2024-03-28T12:59:42Z
https://infosci.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4809
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
تحلیلی بر عوامل بازدارنده و تسهیل کننده مطالعه در ایران در چهار دهه اخیر: رویکردی مروری
محمود
سالاری
محمد حسین
دیانی
رحمت الله
فتاحی
هدف: این پژوهش با هدف بررسی وضعیت روند انتشار آثار حوزه مطالعه، وضعیت اقشار اجتماعی و جنبههای مورد توجه پژوهشگران در زمینه مطالعه صورت گرفته است.
همچنین به شناخت عوامل بازدارنده و کاهنده امر مطالعه، شناخت عوامل مشوق و تسهیلکننده امر مطالعه و شناخت راهکارهای ترویج و توسعه امر مطالعه از دیدگاه آثار مؤلفان جامعه مورد بررسی پرداخته است.
روش: این مقاله به بررسی 95 منبع (اثر شامل مقالههای علمی و پایاننامهها و طرحهای پژوهشی) در حوزه مطالعه در طول چهار دهه از 1350 تا 1390با روش تحلیل متون و مطالعه کتابخانه ای پرداخته است. اطلاعات این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شده است.
یافتهها: مروری بر نوشتار تحقیق در چهار دهه در ایران نشان داد بیشتر مطالعات در باره وضعیت مطالعه دانشآموزان و جامعه انجام شده است و کمتر در مورد وضعیت مطالعه سایر اقشار اجتماعی تحقیق صورت گرفته است. علاوه بر آن بیشتر پژوهش ها به بررسی وضعیت مطالعه منابع غیردرسی دانشآموزان، بررسی فرهنگ و عادت مطالعه و راههای ترویج آن در جامعه پرداخته شده است. همچنین پژوهشگران بیشترین عوامل بازدارنده مطالعه را ناشی از نبود فرهنگ مطالعه در خانواده و نظام آموزش و پرورش میدانند.
مطالعه
عوامل بازدارنده مطالعه
عوامل تسهیل کنند مطالعه
راهکارهای ترویج مطالعه
ایران
2014
12
22
12
29
https://infosci.um.ac.ir/article_29103_34b9011faa5928eb9380449871c3168d.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
رابطه باورهای معرفتی با رفتار اطلاعاتی دانشجویان
حیدر
مختاری
محمدرضا
داورپناه
محمدحسین
دیانی
محمدرضا
آهنچیان
هدف: باورهای معرفتی نشانگر تلقی افراد از دانش و دانستن هستند. هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای معرفتی با رفتار اطلاعاتی دانشجویان بود.
روش: در این مطالعه کاربردی- پیمایشی، از بین 19965 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 90-1389، تعداد 364 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شده و "فهرست باورهای معرفتی" را برای اندازه گیری باورهای معرفتی آنان و "پرسشنامه رفتار اطلاعاتی" را برای اندازه گیری رفتار اطلاعاتی آنان تکمیل کردند.
یافته ها: باورهای معرفتی آزمودنی ها بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی تفاوتی معنادار داشتند و این باورها با رفتار اطلاعاتی آنان نیز رابطه معناداری داشتند. دارندگان باورهای معرفتی سطح بالا در محیط اطلاعاتی کارآمدتر از دارندگان باورهای معرفتی سطح پایین بودند. نتایج حاصل در پیوند با نتایج بررسی های پیشین، نشانگر لزوم توجه کتابداران آموزشی و مرجع، و طراحان نظام های اطلاعاتی به این باورها برای بهینه سازی رفتار اطلاعاتی است.
باورهای معرفتی
رفتار اطلاعاتی
دانشجویان
دانشگاه فردوسی مشهد
2014
12
22
30
49
https://infosci.um.ac.ir/article_29131_68d526834e72f2de5278ed309b992690.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
تحلیل کاربرد بانکهای اطلاعاتی فناوری نانو
نجلا
حریری
سحر
مهربان
هدف : هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان استفاده از هر یک از بخشهای بانکهای اطلاعاتی تحت وب فناوری نانو و نیز بررسی رفتار بازدیدهای انجامشده از این بانکهای اطلاعاتی با توجه به منبع ترافیکی آنهاست.
