Measure and Ranking Universities of Shiraz in implementation knowledge management of Librarian's view by ANP-TOPSIS technique

Document Type : Research Article

Authors

Abstract

Aim: The present study aims to measure and rank Shiraz universities in implementing knowledge management from librarians' point of view by using ANP-TOPSIS technique.

Methodology: This research method is a descriptive-survey and the population included all librarians of Shiraz University, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz University of Technology in 2011-2012(88 persons). Due to the limited size of population, no sampling was carried out. The instrument for collecting data was a researcher-developed questionnaire with the Likert scale. The validity of the questionnaire was approved by experienced teachers and the reliability was estimated to be 0.86.

Findings: Findings revealed that all the factors of Hissig’s model (creation, storage, distribution and application of the knowledge) were tsken into account in the implementation of KM in the Shiraz universities libraries. Ranking the factors of Hissig's model by ANP-TOPSIS technique showed that "distribution of knowledge" is the most important factor and “application of knowledge” has the least impact on the implementing knowledge management. In ranking the universities of Shiraz in implementing knowledge management showed that Shiraz University has the best performance. Also there was not a significant difference among the average of subjects based on demographic variables i.e. gender, background of employment, type of work, and library type (P≥0.05), but regarding the academic degree there was significant differences in all factors Hissing model (P≤0.05).

