2024-03-29T12:44:16Z
https://infosci.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4784
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
ردپای جهانی شدن بر شاخصهای تولید علم و فناوری
فرشید
دانش
ورا
رشیدی
منصور
میرزایی
چکیده
هدف: برای بسیاری جهانی شدن بیانگر دگرگونیها و پیشرفتهای علم و فناوری است. مواردی از قبیل پیشرفت در تولید انواع فناوریهای نوین اطلاعاتی، در تولید علم و همکاریهای علمی دانشمندان و همچنین به وجود آمدن انواع نظامهای استنادی جهانی، منطقهای و ملی و شیوههای رتبهبندی دانشمندان، نشریات، دانشگاهها و کشورها شاهدی بر این مدعا است. علاوه بر این انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب گردیده است که ارتباط میان مردم و جوامع مختلف به سادگی امکانپذیر گردد. از این منظر جهانی شدن با انقلاب علمی و دانستههای جدید مرتبط است. مقاله حاضر ردپای جهانی شدن را بر شاخصهای سنجش علم و فناوری بررسی میکند.
روش: در نگارش این مقاله رویکرد مروری – تحلیلی مورد استفاده قرار گرفته است؛ روش مورد استفاده در این پژوهش، مطالعات کتابخانهای است. از این رو، برای نگارش بخشهای مختلف مقاله حاضر از منابع کتابخانهای فارسی و انگلیسی در قالبهای الکترونیکی و چاپی استفاده شده است.
یافتهها: تبیین جهانی شدن از بعد علمی و فناوری، چیستی و چرایی علمسنجی، تاثیرات جهانی شدن بر علمسنجی و نگاهی به پیامدهای جهانی شدن بر شاخصهای سنجش علم و فناوری و همچنین آسیبشناسی آنها از مهمترین یافتههای این مقاله میباشند.
علمسنجی
علم و فناوری
تولید علم
نظامهای استنادی
ضریب تاثیر
آسیبشناسی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27763_88f29c92e35ac366186f8a65eed8d728.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
سنجش تاثیر معنویت سازمانی بر بهرهوری نیروی انسانی در کتابخانهها
فاطمه
جمشیدی قهفرخی
زهیر
حیاتی
چکیده
هدف: سنجش رابطه بین معنویت سازمانی و بهره وری کارکنان و کتابداران کتابخانه های دانشگاه شیراز و همچنین تعیین تاثیرگذارترین و پیشبینی کننده ترین شاخص ها در ارتقاء بهره وری کارکنان.
روش: به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسش نامه استفاده شد؛ پرسش نامه اول شامل 102 سوال، معنویت افراد را مورد سنجش قرارداد و پرسش نامه دوم، در قالب 30 سوال بهره وری افراد را به سنجش در آورد. کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد، پس از سنجش روایی و پایایی پرسش نامهها، تعداد 82 پرسش نامه توزیع و با استفاده از نرم افزار علوم اجتماعی به تجزیه و تحلیل داده های حاصل از آنها پرداخته شد. روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه در تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: پژهش نشان داد که بین معنویت و بهره وری افراد جامعه پژوهش همبستگی مثبت وجود دارد. از بین شاخص های معنویت، شاخص الزام و عمل به وظایف دینی بیش از شاخص های دیگر در ارتقاء بهره وری افراد تاثیرگذار است و از بالاترین قدرت پیش بینی کنندگی متغیر بهره وری نیز برخوردار می باشد. همچنین تاثیر شاخص های معنویت بر بهره وری، متغیری از ویژگی های جمعیت شناختی است. در پایان بر اساس اطلاعات گردآوری شده، مدل مفهومی پژوهش مورد تائید قرار گرفت
: باور دینی
بهره وری
شناخت دینی
گرایش دینی
عواطف دینی
معنویت سازمانی
وظایف دینی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27774_01f9bd7296dbf75521d52e6cba193b3f.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
توسعه خدمات غیر رایگان در کتابخانهها
حمید
قاضی زاده
رحمان
معرفت
چکیده
هدف: توسعه و افزایش منابع مالی کتابخانه ها از طریق ارائه خدمات حق الزحمه ای و همچنین مشخص کردن راهکارهایی در همین راستا می باشد.
روش: طی این مقاله عواملی مانند نوع کتابخانه، نوع خدمات، محیط و امکانات، به منظور تدوین و اجرای راهکارهای افزایش منابع مالی کتابخانه ها مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته اند.
