امکان سنجی استقرار سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از دیدگاه کتابداران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.

2 دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران.

10.22067/infosci.2024.70189.1031

چکیده

مقدمه: امروزه سازمان‌ها به ویژه کتابخانه‌ها بر ارزش روابط با مشتریان خود و تغییر راهبرد‌های خود از محصول مداری به مشتری‌مداری متمرکز شده‌اند و سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران به عنوان یک راهبرد موثر از اهمیت بسیار چشمگیری برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان استقرار سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران در کتابخانه آستان قدس از دیدگاه کتابداران انجام پذیرفت.

روش‌شناسی: این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها جزء پژوهش‌های پیمایشی-توصیفی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش را کتابداران شاغل در کتابخانه مرکزی آستان قدس تشکیل می‌دادند که از میان آنها 130 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.

یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که امکان استقرار سامانه پایش رضایت‌مندی کاربران در کتابخانه‌ مرکزی آستان قدس در سطح سازمانی از منظر بازاریابی (مشتری-مداری)، مدیریت (برنامه ریزی راهبردی، فرهنگ سازمانی، بازاریابی داخلی، مدیریت پروژه) و فناوری اطلاعات (نوآوری و مدیریت دانش) و نیز در سطح فردی از منظر پذیرش در سطح متوسط به بالا قرار دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش به نظر می‌رسد کتابخانه‌ آستان قدس می‌تواند نسبت به استقرار سامانه پایش رضایتمندی کاربران اقدام نماید، هرچند جهت پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز آن نیازمند ارتقای عوامل مطرح شده در سطح فردی و سازمانی است.

