دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121A Cybernetic Approach to Information Storage and Retrieval Systemsرویکرد سیبرنتیکی به نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات5243106510.22067/riis.v6i1.44614FAرضیه اسماعیل پوردانشگاه شیرازنظام الدین فقیهدانشگاه شیرازJournal Article20150222Purpose: Libraries and information centers as information storage and retrieval systems can develop with the adoption of cybernetics rules. This paper discusses system dynamics, control, feedback, and other cybernetic concepts especially in information storage and retrieval systems.
Methodology: This study is a review intending to find what Cybernetics and LIS have in common especially in the field of information retrieval.
Findings: Cybernetics is the science of systems. Information storage and retrieval systems like libraries and information centers can be improved by employing cybernetics principles.هدف: کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بهعنوان نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات با استفاده از رویکرد سیبرنتیک و بهکارگیری قوانین آن میتوانند توسعه یابند. این مقاله به شرح و تفسیر مباحث سیبرتنیک، مثل پویایی نظام، کنترل و بازخورد در نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات میپردازد و ضرورت دید نظاممند و سیبرنتیکی به کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را بیش از پیش نمایان میسازد.
روش: در این مقاله مروری، با مطالعه منابعی که در حوزه سیبرنتیک و مباحث علم اطلاعات و دانششناسی نوشته شده است، نقاط مشترکی که این دو حوزه با هم دارند، مخصوصاً در حوزه بازیابی اطلاعات مشخص و از منظر سیبرنتیکی تبیین شد.
یافتهها: از آنجایی که سیبرنتیک علم نظامهاست، نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات نیز برای رشد و توسعه خود ناگزیر از بهکارگیری اصول دانش سیبرنتیک میباشند. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی با اتخاذ رویکرد سیبرنتیکی میتوانند کارکرد خود را در مقولههایی چون نمایهسازی، ربط، جستجو و بازیابی بهبود بخشند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Measuring the Information Content of Farsi Scientific Texts Based on Information Theory of Entropyمحاسبه بار اطلاعاتی متون علمی فارسی براساس شاخص آنتروپی نظریه اطلاعات881083091910.22067/riis.v6i1.25955FAاعظم بیگ لودانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا داورپناهدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130921Purpose: This study aimed to measure the information load of words in Farsi scientific texts and determine the relationship between some properties of the words and information load of the texts based on Shannon entropy.
Methodology: The study was conducted based on the content analysis of a number of 320 articles that were published in scientific-research Iranian journals in 2009. And the articles were chosen through random sampling method.
Findings: The entropy analysis indicated that there is a relationship between word frequency, word status, word length, and information load of the texts. The findings also showed a significant difference between information loads of the texts in different scientific areas.هدف: هدف عمده این پژوهش، محاسبه میزان بار اطلاعاتی واژههای متون علمی فارسی و بررسی رابطه برخی ویژگیهای واژه و بار اطلاعاتی آن برمبنای مقیاس آنتروپی شانون است.
روش: پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا و در جامعه آماری شامل 752 مقاله برگرفته از فهرست مجلات علمی پژوهشی در سال 1388 صورت پذیرفت. نمونه پژوهش شامل 320 مقاله بود که با توجه به گستردگی آن در هر حوزه تنها 10 درصد از مقالات به صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد، بار اطلاعاتی واژه با احتمال رخداد آن رابطهای معکوس دارد. با افزایش تعداد حالات ممکن میزان پیشبینیپذیری و آنتروپی واژه افزایش یافته و اطلاعات کمتری منتقل مینماید. طول واژه نیز رابطهای مستقیم با بار اطلاعاتی آن دارد. حوزههای مختلف علمی در میزان اطلاعاتی که انتقال میدهند یکسان نیستند و حوزه علوم انسانی بیشترین میزان آنتروپی و کمترین میزان اطلاعات را نسبت به سایر حوزهها داراست.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121A Linguistic Diagnostic Analysis of English Abstracts of MSRT’s High Ranking Basic Sciences Journals and Their Correspondence to ISO-214 Standardبررسی زبانشناختی چکیدههای انگلیسی نشریات رتبهدار فارسی حوزه علوم پایه و میزان مطابقت آنها با استاندارد ایزو ۲۱۴1091263094710.22067/riis.v6i1.37507FAمحمدرضا فلاحتی قدیمی فومنیمرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریفاطمه احمدی نسبدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20140721Purpose: English abstracts are the only way through which non-speaking readers can access Persian papers, the quality of English abstracts from the viewpoint of semantic and syntax should be controlled. Adopting a linguistic framework, the present study sought to determine the linguistic and orthographic problems embedded in English abstracts of MSRT’s high ranking basic sciences journals, aiming to determine the degree to which these abstracts corresponded to ISO-214 standard for the compilation of abstracts.
Methodology: The design used was a descriptive-comparative one. Twenty four MSRT high ranking journals (220 English abstracts) of sciences comprised the sample data of the study extracted from a population of 44 MSRT sciences journals.
Findings: The analysis revealed that there were 1439 errors (of 27 types) in the 220 abstracts analyzed. The error type “inappropriate use of definite article ‘the’” (198 cases, 13.75%) was the most frequent one whereas “spacing problems” (150 cases, 10.42%) and “punctuation problems” (124 cases, 8.61%) ranked second and third. Further, the adherence of the English abstracts to Iso-214 was found to be 74% (X=7.16, SD=1.34).هدف: از آنجا که تنها راه انتقال آخرین یافتههای مقالههای فارسی به پژوهشگران غیرفارسیزبان از طریق چکیده انگلیسی آنهاست، لذا چکیده انگلیسی مقالات فارسی از اهمیت به سزایی برخوردار است. چکیدههای انگلیسی باید از لحاظ دستوری و معنایی قابل قبول باشند. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل زبانی چکیدههای انگلیسی نشریات رتبهدار حوزه علوم پایه برای دستیابی به خطاهای زبانی موجود در چکیدههای انگلیسی است.
روش: پژوهش حاضر به روش توصیفـی- تحلیلـی و مقایسـهای انجام شده است. جامعه پژوهش را نشریات رتبهدار حوزه علوم پایه مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل میدهد.