یافته ها: یافته ها حاکی از آن است که شناسایی عواملی مانند نوع کتابخانه، نوع خدمات، محیط و امکانات و همچنین برقراری عوامل اجرایی نظیر خدمات تحویل مدرک، خدمات نسخه برداری، استفاده از پایگاه های اطلاعاتی، برگزاری کارگاه های آموزشی و خدمات مشاوره ای می توانند از جملة خدمات حق الزحمه ای کتابخانه ها محسوب شده و در راستای تحقق اهداف مقاله به طور موثر و کارآمد نقش آفرین باشند.
: منابع مالی
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی
خدمات غیررایگان
خدمات پایه
خدمات دگرگون شده
محصولات کتابخانه ها
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27792_79a6bb885666ddf545af65b0170b18ff.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
رابطه کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
پیمان
جلیل پور
یحیی
اکبری شایه
معصومه
پیروزفر
چکیده
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد.
روش:پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کتابداران
دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میباشد. به دلیل کم بودن حجم جامعه با روش سرشماری تمام افراد جامعه شامل 60 کتابدار با استفاده از پرسشنامههای کیفیت زندگی کاری و دلبستگی شغلی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با روش همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج حاصل از همبستگی ساده نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و دو مؤلفه ی قانون گرایی و فرصت رشد مداوم با دلبستگی شغلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0p
کیفیت زندگی کاری
دلبستگی شغلی
کتابخانه های دانشگاهی
کتابداران
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27813_7f92dd0652a255be19d0502856d2e464.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
بررسی رابطه ویژگیهای شغلی کتابداران با انگیزه اشتراک دانش در کتابخانهها مطالعه موردی:کتابخانههای دانشگاههای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران
نجلا
حریری
لیلا
محمدپور
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف آگاهی از رابطه ویژگیهای شغلی با انگیزه اشتراک دانش در کتابخانههای دانشگاههای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران انجام شده است.
روش: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه ویژگیهای شغلی، انگیزه اشتراک دانش و اشتراک دانش است. جامعه پژوهش شامل 133 کتابدار دانشگاههای علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم بهزیستی و توانبخشی است که از این تعداد، 118 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادهاند.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، وضعیت ویژگیهای شغلی کتابداران و انگیزه آنها برای اشتراک دانش در سطح متوسط ارزیابی شده است و رابطه معنیداری بین ویژگیهای شغلی و انگیزه اشتراک دانش در کتابخانهها وجود دارد. همچنین یافتهها، رابطه انگیزه اشتراک دانش با اشتراک دانش را نیز مورد تأیید قرار داد. افزایش آزادی عمل کتابداران موجب افزایش انگیزه درونی اشتراک دانش میشود و با افزایش سطح هویت کاری کتابداران، بر میزان انگیزه درونفکنانه اشتراک دانش در آنها افزوده میشود. افزایش سطح بازخورد اجتماعی نیز، افزایش انگیزه بیرونی اشتراک دانش را در کتابداران به دنبال دارد.
ویژگیهای شغلی
انگیزه اشتراک دانش
اشتراک دانش
کتابداران
کتابخانههای علوم پزشکی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27862_e9820f1cc40d60591c86f8a25b6187c3.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان نسبت به رعایت استانداردهای خدمات مرجع دیجیتال
رقیه
عسگری
احمد
شعبانی
سعید
رجایی پور
چکیده
هدف: هدف مطالعه دیدگاه کتابداران دانشگاهی نسبت به اجرای خدمات مرجع دیجیتال در دانشگاههای شهر اصفهان بر اساس مؤلفههای استاندارد ایفلا است.
روش: روش انجام پژوهش توصیفی- پیمایشی، و جامعه آن کتابداران شاغل کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر اصفهان بود. حجم نمونه با استفاده از برآورد واریانس به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برابر با 113 نفر محاسبه شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بر اساس استانداردهای مرجع ایفلا بود.
