دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Ketandan Software: The First Library game Portal in Iranسامانه کتابدان: نخستین سامانه کتابخانهای بازیوارسازیشده در ایران1131283230810.22067/riis.v7i2.51963FAزاهد بیگدلیدانشگاه شهید چمران اهوازغلامرضا حیدریدانشگاه شهید چمران اهوازعلیرضا حاجی یخچالیدانشگاه شهید چمران اهوازرضا بصیریان جهرمیدانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-8170-5728Journal Article20151205INTRODUCTION: Gamification is defined as “the use of game elements and techniques in non-game contexts”. It has been applied in various disciplines according to their different needs. In fact, gamification tries to present tedious and usual daily works in a manner which is displayed fantastic for users/players. This study aims to investigate the concept of gamification and its dimensions. Additionally, this research studies the place and role of gamification in library process and activities. Finally, Ketabdan software has been introduced as the first Library game website.
METHODOLOGY: This study was conducted in two steps. First, the gamification parameters were extracted by a review method as well as comprehensive and systematic study to assess in achieving the concept of gamification in accordance with the library environment. Second, Ketabdan software was designed based on the first step. This first library game portal was designed based upon Werbach and Hunter’s six-step approach.
FINDINGS: The experience of Ketabdan software implementation indicated that we should pay enough attention to the three dimensions of gamification (game dynamics, mechanics and components) as well as motivation theories. Two well-used theories, “self-determination theory” and “flow theory” could assist designers to design such software.
CONCLUSIONS: Playful engagement is an important approach to help librarians to attract maximum audience in the new information landscape. To achieve this, gamification and its elements can play an important role. This case study research has a potential to apply for some other related cases. Library managers and librarians should pay attention to their libraries capabilities as well as their users to design such software.مقدمه: بازیوارسازی را کاربست محرکهای مرتبط با انجام بازی در بسترهای به ظاهر نامرتبط با بازی دانستهاند. در واقع بازیوارسازی بنا دارد کارهای مرسوم و ملالآور روزمره را در حوزههای گوناگون بگونهای عرضه کند که انجام آن برای بازیگران/کاربران خوشایند جلوه نماید. پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن تعریف مفهوم بازیوارسازی، کارکردها، ومؤلفههای آن به تشریح ارتباط این مفهوم با فعالیت و خدمات کتابخانهها بپردازد. در این راستا سامانه کتابدان نیز که برای نخستین بار در ایران با کاربست مؤلفههای بازیوارسازی و در پیوند با وبسایت کتابخانه طراحی شده، معرفی میشود.
روش: این پژوهش در دو مرحله انجام شده است. در مرحله نخست، با استفاده از روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با بازیوارسازی مؤلفههای مرتبط با طراحی یک نرمافزار بازیوارسازی کتابخانهای استخراج شده است. در مرحله دوم، با توجه به مطالعات بخش نخست برای نخستین بار در کشور سامانهای با نام «کتابدان» با بهرهگیری از سازوکارهای بازیوارسازی در کتابخانههای دنیا طراحی شده است. فرایند طراحی این سامانه نیز بر مبنای رویکرد شش مرحلهای ورباخ و هانتر انجام پذیرفت.
یافته ها: تجربه پیادهسازی سامانه کتابدان نشان داد که برای طراحی چنین سامانهها و نرمافزارهایی در وبسایتهای کتابخانهای باید در کنار توجه به مؤلفههای سهگانه بازیوارسازی (مکانیکها، دینامیکها، و ساختارهای بازی) به نظریههای انگیزشی رایج در این حوزه نیز اهتمام ویژهای داشت. دو نظریه مطرح در این زمینه یعنی نظریههای خودتعیینگری و جریان میتوانند در طراحی چنین نرمافزارهایی بسیار یاریرسان باشند.
بحث و نتیجه گیری: ضروری است در طراحی نرمافزارها و سامانههای بازیوارسازی کتابخانهای به هدف اصلی بازیوارسازی، یعنی خوشایند ساختن فرآیندهای ملالآور روزمره برای کاربران و جذب هر چه بیشتر آنان توجه نمود. پژوهش حاضر در بخش طراحی نرمافزار یک پژوهش موردی است که طبیعتاً از تجربههای مرتبط با آن میتوان در پارهای موارد دیگر نیز بهره جست. با این حال مدیران و کتابداران باید همواره به قابلیتها و ویژگیهای منحصربهفرد کتابخانه و کاربران خود در طراحی چنین نرمافزارهایی اهتمام لازم را داشته باشند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023The Analysis of Cybernetic Principles in the Classical and Modern Physicsتحلیل اصول سیبرنتیک در فیزیک قدیم و جدید3173373232510.22067/riis.v7i2.47457FAعلی اکبریدانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا داورپناهدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150610INTRUDUCTION: Principles and laws play the role of expressing the most basic ideas in a science field and establishing a framework or methodology for problem solving in the field. After an overview of the concepts and quadripartite orders of cybernetics, this paper tries to review the cybernetic principles based on the classical and modern physics approaches.
METHODOLOGY: This article tries to review related literature through analytical method. In the research, after a brief view on the concepts and fourth orders of cybernetics, the principles of this science from the point of view of positivist and hermeneutics approaches have been studied.
FINDINGS: Attitude to the universe caused the formation of different perspectives on science as well as the advancement of scientific knowledge. Initially, the positivist approach was established, based on Newton's theory and a mechanical view. Then the post-positivists laid down the rules of biology according to the two principles of necessity and accident. With development of quantum and relativity theories in physics along with encountering the incapacities of classical physics in a few cases, the understanding of the world and its phenomena has been completely changed. The transition from Newtonian physics (classical physics) to quantum physics (modern physics) caused the philosophical and theoretical development. According to this rotation, the theoretical foundations of science were also changed. Cybernetics also benefits from this view. The review of literature was showed that the intellectual basis of the cybernetics principles is a combination of the approaches positivist, organistic, system worldview, and modern physics.
CONCLUSIONS: Traditional solutions do not respond to the turmoil in the current world. Therefore, we need new solutions to control the complexities of this world and the existing era. Cybernetics is one of these solutions. The difference in understanding the concepts of observation and observer is what led to the formation of different approaches and worldviews in the sciences and later in cybernetics, in an extent that the emergence of the new physics could be introduced as an intervention of the observer in the event. A world in which the observer is not separate from what he/she observes, but is part of the same phenomenon, while in classical physics, all phenomena occur independent of the observer as a precise and lawful clock with a particular order. Therefore, we can say that the intellectual basis of generations and principles of cybernetics is a future of positivist, organistic, systemic worldview and new physics perspectives. Accordingly, the cybernetic approach has relied on the dominant perspectives over its short life span.مقدمه: اصول و قوانین، نقش بیان اساسیترین ایدهها در یک علم و نیز ایجاد چارچوب و روششناسی برای حل مسائل آن علم را بازی میکنند. این مقاله بر آن است تا با گذری بر مفاهیم و مراتب چهارگانه سیبرنتیک، به بررسی اصول حاکم بر این علم بر اساس رویکردهای فیزیک جدید و قدیم بپردازد.
روش: در نگارش مقاله رویکرد مروریتحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است. این مقاله سعی دارد با بررسی متون علمی این حوزه از طریق روش کتابخانهای، ابتدا گذری بر مفاهیم و مراتب چهارگانه سیبرنتیک داشته باشد، سپس اصول حاکم بر این علم از دو دیدگاه پوزیتیویستی و هرمنوتیکی بررسی نماید.
یافته ها: نحوه نگرش به جهان هستی موجب شکلگیری دیدگاههای مختلف در علم و در عین حال پیشرفت شناخت علمی شدهاست. در ابتدا دیدگاه پوزیتویستی بر اساس تئوری نیوتون و دیدگاه مکانیکی شکل گرفت. سپس پسا اثباتگرایان با توجه به دو اصل ضرورت و تصادف قوانین زیستشناسی را پیریزی کردند. با ورود تئوری کوانتوم و نسبیت به عرصه فیزیک و آشکار شدن ناتوانیهای فیزیک کلاسیک در چند مورد، برداشت از جهان و پدیدههای آن بهکلی متحول شد. گذر از فیزیک نیوتنی (فیزیک قدیم) به فیزیک کوانتومی (فیزیک جدید)، تحول تئوریک و فلسفی را موجب گردید. در سایه این چرخش، مبانی تئوریک علوم مختلف نیز دگرگون گردید. سیبرنتیک نیز از این نگاه متحولانه بهرهمند شدهاست. تحلیل متون نشان میدهد، بنمایه فکری نسلها و اصول سیبرنتیک آمیزهای از رویکردهای پوزیتویستی، ارگانیستی، جهانبینی سیستمی، و فیزیک جدید است.
