Documentation of Water Experiential Knowledge: An Operational Approach to the Knowledge Management Process of Water Resource Development Plans

Document Type : مقالات پژوهشی

Authors

1 Shiraz University

2 Shiras university

Abstract

Introduction: Experiential documentation is a kind of knowledge management (KM). The main problem is the documentation of intellectual capital and experience in using knowledge in preserving resources and avoiding previous mistakes. The purpose of this study is the application of policies in the developmental schemes of water resources in three sectors of Fars, Boushehr and Kohgilooyeh regional water companies using the documentation of experimental knowledge within the order of the priority of project implementation in three national, provincial and individual levels.
Methodology: Combining the samples from three testing sectors, namely, R and D departments of Fars, Boushehr and Kohgilooyeh regional water companies yielded data from 36 participants. The research used the mixed method sampling. The data were gathered by using the interview and Delphi (in qualitative phase) and a Likert-type questionnaire (in quantitative phase).
Finding: The finding revealed that the participants unanimously accepted the order of priority of the project implementation in the hierarchy of national and provincial sectors regarding experimental knowledge of experts. Finally, the project documentation should be included as a complimentary service in all stages.
Conclusion: The lack of KM system in projects creates problems like the disorder of project implementation and disclaiming experimental knowledge of the experts.

Keywords


احمدی، فضل‌الله.؛ نصیریانی، خدیجه؛ اباذری، پروانه (1387). تکنیک دلفی: ابزاری در پژوهش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8. 185-175.
الهی، بهین؛ جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان (1389). نظام مدیریت دانش در شرکت تاتا. تدبیر، 218. 57-49.
الهی، شعبان، بهاری فر، علی؛ صالحی، علی (1384). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 42، 23-52.
باقری، شیرین؛ سلاجقه، سنجر (1389). از مدیریت داده تا مدیریت دانش. عصر مدیریت، 4 (14). 76-81.
بهمنی، محمد مسعود (1391). مدیریت دانش در سازمان‌ها. تهران: نظری.
پسند، محمدرضا.؛ فقیهی، ابوالحسن (1392). ارائه الگو مدیریت دانش در شرکت ملی نفت ایران. فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 4(15). 34-9.
تولایی، روح‌الله؛ طاهری، محمد؛ اصفهانی، حسن (1393). شناخت الگو مطلوب فراگرد مدیریت دانش در صنعت نفت ایران. همایش بین‌المللی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت؛ سیاست‌ها و بهترین تجربه‌ها. تهیه و تنظیم پایگاه مقالات علمی مدیریت. Retrieved from: http:// www.system.parsiblogcom/15, April/ 2017.
دامغانیان، حسین؛ زارعی، عظیم؛ روزبان، فرناز (1392). بررسی تأثیر تکنولوژی اطلاعات بر مدیریت دانش با میانجی‌گری توانمندسازی در شرکت ملی حفاری ایران. مدیریت فن‌آوری و اطلاعات، 5(4). 102-85.
داونپورت، تامس اج.، پروساک، لارنس (1379). مدیریت دانش. (ترجمه حسین رحمان سرشت). تهران: ساپکو.
رادینگ، آلن (١٣٨٣).“ مدیریت دانش: موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات “. ترجمه محمدحسین لطیفی، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
زعفریان، رضا؛ اسماعیل‌زاده، مونا؛ شاهی، نسا (1387). ارائه الگوی پیاده‌سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط (مطالعه موردی شرکت نفت ایران زمین). توسعه کارآفرینی. 1(2)، 75.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (1379). مستندسازی طرح‌های آب. تهران: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مرکز مدارک علمی و انتشارات، نشریه 208، 1-27.
سپهری، احمد (1393). تأثیر فرهنگ سازمانی بر تبادل دانش در شرکت (STC). مجله الکترونیکی مطالعات مدیریت دانش، شماره 18، تیر 1393. بازیابی شده در شهریور 1394. http://www. http://mta.co.ir/KmMag.aspx?id=172.
سوری، حسن (1385). ارائه روشی برای بهبود فرایندهای کس و کار با استفاده از مدیریت دانش، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته صنایع- صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران.
سهرابی، بابک؛ فروزنده، سکینه؛ رئیسی وانانی، ایمان (1390). ارائه الگوی جامع برای ارزیابی تسهیم دانش در سازمان‌های طرح محور دولتی بر مبنای عوامل انسانی، ازمانی و فنی. مدیریت دولتی، 3(4)، 114-95.
عبدی، م. ر.، صفایی، س. (1393). ارائه مدل پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمانی با استفاده از مدل‌های مدیریت دانش (مورد مطالعه در شرکت آب و فاضلاب استان مازندران). پژوهشنامه مالیات، 69 (1)، 135-152.