یافتهها: یافته ها نشان داد که میزان رعایت مؤلفههای مرجع ایفلا از دیدگاه جامعه مورد بحث در کتابخانهها به طور یکسان نبود. بیشترین میزان رعایت مربوط به مؤلفه خط مشی با میانگین 64/2 و کمترین میزان، مربوط به مؤلفه ارزیابی با میانگین 30/2 بوده است. میانگین کل مؤلفههای پژوهش برابر با 97/1 بود که میزان رعایت خدمات مرجع دیجیتال را کمتر از حد متوسط نشان میدهد.با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که خط مشی اختصاصی برای خدمات مرجع دیجیتال با توجه به استانداردهای ایفلا تدوین شود و با برنامهریزی های کوتاه مدت و بلند مدت، اجرای برنامه های آموزش ضمن خدمت، طراحی و سفارش صفحات و منوی خدمات مرجع به ارتقاء سطح کمی و کیفی کتابخانه ها پرداخته شود.
استانداردهای ایفلا
خدمات مرجع دیجیتال
کتابخانههای دانشگاهی
کتابداران
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27883_6aa7196094003f288287c3a62cd4dffa.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش اثربخشی سازماندهی مواد در کتابخانههای دانشگاهی
عبدالحسین
فرج پهلو
فریده
عصاره
ملیحه
نیک کار
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش اثربخشی با نگاهی جامع در کتابخانههای دانشگاهی است. در این مقیاس به سازماندهی مواد به عنوان یکی از فعالیتهای عمده کتابخانه توجه شده است.
روش: ساخت این مقیاس بر اساس رویکرد ارزشهای رقابتی با تأکید بر مدلهای چهارگانه ارزشهای رقابتی انجام گرفته و برای این منظور هشت عامل کلیدی در نظر گرفته شده است که عبارتند از: برنامهریزی، بهرهوری، مدیریت و دسترسی به اطلاعات، ایجاد نظم و ثبات، نیروی کار منسجم، نیروی کار ماهر، انعطافپذیری، و جذب منابع. بر اساس این هشت عامل 54 گویه با استفاده از منابع معتبر کتابداری و اطلاعرسانی و تجربیات عملی مدیریتی تهیه شد. مجموعه این گویهها در قالب یک پرسشنامه با استفاده از روش دلفی به نظرخواهی 30 نفر از اساتید و متخصصین رشته گذاشته شد که در دور دوم به اتفاق نظر رسید. برای رسیدن به اتفاقنظر از آزمون فریدمن و برای تعیین روایی گویهها از آزمون سازگاری درونی و برای تعیین پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها:بر اساس یافتههای پژوهش، اعضای دلفی 53 گویه (52 گویه اولیه و یک گویه جدید) را در هشت عامل کلیدی برای سنجش اثربخشی در فعالیت سازماندهی مواد کتابخانههای دانشگاهی پذیرفتند.
مقیاس
سنجش اثربخشی
سازماندهی مواد
کتابخانههای دانشگاهی
رویکرد ارزشهای رقابتی
روش دلفی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_27921_99d35e89b67fb7996bee83a77757f999.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
بررسی کارآمدی کلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل در بسط جستجو و افزایش ربط از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
عبدالرسول
خسروی
رحمت الله
فتاحی
مهری
پریرخ
محمد حسین
دیانی
چکیده
هدف: هدف نظام های اطلاعاتی، بازیابی اطلاعات مرتبط با نیاز کاربر است. در این راستا، موتورهای کاوش قابلیّت جدیدی به نام "کلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی" پیاده نموده اند. این که این کلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی تا چه میزان با نیاز کاربران همخوان است، مسئله ای اساسی است. بر این اساس این پژوهش شکل گرفت تا کارآمدی کلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی موتور کاوش گوگل در بسط جستجو و افزایش ربط از دیدگاه کاربران را بررسی کند.
روش: این پژوهش کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه به هنگام جستجوی کاربران در گوگل به دست آمد. بر این اساس، نمونه ای 60 نفری از دو گروه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنّی- مهندسی در نظر گرفته شد و نشستهایی جداگانه با هر یک از آنها ترتیب داده شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری بین میزان ربط نتایج بازیافتی حاصل از عبارت جستجوی اولیه و نتایج بازیافتی حاصل از بسط جستجوی مبتنی بر کلیدواژه ها/ عبارتهای پیشنهادی وجود دارد. یعنی کلیدواژه ها/ عبارتهای پیشنهادی گوگل در بهبود ربط بازیافت ها مؤثر بوده است. همچنین تفاوت معنیداری از نظر نتایج بازیافتی حاصل استفاده از عبارت جستجوی اولیه و نتایج بازیافتی حاصل بسط جستجو بین دو حوزه مورد بررسی مشاهده نشد. در ادامه به منظور بهبود نتایج بازیافتی، توصیه های کاربردی و پژوهشی ارائه شده است
بسط جستجو
موتورهای کاوش
گوگل
کلیدواژه ها و عبارتهای پیشنهادی
ربط
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_28005_2f33bc4aca12f4bcbe2c5d5af63b4c63.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
ارزیابی مکاشفهای محیط رابط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
محسن
نوکاریزی
نصرت
فنودی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف محیط رابط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در بخش نمایه استنادی علوم ایران انجام پذیرفت.
