بررسی عوامل بازدارنده بر کاربرد فناوری‌های وب2 در کتابخانه‌های دانشگاهی‌ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشگاه کپنهاگ

چکیده

هدف: هدف پژوهش، شناسایی میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی ایران از فناوریهای وب2 و شناسایی مهمترین عوامل بازدارنده بر بکارگیری فناوریهای وب2 در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی و ارزیابانه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روش کتابخانه به بررسی این عوامل در قالب سه دسته کلی (عوامل مربوط به کتابداران، کاربران و عوامل زیرساختی و فرهنگی) پرداخت. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (88%) تأیید شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاههای کشور بودند.
یافته‌ها: میزان آشنایی و استفاده کتابداران از فناوریهای وب2 کم است. بیشترین میزان آشنایی کتابداران از فناوریهای وب2 مربوط به فناوری وبلاگ و کمترین میزان آشنایی مربوط به فناوری فهرستنویسی اجتماعی بود. ابزار ویکی و سایت‌های برچسب گذاری و نشانه گذاری اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فناوری وب2 مورد استفاده بوداز میان عوامل مورد بررسی بیشترین تأثیر مربوط به عوامل مرتبط با کاربران و کمترین تأثیر مربوط به عوامل مرتبط با کتابدارن بود. استفاده از فناوریهای وب2 در کتابخانه های دانشگاهی ضرورت زیادی دارد و بیشترین ضرورت مربوط به فناوری آر.اس.اس با میانگین 95/1 است.

کلیدواژه‌ها


Dayani, M. (2008). Strategies of research in social science. Mashhad: electronic library publication: 84-93. (In Persian)
Isfandyari-Moghaddam, A and hoseini-shoar, M(2011). "familiarity and use of web 2.0 tools among librarians working in Hamedan academic libraries". The Journal of Library and Information Science. 53(1). (In Persian)
Moradi, Sh; alipoor, O; Saberi, M and Falahati, A (2011). Web 2 applications in Middle Eastern Academic libraries. The Journal of Library and Information Science. 54(2).
Noroozi, A. (2008) Library 2.0: library services based web2.0. Generalities Monthly; 131(8): 24-35: http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/494996. (In Persian)
Sarmad, Z; bazergan, A; hejazi, E. research method in Behavioral sciences. Tehran: Agah publication; 2010: 89-111. (In Persian)
Tajeddini, O; sadat moosavi, A. web2.0: Contrast fact and ideal. Generalities Monthly; 2008; 131(8): 18-23. (In Persian)
Zarrati, M. familiarity with web2.0 technologies. Science communication; 2007;12(1): 61-66: http://rayasamin1.irandoc.ac.ir/ejournal?IssueId=321. (In Persian)
Abdul Aziz,Rafidah; Arif,Zuraidah; Ramly , Ruzita; Hj Abdullah,Che Zainab, and Haslinda Husaini (2011). The implications of Library 2.0 tools in Malaysian Academic Libraries towards Reference Services. In: Asia-Pacific Conference on Library & Information Education and Practice : issues, challenges and opportunities, 22-24 June 2011, Pullman Putrajaya Lakeside, Malaysia.
Aharony,N (2009). The influence of LIS students’ personality characteristics on their perceptions towards Web 2.0 use. Librarianship and Information Science, 41 (4), 227–242.
Bolan, K., Meg, C. and Ro, C.)2007(. Web, Library, and Teen Services 2.0. Young Adult Library Services,18(4), 40-44.
Burhanna,Kenneth J; Jamie Seeholzer and Joseph Salem Jr )2009(. No Natives Here: A Focus Group Study of Student Perceptions of Web 2.0 and the Academic Library. The Journal of Academic Librarianship, 35(6), 523–532.
Chen Xu, Fenfei Ouyang and Heting Chu) 2009(.The Academic library meets web2.0. The Journal of Academic Librarianship,35(4), 324–331.
Chua, A.Y.K. and Goh, D. H. (2010(. A study of Web 2.0 applications in library websites.Library & Information Science Research, 32: 203–211.
Cuong Linh, N. )2008(. A survey of the application of Web 2.0 in Australasian university libraries, Library Hi Tech, 26 (4): 630 – 653.
Davis, Peltier, C.)2009(. Web 2.0, Library 2.0, Library User 2.0, Librarian 2.0: Innovative Services for Sustainable Libraries.Computers in Libraries, 29(10): 16-21.
Frumkin, J. (2005) . The Wiki and the digital library. OCLC Systems & Services: International Digital LibraryPerspectives. 21 (1), 18-22.
Han, Z. and Yan‌‌Quan, L.)2010(.Web 2.0 applications in top Chinese university libraries.Library Hi Tech, 28 (1): 41–62.
Harinarayana, N.S. and Raju, N. V (2010). Web 2.0 features in university library web sites. The Electronic Library. 28 (1), 69-88.
Kim,Y.M. and Abbas, J (2010). Adoption of Library 2.0 Functionalities by Academic Libraries and Users: A Knowledge Management Perspective, School of Library and Information Studies.36 (3:( 211-218.
Mansor, Yushiana; Idris, Sufy (2010). Perceptions, awareness and acceptance of library 2.0 applications among librarians at the International Islamic University Malaysia. Webology, 7(2).
Needleman, M.(2007). Web 2.0/Lib 2.0–What is it? (If it’s anything at all). Serials Review, 33 (3): 202-203.
O'Reilly, T.(2007). What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. International Journal of Digital Economics, 65:17-37.
Rethlefsen, Melissa L., Engard, Nicole C., Chang, Daphne, & aytko, Carol (2006). Social software for libraries and librarians. Journal of Hospital Librarianship, 6( 4): 29-45-.
Tripathi M & Kumar S (2010). Use of Web 2.0 tools in academic libraries: A reconnaissance of the international landscape. The International Information & Library Review, (42), 195-207.
Virkus, S (2008). Use of Web 2.0 technologies in LIS education: Experiences at Tallin University, Estonia. Electronic Library & Information Systems, 42 (3): 262- 274.
CAPTCHA Image