شناسایی نیازهای آگاهی بخشی- اطلاع‌ رسانی اجتماعات عرب‌ زبان استان خوزستان در حوزه خدمات کتابخانه های عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل نیازهای آگاهی بخشی- اطلاع‌رسانی اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان در حوزه خدمات کتابخانه‌های عمومی است.
روش‌: در پژوهش حاضر از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در طرح اکتشافی حاضر ابتدا با روش گروه‌های کانونی و از طریق تحلیل مضمون به واکاوی میان‌ ذهنیت اعضای جامعه هدف پژوهش جهت استخراج و صورت‌بندی نیازهای آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی پرداخته شد؛ سپس با استفاده از روش پیمایشی توصیفی یافته‌های حاصل از بخش کیفی را در قالب پرسشنامه جهت دستیابی به تعمیم‌پذیری یافته‌ها، مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. نمونه پژوهش بخش کیفی شامل 5 گروه کانونی از 5 شهرستان منتخب استان خوزستان بودند. جامعه پژوهش در بخش کمی 20 هزار نفر از اعضای عرب‌زبان عضو کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بودند که تعداد 517 پرسشنامه جمع‌آوری شد و به عنوان نمونه در پژوهش مشارکت داشتند.
یافته‌ها: یافته‌های کیفی نشان داد که فضاسازی هویت‌بخش، اطلاع‌رسانی هویت‌بخش، مخزن جامع و فعالیت‌های رسانه‌ای شاخص، مقوله‌های محوری نیازهای آگاهی‌بخشی- اطلاع‌رسانی اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان هستند. نتایج کمی نیز نشان داد که به ترتیب اولویت، بیشترین میانگین به مؤلفه اطلاع‌رسانی هویت‌بخش تعلق یافته است و فعالیت رسانه‌ای شاخص، مخزن جامع و فضاسازی هویت بخش در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند. همچنین یافته‌ها نشان داد که بین نیازهای فضاسازی هویت‌بخش گروه‌های سنی و تعامل جنسیت و گروه سنی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. بین فعالیت‌های رسانه‌ای شاخص زنان و مردان و تعامل بین جنسیت و گروه سنی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. تفاوت معناداری بین نیازهای مخزن جامع برای زنان و مردان و تعامل بین جنسیت و گروه سنی مشاهده نشده است. همچنین بین نیازهای فضاسازی هویت‌بخش و گروه‌های سنی، تفاوت معناداری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز اطلاع‌رسانی و انتشار اطلاعات می‌توانند نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ اجتماعات عرب زبان استان خوزستان داشته باشند و نه تنها به عنوان مراکز فرهنگی و آموزشی بلکه به عنوان مرکز اطلاعات معتبر و به روز عمل کنند. این پژوهش با تحلیل نیازهای اطلاعاتی، چهار حوزه حیاتی را برای افزایش خدمات کتابخانه‌های عمومی اجتماعات عرب زبان استان خوزستان را شناسایی کرد. مسئولان کتابخانه‌های عمومی می‌توانند از این یافته‌ها برای مدیریت مجموعه‌های مرتبط فرهنگی، طراحی برنامه‌ها به زبان عربی، و اجرای استراتژی‌های هدفمند اطلاع‌رسانی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که این کتابخانه‌ها واقعاً نیازهای همه اعضای اجتماعات عرب‌زبان را برآورده می‌کنند.
کلیدواژه: نیازهای اطلاع‌رسانی، نیازهای آگاهی‌بخشی، کتابخانه‌های عمومی، خدمات کتابخانه، برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی، اجتماعات عرب زبان، استان خوزستان.

کلیدواژه‌ها


Abu, R. (2014). Community development and rural public libraries in Malaysia and Australia. Unpublished thesis (Doctor of Philosophy). Melbourne: Victoria University of Australia. Faculty of Arts, Education, and Human Development. http://vuir.vu.edu.au/24833/[Accessed 16 March 2017].
Akyıldız, S. T., & Ahmed, K. H. (2021). An overview of qualitative research and focus group discussion. International Journal of Academic Research in Education, 7(1), 1-15.
Audunson, R. (2005). The public library as a meeting‐place in a multicultural and digital context: The necessity of low‐intensive meeting‐places. Journal of documentation, 61(3), 429-441. https://doi.org/10.1108/00220410510598562
Bazargan, A. (2022). An introduction to qualitative and mixed research methods. Didar Publishing House. [In Persian].
Biranvand, A., & Nikkar, M. (2012). Public Libraries and Cultural Development. . Chapar. [In Persian].
Braun V, C. V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qual Res Psychol, 3(2), 77–101.
Correa, A. F., Mchombu, K. J., Rodriguez, G. M., Diana, R., & Yapa, N. U. (1997). Rural information provision in developing countries: measuring performance and impact. New York: UNESCO.
