A study of the relationship between information literacy and evidence based librarianship: A case study of librarians of academic library of Kermanshah

Document Type : Research Article

Authors

Abstract

Purpose: The main purpose of this article is assessing the relationship between evidence-based librarianship and information literacy among academic librarians in the city of Kermanshah, west of Iran.

Design/methodology/approach: The article method is correlation. The research population contains 61 individuals that were tested in their total complete enumeration. For assessing information literacy, we made use of a questionnaire that designed based on the(Association of College and Research Libraries, ACRL) and for evidence-based librarianship assessment we used a questionnaire that was designed by present researcher. For data analysis, we used descriptive statistics and in order to test the assumptions of research, Pearson correlation coefficient were used.

Finding: The level of evidence based librarianship components(ability to formulate questions, finding evidence, critical evaluation, applying the evidence) in the research population were in the average level but concerning evidence evaluation component, were lower than the average level, meanwhile in all of the information literacy components found to be higher than the average level. There are correlations between all variables of information literacy components and evidence-based librarianship as well.

Conclusion: Existence the relation between Evidence-based librarianship and information literacy, means that the high level of information literacy have led to greater use of evidence-based librarianship.

Keywords


بختیار زاده، اصغر (1381). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا.(پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاعع‌رسانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی ایران).‏
بردستانی، مرضیه(1383). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران. در آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی(مجموعه مقاله‌ها). به کوشش رحمت الله فتاحی. مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، ،ص.479-494.
حبیبی، شفیع، رضایی هاچه سو، پیمان، طبقی، راضیه(1389). ارتقای سواد اطلاعاتی؛ اساس توسعه‌ی پرستاری مبتنی بر شواهد، مدیریت اطلاعات سلامت، 7 (3)، 371-378.
زوارقی، رسول(1389). کتابداری مبتنی بر شواهد: رویکردی خلاقانه جهت تصمیم گیری‌های بهینه در کتابخانه های‏ عمومی. در مجموعه مقالات نشست تخصصی خلاقیت و نوآوری در کتابخانه های‏ عمومی(234 -207). نهاد کتابخانه های‏ عمومی، تهران،1386.
صیامیان، حسن و شهرابی، افسانه(1383). ویژگی‌های با سواد اطلاعاتی در قرن بیست و یکم در آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی. در مجموعه مقالات : سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی(336-315). سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی، مشهد، 1383.
طیب نیا، ویدا (1385). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی.(پایان نامه کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات).
منصوریان، یزدان(1389).کتابداری و اطلاع‌رسانی مبتنی بر شواهد. پایگاه خبری کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (لیزنا). http://www.lisna.ir/Note/3471 بازیابی شده در 11 آبان 1390
یاراحمدی، فرانک(1390). بررسی سواد اطلاعاتی و ارتباط آن با هوش هیجانی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ‏کرمانشاه. (پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه)‏.
Gordon, A., Carol (2009). An Emerging Theory for Evidence Based Information Literacy Instruction in School Libraries, Part 1: Building a Foundation. Evidence Based Library and Information Practice, 4( 2 ),365-71
Lazarow,Melanie(2007).The evidence-based model of information literacy research: a critique.,Exploring methods in information literacy research,10(1),171-83.
Partridge,Helen,Edwards,L .,Sylvia, Thorpe(2010). Clare Evidence-based practice: Information professionals’ experience of information literacy in the workplace: Practicing information literacy,4(1),165-74.Retrieved August 24,2010 Accessed: eprints.qut.edu.au/.../PIL_21_Ch13_04.p...
Ritchie, A. (1999). Evidence-based Decision making. Incite.20-33 , Retrieved September 11,2011 Accessed: http://www.alia.org.au/incite/1999/12/appraisal.html
Vezzosi, Monica ,Sora ,Leitzia ,Bevilacqua, Fabrizia(2005). Evidence based librarianship and information literacy: an experience at the University of Parama (Italy), Implementation of quality systems and certification of biomedical libraries, Palermo, 5-23.
CAPTCHA Image