کتابداران و مهارت‌های مثبت‌اندیشی مطالعه موردی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های زیر پوشش وزارت علوم. تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 استادیار و عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

3 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

چکیده

موفقیت کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد اجتماعی، به استفاده کارآمد از منابع انسانی وابسته است. نوع نگرش و تفکر مثبت در کارکنان کتابخانه‌ها می‌تواند کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده را بهبود بخشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان مثبت‌اندیشی در بین 218 کتابدار شاغل در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های زیرپوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح شهر تهران است. روش پژوهش پیمایشی از نوع زمینه‌یابی است. با استفاده از روش تصادفی طبقه‌ای و جدول تصادفی موکهرجی، 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که جامعه پژوهش را شکل داده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد 5 گزینه‌ای اینگرام و ویس‌نیکی است که از 30 پرسش تشکیل شده است. با استفاده از نرم‌افزارهای آماری Excel و SPSS داده‌های پژوهش تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پاسخ‌ها در حوزه کارکرد مثبت روزانه 3.737، در موضوع خودارزیابی مثبت 3.833، در زمینه ارزیابی دیگران از خویش 3.965، در مبحث انتظارات مثبت از آینده 3.94 و در مؤلفه خوداعتمادی 3.555 بوده است. پاسخ‌ها بیشتر به گزینه‌های «اغلب» و «همیشه» گرایش داشته‌اند. به طور کلی، میزان «مثبت‌اندیشی» در بین کتابداران شاغل در کتابخانه‌های مورد بررسی بیش از 50 درصد است.

الدرو، لیندا، پول، ریچارد (1388). اندیشه بهتر، زندگی بهتر در 25 گام. مترجمین مصطفی مهران، افسانه هیرمن‌پور. اصفهان: افسانه هیرمن‌پور.
حیدری‌علی نظری، رضا (1387). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر شیوه گروهی بر سازگاری دانش‌آموزان 86 ـ87. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
فقیهی، سمانه (1387). بررسی اثربخشی مهارت‌هایی مثبت‌اندیشی بر رضایت شغلی کارکنان کارخانه خودرو سبزوار. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
کوئیلیام، سوزان (1386). مثبت اندیشی و مثبت‌گرایی کاربردی. ترجمه فریده براتی سده،  افسانه صادقی. تهران: جوانه رشد.
معتمدیان، علی‌اکبر (1388). اثربخشی مهارت‌های مثبت‌اندیشی به شیوه گروهی بر سبک‌های مقابله‌ای دانش‌آموزان مقطع متوسطه. دانشگاه عامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
موسوی، غفار، عرفانی فرد، داریوش، دهقانی، غلام‌رضا، ابراهیمی، امرالله (1386). نگرش توحیدی و پیشگیری از افسردگی. تحقیقات علوم رفتاری، 5(2).
موسوی‌نسب، محمدحسین، تقوی، محمدرضا (1390). خوش‌بینی بدبینی، ارزیابی استرس و راهبردهای رویارویی: پیش‌بینی سازگاری روان‌شناختی در نوجوانان.
وکیلی، محمد (1387). بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌هایی مثبت‌اندیشی بر افزایش میزان سازگاری دانش‌آموزان. دانشگاه عامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
ونترلا، اسکات (1387). قدرت جادویی تفکر مثبت (10 دستورالعمل برای کسب بهترین نتیجه در کار و زندگی) مترجم سمانه شادمان. تهران: مرندیز.
Boelen, Paul A. (2007).Psychometric Properties of the Dutch version of the Automatic Thought Questionnaire - Positive (ATQ - P). Cognitive Behaviour Therapy, 36(1), 23- 33.
Caprara, Gian Vittorio, Steca, Patrizia, Gerbino, Maria, Paciello, Marinella, Vecchio, Giovanni Maria (2006).Looking for adolescents well-being: self-efficacy beliefs as determinants of positive thinking and happiness. Epidemiology and Psychiatric Sciences 15(1), 30 – 43.
Furlong, Michele, P. S. Oei, Tian (2002). Changes To Automatic Thoughts And Dysfunctional Attitudes In Group CBT for Depression. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 30( 03), 351 – 360.
Gordeeva, T. O. , Osin E.N.(2010). Positive thinking as a factor of academic achievement in senior school students .Moscow MV Lomonosov State Univ, Moscow 117234(1), 24.
Ingram, Rick E. ,Wisnicki, Kathleen S.(1988).Assessment of Positive Automatic Cognition, San Diego State University .Jornal of Consulting and Clinical Psychology 56(6), 898-902
CAPTCHA Image