@article { author = {Shabani, Ahmad and Azarian, Mahnaz and Rajaeipour, Saeed and Dehghan sefidkooh, Morteza}, title = {A Study of the Relationship between Organizational Socialization and Job Performance among Isfahan Governmental University Librarians}, journal = {Library and Information Science Research}, volume = {9}, number = {2}, pages = {184-201}, year = {2020}, publisher = {Ferdowsi University of Mashhad}, issn = {2251-6344}, eissn = {2423-401X}, doi = {10.22067/riis.v0i0.78508}, abstract = {Introduction: This research aimed at investigating the relationship between organizational socialization and job performance among Isfahan public university librarians. Methodology: This research is an applied one and its method is descriptive and correlational. The research population comprised of all 139 Isfahan public university librarians in 2017. Through the stratified random sampling and by using Cochran's formula, 100 librarians were selected as the sample. Taormina's organizational socialization (2007) and Paterson's job performance (1970) questionnaires were used. In order to obtain the required data and information, 100 correctly completed questionnaires were returned to the researchers. The content validity used for the validity and Cronbach's alpha coefficients were acceptable for reliability )0.89 for organizational socialization questionnaire and 0.92 for job performance questionnaire). In order to analysis data, correlation coefficient, and multiple linear regression analysis were used. Analysis of data was conducted through SPSS software. Findings: The results of the research indicated that there is a significant relationship between organizational socialization and job performance among Isfahan public university librarians. Significant relationship was also observed between organizational socialization dimensions (training, understanding, coworker support and future prospects) and job performance. Demographic variables were not of factors influencing organizational socialization and job performance. Conclusion: Considering the existence of a significant relationship between organizational socialization and job performance, the Isfahan public university manages and authorities should promote their attitudes and views regarding organizational socialization and plan and organize seriously the creation of promotion opportunities and behavioral patterns in their organization.}, keywords = {Organizational socialization,Job performance,Librarians,University libraries}, title_fa = {بررسی رابطۀ جامعه‌‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی اصفهان}, abstract_fa = {مقدمه: جامعه‌پذیری سازمانی به‌عنوان پذیرش ارزش‌ها و هنجارهای سازمان و انطباق کارکنان با آن‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمانی دارد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطۀ  جامعه‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش،کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع هم‌بستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کتابداران دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و هنر اصفهان (139 نفر) در سال 1397 است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 100 نفر تعیین شد و از سه پرسش‌نامۀ جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته، جامعه‌پذیری سازمانی تائورمینا (2007) و پرسش‌نامۀ عملکرد شغلی پاترسون (1989) به‌عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شد. از روایی محتوایی برای سنجش روایی و برای پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که در پرسش‌نامۀ جامعه‌پذیری سازمانی 89/0 و در پرسش‌نامۀ عملکرد شغلی پاترسون 92/0 حاصل و تأیید شد. یافته‌ها: مطابق با یافته‌های آزمون ناپارامتریک اسپیرمن، بین همۀ ابعاد جامعه‌پذیری سازمانی شامل آموزش، تفاهم، حمایت همکاران و چشم‌انداز آینده با ابعاد عملکرد شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان، رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. بیشترین ارتباط ابعاد جامعه‌پذیری سازمانی با «رعایت نظم و انضباط در کار» و کمترین ارتباط نیز با «احساس مسئولیت در کار» به‌دست آمد. یافته‌های حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن است که 32درصد از تغییرات در عملکرد شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان به‌دلیل تأثیر مؤلفه‌های جامعه‌پذیری سازمانی و سایر تغییرات مربوط‌به عوامل دیگر است. نتیجه‌گیری: با‌توجه‌به تأیید رابطۀ جامعه‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی، مدیران و مسئولان کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان باید نگرش و دیدگاه خود دربارۀ جامعه‌پذیری سازمانی را ارتقا دهند و به‌طور جدی در زمینۀ ایجاد فرصت‌های انتقال و الگوهای رفتاری در کتابخانه برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی کنند.}, keywords_fa = {جامعه پذیری سازمانی,عملکرد شغلی,کتابداران,کتابخانه های دانشگاهی}, url = {https://infosci.um.ac.ir/article_34004.html}, eprint = {https://infosci.um.ac.ir/article_34004_c64789ca3c47b6b72c4ef0be341ca14a.pdf} }