2024-03-29T15:32:05Z
https://infosci.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4802
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
آیندهی سرعنوانهای موضوعی: پیشهمارایی در مقابل پسهمارایی
مهدی
خادمیان
مرتضی
کوکبی
هدف:هدف اصلی نوشته حاضر این است که مشخص کند آیا نظام پیشهمارای سرعنوان های موضوعی و نمونه های شناختهشدهی آن یعنی سرعنوان های موضوعی کتابخانه کنگره (در سطح جهان) و سرعنوان های موضوعی فارسی (در ایران) باید در عصر انفجار اطلاعات حذف شوند و جایگزین هایی مناسب پیدا کنند یا با اصلاحاتی مناسب می توانند و ضرورت دارد که به حیات خود ادامه دهند.
روش: با مرور نوشتارهای مرتبط به روش مفهومی، یک پرسش کلیدی یعنی آیندهی سرعنوانهای موضوعی در هزاره سوم مورد بررسی قرارگرفته شده است و راهکارهای مناسب برای تداوم حیات آن ارائه میشود.
یافتهها: سرعنوان های موضوعی به عنوان یک نظام پیش همارا به دلیل دارا بودن مزایایی مانند حفظ بافت، پیشنهاددهندگی، مرورپذیری و در نهایت تأمین دقت، نسبت به نظام های پس همارا برتری هایی دارد که با بهره گیری از آنها می تواند، نقش مؤثری در بازیابی اطلاعات حتی در قرن بیست و یکم ایفا کند و به حیات خود ادامه دهد. البته، برای تحقق این هدف برطرف کردن نقاط ضعف سرعنوان های موضوعی مانند پیچیدگی زیاد دستورالعمل های موضوع سازی، صرف وقت و هزینه ی زیاد برای موضوع دهی و عدم درک آسان زنجیره های موضوعی ساختهشده توسط کاربر نهایی باید مورد توجه قرار گیرد. خودکارسازی بیشتر موضوع دهی با استفاده از فناوری های هوشمندتر، ساده تر کردن قواعد موضوع دهی، استفاده از موتورهای کاوش جدید با قابلیت های نمایش نوین مانند هستیشناسی و مصورسازی اطلاعات از جمله راهبردهایی است که می تواند تداوم حیات سرعنوان های موضوعی را تضمین کند.
سرعنوانهای موضوعی
پیش همارایی
پس همارایی
سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره
نظام کلیدواژه ای
نظام واژگان کنترل شده
2015
02
20
197
220
https://infosci.um.ac.ir/article_28710_6a6bb09f89b5e139563efd3dd918098d.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
تأثیر عمق سازماندهی منو در وبسایت کتابخانهها بر میزان پیشبینیپذیری و گم شدگی کاربران
رحمت الله
فتاحی
زهرا
ناصری
هدف: هدف این پژوهش، آگاهی یافتن از دیدگاه کاربران نسبت به تأثیر عمق منو (لایه های منو) بر قابلیت پیش بینی پذیری و گم شدگی آنها در دسترسی به اطلاعات در وب سایتهای کتابخانه ای است.
روش: روش مورد نظر ترکیبی (مکاشفه ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته) است و جامعه پژوهشی را دو گروه، وبسایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های ایران و دانشجویان غیر کتابداری ارشد و دکتری دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می دهد. برای انتخاب نمونه از گروه اول، وب سایت کتابخانه های مرکزی 10 دانشگاه برتر ایران بر اساس معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها و برای انتخاب نمونه از گروه دوم، 30 دانشجوی ارشد و دکتری رشته غیر کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس اصل دسترس-پذیری انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز نیز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان داد، عمق سازماندهی زمانی بر کاهش پیش بینی پذیری و افزایش گم شدگی یا صرف زمان بیشتر برای پیدا کردن اقلام از منو تأثیرگذار است که افزون بر استفاده از لایه های زیاد، اقلام نیز به درستی دسته بندی نشده باشند و از برچسب های خود توصیف و قابل درک نیز برخوردار نباشند.