بحث و نتیجه گیری: راهحلهای معمول سنتی دیگر جوابگوی آشفتگیهای موجود در دنیای کنونی نیست و به راهحلهای جدیدی نیازمندیم تا بتوانیم پیچیدگیهای موجود در این دنیا و عصر حاضر را کنترل نماییم. سیبرنتیک یکی از این راهحلهاست. تفاوت در نوع نگاه به مفهوم مشاهده و مشاهدهگر است که باعث شکلگیری رویکردهای متفاوت و جهانبینیهای مختلف در علوم و متعاقب آن سیبرنتیک شده است. تا جایی که نقطه عطف شکلگیری فیزیک جدید را میتوان مداخله دادن مشاهدهگر در رویداد دانست. جهانی که در آن مشاهدهکننده جدای از آنچه مشاهده میکند نیست، بلکه قسمتی از همان پدیده است در حالی که در فیزیک کلاسیک تمام پدیدهها مستقل از مشاهدهگر همچون ساعتی دقیق و قانونمدار با نظم و ترتیب خاص رخ میدهند. بنابراین می توان گفت بنمایه فکری نسلها و اصول سیبرنتیک آیندهای از رویکردهای پوزیتویستی، ارگانیستی، جهانبینی سیستمی و فیزیک جدید است. بر این اساس رویکردی سیبرنتیکی در طی عمر کوتاه آن متکی بر دیدگاههای حاکم متحول شده است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023The Relationship between the Use of Public Libraries and the Change in Users' Lifestyle (Study Case: Libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality)رابطه بین استفاده از کتابخانههای عمومی و تغییر سبک زندگی کاربران (مورد مطالعه: کتابخانههای سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران)5223234410.22067/riis.v7i2.56533FAمرضیه دبیران کشاورزیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقاتداریوش مطلبیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام شهرریصدیقه محمداسماعیلدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقاتJournal Article20160607INTRUDUCTION: Lifestyle is a set of beliefs, behaviors, habits and ways that people choose to live. Choosing a lifestyle requires information and knowledge and the library can play an important role in increasing people's awareness of it. The purpose of this study was to identify the role of public libraries of the Cultural Organization of Tehran Municipality in user’s lifestyle.
METHODOLOGY: This study was an applied research that used correlational method. The research population included all members of 81 libraries of the Art and Cultural Organization of Tehran Municipality. 382 library members were selected as the study sample based on the multi-stage cluster sampling from 22 regions located in Tehran. A two-part questionnaire was used for data collection including 7 items on using the library and 45 items on users' lifestyle. The reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient was 96.7% and Pearson correlation coefficient was used to test the hypotheses.
FINDINGS: The findings showed a significant correlation between leisure styles, cultural consumption and management style of body and the use of public libraries; and there was a direct relationship between these three variables and the use of public libraries. Then, the results showed that the use of public libraries changes the lifestyles of the public.
CONCLUSIONS: Public libraries have an important role in people’s lifestyle by increasing their knowledge and it is necessary to provide resources that promote the Iranian & Islamic lifestyle among people, especially the youth. Due to the importance of lifestyle and the role of libraries in its promotion, it is suggested that livestyle-related resources are provided for raising the awareness among users, and workshops and lectures are held with the presence of experts on the correct use of cultural products, and programs are predicted to fill the leisure times of people, especially the youth.مقدمه: مجموعه عقاید، رفتارها، عادات و راه و رسمی که مردم برای زندگی خود بر میگزیند، سبک زندگی را تشکیل میدهد. انتخاب سبک زندگی، مستلزم داشتن اطلاعات و آگاهی است وکتابخانه نقش مهمی در افزایش آگاهی مردم میتوانند ایفا کنند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران بر سبک زندگی کاربران انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش متشکل از مراجعانِ کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که به تعداد 81 باب در مناطق 22 گانه شهر تهران پراکنده هستند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است و تعداد 382 نفر از اعضای کتابخانههای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیمایش شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای دو بخشی است که شامل 7 سوال، در ارتباط با میزان استفاده کاربران از کتابخانه و 45 پرسش درباره سبک زندگی است. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 967/0 بهدست آمد و برای آزمون فرضیهها، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج، همبستگی مستقیمی بین سبک گذران اوقات فراغت، مصرف فرهنگی و وضعیت و ویژگیهای ظاهری و عمومی بدن با میزان استفاده از کتابخانه عمومی وجود دارد، یعنی با افزایش استفاده از کتابخانه سبک گذران فراغت، مصرف فرهنگی و وضعیت و ویژگیهای ظاهری و عمومی بدن ارتقا یافته است. بهعبارتی، بین میزان استفاده از کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تغییر سبک زندگی کاربران آن رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، یعنی با افزایش استفاده از کتابخانه عمومی، در سبک زندگی کاربران آن تغییر ایجاد شده است.
بحث و نتیجهگیری: کتابخانههای عمومی با افزایش آگاهی مردم نقش مهمی در سبک زندگی و انتخابهای مردم ایفا میکنند و لازم است در تأمین منایع و دسترسپذیری آثاری مبادرت ورزند که سبک زندگی ایرانی و اسلامی و درست را در میان مردم بهویژه جوانان ترویج کند. با توجه به اهمیت سبک زندگی و نقشی که کتابخانهها میتوانند داشته باشند پیشنهاد میشود برای افزایش آگاهی کاربران، منابع مرتبط با سبک زندگی تهیه و کارگاههای آموزشی و سخنرانیهایی با حضور صاحبنظران در ارتباط با مصرف صحیح محصولات فرهنگی برگزار شود و برنامههایی در راستای پر کردن اوقات فراغت مردم، بهویژه جوانان، پیشبینی شود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023A New approach to Public Libraries in Providing Health Information Services: A Case Study of Public Libraries Located in Bushehrرویکردی نو به کتابخانههای عمومی در ارائه خدمات اطلاعات سلامت: بررسی موردی کتابخانههای عمومی استان بوشهر23403238410.22067/riis.v7i2.60555FAعبدالرسول خسرویدانشگاه علوم پزشکی بوشهر0000-0003-2850-5097نسرین محمودیدانشگاه علوم پزشکی بوشهررضا بصیریان جهرمیعلوم پزشکی بوشهر0000-0002-8170-5728عبدالله حاجیوندیعلوم پزشکی بوشهرJournal Article20161125INTRUDUCTION: The study aimed to explore the status of public libraries in Bushehr province in in helping people access the accurate health information by investigating the rate of the librarians’ preparation for proposing the health services and materials in the public libraries of Bushehr province.
METHODOLOGY: This research was an applied study that used a survey-descriptive method. Researcher-made questionnaire and checklist were used for data collection. The study population included all the public libraries and the librarians of Bushehr province.
FINDINGS: The results indicated that the rate of the health materials was low (=2.5%) in the public libraries. The findings showed that the librarians had a little awareness of health information services.
CONCLUSIONS: Public libraries are suitable environments to give proper health information and could respond effectively to the people's health information needs. This can help to attract more and more users and re-creating the informational role of public libraries in the society. According to this, there is an urgent need for policy-making and planning by the Ministry of Health and Medical Education and Iran Public Libraries Association in order to satisfy users' health information needs.مقدمه: هدف بررسی وضعیت منابع کتابخانههای عمومی استان بوشهر و مشخص شدن میزان آمادگی کتابداران کتابخانههای عمومی استان بوشهر در پاسخگویی به نیاز اطلاعات سلامت مراجعهکنندگان به عنوان یکی از نیازهای اطلاعاتی مهم آنها است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف و نوع کاربردی، و از نظر شیوه گردآوری داده ها به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه و سیاهه وارسی استفاده شد. در این پژوهش 77 کتابدار مشارکت داشتند و 57 کتابخانه عمومی استان بوشهر بررسی شد. از آزمون کای اسکوار برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: بررسی وضعیت منابع و خدمات کتابخانههای استان بوشهر نشان داد که تعداد منابع اطلاعاتی در ارتباط با موضوع سلامت از نظر کمی ضعیف (5/2 درصد) است و خدمات اطلاعات سلامت نیز ارائه نمیگردد. همچنین بررسی میزان آمادگی لازم در کتابداران جهت ارائه منابع سلامت پایین ارزیابی شد که در بین آنان، بیشترین میزان آمادگی مربوط به فارغالتحصیلان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بوده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش به مدیران و برنامهریزان کتابخانههای عمومی کمک میکند که به طور ویژهای به مجموعهسازی در رده 610 کتابخانهها اهتمام ورزند و کتابخانههای عمومی را مکانی مناسب برای پاسخگویی به نیاز اطلاعات سلامت جامعه معرفی میکند. همچنین دسترسپذیری اطلاعات سلامت در کتابخانههای عمومی میتواند منجر به جذب کاربران سلامت به کتابخانههای عمومی و بهبود جایگاه کتابخانههای عمومی در جامعه اطلاعاتی شود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Evaluation of the Ancillary Services of the Libraries under Supervision of Tabriz City’s Institution of Public Libraries, and Their Effects on Developing the Users' Reading Culture (Children and Teenagers)ارزیابی خدمات جنبی کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تبریز و نقش آن در توسعۀ فرهنگ مطالعۀ مخاطبان کودک و نوجوان آن41603240510.22067/riis.v7i2.61308FAزهرا کیان راددانشگاه تهران0000-0002-1474-0830فاطمه فهیم نیادانشگاه تهران0000-0002-8991-5391نادر نقشینهدانشگاه تهران0000-0002-0509-5454Journal Article20161225INTRUDUCTION: The aim of this study is to evaluat the ancillary services of the libraries under supervision of Tabriz city’s Institution of Public Libraries, and their effects on developing the users' reading culture among children and teenagers.
METHODOLOGY: The current research is an applied study and the mixed approach was used to conduct it. According to the statistics given by the main office of the Institution of Public Libraries in Tabriz city in 2016, there are 20 public libraries in the city. All of the public libraries of the city were studied due to their limited number and because there was no exact figure about the library users of the ancillary services (children and teenagers), the available sample methodology was used. A research-made questionnaire was used which its validity was approved by experts and its reliability was verified by Cronbach's alpha.
FINDINGS: The findings showed that the following ancillary activities are held in the public libraries: teaching Quran, story writing, book reading and painting contests, religious ceremonies and celebrations, summer holiday studies, literal associations, book fairs, storytelling, and book news. Movie show, music performance and reader groups are not active in any of the libraries. Most of the notices about the services are given via schools and the goal of most attenders is entertainment. There is a lot of satisfaction with the Quran learning programs, whereas with the reading and painting contests, the satisfaction is average.