کلیدواژه‌ها


Angulo-Ruiz, F., Donthu, N., Prior, D., & Rialp, J. (2014). The financial contribution of customer-oriented marketing capability. Journal of the Academy of Marketing Science, 42, 380-399. https://link.springer.com/article/10.1007/s11747-013-0353-6
Bahader, D.-M., Ali, J., Idrees, H., Ali, A., & Awan, R. (2018). User relationship management in Libraries of Pakistan. 127-564. https://www.researchgate.net/publication/327176712_User_relationship_management_in_Libraries_of_Pakistan
Berry, L. L. (1995). Relationship marketing of services—growing interest, emerging perspectives. Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 236-245. https://doi.org/10.1177/009207039502300402
Bohling, T., Bowman, D., LaValle, S., Mittal, V., Narayandas, D., Ramani, G., & Varadarajan, R. (2006). CRM Implementation:Effectiveness Issues and Insights. Journal of Service Research, 9(2), 184-194. https://doi.org/10.1177/1094670506293573
Broady‐Preston, J., Felice, J., & Marshall, S. (2006). Building better customer relationships: case studies from Malta and the UK. Library management, 27(6/7), 430-445. https://doi.org/10.1108/01435120610702422
Bull, C. (2003). Strategic issues in customer relationship management (CRM) implementation. Business Process Management Journal, 9(5), 592-602. https://doi.org/10.1108/14637150310496703
Cho, I.-S., & Ha, N.-R. (2011). A Study on the Improvement of MyLibrary Service in Academic Libraries Using the CRM. Journal of the Korean BIBLIA Society for library and Information Science, 22(2), 63-79. https://doi.org/10.14699/kbiblia.2011.22.2.063
Cho, Y., Im, I., & Hiltz, R. (2003). The impact of e-services failures and customer complaints on electronic commerce customer relationship management. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 16, 106-118. https://www.jcsdcb.com/index.php/JCSDCB/article/view/78
Cook, S. (2012). Complaint Management Excellence: Creating customer loyalty through service recovery. Kogan Page Publishers. https://books.google.com/books?id=QfhU2CU3yUoC&lpg
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
Dayyani, M. H. (2004). Editor's note: social institution. Library and Information Science. کتابداری و اطلاع‌رسانی, 7(25), 1-4. https://lis.aqr-libjournal.ir/article_47318 In Persian
Dong, S., & Zhu, K. (2008, 7-10 Jan. 2008). The Business Value of CRM Systems: A Resource-Based Perspective. Proceedings of the 41st Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2008),
Frow, P., Payne, A., Wilkinson, I. F., & Young, L. (2011). Customer management and CRM: addressing the dark side. Journal of services marketing, 25(2), 79-89. https://doi.org/10.1108/08876041111119804
Ganapathy, S., Ranganathan, C., & Sankaranarayanan, B. (2004). Visualization strategies and tools for enhancing customer relationship management. Commun. ACM, 47(11), 92–99. https://doi.org/10.1145/1029496.1029500
Ghazizadeh, H., Chelak, A. M., Yadollahi, M., & Khasseh, A. A. (2019). An investigation of the factors affecting performance improvement of public libraries based on customer relationship management (CRM). Library Philosophy and Practice, 0_1-10. https://core.ac.uk/reader/215161957
Gummesson, E. (2004). Return on relationships (ROR): the value of relationship marketing and CRM in business‐to‐business contexts. Journal of Business & Industrial Marketing, 19(2), 136-148. https://doi.org/10.1108/08858620410524016
Haqshenas, Z., & Shekarchizadeh, A. (2016). An overview of knowledge management and its impact on customer relationship management in banking systems. The second annual conference on economics, management and accounting, Ahvaz. https://civilica.com/doc/671731. In Persain
Huiming, P., & Yi, G. (2011). The Application of Knowledge Management in Customer Relationship Management. Proceedings of the 8th International Conference on Innovation & Management, Wuhan, P.R. China.
Hult, G. T. M., Morgeson, F. V., Morgan, N. A., Mithas, S., & Fornell, C. (2017). Do managers know what their customers think and why? Journal of the Academy of Marketing Science, 45(1), 37-54. https://doi.org/10.1007/s11747-016-0487-4
Ilieva, R. Y., & Gashurova, D. (2015). Methodical Aspects for Measuring Customers' Satisfaction of eServices in Automated CRM Systems. KSI Transactions on Knowledge Society, 8(2), 50. http://tksi.org/tksi.org/ojs/index.php/KSI/article/view/65
Kanako, F., & Nobuyuki, N. (2013, 5-7 July 2013). Proposal for Objective Evaluation of User Experiences. 2013 International Conference on Biometrics and Kansei Engineering, Tokyo, Japan.
Lee, J., Lim, Y., & Oh, H. I. (2018). Does customer satisfaction matter to managers’ earnings forecasts and stock returns? European Journal of Marketing, 52(9/10), 2026-2051. https://doi.org/10.1108/EJM-06-2017-0422
Maklan, S., & Knox, S. (2009). Dynamic capabilities: the missing link in CRM investments. European Journal of Marketing, 43(11/12), 1392-1410. https://doi.org/10.1108/03090560910989957
Migdadi, M. M. (2020). Knowledge Management, Customer Relationship Management and Innovation Capabilities. Journal of Business & Industrial Marketing, 36(1), 111-124. https://doi.org/10.1108/JBIM-12-2019-0504
Mohaddasi, J. (2014). The Razavi biography: translation and explanation of forty hadiths about the biography of Imam Reza. . Behnashr.
Nevala, S. (2018). Study of Customer Satisfaction & Reputation: Case: BioRex Cinemas Oy–Seinäjoki BioMarilyn SeAMK Business and Culture]. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/159261/Nevala_Silja.pdf?sequence=1
Norouzi, Y., & Jafari, S. (2017). E-Readiness Assessment for Implementing of e-CRM (Case Study Islamic World Science Citation Center). Rahyaft, 27(68), 61-74. https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13636_62c1a2cd4de5b47670ff1c8d82cc52df.pdf In Persain
Nykamp, M. (2001). The Customer Differential. American Management Association: Amacom. http://www.businesstraining.com.mx/egaii/docs/The%20Customer%20Differential%20-%20CRM.pdf
Okiy, R., & Emiri, O. T. (2015). Redefining Customer Relationship Management (Crm) in University Libraries in Nigeria. International Journal of Information Sources and Services 2(5). https://doi.org/10.4236/ajibm.2013.32027
Oly Ndubisi, N. (2007). Relationship marketing and customer loyalty. Marketing Intelligence & Planning, 25(1), 98-106. https://doi.org/10.1108/02634500710722425
Papic, A., & Primorac, M. (2014, 26-30 May 2014). Introducing e-CRM into academic libraries: Exploration of needs and possibilities. 2014 37th International Convention on Information and Communication Technology, Electronics and Microelectronics (MIPRO),
Park, Y.-W. (2004). A Study on Customer Relationship Management in Special Libraries. Journal of Information Management, 35(1), 51–69. https://doi.org/10.1633/JIM.2004.35.1.051
Ramlawati, R., & Putra, A. H. P. K. (2018). Total Quality Management as the Key of the Company to Gain the Competitiveness, Performance Achievement and Consumer Satisfaction. International Review of Management and Marketing, 8(5), 60-69. https://doi.org/10.32479/irmm.6932
Shauchenka, H., Bleimann, U., Knoll, M., & Clarke, N. (2009). Customer Satisfaction Monitoring System in Higher Education. Proceedings of the Fifth Collaborative Research Symposium on Security, E-learning, Internet and Networking,
Siriprasoetsin, P., Tuamsuk, K., & Vongprasert, C. (2011). Factors affecting customer relationship management practices in Thai academic libraries. The International Information & Library Review, 43(4), 221-229. https://doi.org/10.1080/10572317.2011.10762904
Stokić, A., Stojanović, D., Bogdanović, Z., Despotović-Zrakić, M., & Radenković, B. (2019). Enhancing the customer relationship management in public libraries. Library Hi Tech, 37(2), 247-268. https://doi.org/10.1108/LHT-07-2017-0138
Talib, H., Ali, K., & Idris, F. (2013). Quality management framework for the SME's food processing industry in Malaysia. International Food Research Journal, 20(1), 147. http://www.ifrj.upm.edu.my/20%20(01)%202013/21%20IFRJ%2020%20(01)%202013%20Hayati%20(040).pdf
Valero-Silva, N., & Jones, A. (2011, 5-7 September 2011). An evaluation of the customer satisfaction monitoring system in a decent homes programme. 27th Annual ARCOM Conference, UK Association of Researchers in Construction Management, Bristol.
CAPTCHA Image