بررسی میزان کاربست شاخصه های رهبری خدمتگزار در مدیریت کتابخانه های دانشگاه _های دولتی شهر اصفهان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی

2 دانشیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهان

3 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست شاخصه های رهبری خدمتگزار در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه آن مدیران وکتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1390- 1389 است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری عمومی کوکران استفاده و تعداد 111 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (در وضعیت موجود 87/0 و در وضعیت مطلوب 81/0) استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان کاربست شاخصه های رهبری خدمتگزار در وضعیت موجود و مطلوب به ترتیب کمتر و بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین در ویژگی جمعیت شناختی رشته تحصیلی، کارکنان متخصص کتابداری میزان مطلوبیت شاخصه های رهبری خدمتگزار را بیشتر از کارکنان غیر متخصص کتابداری بیان نمودند و در ویژگی جمعیت شناختی محل خدمت در هر دو وضعیت، تفاوت میانگین ها معناداربوده به نحوی که کارکنان کتابخانه های دانشگاه صنعتی اصفهان میزان موجود بودن این شاخصه ها را کمتر و مطلوبیت آن ها را بیشتر از کارکنان کتابخانه های دو دانشگاه دیگر برآورد نمودند، در دیگر ویژگی های جمعیت شناختی تفاوت معناداری وجود نداشت.

خائف الهی، احمد علی؛ نوروزی، محمد تقی و دانایی فرد، حسن (1388). تبیین الگوی اثربخشیِ سازمان‏های دولتی ایران براساس نقش رهبری خدمتگزار. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 13(2)، 65- 91.
خجسته بوجار، مریم (1388). بررسی تأثیر سبک رهبری خدمتگزار مدیران بر اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
رجایی پور، سعید؛ طاهر پور، فاطمه و جمشیدیان، عبدالرسول (1388). فرانوگرایی در نظریه های سازمان و مدیریت. اصفهان: کنکاش.
رسته مقدم، آرش (1384). مطالعه ویژگی‌های سازمان یادگیرنده در یک سازمان یاددهنده. دانش مدیریت، 69،  73-110.
قلی پور، آرین؛ پورعزت، علی اصغر و حضرتی، محمود (1388). بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی در سازمان‏های دولتی. نشریه مدیریت دولتی، 1 (2)، 103- 118.
گودرزی، سعید (1388). کاربرد آمار در علوم اجتماعی: همراه با دستورات SPSS و نحوه تفسیر خروجی ها. تهران: جامعه شناسان.
یوسفی سعید آبادی، رضا؛ حسن زاده، رمضان و اسماعیل تبار، فاطمه (1389). رابطه رهبری خدمتگزار و کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمان بیمه خدمات درمانی تهران.  فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 3، 31- 48.
Berg, P. O. (2002). Post modern management: from facts to fiction in theory and practice. Scandinavian journal of management. 5(3), 201-217.
Boje, D & Dennehy, R. (1999). Managing in the Pos-tmodern world. CA: Sage.
Laub, J. (2004) Defining Servant Leadership: A Recommended Typology for Servant Leadership Studies. Servant Leadership Roundtable, 1-12. Ritrieved Oct. 28, 2009, from http://www.Regent.edu/acad/global/publications/sl_proceedings/2004/laub_defining_servant.pdf  
McIntosh, T (2010). Investigating the Value of and Hindrances to Servant Leadership in the Latin American Context: Initial Findings from Peruvian Leaders, Journal of International Business and Cultural Studies, 1-16. Retrieved Oct. 19, 2009 from www.aabri.com/manuscripts/09179.pdf.
Patterson, K. A. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Dissertation Abstracts International, 64 (02), 570.
CAPTCHA Image