Positive Thinking of Librarians of Mashhad Public Libraries and Its Effect on Their Communication Skills

Document Type : Research Article

Authors

1 MA Student in Knowledge and Information Science\, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad

2 Assistant Professor\Ferdowsi University of Mashhad

3 Professor\Ferdowsi University of Mashhad

4 Associate Professor\Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

Introduction: One of the important personality traits is positive thinking that increases the ability to create skills. On the other hand, having employees with strong communication skills is one of the important factors in the success of any service organization. Thus, the aim of this study was to investigate the status of positive thinking of the librarians of Mashhad public libraries and its effect on their communication skills.
Methodology: This study was an applied research that has been conducted through survey. The research population included all the librarians of Mashhad public libraries (70 people). The desired sample (59 people) was selected based on Krejcie and Morgan’s sample size table through simple random sampling. The required data were collected by Ingram and Visnicky's positive thinking questionnaire and a researcher-made questionnaire of communication skills. The gathered data were analyzed through the SPSS using descriptive and inferential statistics.
Findings: The findings showed that the level of positive thinking of the librarians was undesirable. Positive thinking had a significant effect on communication skills of the librarians. A detailed analysis showed that some of the positive thinking components had a greater effect on the components of verbal and non-verbal communication skills. The “positive daily thinking” and “others' evaluations of self” components had the most effect on verbal communication skills. Also, the component of “others' evaluations of self” had the most effect on non-verbal communication skills. However, the “self-confidence” component had the least effect on verbal and non-verbal communication skills.
Conclusion: According to the results of this study, learning or enhancing positive-thinking will directly affect the enhancement and improvement of the librarians’ communication skills. Therefore, improvement of the librarians’ positive thinking through the implementation of workshops and training courses, under the supervision of professional associations and the allocation of certain budgets for all costs of these activities is proposed.