روش: روش پژوهش کیفی است و به شیوه مکاشفهای انجام شد. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی بود که بر اساس 3 سیاهه نیلسن (پیروتی، 2009)، چری و همکاران (لنکستر، 1997) و گالیور (2002) تدوین شد. جامعه پژوهش متخصصان کتابداری و رایانه بودند که تجربه کار و یا پژوهش در زمینه محیط رابط را داشتند. نمونهگیری به روش هدفمند (از جمله روشهای غیراحتمالاتی)انجام شد. ارزیابی به کمک 6 نفر از ارزیابان متخصص در رشتههای کتابداری و رایانه انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد پایگاه استنادی از میان 83 گویه طراحی شده، در 8 مؤلفه سیاهه وارسی تنها 21 مورد(3/25%) را رعایت کرده است و در 62 گویه (69/74%) دیگر با مشکلاتی همراه بود. «طراحی کلی و جنبههای زیبا شناختی» و «اعمال محدودیت» با رعایت 50 درصد معیارها، از جمله مؤلفههایی بودند که بیشترین میزان همخوانی را با معیارهای سیاهه وارسی داشتند. بیشترین درجه شدت مشکلات، مربوط به مؤلفههای «بازیابی مدارک»، «جستوجو» و «اعمال محدودیت» با میانگین 6/2بود. به طور کلی یافتههای پژوهش حاکی از ضعف محیط رابط پایگاه استنادی در رعایت معیارهای مورد ارزیابی است
: ارزیابی مکاشفهای
ارزیابی محیط رابط
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
نمایه استنادی علوم ایران
پایگاههای اطلاعاتی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_28053_4c01ae4464d003f9a7fdcbe7e08d89d7.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
بررسی رابطۀ بین سبکهای تفکر و رفتار اطلاعجویی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
علی حسین
قاسمی
محمود
سنگری
چکیده
هدف: بررسی رابطۀ بین سبکهای تفکر و رفتار اطلاعجویی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشکده علوم پایه و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد هدف این تحقیق بوده است.
روش: این تحقیق به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری 1532 نفر، و حجمِ نمونه 306 نفر بوده که به روش طبقهای تصادفی متناسب با حجم انتخاب شده است. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه سبکهای تفکر و رفتار اطلاعجویی گردآوری، و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد)، و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون Z فیشر و رگرسیون چندگانه) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مقادیر همبستگی در سطح 05/0> P نشان داد که بین سبکهای تفکر و رفتار اطلاعجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشکده رابطۀ مثبت و معنیداری وجود دارد. این رابطهها بین دانشجویان دختر و پسر نیز مورد بررسی قرار گرفت. بر مبنای یافتهها این نتیجه حاصل شد که با توجه به مؤلفههای سبک تفکر، با تعیین سبکهای قانونی،آنارشیست و امکان پیشبینی رفتار اطلاعجویی وجود دارد.
: رفتار اطلاعجویی
سبکهای تفکر
دانشجویان تحصیلات تکمیلی
دانشگاه فردوسی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_28140_57b6975b13126912d980d80635db525b.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
دسترسپذیری به کتاب چاپی در کتابخانههای دانشگاه اصفهان: سونامی استناد کاذب در پایاننامههای تحصیلی
مهسا
پورحقانی
ابراهیم
افشار
مظفر
چشمه سهرابی
چکیده
هدف: تعیین نرخ دسترسی فیزیکی به کتابهای فارسی و انگلیسی در دانشگاه اصفهان، با هدف بهبود دسترسپذیری به آنها در شبکه کتابخانهای این دانشگاه.
