تحلیل عوامل مؤثر بر فعالیت‌های داوطلبانه با تأکید بر مدل مفهومی Oh (2017): مطالعه موردی در کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی/ دانشگاه پیام نور

3 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی /دانشگاه پیام نور

چکیده

مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل عوامل مؤثر بر انجام فعالیت­های داوطلبانه، رضایتمندی، استمرار فعالیت­ها و وفاداری داوطلبان در کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه است.
روش‌شناسی‌: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را داوطلبان فعالیت در کتابخانه­های عمومی استان کرمانشاه تشکیل دادند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه استاندارد اوه (2017) مشتمل بر 53 آیتم استفاده شد. به­منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها، از آزمون­های ضریب همبستگی، رگرسیون خطی ساده و چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده­ها نشان داد که کارکردهای داوطلب شدن، تجربه داوطلبان، حمایت و پشتیبانی از آنان بر رضایتمندی داوطلبان تأثیرگذار است و همچنین بر استمرار فعالیت­های آن­ها و وفاداری آنان تأثیر معنی­داری و مثبتی دارند.
نتیجه‌: در میان کارکردهای داوطلب شدن کارکردهای درک/پیشرفت، شغل، اجتماعی بودن، ارزش و حفاظتی به ترتیب دارای بیشترین میانگین بودند و میانگین همه آن­ها بزرگ­تر از مقدار متوسط بود. این نشان می­دهد که انگیزه اصلی داوطلبان کتابخانه­های عمومی تسهیل در رشد شخصی و درک دیگران است.