Keywords


اشرفی­ریزی، حسن، امرایی، مرتضی، پاپی، احمد، بهرامی، سوسن، سموعی، راحله (1391). مؤلفه­های مهارت‌های ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگی­های جمعیت­شناختی در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه نظام­ها و خدمات اطلاعاتی، 2(1)، 92-79. بازیابی شده در 11 فروردین 1396 از:
http://iss.srbiau.ac.ir/article_2292_28f76e3369d8ce29c9a825c101297c69.pdf
الدر، لینداف، پول، ریچارد (1388). اندیشه بهتر، زندگی بهتر در 25 گام. ترجمه مصطفی مهران و افسانه هیرمن پور. اصفهان: افسانه هیرمن پور.
امینی، اکرم (1389). ارزیابی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه­های عمومی شهر اصفهان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
برکو، روی ام، ولوین، آندرو دی، ولوین، دارلین آر (1378). ارتباطات. ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
حیدری­ علی نظری، رضا (1387). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت­اندیشی بر شیوه گروهی بر سازگاری دانش­آموزان. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
دستغیب، مریم، علیزاده، حمید، فرخی، نورعلی (1391). تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت­اندیشی بر خلاقیت دانش­آموزان دختر سال اول دبیرستان، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4، 1- 18. بازیابی شده در 17 فروردین 1396 از: http://journal.bpj.ir/article_523724_ce17f78152141230941f36a9bbae2c7a.pdf
دهقانی فیروزآبادی، طیبه، آرین، سیده خدیجه (1388). بررسی میزان اثربخشی خودگویی­های درونی مثبت بر افزایش باورهای خودکارآمدی عمومی زنان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 5(15)، 125-148. بازیابی شده در 27 فروردین 1396 از: https://jep.atu.ac.ir/article_2228_c216ab3f23356204f8e741e9bf13f441.pdf
رهنما، ساناز، فتاحی، رحمت‌الله، دیانی، محمدحسین (1394). بررسی میزان و عوامل مؤثر بر برخورداری کتابداران از مهارت‌های ارتباطی:‌ مطالعه موردی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،30(3)، 875 – 898.. بازیابی شده در 15 خرداد 1396 از:
http://ensani.ir/file/download/article/20160910115519-9543-218.pdf
سلیگمن، مارتین ای پی (1386). خوشبینی آموخته شده. ترجمه قربانعلی خدایی. تهران: نشر چنار.
سلیگمن، مارتین ای پی (1389). شادمانی درونی: روانشناسی مثبت­گرا در خدمت خشنودی پایدار. ترجمه مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری. تهران: نشر دانژه.
سیدحسینی، شهره، خسروی، عبدالرسول، بصیریان جهرمی، رضا (1395). بررسی مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه­های دانشگاهی شهر بوشهر از دیدگاه کتابداران و مراجعه­کنندگان به کتابخانه: رویکرد مقایسه­ای. فصلنامه دانش­شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 9(33)، 51-61. بازیابی شده در 27 فروردین 1396 از
http://qje.iau-tnb.ac.ir/article_525975_26115a256ef93e66f4cdc5f0651e5fff.pdf
سیماراصل، نسترن، فیاضی، مرجان، قلی­پور، آرین (1389). تبیین پیامدهای عوامل روان­شناختی مثبت در سازمان. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 5(17)، 23- 45. بازیابی شده در 15 خرداد 1396 از
http://journal.iams.ir/article_48_a4f8866ae16e78982499bc925b073dc1.pdf
فقیهی، سمانه (1387). بررسی اثربخشی مهارت‌های مثبت­اندیشی بر رضایت شغلی کارکنان کارخانه خودرو سبزوار. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
قویدل، سمیه، گیلوری، عباس، نوشین فرد، فاطمه (1391). کتابداران و مهارت‌های مثبت­اندیشی، مطالعه موردی کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران. پژوهش­نامه کتابداری و اطلاع­رسانی،2(2)، 245-262. بازیابی شده در 25 تیر 1396 از
http://ensani.ir/file/download/article/20140507153250-9910-49.pdf
کریمی، لعیا، بنی‌اقبال، ناهید، تفرشی، شکوه، همایی، رضا (1391). میزان و نحوه به‌کارگیری مهارت‌های ارتباطی توسط کتابداران کتابخانه­های دانشگاه­های دولتی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(1)، 42- 54. بازیابی شده در 15 اردیبهشت 1396 از
http://ensani.ir/file/download/article/20121210080959-9567-103.pdf
موسوی­نسب، سید محمدحسین، تقوی، سید محمدرضا (1385). خوش­بینی- بدبینی و راهبردهای کنار آمدن: پیش­بینی سازگاری روان­شناختی در نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12(4)، 380-389. بازیابی شده در 15 خرداد 1396 از: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-127-fa.html
واگان، لیون (1384). روش­های آماری برای متخصصان کتابداری و اطلاع­رسانی: رویکرد کاربردی و ساده برای درک، استفاده و تفسیر علم آمار. ترجمه کیوان کوشا و محمدرضا قانع. تهران: چاپار.
وکیلی، محمد (1387). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت­اندیشی بر افزایش میزان سازگاری دانش­آموزان. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ونترلا، اسکات (1387). قدرت جادویی تفکر مثبت (10 دستورالعمل برای کسب بهترین نتیجه در کار و زندگی). ترجمه سمانه شادمان. تهران: مرندیز.
­وود، جولیا تی (1379). ارتباطات میان فردی. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: انتشارات مهتاب.
هارجی، اون، ساندرز، ک، دیکسون، د (1384). مهارت‌های اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه خشایار بیگی، تهران: رشد.
همپتون، الوود (1381). نگرش مثبت. ترجمه فهیمه نظری. تهران: مؤسسه ایز ایران.
Akor, P. U., & Udensi, J. N. (2013). Functions of interpersonal communication in rendering reference services in two University libraries in Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal), Paper 896. Retrieved March 15, 2017 from http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/896
Boelen, P. A. (2007). Psychometric properties of the Dutch version of the automatic thought questionnaire -positive (ATQ - P). Cognitive Behavior Therapy, 36(1), 23- 33.
https://doi.org/10.1080/16506070600874315
Caprara, G., Steca, P., Gerbino, M., Paciello, M., & Vecchio, G. M. (2006). Looking for adolescents’ well-being: Self-efficacy beliefs as determinants of positive thinking and happiness. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 15(1), 30-43.
Chelladurai, P., & Haggerty, T. R. (1991). Measures of organizational effectiveness of Canadian national sport organization. Canadian Journal of Sport Science, 16(2), 126-133. Retrieved March 11, 2016 from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1647858/
Fredrickson, B. L. (1998). What good are positive emotions?. Review of General Psychology, 2(3), 300-319. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.300
Fredrickson, B. L. (2003). The value of positive emotions. American Scientist, 91, 330 - 335. Retrieved June 25, 2017 from https://www.americanscientist.org/sites/americanscientist.org/files/20058214332_306.pdf
Gerolimos, M., & Konsta, R. (2008). Librarians’ skills and qualifications in a modern informational environment. Library Management, 29(8-9), 691-69 .https://doi.org/10.1108/01435120810917305
Gordeeva, T. O., & Osin, E. N. (2010). Positive thinking as a factor of academic achievement in senior school students. Voprosy Psikhologii, 1, 24-33. Retrieved April 20, 2017 from https://www.researchgate.net/publication/292237818
Hargie, O. W. (1997). The handbook of communication skills. London: New York: Routledge. Retrieved April 2, 2017 from http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07294360.2016.1176999?scroll=top&needAccess=true
Ingram, R. E., & Wisnicki, K. S. (1988). Assessment of positive automatic cognition. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 898-902. Retrieved April 22, 2017 from https://eric.ed.gov/?id=EJ388400
Kreicie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607–610.
https://doi.org/10.1177/001316447003000308
Myles-Pallister, J. D., Hassan, S., Rooney, R. M., & Kane, R. T. (2014). The efficacy of the enhanced Aussie optimism positive thinking skills program in improving social and emotional learning in middle childhood. Frontiers in Psychology, 5, 909-928. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00909
Perci, L., & Rossiter, J. R. (1980). Advertising strategy: A communication theory approach. New York: Praeger.
Wang, H. H., Chen, H. T., Lin, H. S., & Hong, Z. R. (2016). The effects of college students’ positive thinking, learning motivation and self-regulation through a self-reflection intervention in Taiwan. Higher Education Research & Development, 36(1), 201-216.
Youssef, C. M., & Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workplace: The impact of hope, optimism, and resilience. Journal of Management, 33(5), 774-800. Retrieved March 1, 2017 from https://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/36
CAPTCHA Image