روش : روش پژوهش، تحلیل گزارشهای تراکنش است و پژوهش از طریق تجزیه و تحلیل فایلهای تراکنشی که تعامل بین کاربران و بانکهای اطلاعاتی را نشان میدهد، انجام گردید.
یافتهها : یافتههای پژوهش نشان میدهد که بانک اطلاعاتی متخصصان و پایاننامهها از اطلاعات بیشتری برخوردارند و بهتبع آن، نیازهای بیشتری از کاربران را مرتفع میسازند. میزان استفاده از منابع توسط بازدیدکنندگان مجدد، بیشتر از بازدیدکنندگان جدید است. نرخ پرش در بازدیدکنندگان مجدد کمتر از نرخ پرش در بازدیدکنندگان جدید است. در بین منابع ترافیکی، موتورهای جستجو بیشتر و استفاده مستقیم کمتر مورد استفاده قرارگرفتهاند. بیشترین نرخ پرش هنگام استفاده از موتورهای جستجو وجود دارد. تعداد صفحات بازدید شده و همچنین نرخ پرش در دو نوع مراجعهکننده (کاربر جدید و کاربر مجدد) متفاوت است. نرخ پرش در سه نوع منبع ترافیکی(موتورهای جستجو، سایتهای دیگر و استفاده مستقیم) تفاوت زیادی دارد، و تعداد صفحات بازدید شده نیز در سه نوع منبع ترافیکی تفاوت دارد. متوسط زمان بازدید از هر صفحه نیز در سه نوع منبع ترافیکی تفاوت اندکی دارد.
بانکهای اطلاعاتی
فناوری نانو
کاربر
منبع ترافیکی
میزان استفاده
2014
12
22
50
70
https://infosci.um.ac.ir/article_29165_19986d3f007fc35382efd93dd2682eca.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
نظریه شناخت اجتماعی: رویکردی مؤثر در رفتارهای اطلاعاتی
فاطمه
مکی زاده
زاهد
بیگدلی
هدف: رفتار اطلاعاتی، فرایندی تعاملی است که در آن اغلب افراد پس از احساس نیاز اطلاعاتی برای ارضای آن اقداماتی صورت میدهند. در مفهوم جدید، استفادهکننده از اطلاعات صرفاً بهعنوان کاربر، جستجوگر و یا مصرفکننده تلقی نمیشود؛ بلکه انسانی در نظر گرفته میشود که در چارچوب جامعهشناسی، روانشناسی، معرفتشناختی و فیزیکی ویژهای به جستجوی اطلاعات مبادرت میکند. این مقاله به بررسی نظریه شناخت اجتماعی و اهمیت بهکارگیری آن بهویژه در رفتار اطلاعاتی میپردازد.
روش: روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و گردآوری مطالب آن از طریق مرور منابع میباشد.
یافتهها: حاصل تحلیلها نشان داد که فعالیتهای اطلاعاتی بدون توجه به محیط و رفتار کاربر نمیتواند به روشنی درک شود. رفتار، محیط، و افراد (و باورهایشان) باهم تعامل میکنند و این کنش متقابل سهجانبه باید فهمیده شود تا اینکه کارکرد و رفتار اطلاعاتی فرد به خوبی درک گردد. این رویکرد، امکان بررسی و تحلیل جامع و منطبق بر عوامل اجتماعی و فردی رفتار اطلاعاتی یک جامعه را فراهم خواهد کرد؛ و در نتیجه راهگشای بهبود و توسعه نظام اطلاعاتی و بهرهوری در جستجوی اطلاعات میشود.
نظریه شناخت اجتماعی
آلبرت بندورا
رفتارهای اطلاعاتی
یادگیری اجتماعی
2014
12
22
131
147
https://infosci.um.ac.ir/article_29193_4bd49c57856c642f51bf0f90d1b39b74.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
بررسی عوامل بازدارنده بر کاربرد فناوریهای وب2 در کتابخانههای دانشگاهیایران
واحد
بهرامی
اعظم
صنعت جو
هدف: هدف پژوهش، شناسایی میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای دانشگاهی ایران از فناوریهای وب2 و شناسایی مهمترین عوامل بازدارنده بر بکارگیری فناوریهای وب2 در کتابخانههای دانشگاهی ایران است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی و ارزیابانه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از روش کتابخانه به بررسی این عوامل در قالب سه دسته کلی (عوامل مربوط به کتابداران، کاربران و عوامل زیرساختی و فرهنگی) پرداخت. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (88%) تأیید شد. جامعه پژوهش کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای کشور بودند.