کلیدواژه‌ها


اندام، رضا؛ منتظری، امیر و فیضی، سمیرا (1392). بررسی نقش رضایتمندی در پیش­بینی تعهد داوطلب در ورزش. مدیریت ورزشی، 5(4): 29-45. Doi: 10.22059/jsm.2014.36218
پورسلطانی زرندی، حسین؛ قنبرپور نصرتی، امیر؛ دوستی، مرتضی؛ بای، ناصر و سیاووشی، محمد (1389). تعیین رابطه بین انگیزش و تعهد داوطلبان در نهمین دوره المپیاد ورزشی دانشجویان ایران. مدیریت ورزشی، 2(5): 35-49. بازیابی شده در 28 تیر 1398 از http://ensani.ir/file/download/article/20120326113238-1134-53.pdf
کلاته سفیری، معصومه؛ کوزه­چیان، هاشم؛ احسانی، محمد و حسینی، سیدیعقوب (1393). طراحی و تبیین مدل حفظ و نگهداری داوطلبان در ورزش دانشجویی: مطالعه موردی داوطلبان ورزشی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. پژوهش در ورزش دانشگاهی، 2(6): 33-50. Doi: 20.1001.1.25382721.1393.2.6.2.0
محرم­زاده، مهرداد؛ کاشف، میرمحمد و افروزه، محمدصادق (1388). انگیزش، رضایتمندی و تحلیل رفتگی داوطلبان در ورزش. مدیریت ورزشی، 1(1): 51-65. بازیابی شده در 28 تیر 1398 از: https://jsm.ut.ac.ir/article_22133_c094a23494ca8314b92016718f456b99.pdf
میرصفیان، حمیدرضا؛ فریدونی، مسعود و کلاته سفیری، معصومه (1397). ارائه مدلی از اثر کیفیت تعاملات سازمانی و پذیرش اجتماعی بر وفاداری داوطلبان ورزشی در ادارات تربیت‌بدنی دانشگاه‌های آموزش عالی کشور. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(3): 43-54. Doi: 10.30473/fmss.2018.5122
Allison, L.D.; Okun, M.A. & Dutridge, K.S. (2002). Assessing volunteer motives: A comparison of an open-ended probe and Likert rating scales. Journal of Community & Applied Social Psychology, 12(4): 243–255. DOI:10.1002/CASP.677
Bakti, I.G.M.Y. & Sumaedi, S. (2013). An analysis of library customer loyalty: The role of service quality and customer satisfaction, a case study in Indonesia. Library Management, 34(6/7): 397–414. DOI:10.1108/LM-05-2012-0025
Bang, H. & Ross, S.D. (2009). Volunteer motivation and satisfaction. Journal of Venue and Event Management, 1(1): 61–77. Retrieved 19 July 2020 from:
https://www.sc.edu/study/colleges_schools/hrsm/research/journal_venue_and_event_management_archives/jvem_pdfs/vol1_no1/volunteer_motivation.pdf
Bang, H., Ross, S., & Reio, T. G. (2012). From motivation to organizational commitment of volunteers in non-profit sport organizations: The role of job satisfaction. Journal of Management Development, 32(1): 96–112. https://doi.org/10.1108/02621711311287044
Boezeman, E.J. & Ellemers, N. (2008). Volunteer recruitment: The role of organizational support and anticipated respect in non-volunteers’ attraction to charitable volunteer organizations. Journal of Applied Psychology, 93(5): 1013–1026. doi: 10.1037/0021-9010.93.5.1013.
Caruana, A. (2002). Service loyalty: The effects of service quality and the mediating role of customer satisfaction. European Journal of Marketing, 36(7/8): 811–828. https://doi.org/10.1108/TQM-07-2019-0187
Casselden, B.; Pickard, A,J. & McLeod, J. (2014). The challenges facing public libraries in the Big Society: The role of volunteers, and the issues that surround their use in England. Journal of Librarianship and Information Science, 47(3): 187–203. DOI:10.1177/0961000613518820
Cheung, F.Y.L.; Tang, C.S.K. & Yan, E.C.W. (2006). A study of older Chinese in Hong Kong: Factors influencing intention to continue volunteering. Journal of Social Service Research, 32(4): 193–209.  DOI:10.1300/J079V32N04_11
Cho, H., Lee, H. W., & Pyun, D. Y. (2019). The influence of stadium environment on attendance intentions in spectator sport: The moderating role of team loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(2): 276–290. DOI:10.1108/IJSMS-04-2017-0025
Cho, H.; Wong, Z. & Chiu, W. (2020). The Effect of Volunteer Management on Intention to Continue Volunteering: A Mediating Role of Job Satisfaction of Volunteers. SAGE Open, 10(2): 1-11. https://doi.org/10.1177/2158244020920588
Clary, E.G.; Snyder, M. & Ridge, R. (1992). Volunteers’ motivations: A functional strategy for the recruitment, placement, and retention of volunteers. Nonprofit Management and Leadership, 2(4): 333–350. https://doi.org/10.1002/nml.4130020403
Clary, E.G.; Snyder, M.; Ridge, R.D.; Stukas, A.A.; Copeland, J.; Haugen, J. & Miene, P. (1998). Understanding and assessing the motivations of volunteers: A functional approach. Journal of Personality and Social Psychology, 74(6): 1516–1530. DOI: 10.1037//0022-3514.74.6.1516
Cronin, J.J.; Brady, M.K. & Hult, G.T.M. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of Retailing, 76(2): 193–218. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00028-2
Dury, S.; De Donder, L.; De Witte, N.; Buffel, T.; Jacquet, W. & Verte, D. (2015) To volunteer or not: The influence of individual characteristics, resources, and social factors on the likelihood of volunteering by older adults. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 44(6): 1107–1128. DOI:10.1177/0899764014556773
Gage, R.L. & Thapa, B. (2012) Volunteer motivations and constraints among college students: Analysis of the volunteer function inventory and leisure constraints models. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 41(3): 405–430. https://doi.org/10.1177/0899764011406738
Garner, J.T. & Garner, L.T. (2011). Volunteering an opinion: Organizational voice and volunteer retention in nonprofit organizations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 40(5): 813–828. https://doi.org/10.1177/0899764010366181
Greenslade, J.H. & White, K.M. (2005). The prediction of aboveaverage participation in volunteerism: A test of the theory of planned behavior and the volunteers functions inventory in older Australian adults. The Journal of Social Psychology, 145(2): 155–172. DOI:10.3200/SOCP.145.2.155-172
