1
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
2
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شیراز
10.22067/infosci.2023.82347.1158
چکیده
هدف: وقتی کارکنان، یک شرکت یا سازمان را ترک میکنند، تمام دانش خود را با خود میبرند و اگر برنامهای برای حفظ آن دانش قبل از خروج کارمند وجود نداشته باشد، سازمان با از دسترفت دانش مواجه خواهد شد و این زمانیکه است که یک شرکت یا سازمان به دانشی که قبلاً داشته است، دیگر دسترسی ندارد. سازمانهای امروزی با چالش جدی از دسترفت دانش کارکنان مواجه هستند که در بیشتر مواقع مستند نشده و به زمان زیادی نیاز است تا از طریق آموزش و تجربه دوباره بهدست آید. بنابراین، پژوهش حاضر جهت شناسایی و آشنایی با دلایل، پیامدها، شیوههای اندازهگیری و راهبردهای پیشگیری یا کاهش از دسترفت دانش انجام شد.
روش: از آنجا که تاکنون مطالعهای در متون تخصصی فارسی در این زمینه انجام نشده است، مطالعه حاضر به روش مروری توصیفی، مقالات مرتبط با موضوع از دسترفت دانش را بررسی و تحلیل و مقولههای مدنظر در هدف پژوهش را از آنها استخراج کرد و به بحث گذاشت.
یافتهها: از دسترفت دانش ارتباط نزدیکی با گردش کار و افزایش سن و بهتبع بازنشستگی دارد. پیامدهای از دسترفت دانش، گاه مخاطراتی جبرانناپذیر به دنبال دارد یا منجر به هزینههایی سنگین میشود. ارزیابی و محاسبه این خطر جهت پیشگیری از آن، از اقدامات مهم حوزه مدیریت دانش و نیز مدیریت خطر محسوب میشود؛ بنابراین براساس مطالعات انجامشده، شیوههایی جهت اندازهگیری میزان از دسترفت دانش پیشنهاد شده است که عبارتاند از: رویکرد شبکهای و استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی، رویکرد گرافیکی و استفاده از ترسیم نقشه اطلاعات یا دانش، رویکرد مهندسی، رویکرد ساخت نقشه ریسک جهت شناسایی نیروهای دانشی و تلاش برای حفظ دانش آنها و در نهایت، بررسی سطح حساسیت شغل و پیشبینی زمان جهت ارزیابی میزان از دسترفت دانش. با وجود خطرات از دسترفت دانش؛ چنانچه راهبردهای صحیح پیشگیرانه بهکارگرفته شود، میتوان فرصتهای مناسبی برای حفظ دانش ایجاد کرد. ساخت مخازن سازمان، شناسایی کارکنان کلیدی، شیوههای مختلف مستندسازی، برقراری سامانه مدیریت دانش از جمله این راهبردها هستند.
نتیجهگیری: در بحث از دسترفت دانش، ارزشی که کارکنان در هر حوزه ایجاد میکنند و شرایطی که پس از خروج آنها از سازمان ایجاد میشود اهمیت مییابد. مطالعه حاضر، با شناسایی دلایل و پیامدهای از دسترفت دانش و شیوههای ارزیابی و محاسبه این تهدید سازمانی در کنار معرفی راهکارهای پیشگیرانه که بر حفظ دانش تمرکز دارند، دیدگاهی کلی درباره موضوع از دسترفت دانش ایجاد کرد که میتواند سازمانها را نسبت به آن آگاه کند.
ارسال نظر در مورد این مقاله