TY - JOUR ID - 40528 TI - رهگیری رسالت و جایگاه کتابخانه آموزشگاهی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران JO - پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی JA - INFOSCI LA - fa SN - 2251-6344 AU - جعفری باقی آبادی, سمیه AU - فرشید, راضیه AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی /دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی /دانشگاه خوارزمی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 127 EP - 150 KW - کتابخانه آموزشگاهی KW - آموزش‌وپرورش KW - تحلیل محتوا KW - دولت KW - اسناد بالادستی DO - 10.22067/infosci.2021.24164.0 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف رهگیری رسالت و جایگاه کتابخانه‌ آموزشگاهی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشم‌انداز در افق 1404، قانون اساسی، قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1396-1400)، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه درسی ملی انجام گرفته است. روش­ شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی به روش اسنادی و تحلیل محتوای کیفی براساس رسالت کتابخانه آموزشگاهی ایفلا در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم‌افزار مکس کیو دی اِی استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس رسالت کتابخانه آموزشگاهی از منظر ایفلا، رسالت و کارکرد کتابخانه­ آموزشگاهی در سه مقوله­ اصلی آموزش و سوادآموزی، فرهنگی و فناوری قرار گرفت. در میان اسناد بررسی شده تنها چهار مرتبه به‌طور مستقیم به کتابخانه آموزشگاهی اشاره شده است. سند چشم­انداز، برنامه ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در مقوله فرهنگی، سند قانون اساسی و نقشه مهندسی فرهنگی در مقوله آموزش بیشترین رسالت مرتبط با کتابخانه آموزشگاهی را به خود اختصاص داده­اند. رسالت و کارکرد مربوط به مقوله فناوری نیز در سند چشم­انداز، برنامه ششم توسعه و نقشه جامع علمی کشور قابل توجه است. نتیجه­: تنوع مقوله­ها و مضامین شناسایی شده در سه سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در ارتباط با رسالت کتابخانه آموزشگاهی، نشان از پتانسیل بالای سه سند فوق در راهبری رسالت و کارکرد کتابخانه آموزشگاهی دارد. در اسناد بالادستی و بندهای مرتبط با رسالت کتابخانه­ آموزشگاهی به­طور مستقیم به کتابخانه آموزشگاهی اشاره نشده، اما بسیاری از بندها قابلیت پیگیری، تحقق و اجرا توسط آموزش‌وپرورش و به‌طور خاص کتابخانه­های آموزشگاهی را دارند. این کتابخانه­ها به شرط برخورداری از حمایت لازم نظیر اختصاص و دریافت بودجه، امکانات و تجهیزات و همچنین بهره­مندی از نیروهای متخصص در تحقق رسالت و مأموریت‌های کلان آموزشی، فرهنگی و فناوری کشور همچون سایر نهادهای مرتبط در کشور قادر خواهند بود به‌عنوان بازوهای توانمند عمل کرده و زمینه رشد و تعالی کاربران خود در درجه اول و در مرحله بعدی شهروندان هر جامعه­ای را آماده سازند. UR - https://infosci.um.ac.ir/article_40528.html L1 - https://infosci.um.ac.ir/article_40528_2ea7e5cf8187c746031b82d4cafa90c1.pdf ER -