An Investigation of the Relationship between Information Literacy Skills and Effectiveness of Teachers: A Case Study of Primary School Teachers in Sari City

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

1 Mysore University

2 Islamic Azad University- Science and Research Branch

3 Payam Noor University- Sari Branch

Abstract

Purpose: The main objective of the study was to investigate the relationship between information literacy skills and effectiveness of primary school teachers in Sari city.
Methodology: Due to the nature of the study, descriptive-correlational survey method has been used. For data collection two researcher-made questionnaires have been employed. The population of the study was all the primary school teachers in Sari city (N= 469). Based on simple random sampling and using Krejcie and Morgan table, 210 teachers were selected as the sample population. For data analysis and hypotheses testing, one-sample t-test and Spearman correlation test has been used employing SPSS software version 20.
Findings: Results showed that the information literacy skills of teachers and their efficacy has been higher than average. Also, there is a positive and significant relationship between teacher's information literacy skills and their effectiveness and all its three dimensions including: teaching skills, professional character,and classroom management skills.

Keywords


اسدی، غلامرضا (1393). رابطه بین مهارت های سواد اطلاعاتی معلمان با انگیزش شغلی آنان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
جعفرزاده، زینب (1390). بررسی میزان سواد اطلاعاتی و رابطه آن با روش های نوین تدریس در مقطع متوسطه شهرستان زرند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
خلعتبری، جواد؛ حسینی طبقدهی، لیلا و زمانی، عباس (1389). تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر کارآیی و اثربخشی کارکنان سازمان فنی و حرفه ای استان مازندران. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (1)، 93-102.
رحیمی، غلامرضا؛ نوروزی، محمدرضا و سریع القلم، نرگس (1391). بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی. (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 9 (25)، 21-34.
ساعتچی، محمود (1377). خانواده، اولین آزمون رهبری و مدیریت اثربخش. مجله تدبیر، 81، 30-35.
صالحی، مسلم؛ قلتاش، عباس و آزادمهر، اصغر (1389). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشی و خلاقیت دبیران دبیرستان های شهر فسا. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (2)، 49-62.
علیجانزاده، ماریا (1392). بررسی رابطه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی وظایف معلمان استثنایی شهر قائمشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری.
محمدی، محمد (1387). تاثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و یادگیری زبان. پژوهش زبان های خارجی. (45)، 115-139.
نیک پور، امین؛ منظری توکلی، علیرضا و رجائی نژاد، مهدی (1391). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کارکنان و اثربخشی سازمانی درسازمان های دولتی شهر کرمان. فرایند مدیریت و توسعه، 25 (3)، 145-161.
American Library Association Presidential Committee on Information Literacy (1989). Final Report. Chicago: ALA.
Chang, I. (2012). The effect of principals' technological leadership on teachers' technological literacy and teaching effectiveness in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 15 (2), 328-340.
Fraillon, J., Schulz, W. & Ainley, J. (2013). International computer and information literacy study: Assessment framework. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Lorenz, R., Eickelmann, B. & Gerick, J. (2015, March). What affects students’ computer and information literacy around the world? - An analysis of school and teacher factors in high performing countries. Paper presented at the SITE Conference, Las Vegas, United States.
McBer, H. (2000). Research into Teacher Effectiveness: A model of teacher effectiveness. Reported to the Department for Education and Employment, Hay Group.
Piper, D. & Austin, D. (2004). The influence of self-efficacy on teachers, practice of using computers in the classroom. In Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Norfolk, 1365-1371.
Richardson, K. & Yan, W. (2003). Urban school teacher, self-efficacy beliefs and practices, innovation practices and related factors in integrating technology. In Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International
CAPTCHA Image