CONCLUSIONS: Due to the findings, according to the users’ (children and teenagers) views, the quality of ancillary services of the public libraries: in development of rules layer with an average of 51/3 % is barely above average, in development of effects layer with an average of 44/3 % is just average, and in guiding the beliefs of users (children and teenagers) about reading and related concepts and emphasizing the values of reading, with an average of 58/3% is above average or good. Generally, we can conclude that the ancillary services of the public libraries in Tabriz from the aspect of developing reading culture of the users (children and teenagers) are in the average level. These libraries could elevate the reading culture by setting better rules and applying better methods.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی خدمات جنبی کتابخانههای وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی شهر تبریز و نقش آن در توسعۀ فرهنگ مطالعه کاربران (کودکان و نوجوانان) انجام شد.
روش: این پژوهش کاربردی است و با رویکرد ترکیبی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، بیست کتابخانۀ عمومی در شهر تبریز است که طبق آمار ادارۀ کل نهاد کتابخانههای عمومی شهر تبریز در سال 1395، در این شهر وجود داشت. به دلیل محدود بودن جامعه، همۀ کتابخانههای عمومی شهر تبریز مطالعه شدند و به دلیل مشخص نبودن شمار کاربران (کودکان و نوجوانان) استفاده کننده از خدمات جنبی، نمونهگیری از نوع نمونۀ در دسترس بود. در بخش کمی پژوهش، از پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روایی آن طبق نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، آموزش قرآن، داستان نویسی، مسابقات کتابخوانی و نقاشی، جشن و مراسم مذهبی، مطالعه در تابستان، کانون ادبی، نمایشگاه کتاب، قصهگویی و تازههای کتاب برنامههای جنبی اجراشده در کتابخانههای عمومی هستند. نمایش فیلم، موسیقی و گروههای کتابخوانی در هیچکدام از کتابخانهها ارائه ند. بیشترین اطلاعرسانی خدمات از طریق مدرسه بوده و هدف بیشتر شرکتکنندگان سرگرمی بود. رضایت از برنامۀ آموزش قرآن بسیار و مسابقات کتابخوانی و نقاشی درحدمتوسط است.
بحث و نتیجهگیری: طبق یافتههای به دست آمده از دیدگاه کاربران (کودکان و نوجوانان)، خدمات جنبی کتابخانههای عمومی با میانگین 51/3درصد تقریباً بالاتر ازحدمتوسط است که درحدخوب قرار گرفته و در توسعۀ لایۀ قواعد مؤثر است. بههمینترتیب، خدمات جنبی کتابخانههای عمومی با میانگین 44/3 درصد درحد متوسط قرار گرفته که موجب بهبود لایۀ جلوهها میشود. خدمات جنبی کتابخانههای عمومی نیز با میانگین 58/3 درصد بالاتر ازحدمتوسط یعنی درحدخوب قرار دارد و در جهت دادن باورهای کاربران (کودکان و نوجوانان) از مطالعه و عناصر مرتبط با آن و نشاندادن ارزشهای مطالعه مؤثرند. به طورکلی، از یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که خدمات جنبی کتابخانههای عمومی شهر تبریز در توسعۀ فرهنگ مطالعه کاربران (کودکان و نوجوانان) درحدمتوسط اجرا شده است. این کتابخانهها میتوانند با وضع قواعد و راهکارهای بهتر به بهبود فرهنگ مطالعه کمک کنند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Study of the factors influencing children and adolescents' willingness to return to the library from the viewpoints of children and adolescent clients of public libraries in Mashhadعوامل مؤثر بر میزان اشتیاق به بازگشت کودکان و نوجوانان به کتابخانه، از دید مراجعان کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی شهر مشهد61763246710.22067/riis.v7i2.63170FAملیحه فخارطبسیدانشگاه پیام نور مشهدJournal Article20170307INTRUDUCTION: This study was conducted to identify the effective factors of children and adolescents' willingness to return to the library from the viewpoints of children and adolescent clients in the public libraries of Mashhad.
METHODOLOGY: This study is a survey and was conducted using the questionnaire. The study population is all children and adolescents (7-18 years old) referring to the public libraries of Mashhad during one month, and the study sample is included 80 of these children and adolescents who were chosen through two-stage cluster sampling method. The validity and reliability of the questionnaire were investigated and confirmed. Data were analyzed by binomial test, Friedman and Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney test.
FINDINGS: The main factors influencing willingness to return to the library, in order of priority are librarian’s behavior, library working hours, intrinsic motivations, environment and welfare facilitates, and information resources. Girls and boys have very different point of view on the "impact of environment and facilities" and "intrinsic motivations". This means that the girls consider these two factors more effective. Results of the Kruskal-Wallis test show that the older age groups consider the "working hours" factor more effective in comparison with the younger age groups.
CONCLUSIONS: It can be concluded that the willingness to return of children and adolescent clients to the library is a function of a set of factors. The results of this research can be useful in making the policy of public libraries, school libraries, and in general any kind of library that serves the children and adolescents. The results of this study can helpful for macro policies and public libraries, school libraries and in general any library that gives service to children and adolescents.مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اشتیاق به بازگشت به کتابخانه، از دید مراجعان کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شده است.
روش: این پژوهش با روش پیمایشی انجام شود. جامعه پژوهش تمامی مراجعان کودک و نوجوانان ۷-۱۸ ساله بود که در مدت یکماه به کتابخانههای عمومی شهر مشهد مراجعه میکردند. نمونه شامل ۸۰ نفر از این کودکان و نوجوانان است که بهشیوه نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شد. دادههای حاصل از پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای دوجملهای، فریدمن، منویتینی و کروسکال والیس تحلیل شد.
یافتهها: مهمترین عوامل اشتیاق به بازگشت به کتابخانه در گروه هدف، بهترتیب اولویت عبارتاند از: رفتار کتابدار، استفاده از سالن مطالعه، انگیزههای درونی، تأثیرگذاری محیط و امکانات رفاهی و منابع اطلاعاتی. دیدگاه دختران و پسران درباره دو عامل «تأثیرگذاری محیط و امکانات رفاهی» و «انگیزههای درونی» بهطور چشمگیری متفاوت است، بهطوریکه دختران این دو عامل را مؤثرتر میدانند. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد گروههای سنی بالاتر نسبت به گروههای سنی پایینتر، عامل «استفاده از سالن مطالعه» را مؤثرتر میدانند.
بحث و نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی میتوان گفت که اشتیاق به بازگشت مراجعان کودک و نوجوان به کتابخانه، تابع یک مجموعه از عوامل است. نتایج این پژوهش میتواند در سیاستگذاریهای کلان کتابخانههای عمومی، کتابخانههای آموزشگاهی و در کل، هر نوع کتابخانهای که به قشر کودک و نوجوان خدمات میدهد، مفید واقع شود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023The Relationship Between Demographic Characteristics and Attitudes of People of Ahvaz towards the Social Status of Public Librariesرابطه بین برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی مردم اهواز و دیدگاه آنان نسبت به منزلت اجتماعی کتابخانههای عمومی77933249010.22067/riis.v7i2.48954FAزاهد بیگدلیدانشگاه شهید چمران اهوازشبنم شاهینیموسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستانJournal Article20150808INTRUDUCTION: The attitude of different groups in the society towards public libraries is important, as it affects decision to use or not to use public libraries. The purpose of this study was to investigate the relationship between demographic characteristics and attitudes of the people of Ahvaz (Iran) towards public libraries.
METHODOLOGY: This survey is of a descriptive-analytical type. Using a researcher-made questionnaire, 410 people of Ahvaz were randomly selected through quota sampling method. The questionnaires were distributed in person among the settlers of the areas randomly selected. To analyze the data, descriptive statistics as well as one-sample t-test, two-independent samples t-test, ANOVA, and Kolmogorov-Smirnov test were applied.
FINDINGS: Findings showed that total attitude of the respondents was positive and at “fairly desirable” level. Socio-cultural value of public libraries obtained the highest score, and facilities and equipment got the lowest score. People in different age groups and different economic-social groups were significantly different in their attitudes towards public libraries’ social status. However, there was no significant difference in respondents’ attitudes considering their educational level. Of the five variables studied, the variable “Library as a place of socio-cultural values” obtained the highest average (3.70).
CONCLUSIONS: More use of information and communication technologies will enable public libraries to use technical innovations to compete other media and keep their social status, while observing traditional values at the same time. In-person or virtual presence of users from various social and economic groups will lead to more interaction and trust among people and thus help to increase their social capital. One important limitation of the study is the lack of generalization to other types of libraries and other societies.مقدمه: نگرش گروه های مختلف افراد جامعه در باره کتابخانه های عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بر تصمیم آنان در استفاده یا عدم استفاده از کتابخانه های عمومی تأثیر می گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی مردم اهواز و دیدگاه آنان در باره منزلت کتابخانههای عمومی است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است و با روش پیمایشی و استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته اجرا شده است. با مراجعه پژوهشگر به مناطق تعیین شده به صورت تصادفی وتوزیع پرسشنامه به صورت حضوری 410 نفر از شهروندان اهوازی مورد پیمایش قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون تی تکنمونه، آزمون تی برای دو نمونه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و کولموگروف-اسمیرنف استفاده شد.