یافتهها: با بررسی چکیدههای انگلیسی ۲۴ نشریه علمی- پژوهشی حوزه علوم پایه، در مجموع 1439 خطای زبانی در قالب 27 نوع خطا مشاهده شد، که بیشترین خطاها به «استفاده نابجا از حرف تعریف the » با 75/13 درصد (198 خطا)، «فاصلهگذاری نادرست» با 42/10 درصد (150 خطا) و «نشانهگذاری نادرست» با 61/8 درصد (124 خطا) مربوط میشود. همچنین، میزان پایبندی چکیدههای انگلیسی نشریات مورد بررسی به استانداردهای چکیدهنویسی ایزو 214، در مجموع 74 درصد با میانگین 16/7 و انحراف معیار 34/1 تعیین گردید. در پایان و با توجه به حجم بالای خطاهای زبانی در چکیدهها، توصیه شد نشریات فارسی بهمنظور ارتقاء کیفیت چکیدههای انگلیسی خود از متخصصان زبان انگلیسی استفاده نمایند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Viewpoints of the Iranian University Library Managers on Solutions for Documentation of Experience and Knowledgeدیدگاههای مدیران کتابخانههای دانشگاهی ایران در مورد راهکارهای مستندسازی تجارب و دانش1271443098110.22067/riis.v6i1.42407FAگیتی جمشیدیدانشگاه شهید چمران اهوازغلامرضا حیدریدانشگاه شهید چمران اهوازعبدالحسین فرج پهلودانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20141216Purpose: The purpose of this study is to investigate the present situation of Iranian University Libraries in case of experience and knowledge documentation and documentation barriers in order to present solutions for documentation of experience and knowledge in Iranian academic libraries.
Methodology: This research was a descriptive-analytic type and the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was measured through content validity technique, and its reliability was measured by calculating Cronbach’s Alpha which rendered an alpha of 0.82 (α=0.82). The questionnaire was distributed among 88 managers of the central libraries under study. Data analysis was performed using descriptive statistics such as (frequency tables, and calculating percentages, mean, and standard deviation of the variables) as well as inferential statistics techniques (Friedman and t-test).
Findings: Findings of the study indicated that libraries’ condition of documentation is relatively unsuitable, while the data showed that managers are highly aware of this matter. Lack of motivation in managers, different management styles, lack of knowledge about the ways of documentation, and its nature and quiddity were identified as the most important barriers to documentation. The result of a t-test showed that there were not significant differences between the viewpoints of the central library managers of universities under the Ministry of Science, Research and Technology, and the Ministry of Health, Treatment and Medical Education regarding documentation.هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود کتابخانههای مرکزی دانشگاههای ایران از نظر مستندسازی تجارب و دانش و موانع موجود بر سر راه مستندسازی بهمنظور ارائه راهکارهایی برای مستندسازی تجارب و دانش در این کتابخانهها است.
روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی _ تحلیلی میباشد. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است که برای 88 نفر از مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (صوری) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (82/0=ɑ) سنجیده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمونهای فریدمن و تی) استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که وضعیت کتابخانهها از نظر مستندسازی نسبتاً نامطلوب است، در حالیکه میزان آگاهی مدیران آنها از این موضوع زیاد است. از دیدگاه مدیران بیانگیزگی مدیران، سلیقهای بودن روشهای مدیریتی، عدم آگاهی مدیران از نحوه و چگونگی و نیز ماهیت و چیستی مستندسازی و فرهنگ شفاهی حاکم بر جامعه بهعنوان مهمترین موانع و مشکلات مستندسازی در کتابخانهها شناسایی شدند. نتایج آزمون تی تست نشان داد که تفاوت معناداری بین دیدگاههای مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت درمان، بهداشت و آموزش پزشکی در مورد مستندسازی وجود ندارد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Dimensions of Information Poverty from the Perspective of Globalization in the Context of Information Behavior of Birjand University Post-graduate Studentsابعاد فقر اطلاعاتی از منظر جهانی شدن در بستر رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند1451663103810.22067/riis.v6i1.43370FAسمیه رجبیدانشگاه بیرجندمحمد رضا کیانیدانشگاه بیرجند0000-0003-1461-4348محسن نوکاریزیدانشگاه فردوسی مشهد0000000177168280Journal Article20150228Purpose: The aim of this study was to investigate the information poverty of post graduate students of Birjand University with respect to its 4 indicators (information overload, information vacuum, information inequality, and digital divide) and the role of globalization in information poverty from their point of view.
Methodology: This study was a descriptive survey. The population consisted of post graduate students of Birjand University in the academic year 2014-2015.from which a sample of 120 participants was selected based on non-proportional stratified random sampling method.. To collect the data, two researcher- made questionnaires were used after examining their reliability and validity, .
Findings and results: The rate of students’ information poverty was more than average. The highest rate belonged respectively to information inequality, digital divide, information vacuum, and information overload. From the students’ point of view, globalization neither increased nor decreased the rate of information overload and information inequality. However, globalization decreased information vacuum and digital divide.هدف: هدف از پژوهش حاضر سنجیدن میزان فقر اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند در چهار شاخص آن (اضافه بار اطلاعاتی، خلأ اطلاعاتی، نابرابری اطلاعاتی و شکاف دیجیتال) و همچنین نقش جهانی شدن در فقر اطلاعاتی از نظر آنان میباشد.
روش: این پژوهش پیمایشی-کاربردی است که جامعه آماری آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال 93-1392 تشکیل میدادند. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای غیر نسبتی انجام گرفت که بر این اساس تعداد نمونه 120 نفر انتخاب شد. برای اجرای این پژوهش از دو پرسشنامه محققساخته استفاده شد.