: پیش بینی پذیری
سازماندهی مقوله های اطلاعاتی
عمق سازماندهی
گم شدگی
وب سایت کتابخانه های دانشگاهی
2015
02
20
11
26
https://infosci.um.ac.ir/article_28732_83072c8c899d20f745446f2d688e1077.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
شناسایی رابطهی بین عوامل مؤثر در میزان استفادهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران از منابع اطلاعاتی الکترونیکی پیوسته و خودکارآمدی آنها
زاهد
بیگدلی
لیلا
خادمیان
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین میزان استفادهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران از منابع الکترونیکی پیوسته وخودکارآمدی آنهاست.
روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی – تحلیلی میباشد. جامعهی آماری شامل3000 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389 بود. تعداد 346 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی– مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود.
یافتهها:یافتهها نشان داد حدود 63 درصد دانشجویان از منابع الکترونیکی پیوسته استفاده میکنند. بین "میزان استفاده از منابع الکترونیکی پیوسته" با "خودکارآمدی، تجربهی رایانهای، میزان دسترسی به منابع الکترونیکی پیوسته، علاقه به یادگیری دربارهی منابع الکترونیکی پیوسته و دفعات مراجعه به کتابخانه" و همچنین بین "خودکارآمدی" با "تجربهی رایانهای، میزان دسترسی به منابع الکترونیکی پیوسته، علاقه به یادگیری دربارهی منابع الکترونیکی پیوسته و دفعات مراجعه به کتابخانه" رابطهی معنیداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود، کتابداران با کمک روانشناسان، دورههای آموزشی در مورد افزایش خودکارآمدی دانشجویان برگزار کنند. کتابداران با گذراندن دورههای آموزشی با مهارتهای ارتباطی آشنایی بیشتری پیدا میکنند.
استفاده از کتابخان
خودکارآمدی
منابع اطلاعاتی پیوست
منابع الکترونیکی پیوسته
2015
02
20
27
46
https://infosci.um.ac.ir/article_28764_1c04bf22302cf93c4199b4dccf39a0af.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
تحلیل و مقایسه فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی با فهرست سرعنوانهای موضوعی کنگره از منظر ویژگیهای ساختار زبانی و شبکهمعنایی
عاطفه
شریف
محمدرضا
داورپناه
اعظم
صنعتجو
هدف: فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی به منزله ابزاری استاندارد و ملی جهت بازنمایی موضوعی کتابهای فارسی از سوی کتابخانه ملی ایران و سایر کتابخانهها در ایران مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از انجام این پژوهش، بازشناسی عمیق ویژگیهای سرعنوانهای موضوعی فارسی در دو حیطه ساختار زبانی و شبکه معنایی است.
روش: پژوهش از نوع کاربردی است و به روش تحلیل محتوا انجام پذیرفته است. دستور کار کدگذاری مطابق با پرسشهای پژوهش، چارچوب تعریفشده، مبانی نظری به ویژه در حوزه زبان و بازنگری متخصصان آن حوزه تدوین شد. فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی ویرایش سوم و دو پیوست آن (11233 رکورد) و سرعنوانهای موضوعی مشترک در فهرست کنگره و فارسی (9519 رکورد) به منزله جامعه آماری قرار گرفت. بخشی از دادهها از سطح جامعه آماری و بخشی دیگر از طریق نمونه تصادفی گردآوری شد.
