چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش اثربخشی با نگاهی جامع در کتابخانههای دانشگاهی است. در این مقیاس به سازماندهی مواد به عنوان یکی از فعالیتهای عمده کتابخانه توجه شده است.
روش: ساخت این مقیاس بر اساس رویکرد ارزشهای رقابتی با تأکید بر مدلهای چهارگانه ارزشهای رقابتی انجام گرفته و برای این منظور هشت عامل کلیدی در نظر گرفته شده است که عبارتند از: برنامهریزی، بهرهوری، مدیریت و دسترسی به اطلاعات، ایجاد نظم و ثبات، نیروی کار منسجم، نیروی کار ماهر، انعطافپذیری، و جذب منابع. بر اساس این هشت عامل 54 گویه با استفاده از منابع معتبر کتابداری و اطلاعرسانی و تجربیات عملی مدیریتی تهیه شد. مجموعه این گویهها در قالب یک پرسشنامه با استفاده از روش دلفی به نظرخواهی 30 نفر از اساتید و متخصصین رشته گذاشته شد که در دور دوم به اتفاق نظر رسید. برای رسیدن به اتفاقنظر از آزمون فریدمن و برای تعیین روایی گویهها از آزمون سازگاری درونی و برای تعیین پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها:بر اساس یافتههای پژوهش، اعضای دلفی 53 گویه (52 گویه اولیه و یک گویه جدید) را در هشت عامل کلیدی برای سنجش اثربخشی در فعالیت سازماندهی مواد کتابخانههای دانشگاهی پذیرفتند.
ارسال نظر در مورد این مقاله