چکیده
هدف: برای بسیاری جهانی شدن بیانگر دگرگونیها و پیشرفتهای علم و فناوری است. مواردی از قبیل پیشرفت در تولید انواع فناوریهای نوین اطلاعاتی، در تولید علم و همکاریهای علمی دانشمندان و همچنین به وجود آمدن انواع نظامهای استنادی جهانی، منطقهای و ملی و شیوههای رتبهبندی دانشمندان، نشریات، دانشگاهها و کشورها شاهدی بر این مدعا است. علاوه بر این انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب گردیده است که ارتباط میان مردم و جوامع مختلف به سادگی امکانپذیر گردد. از این منظر جهانی شدن با انقلاب علمی و دانستههای جدید مرتبط است. مقاله حاضر ردپای جهانی شدن را بر شاخصهای سنجش علم و فناوری بررسی میکند.
روش: در نگارش این مقاله رویکرد مروری – تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است؛ روش مورد استفاده در این پژوهش، مطالعات کتابخانهای است. از این رو، برای نگارش بخشهای مختلف مقاله حاضر از منابع کتابخانهای فارسی و انگلیسی در قالبهای الکترونیکی و چاپی استفاده شده است.
یافتهها: تبیین جهانی شدن از بعد علمی و فناوری، چیستی و چرایی علمسنجی، تاثیرات جهانی شدن بر علمسنجی و نگاهی به پیامدهای جهانی شدن بر شاخصهای سنجش علم و فناوری و همچنین آسیبشناسی آنها از مهمترین یافتههای این مقاله میباشند.
دانش, فرشید, رشیدی, ورا, & میرزایی, منصور. (1392). ردپای جهانی شدن بر شاخصهای تولید علم و فناوری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, 3(2), -. doi: 10.22067/riis.v3i1.12082
MLA
فرشید دانش; ورا رشیدی; منصور میرزایی. "ردپای جهانی شدن بر شاخصهای تولید علم و فناوری". پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, 3, 2, 1392, -. doi: 10.22067/riis.v3i1.12082
HARVARD
دانش, فرشید, رشیدی, ورا, میرزایی, منصور. (1392). 'ردپای جهانی شدن بر شاخصهای تولید علم و فناوری', پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, 3(2), pp. -. doi: 10.22067/riis.v3i1.12082
VANCOUVER
دانش, فرشید, رشیدی, ورا, میرزایی, منصور. ردپای جهانی شدن بر شاخصهای تولید علم و فناوری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, 1392; 3(2): -. doi: 10.22067/riis.v3i1.12082
ارسال نظر در مورد این مقاله