مجله پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی از سال 1390 به صورت مجله مستقل از مجله "مطالعات تربیتی و روان‌شناسی" گردید. این مجله به صورت دو فصلنامه منتشر می شود و به استناد مجوز شماره 105032/11/3/19 مورخ 4/12/1389 "کمیسیون نشریات علمی کشور" دارای اعتبار علمی- پژوهشی می‌باشد.

 

  این پژوهشنامه در پی تحقق هدف‌های زیر است:


• ایجاد بستر مناسب برای نشر نظریه ها، یافته‌ها و دیدگاه‌های علمی؛

• گسترش ارتباطات علمی در میان پژوهشگران و خوانندگان؛

• افزایش مشاهده‌پذیری و دسترسی مقاله های انتشاریافته در سطح ملی و فراملی؛

• ارتقای سطح دانش و پژوهش در کشور؛

• ترویج استانداردهای نشر ادواری‌ها در کشور.
 
 
 
 
 
 
 
1. منزلت کتابخانه و حرفه کتابداری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی

امین زارع؛ سلیمان شفیعی؛ محمود مرادی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 5-22

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24174.0

چکیده
  هدف: جایگاه و منزلت کتابخانه به‌عنوان یک نهاد و کتابداری به‌عنوان یک حرفه موضوعی با اهمیت است. از ­این­رو هدف پژوهش حاضر مطالعه دیدگاه­های دانشجویان دانشگاه رازی در مورد منزلت کتابخانه و حرفه کتابداری بود.روش پژوهش: رویکرد پژوهش حاضر کمّی و روش استفاده شده برای انجام آن، پیمایشی بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از همه دانشجویان ...  بیشتر

2. مدل‌سازی موضوعی و کاربرد آن در پژوهش‌ها: مروری بر ادبیات تخصصی

فاطمه زرمهر؛ علی منصوری؛ حسین کارشناس

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 23-39

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24128.0

چکیده
  مقدمه: مدل‌سازی موضوعی یکی از تکنیک‌های متن‌کاوی است که امکان کشف موضوعات نامعلوم در مجموعه اسناد، تفسیر اسناد بر اساس این موضوعات و استفاده از این تفاسیر برای سازماندهی، خلاصه کردن و جستجوی متن‌ها را به‌طور اتوماتیک میسر می‌کند. آشنایی با مفهوم و تکنیک مدل‌سازی موضوعی، و کاربرد آن در کشف موضوعات و سازمان‌دهی منابع اطلاعاتی ...  بیشتر

3. بررسی کمی و کیفی وضعیت نام‌ کتابخانه‌های عمومی ایران

مصطفی آهنگر؛ محمد خندان

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 40-65

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24192.0

چکیده
  مقدمه: نام‌گذاری به‌عنوان یک پدیده زبانی، منتقل‌کننده معانی توصیفی، بیانی و اجتماعی است. کتابخانه‌های عمومی ایران نیز به جهت کارکردهای اطلاع‌رسانی، آموزشی و فرهنگی به‌صورت گسترده دارای شعبه‌هایی در کشور هستند که هریک دارای نام هستند و نام‌گذاری صحیح آن‌ها می‌تواند بر خلق ارزش و موفقیت و ارتقای جایگاه آن‌ها کمک کند. در این ...  بیشتر

4. رابطه مهارت‌های ارتباطی کتابداران و کیفیت ارائه خدمات: نقش واسطه‌ای اخلاق حرفه‌ای

رحیم شهبازی؛ ابوالفضل قاسم‌زاده؛ اعظم ابراهیمی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 66-83

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24068.0

چکیده
  مقدمه: اخلاق حرفه‌ای و مهارت‌های ارتباطی کارکنان کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در کیفیت خدمات مؤثر واقع شوند. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه‌ای اخلاق حرفه‌ای در رابطه کیفیت ارائه خدمات و ابعاد مهارت‌های ارتباطی است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی ...  بیشتر

5. بررسی خدمات کتابخانه‌ای برای نابینایان و کم‌بینایان در کتابخانه‌های عمومی ایران و ارائه راهکارهای پیشنهادی به آنها

معصومه امید؛ سید مهدی طاهری؛ مریم صراف زاده

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 84-108

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24239.0

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف تبیین خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان و کم‌بینایان، و ارائه راهکارهای پیشنهادی به کتابخانه‌های عمومی ایران انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف، یک پژوهش کاربردی بوده، و با استفاده از روش پیمایشی‌ـ‌تحلیلی انجام شد. جامعه پژوهش را کتابداران و مدیران 46 کتابخانه عمومی زیر نظر نهاد کتابخانه‌های ...  بیشتر