یافتهها: میزان آشنایی و استفاده کتابداران از فناوریهای وب2 کم است. بیشترین میزان آشنایی کتابداران از فناوریهای وب2 مربوط به فناوری وبلاگ و کمترین میزان آشنایی مربوط به فناوری فهرستنویسی اجتماعی بود. ابزار ویکی و سایتهای برچسب گذاری و نشانه گذاری اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فناوری وب2 مورد استفاده بوداز میان عوامل مورد بررسی بیشترین تأثیر مربوط به عوامل مرتبط با کاربران و کمترین تأثیر مربوط به عوامل مرتبط با کتابدارن بود. استفاده از فناوریهای وب2 در کتابخانه های دانشگاهی ضرورت زیادی دارد و بیشترین ضرورت مربوط به فناوری آر.اس.اس با میانگین 95/1 است.
فناوریهای وب2
دانشگاههای ایران
کتابخانه های مرکزی
کتابخانه های دانشگاهی
عوامل بازدارنده
عوامل موثر
زیرساختها
2014
12
22
71
92
https://infosci.um.ac.ir/article_29263_061f76b3a4319dc782da6df7b040e8fb.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
بررسی و مقایسه عملکرد حافظه رویدادی و حافظه معنایی در کتابداران بخش خدمات عمومی کتابخانههای تخصصی شهر تهران
علیرضا
عبودیت
علی
جلالی دیزجی
حسن
اسدزاده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه عملکرد حافظههای رویدادی و معنایی بهعنوان نظامهای پردازش اطلاعات در کتابداران شاغل در بخش خدمات عمومی کتابخانههای تخصصی شهر تهران است. همچنین بررسی تفاوت بین این دو حافظه در نمونه مورد مطالعه و تدوین فهرست رتبهبندی کتابخانههای شهر تهران بر مبنای نمرات اکتسابی در این دو حافظه نیز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت.
روش: پژوهش حاضر پس رویدادی و از نوع کاربردی است. برای گردآوری دادهها از دو آزمون یادآوری کلمات پربسامد-کمبسامد و تصاویر افراد مشهور-غیر مشهور برای حافظه رویدادی و از دو آزمون مقولههای طبقاتی و آزمون سیالی واژگان برای حافظه معنایی استفاده شده است. جامعه مورد بررسی 151 کتابخانه تخصصی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 31 کتابخانه از بین آنها انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از تعداد 329 کتابدار شاغل در کتابخانههای منتخب، یک نمونه 40 نفری برای اجرای آزمایش انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها و پاسخ به پرسشهای پژوهش از آمار توصیفی و آزمونهای T استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین عملکرد حافظه رویدادی و حافظه معنایی با عامل جنسیت کتابداران مورد مطالعه تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین بین عملکرد حافظه رویدادی و حافظه معنایی با میزان سابقه کار آزمودنیها تفاوت معنیداری دیده نشد. اما نتایج پژوهش مشخص کرد که بین عملکرد حافظه رویدادی و حافظه معنایی کتابداران تفاوت معنیدار وجود دارد.
حافظه رویدادی
حافظه معنایی
کتابداران
خدمات عمومی
کتابخانه تخصصی
خدمات مرجع
2014
12
22
93
111
https://infosci.um.ac.ir/article_29301_5369f73a4a203d7a0d2ae2378fcdb140.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
همگامی با تلاشهای بینالمللی با تأکید بر چشمانداز عملیاتی کتابخانه کنگره به منظور بهکارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.اِی.) در ایران
فاطمه
پازوکی
هدف: هدف آن است که با آگاهی از فعالیتهای صورت گرفته برای بهکارگیری آر.دی.ای.، روند به کارگیری آر.دی.ای. در ایران تسهیل شود.
روش: این مقاله با رویکرد تحلیلی و تاریخی به بیان علتها، زمینهها و روند تغییر قواعد فهرستنویسی در جهان پرداخته و در ادامه اقدامات کمیته مشترک راهبردی و کتابخانه کنگره بهعنوان متولیان این امر آورده شده است.