قربانی‌زاده، و.؛ خالقی‌نیا، ش. (1388). نقش انتقال دانش ضمنی در توانمندسازی کارکنان. فصلنامه مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 1(3)، 105-85.
میرشکرایی، محمد (1380). انسان و آب در ایران: پژوهش مردم‌شناختی. تهران: گنجینه ملی آب ایران.
نامداران، لیلا (1395). ارائه الگویی برای مستندسازی تجربیات سازمانی مدیران با رویکرد مدیریت دانش. اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ، 29 بهمن.
Abdollah hasan, N. A., Hayiyusuh, N., & Nouri, R. K. (2011). The implementation of knowledge managemt system (KMS for the support of the humanitarian Assistance/Disaster relief (HA/DR) in Malaysia. International Journal of Humanities and Social Science,1(4), 103-112.
Andell, N., & Atallay, U. (2017). Knowledge in long term project: Case Study on Collaborative Projects among Knowledge Intensive. Master’s Programme in International Strategic Management. BUSN09 Business Administration: Degree Project in Strategic Management. Lund University.
Al‐Adaileh, R. M., & Al‐Atawi, M. S. (2011). Organizational culture impact on knowledge exchange: Saudi telecom context. Journal of Knowledge Management, 15, 212 - 230.
Bhushan, V. (2001). Knowledge management at Shell: Innovation and integration annual report of the Shell Transport and Training Company and the Royal Dutch Petroleum Company.
Brent, H., & Vittal, A. (2007). Knowledge sharing in large IT organizations: A case study. Journal of information and knowledge management system, 37, 421-439.
Choo, C. W. (2005). Creating knowledge-based healthcare organizations. Bull World Health Organ,83(7), 555.
Davenport, T.H. & Prusak, L. (1998). “ Working Knowledge: How organizations manage what they know “ Harvard busingess school press, boston.
Duffield, S. M., & Whitty, S. J. (2012). A systemic lessons learned and captured knowledge (SLLCK) model for project organizations. Proceedings of the Annual Project Management Australia Conference Incorporating the PMI Australia National Conference (PMOz), Melbourne, Australia, 15-16.
Dun & Bradstreet (2008). Database [online] http://www.dnb.com/us
Derr, K. (1999). Knowledge management the Chevron way. Knowledge Management World Summit San Francisco, California January 11.
Guia, J. (1999). Capital social redes relacionales. Journal of Revista de Economia Empresa, 13(37), 54-81.
Hoffman, E., & Boyle, J. (eds.). (2015). R.E.A.L. Knowledge at NASA. A knowledge service model for the modern project environment. Newtown: Project Manajement Institute.
Jiebing, W., Bin, G., & Yongjiang, S. (2013). Customer knowledge management and IT-enabled business model innovation: A conceptual framework and a case study from China. Journal of European Management, 31(4), 359-372.
Jones, D. (2003). Knowledge management and technical communication: a convergence of ideas and skills. Available at: https://faculty.washington.edu/markh/tc400.
Jung-Chi, P. (2006). An emperical study of the relashionship between knowledge sharing and IS/IT strategic planning (ISSP). Journal of Management Decision, 44, 105-122.
King, W. R. (2005). Communications anf information processing as a critical success factor in the effective knowledge organization. International Journal of Business Information Systems, 10, 31-52.
Nazari, A., Mortaheb, M. M. & Aghalou, Z. (2012). A comprehensive study on the reality of knowledge management and lessons learned in the projects: A case study in Iran oil and gas projects. The fourth international conference on information, process, and knowledge management. 33-39.
NATO-JALLC. (2011). The NATO lessons learned handbook (2nd ed.). Joint Analysis and Lessons Learned Centre.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company: How Japanese companies create the dynamic of innovation. Oxford: Oxford University Press
Smith, R. (2001). A roadmap for knowledge management. Available at:www2.gca.org/knowledgetechnologies/2001/proceedings.
Stover, M. (2004). Making tacit knowledge reference database as codified knowledge. Journal of Reference Services Review, 32(2), 164-173.
Ungan, M. (2006). Standardization through process documentation. Journal of Business process management, 12(2), 135-148.
Yuan, J. & Skaik, S. (2014). Lessons learned practices in the UAE construction industry. Proceedings of the 2014 International Conference on Construction in a Changing World, CIB, Dambulla, Sri Lanka. 1-12.
CAPTCHA Image