یافتهها: طبق یافتهها از نظر ساختار زبانی، سرعنوانهای موضوعی فارسی با 17/86 درصد از زبان طبیعی پیروی کردهاند و 87/79 درصد از سرعنوانها پیشهمارای طبیعی هستند. از نظر دستوری شکل غالب سرعنوانها به صورت اسم (1/96 درصد) و گروه اسمی (87 درصد) است. تفاوت معناداری میان دو فهرست از نظر طبیعی یا مصنوعی بودن زبان، وجود یادداشت دامنه و وجود شماره رده برقرار است. از نظر شبکه معنایی، تفاوتی اساسی و معنادار میان دو فهرست سرعنوانی موضوعی فارسی و کنگره قابل مشاهده است. با توجه به ضعف و اشکال در شبکه روابط معنایی فهرست سرعنوانهای موضوعی فارسی لازم است این فهرست در جهت اصلاح و غنیسازی شبکه معنایی میان سرعنوانها مورد بازنگری قرار گیرد.
سرعنوان موضوعی فارسی
ساختار زبانی
شبکه معنایی
سرعنوان موضوعی کنگره
2015
02
20
47
72
https://infosci.um.ac.ir/article_28812_01771855b428a21e43842c919013007a.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
بررسی کاربرد روش "جزیره دادهها" در تولید پیشینههای فرادادهای با قابلیت نمایه پذیری و پیدانمایی نامهای برچسب عناصر در محیط موتورهای کاوش وب: بهبود دسترسی به اشیای محتوایی
نجلا
حریری
سید مهدی
طاهری
هدف:پژوهش حاضر با هدف تبیین کاربرد روش جزیره دادهها در تولید پیشینههای فرادادهای مبتنی بر طرحهای فرادادهای هسته دوبلین، مارک 21، و طرح فرادادهای توصیف شیء در قالب زبان نشانهگذاری گسترشپذیر با قابلیت نمایهپذیری و پیدانمایی نامهای برچسب عناصر در محیط موتورهای کاوش انجام شد.
روش:پژوهش با روش تجربی انجام شد.جامعه پژوهش را 600پیشینه فرادادهای در قالب دو گروه گواه و آزمون تشکیل میدادند.گروه گواه دارای 300 پیشینه، کاملاً مبتنی بر فرانماهای استاندارد طرحهای فرادادهای مورد مطالعه، و گروه آزمون، مبتنی بر فرانماهای یاد شده اما با ویژگیهای خاص، دارای 300 پیشینه جاسازی شده در برچسب زبان نشانهگذاری فرا متن بر اساس شیوه "جزیره دادهها"بودند.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که نامهای برچسب تمامی عناصر فرادادهای مربوط به پیشینههای عضو گروه آزمون که بر اساس روش جزیره دادهها تولیدشده بودند، توسط موتورهای کاوش گوگل و یاهو نمایه شده، و در نتایج جستوجو پدیدار میشوند .اما گروه گواه فاقد این ویژگی بود.بر خلاف گروه گواه، امکان بازیابی پیشینههای فرادادهای گروه از طریق نامهای برچسب آنها در موتورهای کاوش وجود دارد.
پیدا نمایی
روش جزیره دادهها
طرحهای فرادادهای
موتورهای کاوش
نامهای برچسب عناصر
نمایهسازی
2015
02
20
73
92
https://infosci.um.ac.ir/article_28840_b1c5ab7417afd4b135ae640b6bfaa05b.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
شناسایی و رتبهبندی زیرساختهای مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
پیمان
جلیل پور
مهدی
بریاجی
هدف: هدف از این پژوهش بررسی زیرساختهای مدیریت ارتباط با مشتری در کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز است.
روش: روش پژوهش پیمایشی، از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری آن را کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز تشکیل میدهند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهای شامل 54 نفر از آنها انتخاب و پرسشنامه پژوهش توسط آنها تکمیل گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه زیرساختهای مدیریت ارتباط با مشتری کین کید (2003) است. فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون t استیودنت و آزمون فریدمن مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در فرآیند بررسی و رتبه بندی زیرساختهای مدیریت ارتباط با مشتری بالاترین امتیاز به «فرایند» و پایینترین امتیاز به «افراد» اختصاص دارد. برای موفقیت در استقرار زیرساختهای مدیریت ارتباط با مشتری، کتابخانههای دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندیشاپور اهواز باید به «افراد» توجّه جدی کنند.