یافتهها: میزان فقر اطلاعاتی دانشجویان بهطورکلی بالاتر از حد متوسط بود؛ اما میزان فقر اطلاعاتی در شاخصهای مختلف فقر اطلاعاتی متفاوت بود. بیشترین میزان فقر اطلاعاتی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی مربوط به شاخص نابرابری اطلاعاتی بود و بعد از آن شکاف دیجیتال و خلأ اطلاعاتی قرار داشتند و میزان اضافه بار اطلاعاتی کمتر از حد متوسط بود. در بحث مربوط به نقش جهانی شدن در تغییر میزان فقر اطلاعاتی از نظر دانشجویان مشخص شد جهانی شدن نقشی در کاهش و یا افزایش دو شاخص اضافه بار اطلاعاتی و نابرابری اطلاعاتی نداشت؛ اما باعث کاهش دو شاخص خلأ اطلاعاتی و شکاف دیجیتال میشود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Critical Thinking Dispositions in Non-Profit Organizations: A Case Study of the Organization of Libraries, Museums, and Documents Center of Astane Qudse Razaviجایگاه تمایل به تفکر انتقادی در سازمانهای غیرانتفاعی: مطالعه موردی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی48693087910.22067/riis.v6i1.48013FAحسین خسرویکتابخانه مرکزی استان قدس رضویانسی کرامتیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150630Purpose: This study intends to investigate the demographic differences of critical thinking dispositions in the employees of the Central Library, Museum, and Documents center of Astane Qudse Razavi.
Methodology: In this study, carried out via descriptive method, the participants were 163 employees of the Organization of Libraries. They were asked to complete a researcher-made questionnaire and their opinions were analyzed by Multivariate Analysis of Variance and One Sample T-test.
Findings: Results revealed that the mean of critical thinking dispositions in participants was so low. Moreover, there was a significant difference between dimensions of critical thinking dispositions and organizational job, average study time, and work experience. However, there was no significant difference between dimensions of critical thinking dispositions and education, field, and sex in the employees of the Organization of Libraries.هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان تمایل به تفکر انتقادی در کارکنان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و نیز رابطه آن با ویژگیهای جمعیت شناختی ایشان است.
روش: این پژوهش به روش توصیفی انجام شد و نمونه مورد بررسی 163 نفر از کارکنان کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بودند که براساس اصل در دسترسپذیری انتخاب شدند. اطلاعات موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محققساخته گردآوری و توسط روشهای تی تک نمونهای و مانوا مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که میانگین ابعاد تمایل به تفکر انتقادی در نمونه مورد بررسی در سطح پایینی قرار دارد. همچنین بین ابعاد تمایل به تفکر انتقادی با متغیرهای پست سازمانی، متوسط زمان مطالعه و سابقه کار تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین ابعاد تمایل به تفکر انتقادی با سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و جنسیت نمونه مورد بررسی تفاوت معناداری وجود ندارد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121An investigation of the Relationship between Spiritual Leadership Indices and Job Satisfaction among the Librarians of Esfahan Governmental University’s Librariesبررسی رابطه بین مؤلفههای رهبری معنوی و رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان70873089910.22067/riis.v6i1.40601FAاحمد شعبانیدانشگاه اصفهانزهرا اکبریدانشگاه اصفهانسعید رجایی پوردانشگاه اصفهانJournal Article20141025Purpose: The aim of the present study was to determine the relationship between spiritual leadership and job satisfaction among the librarians of University of Isfahan, Isfahan University of Technology, and Isfahan University of Medical Sciences.
Methodology: The research method was descriptive-correlative and the population consisted of all the librarians (N=164) in 2013. The sample was estimated 91 people using Cochrane formula In this study, spiritual leadership and job satisfaction questionnaires were used. Cronbach Alpha was used to determine the reliability of the variables.
Findings: The results of this study suggested that: there is a positive and significant correlation between spiritual leadership and job satisfaction in libraries of University of Isfahan, Isfahan University of Technology, and Isfahan University of Medical Sciences. The findings also showed that there is a positive and significant relationship between librarians’ job satisfaction and spiritual leadership components including: perspective, faith/hope, meaning, and membership and organization commitment. Yet, there is no significant relationship between librarians’ job satisfaction and other spiritual leadership components including altruistic love and religious faith. Regarding the importance of spiritual leadership and a positive correlation between spiritual leadership and job satisfaction, managers need to pay more attention to the component of spiritual leadership.هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مؤلفههای رهبری معنوی (شامل: چشمانداز، عشق نوعدوستانه، ایمان/امید بهکار، معناداری در کار، تعهد و عضویت سازمانی، و ایمان دینی) و خشنودی شغلی کتابداران در دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه کتابداران (164 نفر) در سال 1393 بود. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 91 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود؛ که در این پژوهش از پرسشنامه اصلاحشده رهبری معنوی فرای و همکاران (2005)، و پرسشنامه خشنودی شغلی جاج و بنو (2000) استفاده شد.
یافتهها: نتایج همبستگی مثبت و معناداری بین رهبری معنوی و خشنودی شغلی کتابداران در کتابخانههای دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان وجود داشت (004/0P= ). همچنین بین خشنودی شغلی و مؤلفههای رهبری معنوی از جمله چشمانداز، ایمان بهکار، معناداری در کار، و عضویت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ ولی بین خشنودی شغلی کتابداران و سایر مؤلفههای رهبری معنوی از جمله عشق نوعدوستانه و ایمان دینی رابطه معناداری وجود ندارد. با توجه به اهمیت رهبری معنوی و همبستگی مثبت میان رهبری معنوی و خشنودی شغلی کتابداران، توجه به مؤلفههای رهبری معنوی برای مدیران پیشنهاد میگردد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121An Analysis of User Interface Elements Supporting Information Seeking Behavior Based on Dervin’s Sense Making Theoryنظریه معنابخشی و کاربرد آن در پشتیبانی از رفتار اطلاع جویی کاربران در محیط رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی25473084410.22067/riis.v6i1.35341FAمحمد اعظمیدانشگاه علوم پزشکی کرمانرحمت الله فتاحیدانشگاه فردوسی مشهد0000000228471950مهری پریرخدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140519Purpose: Scientific databases are the most important and useful sources where information is accessible via user interfaces. One of the approaches to eliminating the existing challenges in databases user interface is utilizing the Sense-making Theory (SMT) approach. SMT approach helps the users to understand problematic situations they have faced with and bridges the cognitive and information gap by using the elements of user interfaces. The aim of this study is to evaluate user interfaces of Ebsco, Proquest and Science Direct databases in supporting users’ information seeking behavior based on SMT.
