Why Information Literacy Is Needed? A Qualitative Study about the VviewpointsS of Semnan University Psychology Students

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

1 Semnan university

2 kharazmi

3 kharazmi university

Abstract

INTRUDUCTION: The main aim of this study was to answer the question why information literacy is needed from the viewpoints of psychology undergraduate students majoring in Semnan University.

METHODOLOGY: This study was an applied research and used the grounded theory approach to reveal the viewpoints of undergraduate psychology students majoring at Semnan University. All undergraduate students studying psychology in this university at the time of the study (2016-2017) were the statistical population. Data collection process continued until data saturation. Because of the qualitative and exploratory nature of the research, data collection and analysis were conducted synchronously, and 18 semi-structured interviews were done. MaxQDA software was used for data coding.

FINDINGS: A total of 74 general concepts appeared in the open coding process. Eleven main categories, such as necessity of familiarity with general and specialized databases, need to familiarity with the library and library resources and search process in the library, need for familiarity with the Internet and Internet search tools, necessity of paying attention to the validation of information and resources, need to know about citation management and referencing styles, need to some necessary skills such as information management, information seeking and English language skills, need to familiarity with general and special social networks and finally, and need to familiarity with information services and resources available in research context were found in this study as some reasons for why information literacy is needed.

CONCLUSIONS: The concepts and categories extracted in this study, such as not being familiarity with the content of Persian and English language databases in the field of psychology and need for students to be familiarity with the scientific journals of psychology, and necessity of paying attention to these topics in teaching information literacy to the students. Familiarity with the library and its various units should be addressed by information literacy instructors. Also, along with the familiarity with the library, paying attention to Internet search tools and need to understand network concepts is important for the students of psychology. The attention and teaching of citation manager software packages and the need to pay attention to methods of validating resource should also be addressed by information literacy instructors in information literacy programs related to the psychology students. The presence of social networks has created a need for familiarity with various types of social and social networks for psychology students. The concepts and categories of present research can be used for planning information literacy workshops for psychology students at Semnan University.