6. نقش کیفیت خدمات ارائه شده، رضایتمندی و سودمندی‌درک شده بر اشتیاق به بازگشت مراجعه‌کنندگان کتابخانه: مطالعه موردی کتابخانه مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه

زهره عزیزی؛ محمود مرادی؛ امین زارع

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 109-126

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24092.0

چکیده
  هدف: امروزه بازگشت مشتریان هدف نهایی هر سازمان خدماتی است. اشتیاق به بازگشت راه‌حلی برای این مشکل است که می‌توان با ایجاد آن در مراجعه‌کنندگان کتابخانه، زمینه پیشبرد اهداف کتابخانه‎ها را به‌وجود آورد و امیدوار بود مراجعه‌کنندگان بارها و بارها به کتابخانه رجوع خواهند کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش کیفیت خدمات ارائه ...  بیشتر

7. رهگیری رسالت و جایگاه کتابخانه آموزشگاهی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران

سمیه جعفری باقی آبادی؛ راضیه فرشید

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 127-150

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24164.0

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف رهگیری رسالت و جایگاه کتابخانه‌ آموزشگاهی در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران مانند سند چشم‌انداز در افق 1404، قانون اساسی، قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1396-1400)، سند نقشه جامع علمی کشور، سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه درسی ملی انجام گرفته ...  بیشتر

8. تحلیل فرایند مجموعه‌سازی کتاب‌های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران

زویا آبام؛ بهناز رحمانی؛ نجمه سالمی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 151-174

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24004.0

چکیده
  مقدمه: مجموعه‌سازی به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌ها در کتابخانه مطرح می‏باشد و به‌دلیل اینکه یکی از موارد رضایت مراجعه‌کنندگان از کتابخانه منابع آن محسوب می‏شود، از حساسیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر به تحلیل فرآیند مجموعه‌سازی کتاب‌های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت ...  بیشتر

9. شناسایی عوامل مؤثر بر کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها: یک مطالعه مبتنی بر نظریه داده بنیاد

قاسم علی احسانیان؛ صفیه طهماسبی لیمونی؛ میترا قیاسی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 175-198

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.68552.1010

چکیده
  هدف: خدمات اینترنت اشیاء، دسترس‌پذیری و یافت‌پذیری اطلاعات در کتابخانه‌ها را بهبود می‌بخشد و ارتقاء و اعتلای کتابخانه‌ها را به‌همراه دارد. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، تعیین عوامل کاربردپذیری اینترنت اشیاء در کتابخانه‌ها به‌منظور ارائه الگوی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد است.روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر از نوع توسعه‌ای ...  بیشتر

10. مورد پژوهی اجتناب از اطلاعات در دانشجویان پزشکی

فرحناز نادربیگی؛ علیرضا اسفندیاری مقدم

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 198-219

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24209.0

چکیده
  مقدمه: رفتار اطلاعاتی اصطلاحی است که برای توصیف بسیاری از روش‌های تعامل انسان با اطلاعات استفاده می‌شود. اجتناب از اطلاعات نیز یکی از وجوه رفتار اطلاعاتی و روش‌های تعامل انسان با اطلاعات است. اجتناب از اطلاعات مجموعه­ای از رفتارها و اقدامات گزینشی به‌منظور متوقف کردن، محدود کردن، تأخیر جستجو، مواجهه، پردازش، و استفاده از اطلاعات ...  بیشتر

11. دلایل آلودگی اطلاعات در پایگاه‌های اطلاعاتی «مگ‌ایران» و «نورمگز»

گلنسا گلینی مقدم؛ بهجت ربیعی؛ میترا صمیعی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 220-237

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24052.0

چکیده
   هدف: پژوهش حاضر به تحلیل «آلودگی اطلاعات» در پایگاه­ های اطلاعاتی «مگ­ایران» و «نورمگز» پرداخته و وضعیت آلودگی اطلاعات از نظر اطلاعات کتاب شناختی، محتوای چکیده­ ها، شیوه نگارش و کلیدواژه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. روش‌شناسی: روش پژوهش، پیمایشی‌ـ‌تحلیلی و مهم­ترین ابزار گردآوری داده، پرسشنامه­ ...  بیشتر

12. ابعاد راهبردهای فراشناختی جستجوی اطلاعات در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد

حمزه علی نورمحمدی؛ اکرم نورزاده

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 238-257

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.23992.0

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش مطالعه راهبردهای فراشناختی جستجوی اطلاعات توسط دانشجویان دانشگاه شاهد است. لذا در این پژوهش، تبیین ابعاد راهبردهای فراشناختی جستجوی اطلاعات میان دانشجویان دانشگاه شاهد و نیز اعتبار‌سنجی ابزاری برای اندازه­گیری این راهبردها پیگیری می­شود. روش ­شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل ...  بیشتر

13. منابع آموزشی باز: بررسی تجربه ‌عملی در دنیا

شیما مرادی؛ ساجده عبدی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 258-280

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24109.0

چکیده
  مقدمه: علم باز (علم آزاد یا علم همگانی) واژه­ ای پیچیده است، و به روندها و جنبش ­هایی اطلاق می‌شود و گستره ­ای از منابع همگانی (باز)، دسترسی همگانی (دسترسی آزاد)، بایگانی همگانی، تا انتشارات آزاد را در برمی‌گیرد. مقاله حاضر بر جنبش علم باز به ­عنوان ساختار تقویت‌کننده­ زیست­ بوم آموزش‌وپرورش پرداخته است.روش­ شناسی: این ...  بیشتر

14. از آموزش تا آزمون: تحلیل مقایسه‌ای آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی با برنامه‌های درسی

سمیه سادات آخشیک؛ رضا رجبعلی بگلو

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 281-299

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24045.0

چکیده
  مقدمه: هدف این مطالعه، تحلیل آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترای علم اطلاعات و دانش­شناسی و مقایسه آن با برنامه‌های آموزشی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بود. این مقایسه بر پایه طبقه­بندی بازنگری شده بلوم و در دو بعد دانشی (واقعی، مفهومی، فرایندی و شناختی) و شناختی (یادآوری، درک، کاربرد، تحلیل، ارزیابی و آفرینش) انجام شد. روش‌شناسی: ...  بیشتر

15. بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش نرم‌افزارهای کاربردی فهرست‌نویسی اجتماعی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2)

مهسا ترابی؛ میترا پشوتنی زاده؛ علی منصوری

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 300-321

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24096.0

چکیده
  مقدمه: نرم­افزارهای کاربردی فهرست­نویسی اجتماعی یک فناوری نوین هستند که پذیرششان می­تواند از جنبه­های متعددی بر حوزه­ی علمی، پژوهشی، کاربردی و تجاری تأثیر گذارد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری مذکور توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان قشری پژوهشگر، بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش ...  بیشتر

16. امکان‌سنجی استفاده از شبکه استنادی فهرست منابع موجود در پیشنهاده پژوهشِ (پروپوزالِ) دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پیشنهاد مقاله‌های مرتبط به آنها

ابراهیم پابرجا؛ جواد عباس پور؛ سید مجید نبوی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 322-334

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24102.0

چکیده
  هدف: هدف اصلی این پژوهش امکان­سنجی استفاده از شبکه استنادی فهرست منابع موجود در پیشنهاده پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پیشنهاد مقاله­ های مرتبط به آنهاست. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش‌شناختی، پژوهشی شبه ­آزمایشی است. تعداد 60 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری از حوزه علوم انسانی در رشته‌های تحصیلی ...  بیشتر

17. طراحی و توسعه سامانه اطلاعات مدیران مبتنی بر انباره داده در حوزه دانشگاهی

امید میلانی فرد

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 335-356

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24182.0

چکیده
  هدف: طراحی و پیاده‌سازی سامانه اطلاعات مدیران، به‌ویژه در بخش عمومی، کاری چالشی، دشوار و زمان‌بر است. هدف این نوشتار، ارائه یک مدل تجربی برای پیاده‌سازی سامانه اطلاعات مدیران در حوزه دانشگاهی است. روش‌شناسی: روش‌شناسی اصلی برای انجام این کار، روش پژوهش علم طراحی است و از الگوهای تحقیق و توسعه و نمونه‌سازی در این روش‌شناسی، جهت ...  بیشتر

18. مدیریت کلان‌داده مبتنی بر رایانش‌ابری در کتابخانه‌های دانشگاه‌های سطح اول ایران

سیده الهام هاشمی بنجار؛ ثریا ضیایی؛ مریم سلامی

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، صفحه 357-379

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.67768.1001

چکیده
  هدف: کلان‌داده مجموعه داده‌هایی است که با برخورداری از ویژگی‌‌هایی خاص، از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری معمول امکان ذخیره‌سازی، مدیریت و پردازش آنها وجود ندارد. رایانش‌ابری مجموعه‌ای از منابع مجازی‌سازی شده با قابلیت دسترسی و استفاده‌ آسان است. فناوری ذخیره‌سازی بر مبنای ابر قادر به مدیریت مؤثر کلان‌داده‌ها است. هدف این پژوهش ...  بیشتر

1. بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش نرم‌افزارهای کاربردی فهرست‌نویسی اجتماعی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT2)

مهسا ترابی؛ میترا پشوتنی زاده؛ علی منصوری

دوره 11، شماره 1 ، بهار و تابستان 1400، ، صفحه 300-321

http://dx.doi.org/10.22067/infosci.2021.24096.0

چکیده
  مقدمه: نرم­افزارهای کاربردی فهرست­نویسی اجتماعی یک فناوری نوین هستند که پذیرششان می­تواند از جنبه­های متعددی بر حوزه­ی علمی، پژوهشی، کاربردی و تجاری تأثیر گذارد. از این­رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری مذکور توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به‌عنوان قشری پژوهشگر، بر اساس مدل ثانویه نظریه یکپارچه پذیرش ...  بیشتر

2. اطلاعات تجاری: از نیاز تا خدمات

روح اله خادمی؛ غلامرضا حیدری؛ زاهد بیگدلی؛ بابک مختاری

دوره 9، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 221-241

http://dx.doi.org/10.22067/riis.v0i0.60371

چکیده
  مقدمه: انسان همواره به اطلاعات نیاز داشته، دارد و خواهد داشت. عوامل مختلفی زمینه‌ساز نیاز اطلاعاتی هستند که بافت یکی از آنهاست. بافت پیچیده و متحول امروزی کسب و کار باعث ایجاد نیاز اطلاعاتی تجاری شده است که خود ضرورت ارائه خدمات اطلاعاتی تجاری را می‌طلبد. این پژوهش به‌مرور و معرفی این مفاهیم به‌منظور باز کردن مسیری برای متخصصان ...  بیشتر

3. بررسی رابطۀ جامعه‌‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی اصفهان

احمد شعبانی؛ مهناز آذریان؛ سعید رجایی پور؛ مرتضی دهقان سفید کوه

دوره 9، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1398، ، صفحه 184-201

http://dx.doi.org/10.22067/riis.v0i0.78508

چکیده
  مقدمه: جامعه‌پذیری سازمانی به‌عنوان پذیرش ارزش‌ها و هنجارهای سازمان و انطباق کارکنان با آن‌ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمانی دارد. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطۀ  جامعه‌پذیری سازمانی با عملکرد شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اصفهان انجام شد. روش‌شناسی: این پژوهش،کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع هم‌بستگی است. جامعۀ آماری پژوهش ...  بیشتر

4. بازاریابی محتوایی: شناسایی مؤلفه‏ ها و ابعاد اساسی به منظور ارائه مدل مفهومی

زهرا ناصری؛ علیرضا نوروزی؛ فاطمه فهیم نیا؛ امیر مانیان

دوره 7، شماره 1 ، بهار و تابستان 1396، ، صفحه 280-303

http://dx.doi.org/10.22067/riis.v7i1.44681

چکیده
  مقدمه: با گران شدن بسترهای سنتی تبلیغات و تغییر در رفتار مشتریان قواعد بازاریابی تغییر کرده است و کسب‏ و‏کارهای تولیدی و خدماتی مجبور به اقتباس جدیدترین گرایش‏ های بازاریابی از جمله بازاریابی محتوایی هستند. با توجه به نوظهور بودن این حوزه، ابعاد و مؤلفه‏ های آن ناشناخته باقی مانده است. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه ها ...  بیشتر

5. تحلیل روان‌شناختی «نیاز به آزادی» در شخصیت‌های داستان‌های برگزیده کودک و نوجوان؛ براساس نظریه انتخاب ویلیام گلاسر

ناصر نیکوبخت؛ سید محسن اصغری‌نکاح؛ سمیه رضایی؛ جعفر فسائی

دوره 10، شماره 1 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 224-253

http://dx.doi.org/10.22067/riis.v0i0.82711

چکیده
  مقدمه: قصه‌ها و داستان‌ها و به‌صورت مشخص آفرینش‌های ادبی حوزه کودک واجد این قابلیت بسیار مهم است که می‌تواند در راستای تربیت و اصلاح برخی از ناهنجاری‌های رفتاری و شخصیتی و نیز تقویت پاره‌ای از توانمندی‌ها در کودکان به‌کار گرفته شود. روش‌شناسی: تحلیل میزان و ضریب تأثیرگذاری داستان‌های مزبور مستلزم به‌کارگیری شاخه‌ای از نقد ...  بیشتر