Methodology: This study was a mixed methods survey. The samples of this study have been chosen among M.A. and PhD students majoring in Humanities/Social Sciences and Sciences/Engineering in Ferdowsi University of Mashhad.
Findings: Findings showed that SMT elements support users’ information seeking behavior in databases’ user interfaces which have been analyzed. It is also found that the help of databases’ user interface to users’ information seeking behavior was in a desired level. This study showed that the current user interfaces in these databases are not able to support the users’ information seeking behavior in problematic situations and put them in confusing and ambiguous conditions. Furthermore, the results indicated that elements of Dervin’s SMT are applicable to database user interfaces, and are probably effective in re-designing and improving these environments.هدف: هدف این پژوهش ارزیابی محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی ابسکو (Ebsco)، پروکوئست (Proquest) و ساینس-دایرکت (ScienceDirect) در پشتیبانی از الگوی رفتار اطلاعجویی کاربران براساس نظریه معنابخشی میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و از رویکردی ترکیبی انجام پذیرفته است. جامعه آن از میان دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزههای علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی انتخاب شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی از آمار استنباطی و دادههای کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی مورد بررسی از فرایند اطلاع جویی کاربران براساس مؤلفههای الگوی معنابخشی دروین پشتیبانی میکند. همچنین این یافتهها مشخص کرد که کمک محیط رابط پایگاههای اطلاعاتی از رفتار اطلاعجویی کاربران در سطح مطلوبی است.
از نتایج پژوهش حاضر چنین برآمد محیطهای رابط کنونی نهتنها از رفتار اطلاعجویی کاربران پشتیبانی میکنند، بلکه آنها را در موقعیتهای دشوار، پیچیده و ابهامزا همراهی میکنند. همچنین نتایج بیانگر این است که راهبردهای الگوی معنابخشی دروین در محیط رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی کاربرد دارند و احتمالاً در بازطراحی و ارتقاء این محیطها میتوانند مؤثر واقع شوند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121The Study of the Faculty Member Perception of Using the University Libraries Services based on Ajzen Theoryبررسی ادراک اعضاء هیأت علمی در استفاده از خدمات کتابخانههای دانشگاهی از دیدگاه نظریه رفتار برنامهریزی شده آجزن1671853108810.22067/riis.v6i1.43892FAمجتبی کفاشاندانشگاه فردوسی مشهدیاسر آسمان درهدانشگاه فردوسی مشهدمحمد لگزیاندانشگاه فردوسی مشهدتورج غلامشاهیدانشگاه فردوسی مشهدمریم نیکوکاردانشگاه فردوسی مشهدنازنین زهرا محمدیاندانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150129Purpose: There are several various aspects regarding the role of university libraries informative services to the faculty members of universities which should be considered and studied. Not only university libraries affect the form and way of accessing the information, but also they can impact the behavior and perception of the members of faculty. Therefore, a better understanding of the faculty members of universities behavior on the services offered at th universities’ libraries could lead to a better design and plan to provide the required services at the university libraries.
Methodology: This is a descriptive-survey study with the research society of faculty members of Ferdowsi University of Mashhad which is based on the Ajzen theory of planned behavior. The research studies the behavior and understanding of the faculty members of using the Central Library of Ferdowsi University. Ergo,assessing the reliability and the validity of the questionnairethrough the stratified sampling, 320 questionnaires were distributed 278 of them were considered for the data analysis through the Structural Equation Modeling (SEM).
Findings: The results showed that the controlled beliefs and intentions directly affected the behavior. The controlled beliefs, mental standards, and the controlled behavior can affect the attitude. The attitude affects the behavior through the intention indirectly. Behavioral and standard beliefs affect the behavioral control and mental standards.هدف: مطالعه حاضر بهمنظور بررسی کاربرد نظریه مدل رفتار برنامهریزی شده آجزن در پیشبینی چگونگی استفاده اعضا هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در استفاده از خدمات کتابخانه دانشگاه انجام شده است.
روش: این پژوهش با روش «توصیفی- پیمایشی» و بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزی شده آجزن، به بررسی رفتار و ادراک اعضاء هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در استفاده از خدمات کتابخانه مرکزی این دانشگاه پرداخت. برای این منظور پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی طبقهای، تعداد 320 پرسشنامه توزیع شد که 278 پرسشنامه مبنای تحلیل دادهها قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد و سپس مدل با استفاده از نرمافزار لیزرل آزمون شد.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که باورهای کنترل شده و قصد بهطور مستقیم بر رفتار تأثیر گذاشته و باورهای کنترل شده، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری نیز بر نگرش تأثیر میگذارند. نگرش بهصورت غیرمستقیم و از طریق قصد بر رفتار تأثیر گذاشته و باورهای رفتاری و باورهای هنجاری به ترتیب بر کنترل رفتاری و هنجارهای ذهنی تأثیرگذارند. این یافتهها زمینه طراحی و برنامهریزی بهتر را برای ارائه خدمات مورد نیاز در کتابخانه های دانشگاهی فراهم سازد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121A Survey of Professional and Non-professional Information Needs of Faculty Members Based on the Cognitive Work Analysis Framework: A Case Study of Ferdowsi University of Mashhad.بررسی نیازهای اطلاعاتی حرفهای و غیرحرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاهها بر مبنای رویکرد تحلیل شناختی کار: مطالعه موردی، دانشگاه فردوسی مشهد1862023112510.22067/riis.v6i1.22478FAسمانه قاسمیدانشگاه فردوسی مشهدمحمدرضا داورپناهدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130603Purpose: This research aimed to survey the professional and non-professional information needs of the faculty members of Ferdowsi University of Mashhad.
Methodology: Out of 664 faculty members in Ferdowsi University of Mashhad in the academic year of 2010-2011, 242 faculty members were selected by using stratified random sampling method. The data were collected by a researcher made questionnaire.