مدیریت ارتباط با مشتری
زیرساخت
کتابخانههای دانشگاهی
2015
02
20
93
108
https://infosci.um.ac.ir/article_28884_e6de5658183a82eab997cd02e2d3c75c.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
رفتار علمی: پژوهشی تطبیقی - تحلیلی پیرامون شاخصها و مصداقها
سید مهدی
حسینی
محمد حسین
دیانی
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و دستهبندی شاخصها و مصداقهای رفتار علمی دانشمندان است.
روش: ابتدا متون مربوط به حوزههای مختلف درباره رفتار علمی و به طور عام ویژگیهای دانشمندان و فرایندهای علمی مرور شد و مفاهیم کلیدی به صورت تطبیقی در جدولهایی قرار گرفت. سپس با استفاده از مبانی نظری روانشناسی رفتار، مفاهیم دستهبندی گردید و در نهایت به صورت تحلیلی روابط بین آنها بیان گردید.
یافتهها: این مطالعه نشان داد که مفاهیم مرتبط با ویژگیهای فکری و رفتاری دانشمندان به طور پراکنده در متون حوزههای مختلف علمی مانند روانشناسی رفتار، جامعهشناسی علم، و روششناسی پژوهش قابلتشخیص است و میتوان آنها را در پنج شاخص کلی قرارداد. شاخصهای شناساییشده در این مطالعه منطبق با مبانی نظری روانشناسی رفتار است و دارای یک چرخه مداوم و پایدار در جامعه علمی است که پیوسته در حال رشد است. شناسایی این شاخصها به سازمانهایی که مسئولیت تربیت پژوهشگر را بر عهدهدارند، به ویژه دانشگاهها، کمک مینماید که معیاری برای تعیین هدف و اندازهگیری تحقق آن در اختیار داشته باشند. شاخصهای شناساییشده در این پژوهش میتواند مبنای برخی پژوهشها در حوزه علم اطلاعات شود.
رفتار علمی دانشمندان
نگرش علمی
ساختار دانش
فعالیت علمی
فرایند علمی
هنجار علمی
شخصیت علمی
2015
02
20
109
134
https://infosci.um.ac.ir/article_28918_aecbadc90f2224e13dc807cbb3b6981d.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
روابط عمومی آنلاین درکتابخانههای دانشگاهی
زهرا
رجایی
مظفر
چشمه سهرابی
ابراهیم
افشار
هدف: ارزیابی فعالیت های روابط عمومی آنلاین در کتابخانه های دانشگاه های برتر جهان به منظور ارائه الگویی ملی برای کتابخانه های دانشگاهی ایران.
روش:روش انجام پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری کتابخانه های 300 دانشگاه برتر جهان بر اساس رتبه بندی علمی شانگهای درسال 2010 است که تعداد 78 دانشگاه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها چک لیستی محقق ساخته است.
یافته ها: فعالیت های روابط عمومی آنلاین در چهار شاخص ارتباطات، تبلیغات، انتشارات، و تحقیقات واحد های روابط عمومی دانشگاه های برتر جهان سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در بیش ترین تعداد کتابخانه های مورد مطالعه، در زمینه ارتباطات، لینک ارسال نظرات و پیشنهادات، سفارشات و درخواست ها، از کتابدار بپرس، ارتباط با مدیر کتابخانه، سؤالات متداول پرسیده شده، لینک هدایا، اطلاعات تماس کتابخانه، چت و آر. اس. اس؛ در زمینه تبلیغات، موارد معرفی کتابخانه، کتابخانه های اقماری، و خدمات کتابخانه، اطلاعات مربوط به مراسم و رویدادها، ساعات کار، رزومه کارکنان، تازه های کتاب، نمودار سازمانی، شیوه نامه های کتابخانه، معرفی نرم افزار کتابخانه، دسترسی به بانک های اطلاعاتی، دسترسی به نرم افزار کتابخانه، فهرست پیوسته کتابخانه ها، راهنمایی مراجعان، و راهنمایی های موضوعی؛ و در زمینه انتشارات لینک اخبار و دسترسی به اخبار گذشته وجود دارد. بر اساس نتایج تحقیق، الگوی روابط عمومی آنلاین کتابخانه های دانشگاهی ایران در دو مدل مفهومی و ساختاری تدوین گردید.