یافته ها: نگرش کلی مردم اهواز نسبت به کتابخانههای عمومی مثبت و "بهنسبت مطلوب" است. ارزش اجتماعی– فرهنگی کتابخانه های عمومی بالاترین میانگین و امکانات و تجهیزات آن ها پایینترین میانگین را بهدست آوردند. دیدگاه گروههای مختلف سنی و گروه های دارای وضعیت اقتصادی-اجتماعی متفاوت با یکدیگر تفاوت معنادار داشت. بین افراد با گروه های تحصیلی مختلف از لحاظ "نگرش کلی" نسبت به کتابخانههای عمومی تفاوت معنا داری وجود ندارد. از میان پنج متغیر مورد مطالعه، متغیر کتابخانه به عنوان" مکانی با ارزش اجتماعی – فرهنگی" با میانگین 70/3 بالاترین میانگین را کسب نمود.
بحث و نتیجهگیری: استفاده بیشتر از فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی، کتابخانههای عمومی را قادر خواهد ساخت تا ضمن حفظ ارزشهای سنتی، با بهکارگیری نوآوریهای فنّی در رقابت با حضور سایر رسانهها همچنان جایگاه اجتماعی خود را حفظ کنند. حضور فیزیکی یا مجازی اقشار مختلف جامعه در عرصه کتابخانههای عمومی منجر به توسعه تعاملهای گروهی و اعتماد افراد به یکدیگر و در نتیجه افزایش سرمایه اجتماعی جامعه خواهد شد. یکی از محدودیت های پژوهش حاضر عدم امکان تعمیم یافته ها به سایر انواع کتابخانه ها و نیز سایر جوامع است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023The Effect of Librarian's Empowerment Components on the Performance of Iran's Public Librariesتأثیر مؤلفههای توانمندسازی کتابداران بر عملکرد کتابخانههای عمومی کشور941123253010.22067/riis.v7i2.60267FAعلیرضا اسفندیاری مقدمدانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان0000-0002-0020-3540محمدکریم صابریدانشگاه علوم پزشکی همدانJournal Article20161112INTRODUCTION: The quality and capabilities of human resources are of the most important factors in the survival, stability and development of an organization. Therefore, the main purpose of this study was to find out the effects of librarians' empowerment components on the performance of Iran's public libraries.
METHODOLOGY: This survey was an applied research and used a descriptive, correlational and deductive approach. The main instrument which used in this survey was a questionnaire. To assess the validity of the questionnaire specialists' opinions were achieved and to evaluate its reliability, Cronbach's alpha coefficient was estimated. The research population consisted of all 5900 employees of the Iran's Public Libraries Foundation. Using proportional stratified sampling, 365 subjects were selected as the study sample. Data were analyzed using SPSS software in the form of descriptive and inferential statistics.
FINDINGS: The results of Spearman nonparametric test showed that there was a significantly positive relation between "Specialized skills", "Performance-based remuneration", "Delegation of authority", and "organizational information'' and the performance of Iran's public libraries. The results of the multiple regression analysis showed that 0.58 of changes in the performance of public libraries was due to the impact of librarians' empowerment and other changes were related to other factors. Also, the results of regression analysis showed that "specialized skills training" with 0.31 has the most effect and "performance-based remuneration" with 0.14 has the least effect on the performance of Iran's public libraries.
CONCLUSIONS: With using empowerment models and analysis approach, the present study evaluated the effect of librarians' empowerment components on the performance of Iran's public libraries. Therefore, administrators, policy makers and planners can use the results of this research to enhance the effectiveness of public library services and performance.مقدمه: یکی از عوامل مهم در بقاء، دوام و پیشرفت یک سازمان، کیفیت و توانمندی نیروی انسانی آن است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای توانمندسازی کتابداران بر عملکرد کتابخانههای عمومی کشور انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوة گردآوری دادهها، پیمایشی از نوع همبستگی است. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسشنامه ها، از متخصصان موضوعی و بهمنظور بررسی پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمام کتابداران کتابخانههای عمومی سراسر کشور به تعداد 5900 نفر است. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (درجه اطمینان 95 درصد و حاشیه خطای 5 درصد) و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب ، 365 نفر به عنوان حجم کل نمونه تعیین شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار اس. پی اس. اس در قالب آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: نتایج آزمون ناپارامتریک اسپیرمن نشان داد بین «آموزش مهارت های تخصصی»، «وضعیت پرداخت پاداش بر مبنای عملکرد»، «وضعیت تفویض اختیار به کتابداران»، «دسترسی به اطلاعات سازمانی» و عملکرد کتابخانههای عمومی کشور رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چندگانه نیز حاکی از آن بود که 58/0 از تغییرات در عملکرد کتابخانههای عمومی کشور به خاطر تأثیر مؤلفه های توانمندسازی کتابداران بوده و سایر تغییرات به عوامل دیگر مربوط می-شود. همچنین نتیجه آزمون رگرسیون نشان داد که «آموزش مهارت های تخصصی» با مقدار 31/0 بیشترین تأثیر و «پرداخت پاداش بر مبنای عملکرد» با مقدار 14/0 کمترین تأثیر را بر عملکرد کتابخانه های عمومی کشور دارد.
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش با استفاده از الگوهای توانمندسازی و با رویکردی تحلیلی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور را بررسی کرده و میتواند به سیاستگذاران و مدیران در بهبود عملکرد کتابخانه های عمومی کشور کمک کند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023A Review of the Methodological Approaches used in Published Articles in the Field of Information Literacyبررسی مقالههای حوزه سواد اطلاعاتی و روشهای پژوهشی به کار رفته در آنها1291433255110.22067/riis.v7i2.59840FAرحمان معرفتدانشگاه سمنانیزدان منصوریانخوارزمیمحمد زره سازخوارزمیJournal Article20161025INTRODUCTION: The main aim of this research was to demonstrate the methodological approaches of articles published in the field of information literacy in Persian journals.
METHODOLOGY: This article used a Scinetometrics methodology. Full-text articles in the area of information literacy published in library and information science journals and indexed in some Persian databases such as Center for Scientific Information (Sid), Magiran and other Persian-language databases were the research population. The research methodologies of downloaded articles were examined.
FINDINGS: The results showed that the mean number of authors of the articles published was 2.4. From 180 authors in the area of information literacy. The findings also revealed that from 75 articles, only 62 articles (83%) had taken quantitative approaches, only 13 (17%) were conducted using qualitative research methods. 61 article (81.3%) had used a questionnaire as a data gathering tool. The findings also showed that two Islamic Azad University Branches (Sari and Ahwaz Medical Sciences) had the highest affiliation (with 6 author) among other educational and research institutions. The Daneshshenasy journal (Library and Information Science and Information Technology) and the National Studies on librarianship and Information Organization journal (NASTINFO) had the most published (10) articles were the main journals which Iranian researchers tend to publish their articles in information literacy area.
CONCLUSIONS: mainly quantitative approaches have been used in journal articles. It seems that we need to pay more attention to qualitative research in the area of information literacy.مقدمه: هدف مقاله حاضر بررسی روششناختی مقالههای حوزه سواد اطلاعاتی است و مروری کوتاه بر روششناسی مقالههای پژوهشی منتشر شده در حوزه سواد اطلاعاتی در نشریات فارسیزبان دارد.
روش: پژوهش حاضر با کمک روشهای علمسنجی صورت گرفته است. با مراجعه به مجلههای حوزه علم اطلاعات و دانششناسی و مقالههای نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی فارسیزبان همچون مرکز اطلاعات علمی جهاد (Sid)، مگیران و پایگاه علوم انسانی و سایر پایگاههای اطلاعاتی فارسیزبان، متن کامل مقالههای منتشر شده در حوزه سواد اطلاعاتی گردآوری شد. در مجموع 75 مقاله علمی-پژوهشی استخراج شد و با توجه به اینکه متن کامل تمام مقالههای مورد بررسی قرار گرفت از روش سرشماری استفاده شد. بخش روششناسی پژوهشها و مقالههای دانلود شده به کمک روشهای علمسنجی، مورد بررسی قرار گرفت و دادههای موردنیاز استخراج شد. همچنین برای استخراج دادهها از نرمافزار اکسل استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین تعداد نویسندگان به تعداد مقالههای منتشر شده در حوزه سواد اطلاعاتی در بازه زمانی انجام پژوهش و در پایگاههای اطلاعاتی انتشاردهنده مقالههای فارسی سواد اطلاعاتی، 4/2 میباشد. از تعداد 180 نویسنده مقاله در حوزه سواد اطلاعاتی، تعداد 96 نفر (3/53 درصد) مرد و تعداد 84 نفر (7/46 درصد) از آنها زن بودهاند. یافتهها همچنین نشان داد که از 75 مقاله مورد بررسی، تنها 62 مقاله (83 درصد) از رویکردهای کمی برای انجام پژوهش استفاده کردهاند و 13 مقاله (17 درصد) با کمک روشهای پژوهش کیفی انجام گرفته است. 61 مقاله (3/81 درصد) با استفاده از پرسشنامه به گردآوری دادهها پرداختهاند و مطالعات کتابخانهای (با 4/17 درصد) در مرتبه بعدی استفاده بهعنوان ابزار گردآوری داده مورد استفاده پژوهشگران قرار گرفتهاند. همچنین یافتههای دیگر پژوهش همچنین نشان داد که دو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با داشتن بیشترین وابستگی سازمانی (با 6 نویسنده) در میان سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی، بیشترین انتشاردهندگان مقالههای این حوزه بودهاند. دو مجله فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات) و مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات (فصلنامه کتاب) با انتشار ده مقاله، بیشترین مقالههای حوزه سواد اطلاعاتی را منتشر کردهاند.
