A Study of the Viewpoints of Experts about the Current Age Grouping in Iranian Children's Books

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

1 Qom University

2 Department of knowledge and Information science, science and Research Branch, Islamic Azad Uniersity.

Abstract

INTRUDUCTION: This study aimed to determine the viewpoints of experts about the current age grouping in Iranian children's books.

METHODOLOGY: The study has used a survey method. The study population included authors, illustrators, publishers, researchers and experts in children literature. Data were collected through a researcher-made questionnaire.

FINDINGS: Results showed that 35.2% experts agreed with current age grouping and 59% of them disagreed with it. 65% of respondents agreed with the age grouping in the process of writing children's books and 58% of them agreed about the effects of age grouping in the distribution and sale of children's books. In addition, the majority of respondents stated that current age grouping needs to be revised.

CONCLUSIONS: Several researchers have expressed their opinions about the effectiveness or ineffectiveness of the current age grouping. But there was no research about the viewpoints of experts. Perhaps this study is the first that has studied the viewpoints of experts in this regard. Its findings could help experts and publishers to identify strengths and weaknesses in the current age grouping in children's books.

Keywords


آقاگل زاده، فردوس و رضوی زاده، اکرم (1391). ویژگی‌های واژگانی ادبیات داستانی کودکان (گروه‌های سنی الف ب ج) در زبان فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی. اولین همایش میان رشته‌ای آموزش و یادگیری زبان. قابل دسترس در:
http://confbank.um.ac.ir/modules/conf_display/conferences/llt/22.pdf
انواری، آرزو (1383). چکیده پایان‌نامه: ضرورت رنگ در تصویرسازی ادبیات کودکان. کتاب ماه کودک و نوجوان، 85، 126-127.
اعتمادی، آرزو؛ کوکبی، مرتضی، و معرف زاده، عبدالحمید (1388). نظر مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خوزستان در مورد گروه‌های سنی مناسب، کمیت و کیفیت داستان‌های واقعی. فصلنامه کتاب، ۲۱ (۲)، 228-245.
بردبار، غلامرضا (1380). تعریف نوین ادبیات کودکان و نوجوانان: روانشناسی رشد: جنینی کودکی تا دانشگاه. اصفهان: گل‌های محمدی.
حافظی، علی‌رضا (1380). ادبیات کودک، ادبیات تدریج است (بحثی در روانشناسی مخاطب کودک و نوجوان). پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره 26، ص. 3-13.
خانی اوشانی، طوبا (1392). تصویرگری و هنر نقد و بررسی: برای کدام گروه سنی تصویرگری می‌کنیم؟ کتاب ماه کودک و نوجوان، ۱۶ (۱۱)، (پیاپی 191)، ص. 83-86.
سیدآبادی، علی‌اصغر (1381). شناخت پیشینی از مخاطب کودک و نوجوان. پژوهش‌نامه ادبیات کودک و نوجوان، 29، 30-38
شاه‌آبادی، حمیدرضا (1390، 27 تیرماه). تعریف گروه سنی جدید برای کتاب‌های کودک و نوجوان. مجله جام جم. ص 5
قزل‌ایاغ، ثریا (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن (مواد خدمات کتابخانه برای کودکان و نوجوانان). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
گروه سنی (2013). ویکی پدیا. قابل دسترس در: http://fa. wikipedia.org/wiki/
مخاطب ‌شناسی در تصویرگری کتاب کودک (1393). پایگاه تحلیل خبری کتابداری و اطلاع‌رسانی (لیزنا). قابل دسترس در: http://www.lisna.ir/Report/14892
نوکاریزی، محسن و ضیغمی، مجید (1392). مقایسه میزان اهمیت ملاک‌های رایج انتخاب کتاب کودک برای والدین و کودکان شهر مشهد. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 19 (۳)، 361-343.
نورتون، دونا و نورتون، ساندرا (1382). شناخت ادبیات کودکان: گونه‌ها و کاربردها از روزن چشم کودک. ترجمه منصوره راعی و دیگران، ج 1، تهران: موسسه فرهنگی، هنری خانه ترجمه کودکان و نوجوانان.
Aslan, C. (2016). Validity of a Checklist for the Design, Content, and Instructional Qualities of Children’s Books. Journal of Education and Practice, 32, 51-56.
McGuire, S. L. (2016). Early Children’s Literature and Aging. Creative Education, 7, 2604-2612.
CAPTCHA Image