Proceedings of Economics Development & Research, IACSIT Press, Kuala Lumpur, Malaysia. 1,133-37.
CAPTCHA Image