بررسی رابطه مهارت‌های سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 میسور هند

2 آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران

3 دانشگاه پیام نور ساری

چکیده

هدف: هدف این پژوهش،تعیین و شناسایی رابطه بین مهارت‌های سواد اطلاعاتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری با اثربخشی آنها بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته می‌باشد. جامعه آماری پژوهش عبارت بوده‌اند از کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری (469 نفر) که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 210 نفر از آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش از آزمون t تک متغیره و آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 20 استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که میزان مهارت‌های سواد اطلاعاتی معلمان و همچنین اثربخشی آنها بالاتر از حد متوسط بوده است. همچنین بین مهارت‌های سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان و ابعاد سه‌گانه آن شامل: مهارت‌های تدریس، شخصیت حرفه‌ای و مهارت کنترل جو کلاس رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.

کلیدواژه‌ها


اسدی، غلامرضا (1393). رابطه بین مهارت های سواد اطلاعاتی معلمان با انگیزش شغلی آنان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
جعفرزاده، زینب (1390). بررسی میزان سواد اطلاعاتی و رابطه آن با روش های نوین تدریس در مقطع متوسطه شهرستان زرند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
خلعتبری، جواد؛ حسینی طبقدهی، لیلا و زمانی، عباس (1389). تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر کارآیی و اثربخشی کارکنان سازمان فنی و حرفه ای استان مازندران. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (1)، 93-102.
رحیمی، غلامرضا؛ نوروزی، محمدرضا و سریع القلم، نرگس (1391). بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی. (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، 9 (25)، 21-34.
ساعتچی، محمود (1377). خانواده، اولین آزمون رهبری و مدیریت اثربخش. مجله تدبیر، 81، 30-35.
صالحی، مسلم؛ قلتاش، عباس و آزادمهر، اصغر (1389). تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشی و خلاقیت دبیران دبیرستان های شهر فسا. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (2)، 49-62.
علیجانزاده، ماریا (1392). بررسی رابطه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات با اثربخشی وظایف معلمان استثنایی شهر قائمشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری.
محمدی، محمد (1387). تاثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و یادگیری زبان. پژوهش زبان های خارجی. (45)، 115-139.
نیک پور، امین؛ منظری توکلی، علیرضا و رجائی نژاد، مهدی (1391). بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی کارکنان و اثربخشی سازمانی درسازمان های دولتی شهر کرمان. فرایند مدیریت و توسعه، 25 (3)، 145-161.
American Library Association Presidential Committee on Information Literacy (1989). Final Report. Chicago: ALA.
Chang, I. (2012). The effect of principals' technological leadership on teachers' technological literacy and teaching effectiveness in Taiwanese elementary schools. Educational Technology & Society, 15 (2), 328-340.
Fraillon, J., Schulz, W. & Ainley, J. (2013). International computer and information literacy study: Assessment framework. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
Lorenz, R., Eickelmann, B. & Gerick, J. (2015, March). What affects students’ computer and information literacy around the world? - An analysis of school and teacher factors in high performing countries. Paper presented at the SITE Conference, Las Vegas, United States.
McBer, H. (2000). Research into Teacher Effectiveness: A model of teacher effectiveness. Reported to the Department for Education and Employment, Hay Group.
Piper, D. & Austin, D. (2004). The influence of self-efficacy on teachers, practice of using computers in the classroom. In Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, Norfolk, 1365-1371.
Richardson, K. & Yan, W. (2003). Urban school teacher, self-efficacy beliefs and practices, innovation practices and related factors in integrating technology. In Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International
CAPTCHA Image