Determining the Importance of Environmental Concerns, Social Plans for Green Marketing and Green Buying Behavior in the Public libraries of Isfahan

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

University of ISfahan

Abstract

INTRUDUCTION: Many environmental crises have their roots in cultural problems. Libraries have been regarded as cultural and social organizations and they should concern more than any other organization with the environmental issues and play a significant role in improving the attitudes and behavior of the community by providing useful information and various services.

METHODOLOGY: This survey was a descriptive study with a practical purpose. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire that its validity and reliability (Cronbach's alpha = 0.92) were confirmed. The statistical population consisted of 22 librarians working in the public libraries of Isfahan city, Iran. Due to their limited numbers, the census sampling method was used to determine the respondents.

FINDINGS: The findings showed that the importance of environmental issues from viewpoints of librarians (mean rate of 4.47), the libraries' attention to social plans for green marketing (mean rate of 4.28), and the libraries' willingness to buy green goods and services (mean rate of 4.42) are in the very high level.

CONCLUSIONS: Many environmental crises are rooted in cultural issues, and since public libraries are cultural and influential organizations, activity in such an organization is constantly evolving to meet the information needs and making librarians more culturally familiar and more informed in the course of events that are taking place in the world. So they will try to increase the awareness of others about environmental issues. Thus, they can help users buy green goods and, ultimately, make sustainable development.

Keywords


الهی، مجید؛ یعقوبی، رؤیا (1390). معرفی ابزارهای بازاریابی سبز و تأثیر آنها بر رفتار خرید مصرف‌کننده. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21(65)، 167-186.
بحرینی‌زاده، منیژه؛ رضایی، بدریه (1395). فراتحلیل و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار تصمیم‌گیری خرید سبز مصرف-کنندگان. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 20(2)، 21-48.
بشیر خداپرستی، رامین؛ مهدیخانی، رسول (1395). ارائه مدل بهبود عملکرد اقتصادی بر‌اساس استراتژی های بازاریابی سبز با کارکرد حفاظت از محیط زیست (مطالعه موردی شهرداری تهران). مدیریت شهری،42،193-208.
جلیل‌پور، پیمان (1394). بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران: مروری بر متون. فصلنامه نقد کتاب،5(2)، 283-298.
حسینی، میرزا حسن؛ حبیبی، روزبه (1389). بازاریابی سبز پدیده هزاره سوم، نشریه صنعت لاستیک ایران: ویژه‌نامه بازیافت، 59، 215-223.
حقیقی، محمد؛ خلیل، مریم (1390). بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید سبز مصرف-کنندگان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 9(2)، 83-102.
رعنایی کردشولی، حبیب اله؛ االه یاری بوزنجانی، احمد (1391). بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف‌کنندگان (مصرف‌کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،2(1)، 92-168.
زاهدی، شمس‌السادات؛ نجفی، غلامعلی (1385). بسط مفهومی توسعه پایدار. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 4(10)، 43-76.
صبوری، شهروز (1394). بازاریابی سبز در ایران: پتانسیل-ها و چالش‌ها. تعالی: نشریه تخصصی مدیریت، 3(37)،11-15.
عباسی، جواد؛ عنایتی، غلامرضا؛ رهبری، محسن (1391). بررسی عوامل تاثیر-گذار بر رفتار خرید دانشجویان ایرانی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین). فصلنامه مدیریت،9(27)، 35-49.
قربانی، محبوبه؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ نوشین فرد، فاطمه (1396). شاخص‌های مدیریت پایدار کتابخانه سبز: پژوهش کیفی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 1(28)، 48-67.
محمدیان، محمود؛ ختایی، امیر (1390). رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف‌کننده سبز (حامی محیط زیست). نشریه مدیریت بازرگانی،1(3)،143-302.
محمدیان، محمود؛ بخشنده، قاسم (1393). عنوان بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید سبز مصرف‌کنندگان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات و مدیریت (بهبود و تحول)، 75(23)، 39-68.
مطلبی، داریوش (1388). سخن دبیر: کتابخانه‌های در خدمت توسعه پایدار، کتاب ماه کلیات، (146)، 2-3.
منصوری، نبی‌اله (1390). آلودگی‌های محیط زیست هوا، آب، پسماند، صدا. تهران: آراد کتاب.
ندافی، کاظم؛ نوری، جعفر؛ نبی‌زاده، رامین (1387). نظام مدیریت سبز در کتابخانه ملی ایران. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 10(4)، 262-269.
Chan, R. Y. (2001). Determinants of Chinese consumers' green purchase behavior. Psychology & Marketing, 18(4), 389-413.
Groening, C., Sarkis, J., & Zhu, Q. (2018). Green marketing consumer-level theory review: A compendium of applied theories and further research directions. Journal of Cleaner Production, 172, 1848-1866.
Grant, J. (2008). Green marketing. Strategic direction, 24(6), 25-27.
Hasan, Z., & Ali, N. A. (2017). Modelling the Relationship Between Green Marketing Strategies And Performance Outcomes For Business Sustainability. Proceedings of the Global Conference on Business and Economics Research (GCBER) 2017. 14-15 August 2017, Universiti Putra Malaysia, Malaysia
Hauke, P., & Werner, K. U. (2013). Going green as a marketing tool for libraries: environmentally sustainable management practices.
Kim, H. S. (1995), Consumer response toward apparel products in
advertisements containing environmental claims, (Doctoral dissertation, Lowa
state university.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of marketing: Pearson education.
Kraljević, I., & Lukačić, P. (2015). Project Green Library in Croatia.
Manrai, L. A., Manrai, A. K., Lascu, D. N., & Ryans Jr, J. K. (1997). How green‐claim strength and country disposition affect product evaluation and company image. Psychology & Marketing, 14(5), 511-537.
Mostafa, M. M. (2009). Shades of green: A psychographic segmentation of the green consumer in Kuwait using self-organizing maps. Expert Systems with Applications, 36(8), 11030-11038.
Oyelude, A. A., & Alabi, A. O. (2013). Greening: pluses and minuses of Nigerian libraries in promoting environmental sustainability.
Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., & Carrigan, M. (2017). Green marketing orientation: Conceptualization, scale development and validation. Journal of Business Research, 80, 236-246.
Suplico, L. T. (2009). IMPACT OF GREEN MARKETING ON THE STUDENTS'PURCHASE DECISION. Journal of International Business Research, 8.
CAPTCHA Image