بحث و نتیجهگیری: در مقالههای منتشر شده در حوزه سواد اطلاعاتی عمدتاً از رویکردهای کمی استفاده شده است و به نظر میرسد توجه به انجام پژوهشهای کیفی در حوزه سواد اطلاعاتی ضروری است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Relationship between Information Literacy and Health Literacy: A Case Study of Staff Working in the Regional Information Center for Science and Technologyرابطۀ بین سواد اطلاعاتی و سواد سلامت: مطالعۀ موردی کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم فناوری شیراز1441603257510.22067/riis.v7i2.61678FAحسن مقدس زادهمیسور هندJournal Article20170107INTRODUCTION: The main objective of the study was to investigate the relationship between information literacy skills and health literacy skills of staff working in the Regional Information Center for Science and Technology.
METHODOLOGY: A descriptive- correlation survey method has been used in this study. For data collection, two questionnaires have been used. The population of the study included all 103 staff of the Regional Information Center for Science and Technology, Shiraz, Iran. Based on the simple random sampling method and with use of Krejcie and Morgan table, 80 employees were selected as the study sample. For data analysis and hypotheses testing, one-sample T test and Pearson correlation test have been used with the help of SPSS 22.
FINDINGS: Results showed that the rate of staff's information literacy skills and health literacy skills has been higher than average. Also, there is a significantly positive relationship between staff's information literacy skills and their health literacy skills.
CONCLUSIONS: According to the research findings, it seems that to increase health literacy and obtain reliable information on health issues as well as the evaluation, interpretation and use of this information, it is necessary to increase information literacy skills. Therefore, providing suitable training courses in this area is inevitable.مقدمه: دسترسی به اطلاعات معتبر مربوط به سلامت و همچنین ارزیابی و استفادۀ بهینه از آنها در راستای تأمین سلامت خود و اطرافیان از اهمیت ویژهای برخودار است. مهارتها و توانمندیهای متفاوتی میتوانند بر این مسئله تأثیرگذار باشند که از آن جمله مهارتهای سواد اطلاعاتی است. ازاینرو، پژوهش حاضر، رابطۀ بین سواد اطلاعاتی و سواد سلامت را میان کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری بررسی میکند.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری است (103 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفیِ ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 80 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون t تک متغیره و همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی و همچنین سواد سلامت افراد تحت بررسی از حد متوسط بالاتر است. بین مهارتهای سواد اطلاعاتی با سواد سلامت کارکنان رابطۀ معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، بهنظر میرسد، فراگیری مهارتهای سواد اطلاعاتی برای افزایش سواد سلامت و در نتیجه بهدستآوردن اطلاعات معتبر در زمینۀ مسائل بهداشتی و سلامت افراد و همچنین ارزیابی، تفسیر و استفاده درست از این اطلاعات، بسیار ضروری بهنظر میرسد. لذا ارائۀ آموزش های مناسب در این زمینه، ضرورتی انکارناپذیر است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Assessing the Capabilities of Children's Stories in Enhancing the Cognitive Development of Children According to the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Theoryتوانمندی داستانها در تحول شناختی کودکان گروه سنی «ب» و «ج» برپایه نظریه رفتاردرمانیِ عقلانیهیجانی (REBT)1611883259210.22067/riis.v7i2.61843FAبهار قادریدانشگاه فردوسی مشهدمهری پریرخدانشگاه فردوسی مشهدزهره سپهری شاملودانشگاه فردوسی مشهدرحمت الله فتاحیدانشگاه فردوسی مشهد0000000228471950Journal Article20170115INTRUDUCTION: The aim of this study is to investigate the extent to which the elements of the REBT are embedded in children's stories published by four Iranian distinguished publishers.
METHODOLOGY: Data gathering for this survey study was carried out through the content analysis method. The population of this research consisted of all children's stories published by four Iranian distinguished publishers (i.e., Ofogh, Kanoon, Nazar and Paydayesh) during 2005-2014. The study sample which was selected by convenience sampling method covered 80 stories in which there were at least 3 elements of REBT, (i.e. A, B, C). Data gathering instruments were two checklists. One checklist was assigned to bibliographic information of children's stories and the other to the REBT elements identified in the sample stories through the content analysis.
FINDINGS: Analysis of the collected data shows that children's stories with REBT elements have the capability of managing cognitive changes. Three REBT elements (i.e., A, B, C) were identified in about 37% of the sample of the study. That is, in the end, the main characters of these stories experienced the healthy and constructive consequences or unhealthy and unconstructive consequences (Stage C). In these stories, the children themselves should pass the disputing stage (D) or people who work with them (i.e., psychologists, librarians, parents etc.) should help them for it. However, in about 62% of them, after second activated events (A2), the main characters could realize that their beliefs are irrational and then they change them.
CONCLUSIONS: It can be concluded that children's stories are suitable instrument for bibliotherapy programs based on REBT. The suggestions by this research can help those involved in the production of children's stories. Based on the findings of this research, it is expected that creators of children's stories and publishers produce more suitable stories through which children can identify their personality problems and experience cognitive development. It is also expected that those working with children (i.e., librarians, psychologists, parents, etc.) can base their bibliotherapy programs on the samples of this research and help children prevent or reduce psychological problems and change their irrational beliefs to rational ones.مقدمه: ریشه بسیاری از مشکلهای روحی، هیجانی و رفتاری بزرگسالان در دوران کودکی است. نظریه رفتار درمانی عقلانیهیجانی (REBT) و داستانهایی که عناصر این نظریه را داشته باشند، میتوانند با شیوه کتابدرمانی به پیشگیری یا کاهش این مشکلها در کودکان یا تحول شناختی آنها کمک کنند. هدف این پژوهش شناسایی میزان همخوانی داستانهای گروههای سنی «ب» و «ج» و منتشرشده توسط ناشران برجسته (یعنی افق، کانون، نظر، پیدایش و قدیانی) در بخش کودک با عناصر نظریه رفتاردرمانیِ عقلانیهیجانی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش پیمایشی و فن تحلیل محتوای کیفی انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از سیاهه اطلاعات کتابشناختی داستانها و سیاهه وارسی عناصر و ابعاد و ویژگیهای نظریه REBT استفاده شد. از 141 داستان بهدستآمده، 80 داستان که حداقل عناصر نظریه REBT، یعنی A، B و C را داشتند، برای بررسی در نظر گرفته شد.
یافتهها: از میان داستانهای بررسیشده، حدود 38درصد آنها تا مرحله پیامدها (C) پیش رفته است، یعنی شخصیت داستان بهواسطه باور عقلانی یا غیرعقلانی پیامد سالم و سودمند یا پیامد ناسالم و ناسودمندی را تجربه کرده است. در چنین داستانهایی کودک با دیدن پیامد یا خودش باید بتواند مرحله بهچالشکشیدن باور غیرعقلانی(D) را آغاز کند یا کسانیکه با کودک کار میکنند (مانند روانشناسان، کتابداران، والدین و...) در رسیدن به این مرحله به او کمک کنند. در نزدیک به 63درصد داستانها، شخصیت آن پس از رخداد فعالساز دوم (2A) است که بهچالشکشیدن باور غیرعقلانی و باور عقلانی مؤثر (E) در او شکل گرفته است و در نهایت، پیامد سالم و سودمندی را تجربه میکند (2C). با خواندن این داستانها کودکان از طریق همانندسازی با شخصیت داستان میتوانند به باورهای غیرعقلانی خود پیببرند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این پزوهش نشان داد که این داستانها، با نشان دادن باور غیرعقلانی و پیامد ناسودمند یا تغییر در باور، میتوانند ابزار توانمندی برای کتابدرمانی و تحول شناختی در کودکان در نظر گرفته شوند. تولیدکنندگان داستان کودک و روانشناسان، کتابداران و والدین میتوانند از پیشنهادهای کاربردی این پژوهش بهره گیرند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023A Qualitative Study on Readers’ Viewpoint on the Characteristics of a Good Fiction Case study: Ardabil Central Libraryمطالعه کیفی دیدگاه خوانندگان دربارۀ کتاب داستانی مناسب مطالعۀ موردی: کتابخانۀ مرکزی استان اردبیل1892043263010.22067/riis.v7i2.61219FAلیلا محمدپورعلوم و تحقیقات تهران0000-0002-1531-9917نجلا حریریدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-2320-7023Journal Article20161222INTRUDUCTION:Nowadays, the main function of public libraries is to be as a main source for reading and fun. Providing appropriate fictions for readers is of the main responsibilities of public libraries. It seems that some factors affect providing good fictions to library users. The present research aimed to investigate the characteristics of a good fiction from viewpoints of the users in public libraries based on a qualitative study.
METHODOLOGY: The research has been carried out using a qualitative method based on the semi-structured interview. The research population included 16 users of Ardabil central library. They answered the questions about their literal competencies and attitudes, what characteristics a good novel should have and how they access to the novels in the library.
FINDINGS: The findings indicate that the author name is the most important criterion for choosing and borrowing fiction books in public libraries. Readers' typology is based on their literal competencies and attitudes. Readers have different ideas on fictions and accessing them.
