رابطه اقدامات منابع انسانی و میزان اجرای مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف: مدیریت دانش فرآیندی است که بکارگیری آن منجر به رشد خلاقیت ، نوآوری و بالندگی منابع انسانی م یگردد و
دانشگاه ها مشابه همه سازما نها نیازمند این هستند که نقش و ماهیت دانش را در پیشرفت خود شناسایی و هدایت کنند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اقدامات منابع انسانی و میزان اجرای مدیریت دانش در شش حوزه ستادی دانشگاه فردوسی مشهد است.
روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است که ضمن بررسی پیشینه موضوع، برای سنجش میزان اجرای مدیریت دانش از پرسشنامه و برای سنجش اقدامات منابع انسانی از سیستم جامع منابع انسانی دانشگاه استفاده شد و برای بررسی رابطه مذکور از روش تحلیل همبستگی اسپیرمن انجام شده است.
یافته ها: یافته های این پژوهش ارتباط معن اداری بین مؤلف ههای مدیریت دانش ( خلق، کسب، سازماندهی، ذخیره، انتشار و بکارگیری) و مؤلف ههای اقدامات منابع انسانی نشان داد. در بررسی همبستگی متغیرهای اصلی، یافته ها نشان داد که اقدامات منابع انسانی بطور معنادار و مثبتی با میزان اجرای مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد مرتبط است. در پیشنهادهای این پژوهش راهکارهایی برای بهبود، به مدیران ارشد دانشگاه ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


حاج‌کریمی، ‌عباسعلی، رحیمی،‌ فرج‌الله، طبرسا، ‌غلامعلی (1386). بررسی تأثیر اقدامات منابع انسانی بر رفتار شهروندی سازمانی با لحاظ نمودن نقش تعهد سازمانی. اندیشه مدیریت دانشگاه امام صادق ع، 1, 20.
حسن‌زاده، ‌محمد (1385). بررسی زیرساخت مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
صفرزاده‌، حسین. (1389). تئوری‌های‌مدیریت، جلد اول. تهران: انتشارات پوران پژوهش.
عباسی، ‌زهرا (1388). تأثیر الگوی فرهنگ سازمانی حاکم در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی بر میزان فراهم کردن شرایط لازم برای اجرای مدیریت دانش. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
Absar, M. M. N., Nimalathasan, B., and Jilani, M. M. A. K. (2010). Impact of HR Practices on Organizational Performance in Bangladesh. [Article]. International Journal of Business Insights and Transformation, 3(2), 15-19.
Andreas, R., and Nicholas, L. (2006). Knowledge management in the public sector: stakeholder partnerships in the public policy development. Journal of Knowledge Management, 10(3), 24.
Argote, L., McEvily, B., and Reagans, R. (2003). Managing Knowledge in Organizations: An Integrative Framework and Review of Emerging Themes. Management Science, 49(4), 571-582.
Bih-Shiaw, J., and Weining, L. (2003). promoting organizational learning and self-renewal in taiwanese companies: the role of hrm. [Article]. Human Resource Management, 42(3), 223-241.
Chen, C. J., and Huang, J. W. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance - The mediating role of knowledge management capacity. [Article]. Journal of Business Research, 62(1), 104-114.
Collins, C. J., and Clark, K. D. (2003). strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: the role of human resource practices in creating organizational competitive advantage. [Article]. Academy of Management Journal, 46(6), 740-751.
Currie, G., and Kerrin, M. (2003). Human resource management and knowledge management: enhancing knowledge sharing in a pharmaceutical company. [Article]. International Journal of Human Resource Management, 14(6), 1027-1045.
Delery, J. E., and Doty, D. H. (1996). modes of theorizing in strategic human resource management: tests of universalistic, contingency, and configurations. performance predictions. [Article]. Academy of Management Journal, 39(4), 802-835.
Gary, D. (2006). Expanding into China? What Foreign Employers Should Know About Human Resource Management in China Today. S.A.M. Advanced Management Journal, 71(4), 11.
Grant, R. M. (1996). toward a knowledge-based theory of the firm. [Article]. Strategic Management Journal, 17, 109-122.
Hansen, M. T. (1999). The Search-Transfer Problem: The Role of Weak Ties in Sharing Knowledge across Organization Subunits. [Article]. Administrative Science Quarterly, 44(1), 82-111.
Jennifer, R. (2000). Is higher education ready for knowledge management? The International Journal of Educational Management, 14(7), 325.
John, P. G., and Susan, M. (2010). Knowledge management modeling in public sector organizations: a case study. The International Journal of Public Sector Management, 23(1), 71.
Jones, E. S. G. (2002). Knowledge Management in Education: Enhancing Learning and Education: Routledge (November 1, 2001).
Kaše, R., Paauwe, J., and Zupan, N. (2009). HR practices, interpersonal relations, and intrafirm knowledge transfer in knowledge-intensive firms: a social network perspective. [Article]. Human Resource Management, 48(4), 615-639.
Kerr, G., Way, S. A., and Thacker, J. (2007). Performance, HR Practices and the HR Manager in Small Entrepreneurial Firms. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(1), 55-68.
Nonaka, I., and Takeuchi, H. (1995). Managerial and Theoretical Implications (pp. 224-246).
OECD. (2007). On the Edge: Securing a Sustainable Future for Higher Education. 2007 (Higher Education ).
Pastor, I. M. P., Santana, M. P. P., and Sierra, C. M. (2010). Managing knowledge through human resource practices: empirical examination on the Spanish automotive industry. [Article]. International Journal of Human Resource Management, 21(13), 2452-2467.
Scarbrough, H. (2003). Knowledge Management, HRM and the Innovation Process. International Journal of Manpower, 24(5), 501-516.
Shahzad, K., and Abbas, M. (2010). HR Practices and Leadership Styles as Predictors of Employee Attitude and Behavior: Evidence from Pakistan. [Article]. European Journal of Social Science, 14(3/4), 417-426.
Stumpf, S. A., Doh, J. P., and Tymon, J. W. G. (2010). The strength of HR practices in India and their effects on employee career success, performance, and potential. [Article]. Human Resource Management, 49(3), 353-375.
Tannenbaum, S. I., and Dupuree-Bruno, L. M. (1994). The Relationship Between Organizational and Environmental Factors and the Use of Innovative Human Resource Practices. [Article]. Group and Organization Management, 19(2), 171-202.
Varun, G., and Thomas, H. D. (2001). General perspectives on knowledge management: Fostering a research agenda. Journal of Management Information Systems, 18(1), 5.
Youndt, M. A., Snell, S. A., Dean, J. J. W., and Lepak, D. P. (1996). human resource management, manufacturing strategy, and firm performance. [Article]. Academy of Management Journal, 39(4), 836-866.
CAPTCHA Image