یافتهها: تولید پیشینههای کتابشناختی، بهمنظور توصیف و تحلیل منابع اطلاعاتی، از مهمترین فعالیتهایی است که از گذشتههای دور در کتابخانهها انجام است. با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات، تغییراتی در محملهای اطلاعاتی پدید آمد که این امر منجر به ایجاد تغییراتی در شیوههای دسترسی به اطلاعات شد و به تبع آن تغییراتی در شیوههای بازیابی اطلاعات از سوی کاربران در جهت بازیابی هرچه سریعتر و در عین حال دقیق منابع اطلاعاتی بهوجود آورد که فهرستهای رایانهای را نیز دستخوش تغییر کرد. بر این اساس، تغییر در روشهای سازماندهی اطلاعات و بهکارگیری روشهای جدیدی برای توصیف و تحلیل مدارک ضروری مینمود. متخصصان حوزه سازماندهی اطلاعات، همزمان با رواج فنآوریها به فکر تغییر و تحول در شیوههای سازماندهی اطلاعات افتادند و اقدامات متعددی طی سالیان اخیر در این زمینه انجام شده است. در این راستا استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.) برای فهرستنویسی توصیفی منابع اطلاعاتی در محیط جدید ارائه شده و کتابخانههای گوناگون در سطح جهان جایگزینی آن با قواعد انگلوامریکن را در دستور کار خود قرار دادهاند. مقاله حاضر به بررسی این تحولات در جهان با تأکید بر کتابخانه کنگره، پیشگام این عرصه، میپردازد. در پایان، پیشنهادهایی در رابطه با فراهم کردن زمینه بهکارگیری آر.دی.ای. از جنبههای نیروی انسانی، بستر فناوری و پیشینههای کتابشناختی ارائه شده است.
استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای.)
قواعد فهرستنویسی
ایران
سازماندهی اطلاعات
به کارگیری آر.دی.ای
2014
12
22
148
175
https://infosci.um.ac.ir/article_29231_497d576c7347d3418afa691422402a44.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
تأثیر راهنماهای مبتنی بر مدل واک (VAK) بر میزان رضایتمندی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در استفاده از سیستم اطلاعات علمی دانشگاه (ساعد)
رضا
خسروی
مهری
پریرخ
رحمت الله
فتاحی
هدف: هدف بررسی میزان رضایتمندی اعضای هیئتعلمی از راهنماها و فیلم آموزشی به هنگام ذخیره آثار در ساعد میباشد. درصورتیکه سامانه استفادهپذیر شود اعضای هیئتعلمی با مشکلات کمتری روبرو می شوند و این امر میتواند در کاهش خطاها در هنگام ذخیره تأثیرگذار باشد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع ارزیابانه، و از نظر رویکرد، پژوهش پیمایشی با راهبرد قومنگاری میباشد. در این پژوهش از روش "مقایسه جایگزین نمونه اولیه" بهرهگیری شد .جامعه آماری، اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی هستند که 10 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد.
یافته ها : رضایتمندی اعضای هیئتعلمی با دو مفهوم مفید بودن و کارآمدی ارزیابی شد. آزمون آماری t مستقل برای هر دو فرضیه نشان داد که راهنماها و فیلمهای آموزشی توانستهاند نظر اعضای هیئتعلمی را نسبت به خود جلب کنند. نتایج نشان داد معیارهایی مانند: در دسترس بودن راهنماها، واضح و قابل درک بودن آنها و قرار دادن آموزشهای مورد نیاز در نقاط مختلف کاربرگهها و معیارهایی چون وضوح بالای صدا، اضافه کردن متن به فیلمها، حرکت مکاننما در نقاط در مورد فیلم آموزشی میتواند تا حد زیادی میزان رضایتمندی کاربران در استفاده از سامانهها را افزایش دهد.
استفادهپذیری
مدل یادگیری واک
راهنماهای پیوسته
آموزشهای رایانه محور
سامانه مدیریت اطلاعات
سیستم اطلاعات علمی دانشگاه (ساعد)
مخازن سازمانی
2014
12
22
112
130
https://infosci.um.ac.ir/article_29320_bb1be8f661f4ceced728537a9abd0fba.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
ویکیپدیا چرا و در کدام قسمت از مقالههای علمی مجلات مورد استناد قرار میگیرد؟
فریبا
توحیدی نسب
حمید رضا
جمالی مهموئی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی انگیزههای استناد به ویکیپدیا در مقالات مجلات علمی انجام شد؛ همچنین میزان استناد به ویکیپدیا، محل استناد (قسمتی از مقاله که استناد در آن استفاده شده است)، نوع مقالات استناد کننده، موضوع مقالات استناد کننده و مورد استناد قرار گرفته تعیین شد و در حوزههای موضوعی مختلف مورد مقایسه قرار گرفت.
