مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی دانشجویان ایرانی در کشور مالزی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسنده

دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه یو. ام. مالزی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی شاغل به تحصیل در یکی از دانشگاه های کشور مالزی می پردازد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. نمونه پژوهش را تعداد 375 دانشجو تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جامعه ای شامل 850 نفر انتخاب شده اند. پرسشنامه سنجش اضطراب اطلاع یابی جهت گردآوری داده های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان می دهد که اگرچه اضطراب اطلاع یابی عارضه ای شایع در میان دانشجویان مورد بررسی بوده است و 5/96 درصد از دانشجویان سطوحی از اضطراب را تجربه کرده اند، اما میزان کلی اضطراب در حدی متوسط قرار دارد. همچنین از میان ابعاد شش‌گانه مقیاس اضطراب اطلاع یابی، دانشجویان مورد بررسی، بیش ترین میزان اضطراب را در عامل "موانع مربوط به منابع اطلاعاتی" و کمترین میزان اضطراب را در عامل "موانع مربوط به رایانه و اینترنت" گزارش کرده اند.

کلیدواژه‌ها


حریری، نجلا و نعمتی­لفمجانی، سمیه (1388). سنجش اضطراب کتابخانه­ای در بین دانشجویان: مطالعه موردی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.  دانش­شناسی، 2(7)، 39-52.
خدیوی، شهناز (1386). اضطراب استفاده از منابع کتابخانه­ای و منابع الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رابطه آن با برخی عوامل جمعیت شناختی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اهواز، 14(3)، 117-134.   
خدیوی، شهناز، عابدی، محمدرضا و شعبانی، احمد (1386). بررسی اضطراب کتابخانه­ای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 31، 115-130.
عرفان­منش، محمدامین، مهدی، محمدی و دیده­گاه، فرشته (زیر چاپ). مطالعه اضطراب کتابخانه­ای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. مجله مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات.
نارمجی، مهدی و نوکاریزی، محسن (زیر چاپ). بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­های بیرجند و فردوسی در فرآگرد جست و جوی اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
Anwar, M. A., Al-Kandari, N. M. & Al-Qallaf, C. L. (2004). Use of Bostick’s Library Anxiety Scale on undergraduate Biological Sciences students of Kuwait University. Library & Information Science Research, 26, 266-283.
Ben Omran, A. I. (2001). Library anxiety and internet anxiety among graduate students of a major research university. PhD dissertation, University of Pittsburgh, Pennsylvania. Retrieved January 20, 2013, from ProQuest database.
Bostick, S. L. (1992). The development and validation of the Library Anxiety Scale. PhD dissertation, Wayne State University, Michigan. Retrieved January 20, 2013, from ProQuest database.
Branch, J. L. (2001). Information seeking process of junior high school students: A case study of CD-ROM encyclopedia use. School Libraries Worldwide, 7(1), 11-27.
Chowdhury, S. & Gibb, F. (2009). Relationship among activities and problems causing uncertainty in information seeking and retrieval. Journal of Documentation, 65(3), 470-499.
Dalrymple, P. W. & Zweizig, D. L. (1992). Users’ experience of information retrieval systems: An exploration of the relationship between search experience and affective measures. Library & Information Science Research, 14(2), 167-181.
Erfanmanesh, M. A. (2012). Investigating information seeking anxiety among postgraduate students: Development and validation of a multidimensional scale. PhD dissertation, University of Malaya, Kuala Lumpur.
Erfanmanesh, M. A., Abrizah, A. & Karim, N. H. A. (2012). The Information Seeking Anxiety Scale: Development & Validation. Malaysian Journal of Library & Information Science, 17(1), 21-39.
Hyldegard, J. (2006). Collaborative information behavior: Exploring Kuhlthau’s Information Search Process model in a group-based educational setting. Information Processing & Management, 42(1), 276-298.
Kohrman, R. A. (2003). Computer anxiety in the 21st century: When you are not in Kansas any more. Paper presented at the eleventh Association of College & Research Libraries conference, Charlotte, United States.
Kuhlthau, C. C. (1991). Inside the search process: Information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, 42(5), 361-371.
Mellon, C. A. (1986). Library anxiety: A grounded theory and its development. College & Research Libraries, 47, 160-165.
Oberman, C. (1991). Avoiding the cereal syndrome, or critical thinking in the electronic environment. Library Trends, 39(3), 189-202.
Onwuegbuzie, A. J. (1997). Writing a research proposal: The role of library anxiety, statistics anxiety and composition anxiety. Library & Information Science Research, 19(1), 5-33.
Onwuegbuzie, A. J., Jiao, Q. C. & Bostick, S. L. (2004). Library anxiety: Theory, research, and applications. Lanham, Md.; Oxford: Scarecrow Press.
Otomo, Y. (1998). The relationship of computer anxiety, mathematics anxiety, trait anxiety, test anxiety, gender, and demographic characteristics among community college students. PhD dissertation, Columbia University, New York. Retrieved January 20, 2013, from ProQuest database.
Shoham, S. & Mizrachi, D. (2001). Library anxiety among undergraduates: A study of Israeli B. Ed. Students. Journal of Academic Librarianship, 27(4), 305-319.
Spielberger, C.D. (1983). State-trait anxiety inventory for adults. Palo Alto, CA: Mind Garden.
Van Kampen, D. J. (2003). Library anxiety, the information search process and doctoral use of the library. PhD dissertation, University of Central Florida, Orlando. Retrieved January 20, 2013, from ProQuest database.
Young, N. J. & Von Seggern, M. (2001). General information seeking in changing times: A focus group study. Reference & Users Services Quarterly, 41(2), 159-169.
CAPTCHA Image