Keywords


اشرفی‌ریزی، حسن، حسن‌زاده، دلارام و کاظم‌پور، زهرا. (1393). میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخص‌های سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی یونسکو. مدیریت اطلاعات سلامت، 11(4)، 424-434.
امانی، فیروز و تفرجی، رقیه. (1393). بررسی سطح سواد اطلاعاتی و مهارت‌های استفاده از منابع اطلاعاتی تحت وب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 91-92. مجلۀ‌ی توسعه‌ی آموزش عالی در علوم پزشکی، 7(14)، 1-10.
بختیاری، لیلا، قدم‌پور، عزت‌اله، بختیاری، منصوره و سادین، علی‌اکبر. (1393). مقایسه میزان سواد اطلاعاتی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان تحت آموزش از راه دور و آموزش سنتی. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(3)، 49-63.
برجیان، مهشید و خسروی، فریبرز. (1391). مهارت سواد اطلاعاتی کتابداران و میزان انطباق آن با استاندارد (ACRL) در کتابخانه ملی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(2)، 178-191.
پریرخ، مهری. (1386). آموزش سواد اطلاعاتی: مفاهیم، روش‌ها و برنامه‌ها. تهران: نشر کتابدار.
پریرخ، مهری، ارسطوپور، شعله و نادری، رامین. (1390). اثر بخشی کارگاه‌های آموزشی سواد اطلاعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی: پژوهشی با رویکرد زمینه‌گرا. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی، 1(2)، 201-224.
تاجداران، منصور، کربلاآقائی کامران، معصومه و عاملی، سبیکه. (1392). نقش کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیشابور در افزایش سواد اطلاعاتی شهروندان. فصلنامه دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 6(20)، 39-54.
حبیبی، حمدالله و خدایاری شوطی، سعیدی. (1394). ارتباط سواد اطلاعاتی و دسترسی به امکانات با نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15 (1)،1-8.
زره‌ساز، محمد. (1394). واکاوی ارتباط میان قابلیتهای روان‌شناختی و مهارتی کاربران با رفتار راهنمایابی آنها در کتابخانه دیجیتال برپایه مدل تعدیل‌شده اطلاع‌یابی مارکیونینی (پایان‌نامۀ دکتری). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
شعبانی، احمد، زمانی، عشرت، عابدی لنجی، علیرضا و سلیمانی، ناهید. (1393). تعیین سطح مهارت‌های سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز. فصلنامه دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 7 (25)، 89-102.
صفاریان همدانی، سعید، ضامنی، فرشید، مقدم، زهرا، بهنام‌پور، ناصر، سیدقاسمی، نویساسادات و تربتی‌نژاد، فرهاد. (1393). ارتباط بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان علوم پزشکی گلستان. مدیریت اطلاعات سلامت، 11(4)، 443-453.
عباسیان، زرین. (1393). اثربخشی آموزش سواد اطلاعاتی بر تصمیم‌گیری، حل مسئله و خلاقیت دانشجویان (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). سمنان: دانشگاه سمنان.
عباسی، عنایت و نجفلو، پریسا. (1394). سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،7 (34)، 103-89
عبدالهی، معصومه و جوکار، عبدالرسول. (1393). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان فارس. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20(4)، 771-787.
قاسمی، علی‌حسین، دیانی، محمدحسین، داورپناه، محمدرضا و شعبانی‌ورکی، بختیار. (1386). هنجاریابی «استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی» (ای. سی. آر. ال.) برای جامعه‌ی دانشگاهی ایران. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 31(8)، 75-98.
لک‌زایی، زینب. (1393). رابطۀ انگیزه پیشرفت یادگیری بر تسهیم دانش با نقش میانجی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد). سمنان: دانشگاه سمنان.
مومنی، مرجان، ولی‌زاده، سعید و قربانی، راهب. (1393). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان (سال۱۳۹۰-1391). کومش، ۱۵(۴)،۵۰۲-۵۱۰.
مهدیان، محمدجعفر، شهبازی، شهرام و نیک نژاد، مژگان. (1391). بررسی میزان مهارت‌های استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی و کتابخانه‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از ابعاد سواد اطلاعاتی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 5(17)، 61-69.
نادری، منور، شهرآبادی، عفت، رضائیان، محسن، و‌هادوی، مریم. (1392). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1389، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 12(8)، 631- 640.
نصیری‌پور، نسرین، نوکاریزی، محسن و تجعفری، معصومه. (۱۳۹۵). مهارت‌های سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی و ‏مشهد و فردوسی مشهد. مدیریت اطلاعات سلامت، 13 (2)، 96-113.
نظری، مریم. (5 اردیبهشت 1394). یک سایز فیت همه نیست: تولید میکرومدلهای بافتی سواد اطلاعاتی؛ پاسخی به نیازهای «متنوع» افراد و سازمانها. لیزنا، بازیابی در 31اردیبهشت‌ماه1397 از http://yon.ir/pW1SZ
نیک‌پور، امین، منظری توکلی، علیرضا و رجائی‌نژاد، مهدی. (1391). بررسی رابطۀ بین سواد اطلاعاتی کارکنان و اثربخشی سازمانی در سازمان‌های دولتی شهر کرمان. فرایند مدیریت و توسعه، 25(3)، 145-161.
هاشمیان، محمدرضا، آل مختار، محمدجواد و حسن زاده، اکبر. (1392). مقایسه‌ی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی. مدیریت اطلاعات سلامت13، 10(2)، 247-254.
یزدانی، فریدون. (1393). چه آزمونی برای اندازه‌گیری وضعیت مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور، مناسب است؟ فصلنامه دانش‌شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 6(23)، 101-114.
Kurbanoglu, S., Akkoyunlu, B., & Aysun Umay. (2006). Developing the information literacy self-efficacy scale. Journal of Documentation, 62(6), 730 – 743.
Nazari, M. (2010). Design and process of a contextual study of information literacy: An Eisenhardt approach. Library & Information Science Research, 32(3), 179-191.
Snavely, L. (2002). Information literacy standards for higher education: an international perspective. Paper presented at the 67th IFLA Council and General Conference, August 16-25, 2001. The Hague: International Federation of Library Associations. Retrieved February 10, 2003 from http://www.ifla.org/IV/ifla67/papers/073-126e.pdf
Virkus, S. (2003). Information literacy in Europe: A literature review. Information Research, 8(4), paper no. 159. Retrieved May 15, 2018 from http://informationr.net/ir/8-4/paper159.html
CAPTCHA Image