چکیده
هدف: مقاله حاضر پس از توصیف چالشهای مطالعه در محیط اینترنت، چهار نوع مطالعه تفسیری، جزمی، منفعلانه و دیالکتیک در این محیط را معرفی میکند که از اندیشههای والتر کافمن برگرفته شده است.
روش: این پژوهش پیمایشی، با هدف آزمون این روشهای چهارگانه در محیط وب در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد تهران، از طریق پرسشنامه انجام شده است. از بین 800 دانشجویی که جامعه آماری را تشکیل میدادند، تعداد 266 نفر با روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی متناسب، به عنوان نمونه گزینش شدند.
یافتهها: با انجام روشهای آماری توصیفی و نیز تایید آنها توسط آزمون ناپارامتری فریدمن، به طور کلی مشخص شد که این دانشجویان به ترتیب از روشهای منفعلانه با 6/52، دیالکتیک با 5/33، جزمی با 3/11 و تفسیری با 6/2 درصد در مطالعه منابع وبی بهره میجویند. تحلیلهای آماری بیشتری با توجه به جنسیت، دانشکده، مقطع تحصیلی انجام شد که همه نشان میدادند روش مطالعه دیالکتیک که نوع آرمانی مطالعه در محیط وب است، پس از روش منفعلانه جای دارد.
با توجه به یافتههای پژوهش، لزوم آموزش مهارتهای پیشرفته سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی که زمینهساز انجام مطالعه دیالکتیک است پیشنهاد شده است. بررسی پیشینهها حاکی از آن است که تا کنون پژوهشی با موضوع مطالعه دیالکتیک در محیط وب انجام نشده است.
ارسال نظر در مورد این مقاله