روش: سیاههای از 2972 عنوان کتاب استناد شده در 97عنوان پایاننامه تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان تهیه شد. در گام نخست موجود بودن هر یک از رکوردهای کتابشناختی در فهرست پیوسته کتابخانههای دانشگاه اصفهان بررسی شد. در گام دوم موجود بودن فیزیکی عناوینی که رکوردهای کتابشناختی آنها یافته شد، در قفسه مشخص و بدین ترتیب نرخ دسترسپذیری به آنها تعیین شد. در گام سوم تلاش شد دلایل موجود نبودن اقلام یافت نشده در قفسه، شناسائی و موانع دسترسپذیری شناخته شود. برای منظور اخیر با کتابداران بخش امانت مصاحبه انجام گرفت. اطلاعات به دست آمده از سیاهه وارسی با استفاده از نرم افزار آماری و آمار توصیفی تحلیل شد.
یافتهها: دو نرخ دسترسی به دست آمد: 4/22% برای تمام کتابهای چاپی که در 97 پایاننامه به آنها استناد شده بود، و 69% برای کتابهایی که فهرست پیوسته موجود بودن آنها را نشان میداد. بر پایه نمونهگیری از 1668 عنوان انگلیسی ناموجود مورد استناد و جستجوی آنها در فهرستهای پیوسته 6 کتابخانه در دیگر دانشگاههای عمده کشور و پایگاه گوگلبوک، معلوم شد به احتمال 95%، حداکثر 19% آنها را میتوان در داخل کشور یافت. این امر را میتوان نشان دهنده پدیده استناد کاذب دانست که از مصادیق سوء رفتار آکادمیک است. دیگر موانع دسترسی فیزیکی به کتابهای موجود در کتابخانههای دانشگاه به ترتیب عبارتند از: نقایص مدیریت مجموعه، در امانت بودن، و پراکنده بودن در واحدهای کتابخانهای متعدد (به ویژه در دو کتابخانه خوابگاهی تک جنسیتی). در مصاحبه با کتابداران کاستیهای مدیریت مجموعه، مشخص نبودن وضعیت منابع وجین شده، انجام ندادن شلفخوانی، بیدقتی در صحافی و مشکلات نرمافزار فهرست کتابخانه عنوان شد.
: دسترسپذیری فیزیکی
کتاب
دانشگاه اصفهان
مدیریت مجموعه
استناد کاذب
سوء رفتار آکادمیک
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_28184_49b7cebabef9b2b1d35a6f9a6f0e44d7.pdf
پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
2251-6344
2251-6344
1392
3
1
مطالعه دیالکتیک در محیط وب: یافتههای یک نمونهپژوهی
حمید
کشاورز
امیر
وفائیان
چکیده
هدف: مقاله حاضر پس از توصیف چالشهای مطالعه در محیط اینترنت، چهار نوع مطالعه تفسیری، جزمی، منفعلانه و دیالکتیک در این محیط را معرفی میکند که از اندیشههای والتر کافمن برگرفته شده است.
روش: این پژوهش پیمایشی، با هدف آزمون این روشهای چهارگانه در محیط وب در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد تهران، از طریق پرسشنامه انجام شده است. از بین 800 دانشجویی که جامعه آماری را تشکیل میدادند، تعداد 266 نفر با روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی متناسب، به عنوان نمونه گزینش شدند.
یافتهها: با انجام روشهای آماری توصیفی و نیز تایید آنها توسط آزمون ناپارامتری فریدمن، به طور کلی مشخص شد که این دانشجویان به ترتیب از روشهای منفعلانه با 6/52، دیالکتیک با 5/33، جزمی با 3/11 و تفسیری با 6/2 درصد در مطالعه منابع وبی بهره میجویند. تحلیلهای آماری بیشتری با توجه به جنسیت، دانشکده، مقطع تحصیلی انجام شد که همه نشان میدادند روش مطالعه دیالکتیک که نوع آرمانی مطالعه در محیط وب است، پس از روش منفعلانه جای دارد.
با توجه به یافتههای پژوهش، لزوم آموزش مهارتهای پیشرفته سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی که زمینهساز انجام مطالعه دیالکتیک است پیشنهاد شده است. بررسی پیشینهها حاکی از آن است که تا کنون پژوهشی با موضوع مطالعه دیالکتیک در محیط وب انجام نشده است.
مطالعه وبی
مطالعه دیالکتیک
سواد وبی
سواد اطلاعاتی
تفکر انتقادی
2014
02
20
https://infosci.um.ac.ir/article_28221_e6da7ad399ff121208bf75234df6c107.pdf