روش: جامعه آماری شامل مقالات انگلیسی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در دو سال 2007 و 2012 که به مقالهای از ویکیپدیا استناد کرده اند، بود. در مجموع 602 مقاله به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. برای انجام پژوهش از روشهای تحلیل محتوا و کتابسنجی استفاده شد.
یافتهها: نشان داد که 35 انگیزه برای استناد به ویکی پدیا وجود دارد؛ مهمترین آنها ارائه اطلاعات کلی، تعریف، آمار و مفاهیم بود، میزان استناد به ویکی پدیا در سال 2012 در مقایسه با سال 2007 بیشتر بود، استناد به ویکی پدیا اغلب در قسمتهای مقدمه، بدنه اصلی، مواد و روش و مبانی نظری صورت گرفته بود، مقالات استناد کننده اغلب از نوع پژوهشی بودند، موضوعات پر استناد در ویکی پدیا مربوط به رایانه، اینترنت و شیمی بود.
این نتایج نشان میدهد که استناد به ویکی پدیا اغلب در قسمتهای ابتدایی مقالات و به منظور ارائه حقایق، تعریفها، مفاهیم و اطلاعات زمینه ای صورت می گیرد؛ و میان حوزههای علمی مختلف از نظر علت استناد به ویکیپدیا و محل استناد به آن در قسمتهای مختلف مقاله تفاوتهایی وجود دارد.
استناد
انگیزه های استناد
انواع استناد
دلایل استناد
تحلیل استنادی
تحلیل محتوا
ویکیپدیا
2014
12
22
176
189
https://infosci.um.ac.ir/article_29359_07c76e30add5addebaab90e1180f1b5d.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
مصورسازی حوزه سازماندهی اطلاعات: بررسی ساختار گرایشهای موضوعی مقالات فارسی حوزه سازماندهی اطلاعات
مریم
موسوی زاده
منصوره
باقری
معصومه
کربلا آقایی کامران
هدف: بررسی ساختار گرایشهای موضوعی مقالات حوزه سازماندهی اطلاعات در نشریات علوم کتابداری و اطلاعرسانی ایران در سالهای 1384 تا 1388 و ترسیم نقشه معنایی آن.
روش: ساختار گرایشهای موضوعی در دو بخش بررسی شده است: تعیین میزان استفاده از هر اصطلاح در مقالات و تعیین میزان ارتباط بین این اصطلاحات. برای بخش نخست از تحلیل محتوا و وزندهی و برای بخش دوم از تحلیل همرخدادی اصطلاحات استفاده گردید. سپس ماتریس رخداد اصطلاح/مدرک این اصطلاحات ایجاد و جهت تعیین ارتباطهای معنیدار بین اصطلاحات به ماتریس همبستگی پیرسون تبدیل شد. با ورود اطلاعات ماتریس همبستگی و وزن اصطلاحات به نرمافزار یوسینت، تصویری از ساختار اصطلاحات ایجاد شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد مقولههای دارای گرایش بالا به ترتیب عبارتاند از: «فایلهای مستند»، «نمایهسازی»، «ابرداده» و «ردهبندی». همچنین مشخص شد توجه به مبحث «ردهبندی» با رویکردی نظری، توجه به مفهوم ابرداده و مفاهیم اخص آن با رویکرد وبمحور و از منظر بازیابی اطلاعات و توجه به اصطلاح «نمایهسازی» با رویکرد خودکار و وبمحور است. با توجه به یافتهها، اصطلاح «نمایهسازی» در جایگاه مرکزی این حوزه قرار دارد. نقشه معنایی ایجادشده سه ناحیه: 1.ابرداده، وب و بازیابی اطلاعات. 2. اصطلاحنامهها و 3. فهرستنویسی و نمایهسازی را نمایان میسازد.