Department for Environment, F. a. R. A. D. A. C. E. (2014). Rural library services in England: exploring recent changes and possible futures.
Ghafary Qadiri, J., & Shaqayeqi, M. (2023). Public Libraries and Analysis of Their Social Functions as a Communicative-Media Institution. Information and Public Libraries Research, 16(3), 5-38. https://doi.org/https://doi.org/20.1001.1.26455730.1389.16.3.1.4 . [In Persian].
Ghanbari Borzian, A. (2023). Factors Influencing the Salience of National Identity among Arabs in Khuzestan (A Grounded Theory). Sociological Studies (Journal of Social Sciences), 30(1), 313-333. [In Persian].
Halek, M., Holle, D. & Bartholomeyczik, S. . (2017). Development and evaluation of the content validity, practicability and feasibility of the Innovative dementia-oriented Assessment system for challenging behavior in residents with dementia. BMC Health Service Researches, 17, 1-26.
Harris, R., & McKechnie, L. . (2017). Libraries, equity and social inclusion. Library Trends, 65(4), 493-512. https://doi.org/10.1353/lib.2017.0023
Hildreth, S. (2007). Rural libraries: the heart of our communities. Public Libraries, 46(2).
Issak, A. (2000). Public libraries in Africa: a report and annotated bibliography. Oxford: An InternationalNetwork for the Availability of ScientificPublication (INASP). http://www.inasp.info/uploads/filer_public/2013/03/08/public_libraries_in_africa.pf[Accessed 1 March 2017].
Jill, P. (2007). Public Library Services: IFLA/UNESCO Guidelines for Development. (A. Shakoui, Trans.). Chapar. [In Persian].
Khademizadeh, S., Shekari, M. R, Navah, A., Hashemi, E., Koohi Rostami, M. (2021). Rethinking in functioning Public Libraries from the Perspective of Jürgen Habermas Public Sphere. . National Studies on Librarianship and Information Organization (NASTINFO), 32(2), 3-22. https://doi.org/https://doi.org/10.30484/NASTINFO.2021.2810.2026 . [In Persian].
Kiger, M. E., & Varpio, L. (2020). Thematic analysis of qualitative data. Medical teacher, 42(8), 846-854. https://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1755030.
Lin, W. X., & Boamah, E. . (2019). Auckland libraries as a multicultural bridge in New Zealand: Perceptions of new immigrant library users. Global Knowledge, Memory and Communication, 68(6/7), 581-600. https://doi.org/10.1108/GKMC-04-2019-0046
Mallik, S., & Nayek, J. K. (2018). Public library role for the development of socio economic conditions of Lodha Community in Senna and Chandana mouza, Keshiary block, Paschim Medinipur. Library Philosophy and Practice, 1-20.
Mohammed, B. B. (2019). Provision of public library services to meet the information needs of rural dwellers in the North-Western zone of Nigeria (Doctoral dissertation).
Momodu, O. M. (2012). Rural libraries and community in Nigeria. International Journal of Basic, Applied and Innovative Research, 1(3), 91-97.
Mtega, W. P. (2012). Access to and usage of information among rural communities: a case study of Kilosa district Morogro region in Tanzania. The Canadian Journal of Library and Information Practice and Research, 7(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21083/partnership.v7i1.1646.
Mutula, S., & Majinge, R. M. . (2016). Information behaviour of students living with visual impairments in university libraries: a review of related literature. . Journal of Academic Librarianship, 45(5), 1-7. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.acalib.2016.06.019.
Obinyan, G. A., Obinyan, O. O., & Aidenojie, E. (2011). Use of information resources in four branches of a state public library in Nigeria. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal, 31, 1-16.
Okiy, R. B. (2003). Information for rural development: challenge to Nigerian rural public libraries. Library Review, 52(3), 126-131.
Oyeronke, A. (2012). Information as an economic resource: the role of public libraries in Nigeria. Chinese Librarianship: an International Electronic Journal, 34, 66-75.
Oyovwe-Tinuoye, G. O., Omeluzor, S. U., & Emeka-Ukwu, U. (2015). Rejuvenating Public Library Services in Delta State for National Development. Open Access Library Journal, 2(11), 1-9. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4236/oalib.1102048.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Pyati, A. K. (2009). Public library revitalization in India: hopes, challenges, and new versions. First Monday(14). https://doi.org/https://doi.org/10.5210/fm.v14i7.2588.
Sultana, R. (2014). Rural library services: lesson from five rural public libraries in West Bengal. Journal of Humanities and Social Science Invention, 3(10), 27-30.
Williamson, R. (2020). Learning to belong: Ordinary pedagogies of civic belonging in a multicultural public library. Journal of intercultural studies, 41(5), 543-558. https://doi.org/10.1080/07256868.2020.1806801
CAPTCHA Image