روابط عمومی آنلاین
کتابخانه های دانشگاهی
دانشگاه های برتر جهان
مدل ساختاری
مدل مفهومی
2015
02
20
135
152
https://infosci.um.ac.ir/article_28966_88a3a10bde0ba140e2a10c018535f272.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
بررسی قابلیتهای کارآفرینی کتابداران (مطالعه موردی: کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی)
امین
محمدی
سید عباس
مرجانی
هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی قابلیت های کارآفرینی کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می باشد.
روش: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری، شامل کلیه ی کتابداران کتابخانه ی مرکزی آستان قدس رضوی (67 ) می باشد، و به منظور انتخاب نمونه ی آماری، از روش سرشماری استفاده شد. در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته ی سنجش قابلیتهای کارآفرینی بود. تحلیل داده های گردآوریشده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که قابلیت های کارآفرینی کتابداران در زمینه ی خلاقیت، ریسک پذیری، توفیق طلبی، مرکز کنترل درونی و تحمل ابهام بالاتر از حد میانگین است، اما نمرات استقلال طلبی کتابداران از متوسط نمره معیار پایین تر می باشد. این یافته ها همچنین نشان می دهد که بین قابلیت های کارآفرینی کتابداران با کارآفرینی آنان رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد. در نهایت یافته های پژوهش نشان می دهد که بین قابلیت های کارآفرینی کتابداران برحسب جنسیت، سابقه ی کاری و سطح تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد.
یافته های پژوهش نشان می دهد که کتابداران مورد بررسی، قابلیت های کارآفرینی را دارا هستند، این می تواند به عنوان فرصتی استثنائی برای سیاست گذاران حوزه کتابداری به منظور بهره برداری و برنامه ریزی توسعه کارآفرینی در جامعه ی کتابداری و اطلاع رسانی مورد استفاده قرار گیرد.
کارآفرینی
قابلیت
ها کتابداران
کتابداری
آستان قدس رضوی
2015
02
20
153
168
https://infosci.um.ac.ir/article_29005_b6b107fcd9f17a9eae76af0e71e76992.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
تعیین پوشش موضوعی اولویتهای پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی
علی
شرفی
حمزه علی
نورمحمدی
هدف:هدف این پژوهش تعیین پوشش موضوعی عناوین اولویت های پژوهشی، رشته کتابداری و اطلاعرسانی میباشد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی به روش تحلیل محتوا می باشد.جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 364 عنوان اولویت پژوهشی گردآوریشده از سایت های سازمان های مختلف می باشد.ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش فهرست کنترل بوده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اکسل انجام شده است.یافته ها: یافته ها نشان دادند که موضوعات کتابداری و بازیابی در موضوعات اولویت های پژوهشی بیشتر، ولی موضوعات تکنولوژی اطلاعات، کتابسنجی، منابع چاپی و الکترونیکی، مدیریت اطلاعات، ردهبندی، ارتباطات علمی و نشر الکترونیک کمتر بررسیشدهاند.این مقاله نتیجه گیری میکند که اولویت های پژوهشی در رشته علم اطلاعات و دانششناسی از پوشش موضوعی متنوعی برخوردارمی باشند.