سازماندهی اطلاعات
نقشه معنایی
وزن دهی به اصطلاحات
تحلیل هم رخدادی اصطلاحات
ارتباط بین اصطلاحات
ساختار گرایش های موضوعی
مصورسازی اطلاعات
نمایه سازی
رده بندی
فهرستنویسی
ابرداده
2014
12
22
190
211
https://infosci.um.ac.ir/article_29395_28edb1bd71a4c69d6bd44773b42cca8e.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
بررسی وضعیت مارک در ایران و پیشنهادهایی برای قالب نهایی آن
میترا
پشوتنی زاده
مرتضی
کوکبی
هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی مسائل و مشکلات مربوط به دو قالب مارک 21 و یونی مارک و وضعیت کنونی و قابلیتهای مارک در ایران و کسب نظرات صاحب نظران در این موارد و پیشنهاد آنها برای فرمت نهایی مارک در ایران است. روش: برای گردآوری داده ها از روش پیمایشی استفاده شده است. صاحب نظران و متخصصان مارک در ایران جامعه تشکیل دهنده این پژوهش هستند. به شیوه نمونهگیری گلوله برفی 22 نفر از متخصصان مارک در ایران شناسایی شدند. با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته از صاحب نظران، نظرخواهی شده است.
یافته ها: هرچند که وضعیت کنونی مارک و آموزش و استفاده از آن در ایران از دیدگاه صاحبنظران مطلوب به نظر نمیرسید ولی مهمترین راهحل پیشنهادی برای رفع مشکلات بیانشده در مورد مارک ایران، تشکیل کمیته ای از متخصصان مارک برای پشتیبانی و روزآمدسازی مارک در ایران و توجه بیشتر به آموزش در حوزه مارک بود.
مارک ایران
مارک 21
یونی مارک
کتابخانه ملی ایران
مرکز مدارک و اطلاعات علمی کشور
2014
12
22
212
232
https://infosci.um.ac.ir/article_29434_417edc80ea3b9d3fd74c0ce20d6ecf6c.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
2
بررسی جایگاه کتابخانههای عمومی در توسعه فرهنگی شهرستان بیرجند
محسن
نوکاریزی
سید مهدی
نارمنجنی
هدف: در پژوهش حاضر به بررسی جایگاه کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگی شهرستان بیرجند پرداخته شده است.
روش ها: پاسخگویان این پژوهش کلیه اعضای کتابخانه های عمومی نهادی زیر پوشش اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بودند که در زمان اجرای پژوهش (مهرماه 1391) عضو فعال کتابخانه و حداقل 15 ساله بوده اند. حجم نمونه بر اساس جدول اندازه جامعه و نمونه کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر تعیین شد. از این تعداد 271 پرسشنامه برگشت داده شد که فقط 240 (22/67 درصد) از آنها کامل پر شده بود. برای سنجش روایی از روایی محتوایی و نظر 5 نفر متخصص استفاده و برای محاسبه پایایی، روش آزمون-بازآزمون به کار گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد از نظر پاسخگویان، نقش کلی کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند در توسعه فرهنگی بیشازحد متوسط (28/3 از 5) بود. اما این میزان در مؤلفه های مختلف توسعه فرهنگی تا حدودی با هم متفاوت بود. در تمامی مؤلفه ها به جز یک مؤلفه (گسترش آموزش های فرهنگی و هنری) این نقش از دیدگاه کاربران کتابخانه های عمومی شهرستان بیرجند بیشازحد متوسط (3 از 5) بود. هرچند به نظر می رسید متغیرهایی مانند سن، سطح تحصیلات و گروه های شغلی کاربران در دیدگاه آن ها در خصوص نقش کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگی تفاوتی ایجاد کند، ولی در این پژوهش تفاوت معناداری در خصوص این متغیرها یافت نشد. این مقاله کمک مؤثری به درک جایگاه کتابخانه عمومی در توسعه فرهنگی و در نتیجه توجه به جایگاه آن در بافت جامعه می کند.
توسعه فرهنگی
کتابخانه های عمومی
هویت فرهنگی
تبادلات فرهنگی
بیرجند
2014
12
22
233
248
https://infosci.um.ac.ir/article_29495_1112cdb8c5efb2bae56bcbdbc1908302.pdf