Grizzle, C. (2015). The determinants of volunteering in Nordic countries: Evidence from the European values survey. International Journal of Public Administration, 38(5): 364–370. DOI:10.1080/01900692.2014.938820
Hallmann, K., & Harms, G. (2012). Determinants of volunteer motivation and their impact on future voluntary engagement: A comparison of volunteer’s motivation at sport events in equestrian and handball. International Journal of Event and Festival Management, 3(3): 272–291. https://doi.org/10.1108/17582951211262701
Hallowell, R. (1996). The relationships of customer satisfaction, customer loyalty, and profitability: An empirical study. International Journal of Service Industry Management, 7(4): 27–42. https://doi.org/10.1108/09564239610129931
Hernon, P. & Whitman, J.R. (2001). Delivering satisfaction and service quality: A customer-based approach for libraries. Chicago, IL: American Library Association. Retrieved 19 July 2020 from: https://www.amazon.com/Delivering-Satisfaction-Service-Quality-Customer-Based/dp/083890789X
Jang BS, Nam YJ & Lee JK (2014) Research on factors for job satisfaction of library volunteers for the disabled. Journal of Korean Biblia Society, 25(1): 217–237. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.1.217
Lee, G.Y. & Kwon, K.H. (2011). A study on correlates of among volunteers' motivations, benefits of motivations, and volunteering satisfaction. Journal of Community Welfare, 37: 83–111. Retrieved 19 July 2020 from: https://www.semanticscholar.org/paper/A-Study-on-Correlates-of-among-Volunteers'-Benefits-Lee-Kwon/9c6441645638595fd6c242680e2e8865c57f25b5#paper-header
Li, C., & Wu, Y. (2018). Understanding voluntary intentions within the theories of self-determination and planned behavior. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 31: 378–389. DOI:10.1080/10495142.2018.1526745
Marta, E.; Guglielmetti, C. & Pozzi, M. (2006). Volunteerism during young adulthood: An Italian investigation into motivational patterns. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 17(3): 221–232. DOI:10.1007/s11266-006-9015-3
Martensen, A. & Gronholdt, L. (2003). Improving library users’ perceived quality, satisfaction and loyalty: An integrated measurement and management system. Journal of Academic Librarianship, 29(3): 140–147. DOI:10.1016/S0099-1333(03)00020-X
Miljković, D.; Rijavec, M. & Jurčec, L. (2013). Who volunteers, why and with what consequences? Life aspirations, motives and outcomes of volunteering and well-being. In Fifteenth Conference of the Children's Identity and Citizenship in Europe Academic Network. Retrieved 19 July 2020 from: https://www.bib.irb.hr/714894
Musick, M.A. & Wilson, J. (2003). Volunteering and depression: the role of psychological and social resources in different age groups. Social Science & Medicine, 56(2): 259-69. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(02)00025-4
Nicol, e.a. & johnson, c.m. (2008). Volunteers in libraries. Reference & user services quarterly, 48(2): 154–163. Retrieved 19 july 2021 from: https://www.jstor.org/stable/20865035
Oh, D-G. (2017). Analysis of the factors affecting volunteering, satisfaction, continuation will, and loyalty for public library volunteers: An integrated structural equation model. Journal of Librarianship and Information Science, 51(1): 1-21. https://doi.org/10.1177/0961000617747338
Olsen, S.O. (2002). Comparative evaluation and the relationship between quality, satisfaction, and repurchase loyalty. Journal of the Academy of Marketing Science, 30(3): 240–249. DOI:10.1177/0092070302303005
Pauline, G. (2011). Volunteer satisfaction and intent to remain: An analysis of contributing factors among professional golf event volunteers. International Journal of Event Management Research, 6(1): 10–32. Retrieved 19 July 2020 from:
https://surface.syr.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1025&context=researchcenter
Peng, Y.P. & Chuang, P.H. (2020). A Competency Mode for Volunteer Storytellers in Public Libraries. Libri, 70(1): 49-64. DOI:10.1515/libri-2019-0009
Stirling, C.; Kilpatrick, S. & Orpin, P. (2011). A psychological contract perspective to the link between non-profit organizations’ management practices and volunteer sustainability. Human Resource Development International, 14(3): 321–336. DOI:10.1080/13678868.2011.585066
Studer, S. & Von Schnurbein, G. (2012). Organizational factors affecting volunteers: A literature review on volunteer coordination. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 24(2): 403–440. DOI:10.1007/s11266-012-9268-y
Waters, R.D. & Bortree, D.S. (2012). Improving volunteer retention efforts in public library systems: How communication and inclusion impact female and male volunteers differently. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 17(2): 92–107. https://doi.org/10.1002/nvsm.438
Wisner, P.S.; Stringfellow, A.; Youngdahl. W.E. (2005). The service volunteer–loyalty chain: An exploratory study of charitable not-for-profit service organizations. Journal of Operations Management, 23(2): 143–161. DOI:10.1016/j.jom.2004.07.003
Wu, Y.; Li, C. & Khoo, S. (2016). Predicting future volunteering intentions through a self-determination theory perspective. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 27(3): 1266–1279. DOI:10.1007/s11266-015-9570-6
CAPTCHA Image