CONCLUSIONS: Public libraries are the main centers for providing recreational and readable fictions, so recognizing different readers based on their literal competencies and attitudes play an important role in selecting appropriate books for them.مقدمه: امروزه کارکردهای کتابخانههای عمومی منبع اصلی برای خواندن سرگرم کننده است. تهیۀ رمان مناسب برای خوانندگان از امتیازات اصلی کتابخانههای عمومی است. بهنظر میرسد عوامل متعددی در تهیۀ رمان مناسب برای خواننده دخیل باشند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی شناخت دیدگاه خوانندگان دربارۀ کتاب داستانی مناسب درکتابخانههای عمومی از طریق اجرای یک مطالعه کیفی میپردازد. هدف از انجام این پژوهش شناخت دیدگاه خوانندگان در مورد کتاب داستانی مناسب درکتابخانههای عمومی از طریق اجرای یک مطالعه کیفی است.
روش: این تحقیق بر اساس یک مطالعه کیفی انجام شده است؛ برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. مصاحبه شوندگان تعداد 16 نفر از اعضای کتابخانه عمومی مرکزی استان اردبیل هستند که به شکل حضوری بهکتابخانه مراجعه میکنند.
یافته ها: براساس یافتههای پژوهش نام نویسنده مهمترین معیار خوانندگان برای انتخاب کتاب و امانت آن در کتابخانه عمومی بود. نوعشناسی خوانندگان بر اساس گرایشهای ادبی آنها صورت میگیرد که هر کدام از اینها دارای دیدگاههای متفاوت از هم نسبتبه داستان مناسب و روش دسترسی به آن دارند.
بحث و نتیجهگیری: از آنجایی که کتابخانههای عمومی بهعنوان مرکز اصلی فرآهم آوری متون تفریحی و خواندنی بهحساب میآیند، لذا شناسایی خوانندگان این منابع متناسب با گرایش ادبی آنها در کتابخانه توسط کتابداران نقش مؤثری درانتخاب کتاب داستان مناسب برای آنها خواهد داشت.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Study of the Learning Style, Information Literacy and Computer Literacy among Graduate Students and analysis of Their Relationsبررسی سبک یادگیری، سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و واکاوی رابطه میان آنها2052313265410.22067/riis.v7i2.63317FAمهدی زاهدی نوقابیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-8509-2108رحمت الله فتاحیدانشگاه فردوسی مشهدجواد صالحی فدردیدانشگاه فردوسی مشهدمحسن نوکاریزیدانشگاه فردوسی مشهد0000000177168280Journal Article20170314INTRUDUCTION: This research aimed to study the learning style, information literacy and computer literacy of graduate students.
METHODOLOGY: The survey method was used in this study. Study population consisted of graduate students majoring in Ferdowsi University of Mashhad in the academic year of 2015-2016. A sample of 150 students participated in the research. Data was collected by learning style questionnaire designed by Felder & Soloman, as well as information literacy (IL) and computer literacy (CL) questionnaires.
FINDINGS: Research findings revealed that there is no difference between IL & CL among male and female students. Also, there is no difference between IL & CL among Master and PhD students. However, IL rate for students was in medium level. Students’ learning style depends on their educational grade, gender and age. There is a direct correlation between IL & CL.
CONCLUSIONS: In training IL & CL, educators should consider learning styles of students. Also training courses must be categorized based on students' academic fields, educational grades and gender.مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تفاوت بین سبک یادگیری، سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و بهصورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی 94-95 بودند و نمونهای شامل 150 نفر به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. این پرسشنامهها شامل سه پرسشنامه سبک یادگیری فلدر و سولومَن، سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای بود.
یافته ها: یافته ها نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی و رایانهای دانشجویان زن و مرد با یکدیگر تفاوتی ندارند؛ همچنین بین مقطع تحصیلی و سطح سواد اطلاعاتی و رایانهای دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد متوسط بود. سبک یادگیری دانشجویان با توجه به مقطع تحصیلی، جنسیت و سن آنها تفاوت داشت. از سوی دیگر، بین سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای رابطه مستقیم و مثبتی وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری: آموزش سواد اطلاعاتی و سواد رایانهای بدون توجه به سبک یادگیری دانشجویان اثربخش نخواهد بود؛ بنابراین باید دورههای آموزشی مرتبط را برمبنای سبک یادگیری، نوع رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان طرحریزی، اجرا و عملیاتی کرد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Investigation of Factors Affecting Student's Mental Model Completeness Level of Google Web Search Engineبررسی عوامل مؤثر بر سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل2322503268710.22067/riis.v7i2.58655FAحسن بهزادیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-7086-7916اعظم صفریدانشگاه فردوسی مشهدایرج رداددانشگاه بین المللی امام رضا (ع)Journal Article20160905INTRODUCTION: A user's mental model is his/her mental image of the system and how it operates. Studies have demonstrated that users' information seeking behavior is different and this difference is depended on the users' mental models of the system. Indeed, people’s thinking, behavior, and activities are guided by their mental models in the interactive contexts. Furthermore, there are different factors that influence mental model formation of the system. So, this study aims to investigate the factors affecting master students̓ mental model completeness level of Google web search engine.
METHODOLOGY: From the methodological perspective, this research is a practical one based on the survey method. The research sample consisted of 30 master students from Ferdowsi University of Mashhad majoring in engineering science and social/human sciences who were selected purposefully and participated voluntarily. The main tools for gathering data are semi-structured interviews (based on mental model completeness scale (Li, 2007)), group embedded figure test, Kolb learning style inventory and information literacy questionnaire. Therefore, students' mental models scores were measured by interviewing and after that the relationship between their scores and other research variables was investigated according to the following questions:
1. Is there a significant relationship between students̓ mental model completeness level of Google web search engine and their cognitive style?
2. Is there a significant difference between students̓ mental model completeness level of Google web search engine and their learning style?
3. Is there a significant relationship between students̓ mental model completeness level of Google web search engine and their information literacy?
4. Is there a significant difference between students̓ mental model completeness level of Google web search engine and their academic fields?
5. Is there a significant difference between students̓ mental model completeness level of Google web search engine and their gender?
FINDINGS: The results showed that there was a significant relationship between students' mental model completeness level and cognitive style. In other words, field independent students had more complete mental models than field dependent students. On the other hand, there was no significant difference between students' learning style and mental model completeness level. It was also observed no significant relationship between their mental model completeness level and information literacy, but there was a significantly, positive and moderate relationship between their mental model completeness level and information retrieval component. Also, there was a significant difference between students' academic field and mental model completeness level, so that the students majoring in engineering sciences had better mental models than students majoring in social/human sciences. On the other hand, there was no significant difference between students' gender and mental model completeness level.
CONCLUSIONS: According to the findings, it is important to consider factors affecting mental models in designing user-friendly interfaces, personalization of systems and user training. In such a way, our systems and user trainings become more effective. By designing systems based on the cognitive style, users can develop better mental models, have more effective search strategies and be more satisfied. Furthermore, investigating the relationship between learning style, information literacy, gender and mental model requires more researches with more participants.مقدمه: مدل ذهنی تصویری ذهنی است که کاربر از یک نظام وکارکردهایش خلق میکند تا به عملیاتش در آن نظام کمک کند. پژوهشها مشخص کردهاند رفتار اطلاعیابی در افراد متفاوت است و این تفاوت را می توان از طریق بررسی مدلهای ذهنی آنان تشریح کرد. در واقع، فکر، رفتار و کنشهای افراد توسط مدلهای ذهنی آنان در بافتهای تعاملی هدایت میشود. بعلاوهعوامل مختلفی بر شکلگیری مدل ذهنی کاربران از یک نظام تاثیر دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین عوامل تاثیرگذار بر سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر روش گردآوری دادهها ترکیبی است. جامعه پژوهش حاضر را دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه فردوسی مشهد در دو دسته علوم انسانی/اجتماعی و فنی-مهندسی تشکیل دادند که از هر گروه 15 نفر (30 نفر) بهطور داوطلبانه در این پژوهش مشارکت کردند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختاریافته (با استفاده از مقیاس کمال مدل ذهنی (لی، 2007))، پرسشنامه سبک یادگیری کلب، آزمون گروهی شکلهای نهفته، و پرسشنامه ی سواد اطلاعاتی است. ابتدا با استفاده از مصاحبه، نمره مدل ذهنی دانشجویان مشخص شد و سپس رابطه آن با سایر متغیرهای پژوهش مطابق سوالات ذیل بررسی شد.