Findings: In general, the most important professional information needs of the faculty members are related to their main job. In case of non-professional information needs, while the most important information needs are related to social affairs, the least important needs center around political affairs. Faculty members get most of their needed information from internet. There was a significant difference between faculty member's information needs in different faculties. With regard to difficulties in providing the information needs, faculty members believe that the major problem is the unaccountability of the managers.هدف: پژوهش حاضر نیازهای اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد را بهمنظور زمینهیابی نظام مدیریت دانش این دانشگاه بررسی کرده است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی شاغل در سال تحصیلی 90-89 دانشگاه فردوسی مشهد هستند. از مجموع 664 نفر جامعه آماری، حجم نمونهای به تعداد 242 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساخته است.
یافتهها: اعضای هیأت علمی بیشترین نیاز اطلاعاتی حرفهای خود را نیازهای اطلاعاتی شغلی-وظیفهای میدانند. در مورد اطلاعات شهروندی، اعضای هیأت علمی بیشترین نیاز خود را به اطلاعات اجتماعی و کمترین نیاز اطلاعاتی خود را در اطلاعات سیاسی عنوان کردهاند. یافتهها نشان داد، نیازهای اطلاعاتی حرفهای اعضای هیأت علمی در میان دانشکدههای مختلف متفاوت است. اینترنت رایجترین کانال تأمین نیاز اطلاعاتی جامعه آماری است. جامعه مورد مطالعه، مهمترین مانع در تأمین نیازهای اطلاعاتی را پاسخگو نبودن مسئولان میدانند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دغدغه اصلی و فرعی اعضای هیأت علمی در درون و برون دانشگاه متفاوت است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121A Survey on the Establishment of Scientometrics Departments in the Iranian Academic Libraries Based on the SWOT Model: A Case Study of Mashhad Academic Librariesزمینهیابی ایجاد واحدهای علمسنجی در کتابخانههای دانشگاهی براساس مدل SWOT، مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاهی شهر مشهد2032223115410.22067/riis.v6i1.46540FAمجید شایان مجددانشگاه شاهد تهرانسعید اسدیدانشگاه شاهد تهرانJournal Article20150506Purpose: The purpose of this study was to establish scientometrics departments in the Iranian academic libraries based on the SWOT model.
Methodology: This is an applied study carried out by the survey method. The study population included 80 librarians of Mashhad universities. Data collection was based on the statistical distribution of the questionnaire following the SWOT model.
Findings: The results of the data analysis based on the SWOT matrix showed that the academic librarians in Mashhad are not familiar enough with scientometricsand the scientometrics tasks moreover; Mashhad universities do not have scientometrics departments. The results also showed that human resources, organizational culture, and technology has respectively had the greatest impact on the establishment of scientometrics departments. Moreover, it was shown that the strengths with the total weight of 3.98 points had the highest score in comparison with opportunities with the 3.79 points, and weaknesses and threats with a score of 3.12 and 3.75 points respectively.هدف: هدف پژوهش حاضر زمینهیابی ایجاد واحدهای علمسنجی در کتابخانههای دانشگاهی براساس مدل سوات است،
روش: پژوهش به روش پیمایشی انجام گردید، پرسشنامه بین جامعه آماری که کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر مشهد بودند توزیع گردید و در مجموع 80 پرسشنامه گردآوری شده با استفاده از ماتریس سوات و نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتابخانههای دانشگاهی شهر مشهد واحدی بهنام علمسنجی ندارند، بنابراین کتابداران آشنایی مناسبی با علمسنجی نداشته و وظایف علمسنجی بهخوبی انجام نمیگیرد. همچنین نشان داد که در ایجاد واحد علمسنجی به ترتیب منابع انسانی، فرهنگسازمانی و فناوری بیشترین تأثیر را داشتهاند. علاوه بر این مشخص گردید که نقاط قوت با مجموع امتیاز وزنی 98/3، فرصتها با امتیاز 79/3، ضعفها با امتیاز 75/3 و تهدیدها با امتیاز 12/3 به ترتیب بیشترین امتیاز را داشتهاند. با توجه به اینکه مجموع امتیازات عوامل داخلی و خارجی بیشتر از 3 (میانگین) است این نتیجه حاصل میشود که قوتها و فرصتهای وضعیت موجود بر نقاط ضعف و تهدید برتری دارند و تأثیر نقاط قوت و فرصتها بهمراتب از نقاط ضعف و تهدیدهای موجود بیشتر است، بنابراین کتابخانههای دانشگاهی با استفاده از راهبرد تهاجمی میتوانند زمینه ایجاد واحد علمسنجی را فراهم آورند، بهعبارت دیگر با استفاده از این راهبرد ایجاد واحدهای علمسنجی در دانشگاهها توجیهپذیر و سودمند خواهد بود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Designing a Pattern for Delivering Outreach Library Services by Public Libraries to the Retirees of the Education Department of Bojnourdمطالعهای در مورد الگوی ارائه خدمات برونکتابخانهای از سوی کتابخانههای عمومی به بازنشستگان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد2232423118410.22067/riis.v6i1.48193FAفاطمه وحدانیدانشگاه فردوسی مشهداعظم صنعت جودانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-6288-314Xمعصومه تجعفریدانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-6008-4427Journal Article20150707Purpose: The aim of this study was to design a pattern for delivering outreach library services to the retirees of the Education Department of Bojnourd.
Methodology: This was an applied study. The statistical population consisted of all the retirees of the Education Department of Bojnourd city in 2013. The estimated sample size was 130 and cluster sampling was adopted. Data were collected through a researcher-made questionnaire. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS).