Keywords


آتشک، محمد، و ماه زاده، پریسا (1388) روش شناسی فرایند مدل های استقرار مدیریت دانش به منظور ارایه روشی تلفیقی. در مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم کنش-ها (ص.419-447)، 10-11 بهمن 1388، تهران، ایران. تهران: نشر کتابدار.
ابزری، مهدی، و کرمانی القریشی، محمدرضا (1384) امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در صنعت فولاد کشور (مورد مطالعه: شرکت ذوب آهن اصفهان). مجله دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان، 17(3)، 121-138.
ابونوری، اسماعیل، نیازی، عیسی، و طاهری دمنه، محسن (1390) اولویت بندی مؤلفه‌های مدیریت دانش در دانشگاه های منتخب. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 3(5)، 56-73.
اصغرپور، محمدجواد (1390) تصمیم گیری های چندگانه. تهران: دانشگاه تهران.
افرازه، عباس (1384) مدیریت دانش ( مفاهیم، مدل‌ها، اندازه گیری و پیاده سازی). تهران: مؤلف.
حسین زاده، اکبر (1389). مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و تبریز بر اساس مدل هیسیگ. (پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع-رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، 1389).
حسین زاده، اکبر، شعبانی، احمد، و سیادت، علی (1391). میزان کاربست مدیریت دانش بین کارکنان کتابخانه-های دانشگاهی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل هیسیگ. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 9(2)، 192-202.
خوش سیما، غلامرضا، ابراهیمی نژاد، مهدی، و فلاح لاجیمی، حمیدرضا (1384) بررسی ارتباط بین فرآیندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت صنعتی، 10، 25-46.
تاونلی، چارلز تی. (1380) مدیریت دانش و کتابخانه های دانشگاهی. (ترجمه مهدی خادمیان). کتابداری و اطلاع رسانی. 4(3)، 99-120.
دهقانی سائیج، جلال، و محمودی، حسن (1390) شناسایی و رتبه بندی معیارهای موثر بر مکان یابی کتابخانه های عمومی با استفاده از ANP فازی و TOPSIS فازی. کتابداری و اطلاع رسانی، 53.
سعیدااردکانی، سعید، وکنجکاومنفرد، امیررضا (1390) عوامل موثر بر موفقیت استقرار مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه یزد). کاوش های مدیریت بازرگانی، 3(5)، 136-158.
شعبانی، احمد، محمدی استانی، مرتضی، و فروگذار، حامد (1391) شناسایی، بررسی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS. فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، 9(3).
شفیعی رودپشتی، میثم، و میرغفوری، حبیب الله (1387) شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی بخش آموزش عالی (مطالعه ی موردی: دانشکده ی مدیریت دانشگاه یزد). آموزش عالی ایران، 1 (2)، 67-93.
عدلی، فریبا (1384). مدیریت دانش: حرکت به سوی فراسوی دانش. تهران: فراشناختی اندیشه.
قدسی پور، حسن (1389). فرایندهای سلسله مراتبی تحلیلی. تهران: دانشگاه امیرکبیر.
کیم، سئونگهی (1380). نقش متخصصان دانش در مدیریت دانش. در گزیده مقالات ایفلا 99 (بانکوک20-28 اوت 1999). (ترجمه آتش جعفرنژاد، زیرنظر عباس حری). (ص.86-94) تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
محمدی استانی، مرتضی، شعبانی، احمد، و رجایی پور، سعید (1390). امکان سنجی و پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر پایه مدل بکوویتز و ویلیامز. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 1(1)، 23-44.
میرفخرالدینی، حیدر، حاتمی نسب، حسن، طالعی فر، رضا، و کنجکاومنفرد، امیررضا (1389) مدیریت دانش، نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط. چشم انداز مدیریت بازرگانی (پیام مدیریت)، 9(2) (پیاپی 35)، 103-118.
نیازآذری، کیومرث، و عمویی، فتانه (1386) عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی)، 21(14)، 93-106.
Alavi, M., & Lindner, D.E. (2001) Review Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS quarterly, 25 (1), 107-136. Retrieved October 15, 2011 from http://www.jstor.org/stable/pdfplus/3250961 .pdf.
Beckman, T. (1999). The current state of knowledge management, in Libuwitz(ed.),The knowledge management field book. London: Financial Times Prentice Hall.
Bukowitz, W., & Williams, R. (1999a) The knowledge management fieldbook. London: Financial Times/ Prentice Hall. Retrieved September 23, 2011 from: http://www.cio.com/archive/enterprise/101599_book.html
Chu, M.T., Shyu, J., & Tzeng, G.H. (2007) Comparison among three analytical methods for knowledge communities group-decision analysis. Journal of expert systems with applications, 33 (4), 1011-1024.
Connelly, C., & Kelloway, E.K. (2003) Predictors of employees perceptions of knowledge sharing cultures. Leadership & Organization Development Journal, 24 (5), 294-301. Retrieved March 18, 2011 from: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1410695&show=pdf
Dagdeviren, M., Yuksel, I., & Kurt, M. (2008) A fuzzy analytic network process (ANP) model to identify faulty behavior risk (FBR) in work system. Safety Science, 46, 771-783.
De Long, D. (1997) Building the Knowledge-Based Organization How Culture Drives Knowledge Behaviors. Retrieved February 25, 2011 from: http://www.providersedge.com/docs/km_articles/Building_the_Knowledge-Based_Organization.pdf
Goh, S.H., & Sandu, M.S. (2013) Knowledge Sharing among Malaysian academic: Influence of affective commitment and trust. Electronic Journal of Knowledge Management, 11(1), 38-48.
Gold, A.H., Malhotra, A., & Segars (2001) Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems, 18 (1), 185– 214.
Kurttila, M., Pesonen, M., Kangas, J., & Kajanis, M.( 2000) Utilizing the analytic hierarchy process (AHP) in SWOT analysis- a hybrid method and its application to a forest certification case. Forest policy and Economics, 1, 41-52.
Lustri, D., Miura, I., & Takahashi, S. (2007) Knowledge management model: Practical application for competency development. The Learning Organization, 14(2), 186-202. Retrieved October 10, 2011 from: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0969-6474&volume=14&issue=2&articleid=1597946&show=pdf.
Pentland, B.T. (1995) Information systems and organizational learning: The social epistemology of organizational knowledge systems. Accounting, Management and Information Technologies, 5(1), 1-21.
Meade, L.M., & Sarkis, J. (1999) Analyzing organizational project alternatives for agile manufacturing processes: An analytical network approach. International Journal of Production Research, 37 (2), 241-261.
Monavvarian, A., Fathi, M.R, Zarchi, M.K, & Faghihi, A. (2011) Combining ANP with TOPSIS in selecting knowledge management strategies. European Journal of scientific research, 54 (4), 538-546.
Saaty, T.L. (1996). Decision making with dependence and feedback: the analytic network process. Pittsburg: RWS Publications.
Saaty, T.L. (2004) Fundamentals of the analytic network process: Dependence and feedback in decision making with a single network. Journal of Systems Science and Systems Engineering, 13 (2), 1-35.
Sarrafzadeh, M., Martin, B., & Hazeri, A. (2010). Knowledge management and its potential applicability for libraries. Library Management, 31(3), 198-212. Retrieved October 8, 2011 from http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0143-5124&volume=31&issue=3&articleid=1840207&show=pdf
CAPTCHA Image