!. آیا بین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل و سبک شناختی آنان (وابستهبهزمینه، مستقل از زمینه) رابطه معناداری وجود دارد؟
2. آیا بین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل در سبکهای یادگیری مختلف (واگرا، همگرا، انطباقیابنده، جذبکننده) تفاوت معناداری وجود دارد؟
3. آیا بین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل و سواد اطلاعاتی آنان رابطه معناداری وجود دارد؟
4. آیا بین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل، در دو گروه فنی- مهندسی و علوم انسانی/اجتماعی، تفاوت معناداری وجود دارد؟
5. آیا بین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان از موتور کاوش گوگل، در دو گروه مردان و زنان، تفاوت معناداری وجود دارد؟
یافته ها: بین سبک شناختی و سطح کمال مدل ذهنی رابطه معناداری وجود دارد. دانشجویان با سبک شناختی مستقل از زمینه نسبت به دانشجویان وابسته به زمینه از مدل ذهنی کاملتری برخوردارند. با اینحال بین سطح کمال مدل ذهنی و سبک یادگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین بین سطح کمال مدل ذهنی و سواد اطلاعاتی رابطه معناداری مشاهده نشد.اما بین سطح کمال مدل ذهنی و مولفه بازیابی اطلاعات، رابطه معنادار، مثبت و متوسطی وجود داشت.ازطرف دیگر بین سطح کمال مدل ذهنی و حوزه تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت و میانگین سطح کمال مدل ذهنی دانشجویان فنی-مهندسی نسبت به دانشجویان علوم انسانی/اجتماعی بیشتر بود. همچنین بین جنسیت و سطح کمال مدل ذهنی رابطه معناداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: توجه به مدلهای ذهنی کاربران و عوامل موثر بر آن در طراحی رابطهای کاربری کاربرپسندتر و شخصیسازی نظامها و نیز در آموزش کاربران میتواند اثربخشی بیشتر نظامها و آموزشها را درپی داشته باشد. طراحی نظامها با توجه به سبک شناختی کاربران میتواند باعث بهبود مدل ذهنی کاربران و اثربخشی بهتر کاوشها و رضایت بیشتر کاربر گردد. توجه به حوزه تحصیلی دانشجویان در زمان آموزش کاربران میتواند اثربخشی آموزشها را افزایش دهد. بعلاوه بررسی رابطه سبک یادگیری، سواد اطلاعاتی، و جنسیت با مدل ذهنی نیاز به پژوهشهایی بیشتر و با تعداد آزمودنی بیشتر دارد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023A Qualitative Analysis of the Websites of the Iranian Online Bookshopsسنجش کیفی وبسایت های کتابفروشیهای برخط ایران2512723272510.22067/riis.v7i2.63453FAمهدی محمدیدانشگاه قم0000-0002-6880-7455طاهره غلامیدانشگاه قمنرگس خالقیدانشگاه قمJournal Article20170330INTRUDUCTION: The current study aimed to evaluate the quality of the websites of the Iranian online bookshops.
METHODOLOGY:This study is an applied research which is conducted with using the evaluative method and webometric approach. The research population consisted of the websites of 72 online bookshops that were introduced by the Iran Book House. The WebQEM checklist was applied to data gathering and SPSS was used for data analysis.
FINDINGS:The research results revealed that about half of the websites of the online bookshops have been operative less than 10 years and the majority of them are related to the private sector. 82 percent of them are operating in the three cities of Tehran, Qom, and Mashhad and the others are working in just 8 cities. More than half of the websites have been registered with the IR domain. Moreover, the websites were evaluated as average for the variable of "usability", as good for its "functionality", as excellent for the "reliability"and as very good for its"efficiency".
CONCLUSIONS: Generally speaking, the evaluation of the websites demonstrated that none of them was in a low status and therefore, it can be concluded that all websites are in an average status as to the WebQEM criteria.هدف: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی کیفی وبسایتهای کتابفروشیهای برخط ایران است.
روش: این پژوهش کاربردی با استفاده از روش ارزیابانه با رویکرد وبسنجی انجام شده است. جامعه آن را وبسایت ۷۲ کتابفروشی برخط معرفیشده از سوی خانه کتاب ایران تشکیل میدهد. برای گردآوری دادهها از سیاهه وارسی وبکیوایام استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار اسپیاساس تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که قدمت فعالیت حدود نیمی از کتابفروشان کمتر از ۱۰ سال است و بیشتر آنان متعلق به بخش خصوصی هستند. ۸۲% از آنان در سه شهر تهران، قم، و مشهد فعال هستند و بقیه نیز در ۸ شهر ایران مستقر هستند. بیش از نیمی از وبسایتها با دامنه IR ثبت شده بود. همچنین، وبسایتها از نظر شاخص "قابلیت استفاده" در وضعیت متوسط و در شاخص "قابلیت عملکرد" در حد خوب هستند. از نظر شاخص "قابلیت اطمینان"، در وضعیت عالی و در شاخص "کارایی" در وضعیت خیلی خوب ارزیابی شدند. ارزیابی کلی وبسایتها حاکی از آن است که هیچ وبسایتی در وضعیت ضعیف قرار ندارد.
بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت وبسایتها براساس معیارهای وبکیوایام، در وضعیت متوسط قرار دارند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023A Study of Relationship between Knowledge Sharing and Self-efficacy of Researchers Working at Malek Ashtar University of Technology (MUT)بررسی رابطۀ تسهیم دانش با خودکارآمدی در پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر2732913274910.22067/riis.v7i2.60947FAمرتضی دهقان سفیدکوهدانشگاه صنعتی مالک اشتراحمد شعبانیدانشگاه اصفهانسعید رجایی پوردانشگاه اصفهانJournal Article20161211INTRUDUCTION: The research aimed at investigating the relationship between knowledge sharing and self-efficacy (willingness to initiate behavior, willingness to expend effort in completing the behavior, persistence in the face of adversity) among researchers working at Malek Ahstar University of Technology (MUT).
METHODOLOGY: With regard to the objectives, the research is an applied one, its method is descriptive and its type is correlational. The research population comprised all 242 researchers at MUT in 2016. Through stratified random sampling and on the basis of collegiate complex, college or research center, 165 researchers were selected as the study sample for the present study. In order to obtain the required data, 165 questionnaires including a researcher-made demographic questionnaire, another researcher mad 20-item questionnaire based on Dixon’s model, and Scherer and Madox's self-efficacy standard questionnaire were provided and administered among the sample. Eventually, 161 fully completed questionnaires were returned to the researcher. The content validity used for determining the validity and Cronbach's alpha coefficients results were acceptable in indicating the reliability of the questionnaire that amounted to .89 for the knowledge sharing scale and .82 for the self-efficacy questionnaire.
FINDINGS: The result of the research indicates that there is a significant relationship between knowledge sharing and self-efficacy among MUT researchers. The relationship was observable at all levels of knowledge sharing components including serial, near, far, expert and strategic transfer. The most powerful relationship was between serial knowledge sharing and self-efficacy while the lowest relationship was between strategic knowledge sharing and self-efficacy.
CONCLUSIONS: Considering the existence of a significant relationship between knowledge sharing and self-efficacy, the MUT management and authorities should promote their attitude to and perspective in on knowledge sharing and more consider the role and effect of individual’s team work interaction in research teams by means of defining joint projects for the individuals concerned.مقدمه: اهمیت تسهیم دانش در کسب مزیت رقابتی و نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان بر کسی پوشیده نیست. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ تسهیم دانش با خودکارآمدی (میل به آغازگری رفتار، تمایلبه تلاش درجهت تکمیل رفتار، مقاومت در رویارویی با موانع) در پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر است.
روش : این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهینشهر، در سال 1395 است (242 نفر). از این تعداد، با نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب مجتمع، دانشکده یا پژوهشکده، 165 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، سه پرسشنامه است: پرسشنامۀ محققساختۀ جمعیتشناختی؛ پرسشنامۀ محققساختۀ تسهیم دانش مبتنی بر مدل دیکسون (20 پرسشنامه) و نیز پرسشنامۀ استاندارد خودکارآمدی شرر و مادوکس بود. در نهایت 161 پرسشنامه پاسخدادهشده بهصورت صحیح و کامل بهدست پژوهشگر رسید. برای سنجش روایی از روایی صوری و برای سنجش پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامۀ تسهیم دانش 89/0 و پرسشنامۀ خودکارآمدی 82/0 بهدست آمد.
یافتهها: بین تسهیم دانش و خودکارآمدی در پژوهشگران دانشگاه صنعتی مالک اشتر رابطۀ معناداری وجود دارد. این ارتباط برای همۀ سازوکارهای تسهیم دانش یعنی انتقال ترتیبی، نزدیک، دور، کارشناسی و راهبردی صدق میکند. بیشترین ارتباط میان تسهیم دانش ترتیبی و خودکارآمدی و کمترین ارتباط نیز میان تسهیم دانش راهبردی و خودکارآمدی بهدست آمد.
بحث و نتیجهگیری: باتوجهبه تأیید رابطۀ تسهیم دانش با خودکارآمدی، مدیران و مسئولان دانشگاه صنعتی مالک اشتر بهتر است نگرش و دیدگاه خود دربارۀ تسهیم دانش را ارتقا دهند. همچنین بهنقش و تأثیر تعامل تیمی افراد در گروههای پژوهشی با استفاده از تعریف پروژههای مشترک برای افراد، اهمیت بیشتری بدهند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Assessing the Impact of the Increasing Growth of Iran's Researches on its Agricultural Development Indicesاثربخشی رشد فزآینده پژوهشهای کشاورزی ایران بر شاخصهای توسعه کشاورزی کشور2923163277810.22067/riis.v7i2.60079FAوحید احسانیدانشگاه بوعلی سیناموسی اعظمیدانشگاه بوعلی سیناسیّد محمّد باقر نجفیرازیفرامرز سهیلیپیام نور0000-0003-2581-7052Journal Article20161103INTRUDUCTION: The purpose of this study is to assess the impact of the increasing growth of Iran's agricultural researches on its agricultural development indices.
METHODOLOGY: This research is a comparative study in which a group of countries that their data was available for at least 30 years was created for each agricultural development index. Then, in each group, the trend of Iran's rank and share based on the number of its agricultural articles was compared with the trend of the country’s rank and share in terms of the intended development indicator.
FINDINGS: In the first group, despite 3200% growth of agricultural science production share, Iran’s share in terms of agricultural value-added was reduced to one-third of the initial value. In the second group, Iran’s agricultural science production position has been improved 53 ranks, but in terms of net production value its position improved just 5 ranks. In the third group, the country’s position has been improved 50 and 34 ranks based on agricultural articles count and agricultural exports value, respectively. In the fourth group, despite 51 ranks of improvement in agricultural science production, Iran’s position has been arose only 1 rank in terms of greenhouse gas emissions. In the fifth group, Iran's agricultural articles rank has been improved 35 ratings while in terms of agricultural productivity it fell 4 ranks down. In the sixth group, Iran’s position has been improved 49 and 11 ranks based on agricultural science production and cereals yield, respectively.