Findings: The findings showed that the most requested library resource was newspapers. The retirees tended to use library loan services, ancillary services, reference and research services, and information services, respectively. In general, the retirees had the most tendency towards the religious programs (from ancillary services) and the least tendency towards the show programs (from ancillary services). They preferred non-person method for delivering library services (except ancillary services) during the week, especially during the evening. Based on the findings, a pattern for delivering outreach library services for the retirees of the Education Department of Bojnourd was designed.هدف: هدف این پژوهش، ارائه الگویی بهمنظور تأمین خدمات برونکتابخانهای برای بازنشستگان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بازنشستگان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد تا سال 1392 تشکیل دادند. 130 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته و تجزیهوتحلیل دادهها، با کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس. در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، بیشترین منابع درخواستی از نظر بازنشستگان روزنامهها بود. از نظر بازنشستگان در میان چهار گروه خدمات کتابخانه، بیشترین تمایل به استفاده از خدمات به ترتیب خدمات امانت، خدمات جنبی، خدمات مرجع و پژوهشی و خدمات اطلاعرسانی بود. بهطورکلی برنامههای مذهبی (از خدمات جنبی) بیشترین و تشکیل گروههای نمایش (از خدمات جنبی) کمترین تمایل به استفاده بازنشستگان در میان چهار گروه خدمات کتابخانه بود. بیشتر بازنشستگان تمایل داشتند، شیوه ارائه خدمات از سوی کتابخانهها غیر از خدمات جنبی کتابخانه، بهصورت غیرحضوری باشد. از نظر آنان بهترین زمان برای ارائه خدمات کتابخانهای در طول ایام هفته و بهطور ویژه هنگام عصر بود. با توجه به نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها در راستای بهینهسازی وضعیت آزمودنیهای مورد مطالعه از نظر دسترسی به اطلاعات، الگویی محققساخته در راستای ارائه خدمات برونکتابخانهای (از جنبه منابع اطلاعاتی درخواستی، نوع خدمات، شیوه ارائه خدمات و زمان های مناسب ارائه خدمات) به بازنشستگان ارائه شد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Investigating the Innovative Behavior of Librarians and its Influential Factors on the Acquisition Process: A Case Study of the Central Library of Astane Qudse Razaviبررسی رفتار نوآورانه کتابداران و عاملهای مؤثر بر آن در فرآیند مجموعهسازی (مطالعه موردی: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)2432613121710.22067/riis.v6i1.45015FAفاطمه صلح دوستدانشگاه امام رضا (ع)زهرا جعفرزاده کرمانیدانشگاه امام رضا (ع)0000-0003-3156-4637Journal Article20150312Porpose: The present study aims to determine the librarians' innovative behavior and its influential factors on the acquisition process.
Methodology: The methodology for this study is based on survey research. The instrument for collecting data was questionnaire. The research population consisted of 104 librarians and active managers in the acquisitions process of the Organization of Libraries, Museums, and Documentation Center of Astane Qudse Razavi.
Findings: The librarians' innovative behavior was at an average level (2.24). Furthermore, the librarians' innovative behavior was higher than the average level in two stages: idea exploration and idea generation. Their behavior was at an average level in the other stages: championing and idea implementation. Out of 81 ideas presented by librarians working in the acquisitions process, 61 ideas (75.3%) have been implemented. Among these, most of the ideas (37) were about providing services to the potential users. Most of the implemented ideas were related to the process innovation (59.01%). The investigation of the influential factors on innovative behavior showed that 28.9% of innovative behavior changes are defined by knowledge; 28.2% by relations, and 13.3% by commitment.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان وضعیت رفتار نوآورانه کتابداران در فرآیند مجموعهسازی و عاملهای مؤثر بر آن انجام شده است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی توصیفی- تحلیلی با استفاده از پرسشنامه جهت گردآوری دادهها انجام شد. جامعه پژوهش را 104 نفر از کتابداران فعال در فرآیند مجموعهسازی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تشکیل دادهاند.
یافتهها: بهطورکلی رفتار نوآورانه کتابداران در حد متوسط (44/2) بود. در مرحلههای کشف ایده و خلق ایده در حد خوب و در مرحلههای پشتیبانی و اجرای ایده رفتار نوآورانه کتابداران در حد متوسط بود. از مجموع 81 ایده ارائه شده توسط کتابداران فعال در فرآیند مجموعهسازی، 61 ایده اجرایی شده است. بیشترین تعداد ارائه ایده (37) در رابطه با ارائه خدمات به کاربران بالفعل و بالقوه بوده و به لحاظ نوع نوآوری، بیشتر ایدههای اجرا شده مربوط به نوآوری فرآیند (01/59 درصد) بود. بررسی عاملهای مؤثر بر رفتار نوآورانه کتابداران نیز نشان داد 9/28 درصد تغییرات رفتار نوآورانه بهوسیله دانش، 2/28 درصد از طریق ارتباطات و 3/13 درصد بهوسیله تعهد تبیین میشود.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121The Impact of Types of Electronic Services Available in Public Libraries on the Users' Satisfaction Level (A Case Study of Public Libraries in the West Azarbaijan Province)تأثیر انواع خدمات الکترونیکی موجود در کتابخانههای عمومی بر میزان رضایت مندی کاربران (مطالعه موردی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی)2622823122910.22067/riis.v6i1.43399FAمعصومه مسلمیدانشگاه پیام نور مشهدثریا ضیاییدانشگاه پیام نورهادی شریف مقدمدانشگاه پیام نورJournal Article20150114Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of the types of electronic services in public libraries on the users' satisfaction level.
Methodology: This study is of descriptive and analytical type and is done by the survey method. The statistical population was all the active members of public libraries in the West Azerbaijan province. Sample selection was done through multistage cluster sampling method. A questionnaire was distributed among 382 individuals and the data were analyzed by the SPSS software.
Findings: The users' satisfaction with the internet part was an average of 2.98 and with the telephone services was an average of 2.58. The satisfaction of the users with the library software, Irannamaye database, Audio and visual materials services, and the library weblog was 3.36, 3.44, 3.24, 3.32, respectively, was above the average. Most of the users' satisfaction level was with the electronic services belonging to Irannamaye database.هدف: هدف پژوهش مطالعه تأثیر انواع خدمات الکترونیکی موجود در کتابخانههای عمومی بر میزان رضایت مندی کاربران است.
