بررسی میزان اهمیت کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان به مسائل زیست محیطی، برنامه‌های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز و رفتار خرید سبز

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

مقدمه: بسیاری از بحران‌های زیست‌محیطی ریشه در مشکلات فرهنگی دارد. در این میان، کتابخانه‌ها که سازمانی فرهنگی و اجتماعی تلقی می‌شوند، بیش از هر سازمان دیگری باید نسبت به مسائل زیست‌محیطی اهمیت بدهند و می‌توانند با ارائه اطلاعات و انجام خدمات مختلف، نقش به‌سزایی در اصلاح نگرش و رفتار زیست‌محیطی جامعه داشته باشند.

روش شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی بوده و به لحاظ هدف، کاربردی محسوب می شود. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ایست که روایی و پایایی (آلفای کرونباخ برابر با 92/0) آن مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری شامل 22 نفر کتابدار مشغول به کار در کتابخانه های عمومی شهر اصفهان هستند که به‌علت تعداد محدود آن ها از روش نمونه‌گیری سرشماری برای تعیین پاسخگویان استفاده شده است.

یافته ها: نتایج نشان می دهد میزان اهمیت کتابداران به مسائل زیست محیطی (میانگین برابر با 47/4)، میزان توجه کتابخانه به برنامه‌ها و طرح های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز (میانگین برابر با 28/4) و میزان تمایل کتابخانه به خرید کالا‌ها و خدمات سبز (میانگین برابر با 42/4) بسیار زیاد است.

نتیجه گیری: بسیاری از بحران‌های زیست‌محیطی ریشه در مسائل فرهنگی دارد و از آنجایی که کتابخانه‌های عمومی نیز نهادی فرهنگی و تأثیرگذار هستند، فعالیت در چنین سازمانی‌که دائماً در حال تحول برای پاسخ‌گویی به نیازهای اطلاعاتی است، باعث می‌شود کتابداران با مسائل فرهنگی بیش‌تر آشنا شوند. و بیش‌تر در جریان وقایعی که در جهان در حال وقوع است قرار می‌گیرند و بنابراین آنان تلاش خواهند کرد تا آگاهی دیگران را نیز از مسائل زیست‌محیطی افزایش دهند. و به این شکل به خرید کالاهای سبز و در نهایت توسعه پایدار کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها


الهی، مجید؛ یعقوبی، رؤیا (1390). معرفی ابزارهای بازاریابی سبز و تأثیر آنها بر رفتار خرید مصرف‌کننده. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 21(65)، 167-186.
بحرینی‌زاده، منیژه؛ رضایی، بدریه (1395). فراتحلیل و شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار تصمیم‌گیری خرید سبز مصرف-کنندگان. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 20(2)، 21-48.
بشیر خداپرستی، رامین؛ مهدیخانی، رسول (1395). ارائه مدل بهبود عملکرد اقتصادی بر‌اساس استراتژی های بازاریابی سبز با کارکرد حفاظت از محیط زیست (مطالعه موردی شهرداری تهران). مدیریت شهری،42،193-208.
جلیل‌پور، پیمان (1394). بازاریابی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران: مروری بر متون. فصلنامه نقد کتاب،5(2)، 283-298.
حسینی، میرزا حسن؛ حبیبی، روزبه (1389). بازاریابی سبز پدیده هزاره سوم، نشریه صنعت لاستیک ایران: ویژه‌نامه بازیافت، 59، 215-223.
حقیقی، محمد؛ خلیل، مریم (1390). بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید سبز مصرف-کنندگان. مدیریت فرهنگ سازمانی، 9(2)، 83-102.
رعنایی کردشولی، حبیب اله؛ االه یاری بوزنجانی، احمد (1391). بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف‌کنندگان (مصرف‌کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین،2(1)، 92-168.
زاهدی، شمس‌السادات؛ نجفی، غلامعلی (1385). بسط مفهومی توسعه پایدار. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 4(10)، 43-76.
صبوری، شهروز (1394). بازاریابی سبز در ایران: پتانسیل-ها و چالش‌ها. تعالی: نشریه تخصصی مدیریت، 3(37)،11-15.
عباسی، جواد؛ عنایتی، غلامرضا؛ رهبری، محسن (1391). بررسی عوامل تاثیر-گذار بر رفتار خرید دانشجویان ایرانی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین). فصلنامه مدیریت،9(27)، 35-49.
قربانی، محبوبه؛ باب الحوائجی، فهیمه؛ نوشین فرد، فاطمه (1396). شاخص‌های مدیریت پایدار کتابخانه سبز: پژوهش کیفی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 1(28)، 48-67.
محمدیان، محمود؛ ختایی، امیر (1390). رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف‌کننده سبز (حامی محیط زیست). نشریه مدیریت بازرگانی،1(3)،143-302.
محمدیان، محمود؛ بخشنده، قاسم (1393). عنوان بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید سبز مصرف‌کنندگان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات و مدیریت (بهبود و تحول)، 75(23)، 39-68.
مطلبی، داریوش (1388). سخن دبیر: کتابخانه‌های در خدمت توسعه پایدار، کتاب ماه کلیات، (146)، 2-3.
منصوری، نبی‌اله (1390). آلودگی‌های محیط زیست هوا، آب، پسماند، صدا. تهران: آراد کتاب.
ندافی، کاظم؛ نوری، جعفر؛ نبی‌زاده، رامین (1387). نظام مدیریت سبز در کتابخانه ملی ایران. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 10(4)، 262-269.
Chan, R. Y. (2001). Determinants of Chinese consumers' green purchase behavior. Psychology & Marketing, 18(4), 389-413.
Groening, C., Sarkis, J., & Zhu, Q. (2018). Green marketing consumer-level theory review: A compendium of applied theories and further research directions. Journal of Cleaner Production, 172, 1848-1866.
Grant, J. (2008). Green marketing. Strategic direction, 24(6), 25-27.
Hasan, Z., & Ali, N. A. (2017). Modelling the Relationship Between Green Marketing Strategies And Performance Outcomes For Business Sustainability. Proceedings of the Global Conference on Business and Economics Research (GCBER) 2017. 14-15 August 2017, Universiti Putra Malaysia, Malaysia
Hauke, P., & Werner, K. U. (2013). Going green as a marketing tool for libraries: environmentally sustainable management practices.
Kim, H. S. (1995), Consumer response toward apparel products in
advertisements containing environmental claims, (Doctoral dissertation, Lowa
state university.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of marketing: Pearson education.
Kraljević, I., & Lukačić, P. (2015). Project Green Library in Croatia.
Manrai, L. A., Manrai, A. K., Lascu, D. N., & Ryans Jr, J. K. (1997). How green‐claim strength and country disposition affect product evaluation and company image. Psychology & Marketing, 14(5), 511-537.
Mostafa, M. M. (2009). Shades of green: A psychographic segmentation of the green consumer in Kuwait using self-organizing maps. Expert Systems with Applications, 36(8), 11030-11038.
Oyelude, A. A., & Alabi, A. O. (2013). Greening: pluses and minuses of Nigerian libraries in promoting environmental sustainability.
Papadas, K. K., Avlonitis, G. J., & Carrigan, M. (2017). Green marketing orientation: Conceptualization, scale development and validation. Journal of Business Research, 80, 236-246.
Suplico, L. T. (2009). IMPACT OF GREEN MARKETING ON THE STUDENTS'PURCHASE DECISION. Journal of International Business Research, 8.
CAPTCHA Image