CONCLUSIONS: The results imply that Iran’s increasing growth of agricultural researches has only had a small impact on its agricultural development indices.مقدمه: نظر به رشد چشمگیر تولیدات علمی ایران در حیطه کشاورزی و اهمیت بخش کشاورزی برای کشور، هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی رشد فزآینده پژوهشهای کشاورزی ایران بر توسعه کشاورزی کشور است. بدین منظور، تغییرات تعداد مقالات کشاورزی با تغییرات شاخص های توسعه کشاورزی کشور طی 3 دهه اخیر مقایسه شد.
روش : پژوهش حاضر از مطالعات علمسنجی و روش به کار گرفته شده، مطالعه تطبیقی است که طی آن روند تغییرات ایران از حیث «تعداد مقالات کشاورزی» و «شاخص های توسعه کشاورزی» با سایر کشورهای جهان مورد مقایسه قرار گرفته است. ابتدا مهمترین شاخصهای نشان دهنده وضعیت کشاورزی که دادههای آنها برای یک بازه زمانی حداقل 30 ساله (2013 – 1984) موجود باشد انتخاب شدند. در مورد هر شاخص، کشورهایی که داده های مربوط به آنها برای بازه ای حداقل 30 ساله موجود بود انتخاب شدند. در هر گروه، روند تغییرات سهم و رتبه ایران از لحاظ تعداد مقالات کشاورزی با روند تغییرات سهم و رتبه کشور از لحاظ شاخص مربوطه مورد مقایسه قرار گرفت. دادههای موردنیاز از پایگاههای معتبری چون وب آو نالج، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، بانک جهانی و تارنمای گلوبال اکونومی گردآوری شد.
یافتهها: در گروه اول با وجود 32 برابر شدن سهم تولیدات علمی کشاورزی، سهم ایران از لحاظ ارزش افزوده بخش کشاورزی به حدود یکسوم مقدار اولیه رسیده است. در گروه دوم علیرغم ارتقاء 53 رتبهای جایگاه تولیدات علمی کشاورزی ایران، رتبه کشور از لحاظ ارزش خالص تولیدات کشاورزی تنها 5 پله صعود نموده است. در گروه سوم رتبه کشور از لحاظ تولیدات علمی و ارزش صادرات کشاورزی به ترتیب 50 و 34 پله ارتقاءیافته است. در گروه چهارم با وجود ارتقاء 51 رتبهای جایگاه تولیدات علمی کشاورزی، رتبه ایران از لحاظ انتشار گازهای گلخانهای ناشی از فعالیتهای کشاورزی تنها 1 پله بهبود یافته است. در گروه پنجم علیرغم ارتقاء 35 رتبهای جایگاه تولیدات علمی کشاورزی، رتبه کشور از لحاظ بهرهوری کشاورزی 4 پله تنزل یافته است. در گروه ششم جایگاه تولیدات علمی کشاورزی ایران 49، و جایگاه کشور از لحاظ عملکرد غلات و حبوبات 11 رتبه بهبود یافتهاند.
بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن است که رشد فزآینده برون دادهای پژوهشی ایران در حیطه کشاورزی بر شاخصهای توسعه کشاورزی و لذا بر وضعیّت بخش کشاورزی کشور اثربخشی ضعیفی داشته است. یافته ها مؤیّد آن است که طی دهههای اخیر، در فضای حاکم بر پژوهشهای کشاورزی کشور تأکید عمده بر روی افزایش بروندادهای پژوهشی بوده و به آثار نهایی یا حتی پیامدهای اولیه مورد انتظار از کاربرد این پژوهشها توجه چندانی نشده است. البته بر اساس نتایج حاصل نمی توان مشخص کرد که آیا علت اصلی کم اثر بودن پژوهش های کشاورزی ناکارآمد بودن این پژوهش ها بوده و یا اینکه برخی عوامل دیگر (مانند عملکرد ضعیف بخش اجرا) نقش اصلی را داشته اند. بنابراین، پیشنهاد می شود بررسی این مهم در مطالعات آتی مورد توجه قرار گیرد. نتیجه مطالعه حاضر اهمیت ارزیابی اثربخشی تولیدات علمی کشور در سایر حیطه های موضوعی را دو چندان کرده و بر بازبینی سیاست های نظام آموزش و پژوهش کشور تأکید می کند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63447220171023Identification of RDA Relationship Designators in the Metadata Records of the National Library and Archives of Iran (NLAI)شناسایی نشانگرهای روابط در پیشینههای فرادادهای فهرست کتابخانه ملی ایران مبتنی بر استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)3383653280510.22067/riis.v7i2.59473FAاکرم فتحیاندانشگاه فردوسی مشهداعظم صنعت جودانشگاه فردوسی مشهدسید مهدی طاهریدانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-3305-5986محسن کاهانیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161010INTRUDUCTION: The aim of this study is to find out the relationship designators in the metadata records of the National Library and Archives of Iran (NLAI), based on the Resource Description and Access (RDA) standard.
METHODOLOGY: In this study, the content analysis method was used. The study population included metadata records for books in NLAI for four bibliographic families including Quran, Nahj al-Balagha, Shahnameh, and Masnavi (with a total of 28213 records) that were accessible through the NLAI OPAC, named RASA. In this study, the data gathering methods were structured systematic observation and documentary approach. A checklist is used for data gathering, and a matrix is used to display the analyzed data.
FINDINGS:The results of the study showed that among the 544 relationship designators in appendices I, J, & M in RDA Toolkit (that includes 150 designators in appendix I, 346 designators in appendix J, and 48 designators in appendix M), 62 designators for appendix I, 175 designators for appendix J, and 48 designators for appendix M (In total, 285 designators) were detected in the selected NLAI metadata records. No relationship designators were detected in the selected NLAI metadata records in appendix I, for relationship designators related to "Publishers" and "Distributors" (in the Manifestation level), and in appendix J, for "Accompanying Manifestation Relationships". But other types of relationships were found to be existed.
CONCLUSIONS: In appendix I, the section of designators for "Publishers" and "Distributors" includes designators for non-book content objects (e.g. movies, radio & television programs, and so on) and don’t fit in the study population of this research, which are records of books. Therefore, it can be concluded that the study population has covered the variety of relationships provided for books in appendix I. The results also indicate the complete coverage of the relationship designators presented in Appendix M (subject relationships). In contrast, the study population does not provide a complete coverage of the relationships presented in appendix J (for "Accompanying Manifestation Relationships"). Finally, some of the limitations and drawbacks in the metadata records of the NLAI OPAC are mentioned.مقدمه: هدف پژوهش حاضر، شناسایی نشانگرهای روابط در پیشینههای فرادادهای فهرست کتابخانه ملی ایران براساس استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) است.
روش: برای اجرای پژوهش، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه پژوهش، پیشینههای فرادادهای مربوط به کتابهای موجود در فهرست کتابخانه ملی ایران برای چهار خانواده کتابشناختی قرآن، نهجالبلاغه، شاهنامه و مثنوی (در مجموع، 28213 پیشینه) هستند که از نظام جامع کتابخانه ملی ایران (رسا) استخراج شدند. روش گردآوری دادهها، شامل مشاهده ساختارمند و روش اسنادی است. ابزار گردآوری دادهها، یک سیاهه وارسی، و ابزار نمایش دادههای تحلیل شده، یک ماتریس است.
یافته ها: از میان 544 نشانگر در پیوستهای آی، جِی، و اِم در استاندارد آر.دی.ای. (شامل 150 نشانگر پیوست آی، 346 نشانگر پیوست جِی و 48 نشانگر پیوست اِم)، بهطور کلی، 62 نشانگر از مجموعه نشانگرهای پیوست آی، 175 نشانگر از مجموعه نشانگرهای پیوست جِی، و 48 نشانگر ارائه شده در پیوست اِم (در مجموع، 285 نشانگر) در پیشینههای فرادادهای مورد مطالعه، شناسایی شدند. همچنین از میان انواع روابط ارائه شده در پیوست آی، برای نشانگرهای مربوط به ناشران و توزیعکنندگان (در سطح بازنمون عینی)، و در پیوست جِی برای روابط بازنمون عینی همراهی، هیچ نشانگری در پیشینههای مورد بررسی ارائه نشده است. سایر انواع روابط در پیشینهها شناسایی گردید.
بحث و نتیجه گیری: در پیوست آی، بخش نشانگرهای روابط برای ناشران و توزیعکنندگان، شامل نشانگرهایی است که مربوط به اشیای محتوایی غیرکتابی (فیلم، برنامههای رادیویی و تلویزیونی، و مانند آن) هستند و در محدوده جامعه پژوهش حاضر که پیشینههای مربوط به کتابها است، قرار نمیگیرند. بنابراین میتوان اینگونه استنباط نمود که جامعه پژوهش حاضر، انواع روابط ارائه شده مربوط به کتابها را در پیوست آی پوشش داده است. همچنین نتایج، بیانگر پوشش کامل نشانگرهای روابط ارائه شده در پیوست اِم (روابط موضوعی) است. اما در مورد پیوست جِی، جامعه پژوهش حاضر، پوشش کاملی از روابط ارائه شده در این پیوست را (در سطح «روابط بازنمون عینی همراهی»)، ارائه ننموده است. در نهایت، در این پژوهش به برخی از محدودیتها و اشکالات موجود در پیشینههای فرادادهای فهرست کتابخانه ملی ایران اشاره شده است.