روش: پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد کل اعضای فعال کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد که بین 382 نفر از کاربران توزیع شد و دادهها با نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: رضایت کاربران از بخش اینترنت با میانگین 98/2 و خدمات تلفنی با میانگین 58/2 میباشد. میزان رضایت کاربران از نرمافزار کتابخانه، پایگاه ایران نمایه، خدمات منابع دیداری و شنیداری و وبلاگ کتابخانهها به ترتیب با میانگین 36/3، 44/3، 24/3، 32/3 بالاتر از متوسط است. بیشترین میزان رضایت از خدمات الکترونیکی متعلق به پایگاه ایران نمایه میباشد.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121A Survey Study of the Relationship between the Tendency toward Teleworking and Organizational Commitment among the Librarians of Isfahan Public Universitiesبررسی رابطه تمایل به دورکاری و تعهد سازمانی در میان کتابداران دانشگاههای دولتی شهراصفهان2833053126010.22067/riis.v6i1.29447FAاحمد شعبانیدانشگاه اصفهانزهرا رحیمیدانشگاه اصفهانسعید رجایی پوردانشگاه اصفهانمرتضی محمدی استانیدانشگاه اصفهانJournal Article20131211Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between tendency toward teleworking and organizational commitment (affective commitment, continuance commitment, and normative commitment) among the librarians of Isfahan public universities.
Methodology: The research method was descriptive – correlational survey and the population consisted of all librarians in Isfahan University (University of Isfahan, Isfahan University of Medical Science, and Isfahan University of Technology) in 2011-2012 (N=164). To determine the sample size, 107 librarians were selected based on Cochran formula and random stratified sampling method. In order to collect the required data Allen and Meyer’s organizational commitment questionnaire (1990) and the researcher made questionnaire of teleworking were used. The face validity was approved by experts and its reliability was calculated by Cronbach's alpha coefficient (α =0.86). To analyze the data descriptive and inferential statistics were used using SPSS software.
Findings: The results revealed that organizational commitment was significantly associated with tendency toward teleworking in Isfahan public universities’ librarians. There is no significant difference between the average of tendency toward teleworking and any of the demographic variables. Also, there is no significant difference between the average of organizational commitment and demographic variables of gender, organizational position, place of service, and measure of study, but there is a significant difference in the two variables of academic degree and field service record of librarians. Considering the fact that some of library activities have the potential of teleworking if appropriate infrastructure exists, based on the criteria of organizational commitment, managers can plan appropriately to implement them.هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه تمایل به دورکاری و تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر، و تعهد هنجاری) کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بود.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آن کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان) در سال تحصیلی 1391-1392 بود (164 نفر). بهمنظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری کوکران (107 نفر) و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1990) و پرسشنامه محقق ساخته دورکاری بود. روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه گردید. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تعهد سازمانی با تمایل به دورکاری کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان ارتباط معناداری دارد. بین میانگین تمایل به دورکاری با هیچیک از متغیرهای جمعیتشناختی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین بین میانگین تعهد سازمانی با متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، پست سازمانی، دانشگاه محل خدمت، و سطح تحصیلات تفاوت معنادار وجود ندارد ولی در دو متغیر رشته تحصیلی و سابقه خدمت کتابداران تفاوت معنادار است. با توجه به اینکه برخی فعالیتهای کتابخانهای به شرط وجود زیرساختهای مناسب قابلیت دورکاری را دارند، مدیران میتوانند با توجه به معیارهای تعهد سازمانی برنامهریزی مناسبی جهت اجرای آن را انجام دهند.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121An Investigation of the Relationship between Information Literacy Skills and Effectiveness of Teachers: A Case Study of Primary School Teachers in Sari Cityبررسی رابطه مهارتهای سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری3063203130310.22067/riis.v6i1.50124FAحسن مقدس زادهمیسور هندموسی یمین فیروزآزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهرانخدیجه علی محمدیدانشگاه پیام نور ساریJournal Article20150926Purpose: The main objective of the study was to investigate the relationship between information literacy skills and effectiveness of primary school teachers in Sari city.
Methodology: Due to the nature of the study, descriptive-correlational survey method has been used. For data collection two researcher-made questionnaires have been employed. The population of the study was all the primary school teachers in Sari city (N= 469). Based on simple random sampling and using Krejcie and Morgan table, 210 teachers were selected as the sample population. For data analysis and hypotheses testing, one-sample t-test and Spearman correlation test has been used employing SPSS software version 20.
Findings: Results showed that the information literacy skills of teachers and their efficacy has been higher than average. Also, there is a positive and significant relationship between teacher's information literacy skills and their effectiveness and all its three dimensions including: teaching skills, professional character,and classroom management skills.هدف: هدف این پژوهش،تعیین و شناسایی رابطه بین مهارتهای سواد اطلاعاتی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری با اثربخشی آنها بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته میباشد. جامعه آماری پژوهش عبارت بودهاند از کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری (469 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 210 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون t تک متغیره و آزمون همبستگی پیرسون با کمک نرمافزار آماری SPSS ویرایش 20 استفاده شده است.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی معلمان و همچنین اثربخشی آنها بالاتر از حد متوسط بوده است. همچنین بین مهارتهای سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان و ابعاد سهگانه آن شامل: مهارتهای تدریس، شخصیت حرفهای و مهارت کنترل جو کلاس رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Identifying the key factors in Collection and Collection Management Policy of Information Center & Central Library of Ferdowsi University of Mashhadواکاوی مؤلفه های اساسی خط مشی مجموعه سازی و مدیریت مجموعه مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد3213403133210.22067/riis.v6i1.41634FAسمانه رحمانیدانشگاه فردوسی مشهدزهره عباسیدانشگاه فردوسی مشهداعظم صنعت جودانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20141124Purpose: The purpose of this paper is to identify the main elements of collection and collection management policy of Information Center & Central Library of Ferdowsi University of Mashhad.
Methodology: This study was an applied research study done through a survey analysis. The population of this study comprised of a representative group of managers, experts, and librarians. The data collection instrument was a questionnaire with 12 parts and 58 items on a five point Likert Scale. Its validity was confirmed by collection management experts and its reliability was calculated through Cronbach’s alpha (α =0.93). For the analysis of the data with regards to descriptive and inferential statistics, the SPSS software version 21was used.