اولویتهای پژوهشی
کتابداری و اطلاعرسانی (علم اطلاعات و دانششناسی)
2015
02
20
169
182
https://infosci.um.ac.ir/article_29023_67db67ca37831dddd111cbd1542c6825.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
تحلیلی بر حضور دانشگاههای پایتختهای کشورهای جهان اسلام در محیط وب
حمیدرضا
رویایی
هدف: حضور وبسایتهای تخصصی و دانشگاهی در محیط وب دلیلی بر اعتبار اینگونه وبسایتها در محیط وب است . هدف اصلی این پژوهش تحلیل میزان حضور دانشگاههای پایتختهای کشورهای جهان اسلام در محیط وب میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر، روش تحلیل پیوندها است که یکی از روش های وب سنجی محسوب می شود. در این مقاله خود پیوندی، مجموع پیوندها، و مجموعه صفحات نمایه شده در موتور کاوش جهت بررسی حضور وبسایتهای دانشگاههای پایتختهای جهان اسلام در محیط وب بررسی گردید. جامعه پژوهش حاضر 204 وب سایت بود که به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات برخی از آنها فقط 173 وب سایت مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: پس از بررسی شاخصهای وب سنجی مورد نظر، بررسی یافتهها نشان داد که وبسایت دانشگاههای کشور ترکیه (آنکارا)، با توجه به شاخصهای مطالعه شده در این مقاله بیشترین حضور را در بین 10 وبسایت برتر دانشگاههای مورد مطالعه داشتهاند. بررسی نتایج همچنین نشان داد که میزان حضور دانشگاههای ایران میان دانشگاههای برتر کشورهای اسلامی در محیط وب کمرنگ است
وبسنجی
خودپیوندی
دانشگاههای جهان اسلام
مجموع پیوندها
ضریب تأثیر وبی
تحلیل پیوند
2015
02
20
183
196
https://infosci.um.ac.ir/article_29039_fcd2f0c73737af17ac343be806fe6b93.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1393
4
1
کارکرد عنوان و نشانی اینترنتی در بهبود ربط نتایج بازیابی اطلاعات
محمد
حسن زاده
سعید
غفاری
عاطفه
زارعی
حسین
کمندی
هدف: پژوهش حاضر به مقایسه میزان ربط نتایج حاصل از محدودسازی عبارت جستوجو به عنوان و نشانی اینترنتی توسط کارشناسان گروههای فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد در استانداری همدان میپردازد. همچنین میزان حضور کلیدواژههای مورد جستوجو در عنوان و نشانی اینترنتی وبسایتهای این گروهها را مورد مقایسه قرار میدهد.
روش: جامعه آماری این پژوهش90 نفر از کارشناسان خبره استانداری همدان در سه گروه فنی مهندسی، علوم پایه و اقتصاد هستند که در حال انجام پروژههای تحقیقاتی و مطالعاتی برای توسعه استان بودند. آنان با استفاده از قسمت جستوجوی پیشرفته موتور کاوش گوگل، کلیدواژههای (یک و چند واژهای) مورد نظر خود را، در قسمت نشانی اینترنتی و عنوان صفحات وب جستوجو کردند و میزان ربط نتایج بازیابی شده را در چک لیستهایی که به همین منظور تهیه شده بود، تعیین نمودند. برای دستهبندی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد با افزایش تعداد کلیدواژههای مورد جستوجو، میزان همخوانی عنوان و نشانی اینترنتی کاهش مییابد و هر چه همخوانی بین عنوان و نشانی اینترنتی بیشتر باشد میزان ربط بالاتر میرود. بین تعداد کلیدواژههای موضوعی موجود در عنوان و نشانی اینترنتی گروههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود دارد. موتورهای کاوش با افزایش وزندهی به کلیدواژههای موجود در نشانی اینترنتی میتوانند نتایج مرتبطتری را رتبهبندی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند.
بازیابی اطلاعات
عنوان
کلیدواژه
موتورهای کاوش
میزان ربط
نشانی اینترنتی
صفحات وب
2015
02
20
221
240
https://infosci.um.ac.ir/article_29066_40a2122806c11c02660d96e65910b976.pdf