Findings: The findings showed that 12 components are required: 1. Philosophy and Goals, 2. Definitions, 3. Selecting or deselecting the resources, 4. The Users’ issues, 5. Providing and Acquisition, 6. Access issues, 7. Digitization, 8. Budget and Finance, 9. Preservation, 10. Weeding, 11. Executive Management, 12. Implementation and Review. From the perspective of the research community, 9 components (p>0.05) were accepted and only 3 components, Philosophy and Goals, Selecting or deselecting the resources and Weeding were significantly different. These 3 components in the focus group were examined and confirmed by experts. Thus, a collection management policy model with 12 components and details was proposed for Information Center & Central Library of Ferdowsi University of Mashhad.هدف: شناسایی مؤلفه های تدوین خط مشی مجموعه سازی و مدیریت مجموعه مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد می باشد.
روش: پژوهش حاضر با هدف کاربردی به صورت پیمایشی انجام گرفته است. نمایندگان گروه های آموزشی و مدیران و کارشناسان حوزه مجموعه سازی به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه ای محقق ساخته در 12 بخش و58 گویه، با مقیاس پنج درجه ای لیکرت برای ابزار سنجش تنظیم شد که روایی آن توسط متخصصان حوزه تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (93/0) تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی جهت توصیف داده ها و مشاهدات با ارائه جدول های توزیع فراوانی و پس از تبدیل نمودن متغیرهای تحقیق از مقیاس ترتیبی به فاصله ای، از آمار استنباطی، آزمون T و آنالیز واریانس، استفاده شد. انجام این مراحل از طریق نرم افزارهای SPSS 21 و STATISTICA 9.0 بود.
یافته ها: 12 مؤلفه شناسایی شده 1) فلسفه و اهداف، 2) تعاریف، 3) انتخاب یا عدم انتخاب منابع، 4) مسائل کاربران، 5) فراهم آوری، 6) مسائل دسترسی، 7) دیجیتال سازی، 8) بودجه و مسائل مالی، 9) حفاظ و نگهداری، 10) وجین، 11) مدیریت اجرایی و 12) اجرا و بازنگری از سوی جامعه پژوهش جهت تدوین خط مشی ضروری شناخته شدند. نُه مؤلفه تأیید و سه مؤلفه فلسفه و اهداف، انتخاب یا عدم انتخاب منابع و وجین که از دیدگاه دو گروه جامعه پژوهش دارای تفاوت بودند، از طریق مصاحبه گروهی مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. در پایان الگوی نوشتاری خط مشی براساس 12 مؤلفه و جزئیات مناسب آن تنظیم گردید.دانشگاه فردوسی مشهدپژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی2251-63446120161121Readability Assessment of Roshd Encyclopedia Articles with the Aim of Identifying the Group of Readers Using Guning/Dayani, Flesch/Dayani and Fry/Dayani Indexesتعیین سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد با هدف شناسایی گروه مخاطب با استفاده از شاخصهای گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی3413583135410.22067/riis.v6i1.43011FAمعصومه غلامی احمدیدانشگاه فردوسی مشهدمحسن نوکاریزیدانشگاه فردوسی مشهد0000000177168280اعظم صنعت جوفردوسی مشهد0000-0002-6288-314XJournal Article20150104Purpose: The purpose of this study was to assess the readability of Roshd encyclopedia articles to determine their readers.
Methodology: A sample of 150 articles was selected by random non-proportional stratified sampling. The data collection tools were the three indicators of Gunning/Dayani, Flash/Dayani, and Fry/Dayani formulas.
Findings: The readability of the articles was determined, based on the three indicators, as suitable for the high school levels and higher. Considering the Gunning/Dayani indicator, the lowest level of readability was related to the category of "Islamic Studies" equivalent to the freshman level (high school) and the highest level was related to the two categories of "Healthcare" and "Computer Science and Mathematics" which were equivalent to the junior level. Regarding the Flash/Dayani indicator, 3 categories of "Humanities", "Computer Science and Mathematics", and "Healthcare" had the highest level equivalent to junior level, and the categories of "Islamic Sciences", "Experimental Sciences", and "Arts and Entertainment" were at the lowest level equivalent to the freshman level. Considering the Fry/Dayani indicator, the lowest level was equivalent to the freshman level and was related to the category of "Islamic Sciences" and the highest level was related to the category of "Humanities" equivalent to the early years of the university. There was a significant difference among the groups' means based on the Gunning/Dayani and Flash/Dayani indicators at the level of 0.05. There was a significant relationship among the results obtained through Gunning/Dayani and Flash/Dayan indicators at the level 0.05.هدف: سنجش سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد براساس سه شاخص گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی بهمنظور شناسایی گروه مخاطب است.
روش: پژوهش تحلیل محتوا و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل 150 مقاله نمایه شده در دانشنامه رشد است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیرنسبتی انتخاب شدهاند.
یافتهها: سطح خوانایی مقالهها براساس هر سه شاخص متناسب با سطح فراگیران دوره دبیرستان و بالاتر تعیین شد. در شاخص گانینگ/دیانی پایینترین سطح خوانایی مربوط به رده «علوم اسلامی» معادل اول دبیرستان و بالاترین سطح مربوط به دو «رده بهداشت و سلامت» و «علوم رایانه و ریاضی» معادل سوم دبیرستان بود. در شاخص فلش/دیانی سه رده «علوم انسانی»؛ «علوم رایانه و ریاضی» و «بهداشت و سلامت» دارای بالاترین سطح معادل سوم دبیرستان و ردههای «علوم اسلامی»؛ «علوم تجربی»؛ «هنر و سرگرمی» پایینترین سطح معادل اول دبیرستان بودند. در شاخص فرای/دیانی پایینترین سطح معادل اول دبیرستان و مربوط به رده «علوم اسلامی» و بالاترین سطح مربوط به رده «علوم انسانی» معادل سالهای نخست دانشگاه تعیین شد. بین میانگین ردههای موضوعی براساس دو شاخص گانینگ/دیانی و فلش/دیانی در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود داشت. بین نتایج بهدست آمده از شاخص گانینگ/دیانی و فلش/دیانی در سطح 05/0 رابطه معناداری وجود داشت.