2024-03-29T04:40:30Z
https://infosci.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4777
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی نگرش اعضاء هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره بهره گیری از مخزن سازمانی آن دانشگاه
مهری
پریرخ
مهدی
زاهدی نوقابی
هدف: تولید منابع اطلاعاتی یکی از مأموریتهای دانشگاهها بشمار می آید و نقش مهمی در بقا و نیز توفیق آنها در رقابتهای ملی و بینالمللی دارد. مخزن سازمانی بستری است برای مدیریت و دسترسی به چنین منابعی. دانشگاه فردوسی مشهد نیز از سال 1386 اقدام به طراحی سیستمی (ساعد) برای گردآوری و سازماندهی تولیدات علمی اعضاء خود کرده است. بر همین اساس ضروریست که نظام طراحی شده متناسب با نیازهای کاربران آن باشد. ولی تا کنون مطالعه و نظرسنجی برای بررسی مشکلات استادان در ذخیره آثار صورت نگرفته است. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی وضعیت استفاده اعضاء هیئت علمی از مخزن سازمانی دانشگاه فردوسی مشهد میباشد.
روش: این پژوهش کاربردی با روش پیمایشی و مطالعه موردی انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته میان تمام اعضایی که به صورت بالفعل از ساعد استفاده میکردند توزیع شد.
یافتهها: یافتهها بیانگر دشوار بودن استفاده از ساعد برای بیشتر اعضاء هیئت علمی میباشد. بیشتر آنها در ثبت، تغییر و ویرایش اطلاعات با مشکل مواجه بودند. کمبود آموزش و عدم آموزش صحیح از مهم ترین علل عدم آشنایی با سیستم و وجود مشکل در ثبت آثار شناخته شد.
Institutional repositories
Information management systems
Ferdowsi University of Mashhad
Usability testing
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27388_7a6021f0659b8db6584ba424cf8a460b.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
جغرافیای سیاسی، جهانیشدن و جریان اطلاعات
محمد رئوف
حیدری فر
فرامرز
سهیلی
هدف: برای فهم جریان جهانی اطلاعات نیاز هست تا با بینشی مبتنی بر جغرافیای سیاسی به تحلیل روندها و فرآیندهای اطلاعات بپردازیم. در این زمینه نیز لازم است تا از رهیافت سرزمین محوری عصر وستفالیا دور شده و به دیدگاهی نو که همان چند محوری است به مبحث اطلاعات و تأثیرات ژئوپلیتیکی آن بپردازیم. این بدین معناست که نمی توان همه چیز را در محدوده سرزمین قرار داده و از روش شناسی سرزمین محوری تبعیت نماییم.
روش: روش این پروژه توصیفی – تحلیلی بوده که کار جمع آوری مطالب آن از طریق مرور منابع می باشد. هدف این مقاله ارزیابی و کنکاش در ارتباط با چگونگی سرنوشت مرزها در آینده (آینده پژوهی) از طریق مطالعۀ تأثیر جریان اطلاعات بر آن هاست.
یافتهها: امروزه، مرزهای جغرافیایی و مجازی در مورد اطلاعات نسبت به گذشته نفوذ ناپذیر شده اند؛ مثلاً با انجام یک کلیک و با روشن نمودن یک ویدئو و با استفاده از یک ماهواره، اطلاعات در مقیاس جهانی رد و بدل می شود. اما این مقاله درصدد آن است که بیان نماید، همه چیز از بین نرفته بلکه باید با بینشی درست که جغرافیای سیاسی آن را بیان می کند جریان اطلاعات را تحلیل نمود. صحیح است که فرض نماییم امروزه در جهانی زندگی می کنیم که به واسطۀ جریان آزاد و فراملی اطلاعات و افزایش آگاهی های اطلاعاتی ناشی از این جریان فشرده شده، ما را در یک دهکده جهانی قرار داده است اما همانطور که فرض اصلی مقاله نیز بیان می نماید سرزمین زدایی مربوط به اطلاعات، جریانی نسبی است؛ اگرچه نسبت به سایر موارد قویی تر می-باشد. یعنی اطلاعات نسبت به سایر پدیده ها و جریان های جهانی همانند شرکت های فراملی، سرمایه و غیره کمتر به سرزمین و مرز محدود می شود؛ برای درک معمای جغرافیای سیاسی اطلاعات، مسئله مقیاس مؤثر ومفید است.
Geopolitics of Information
Territorialism
Globalism
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27416_033fa210abf0a91d3d6af903ef684a73.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی میزان کاربست مولفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانههای دانشگاهی شهرهای اصفهان و کرمان
زیبا
لشکری
احمد
شعبانی
علی
سیادت
هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهرهای اصفهان و کرمان است.
روششناسی : در این پژوهش از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است . جامعه آماری پژوهش، شامل 225 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاههای شهرهای اصفهان و کرمان است، که 134 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند . دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، که میزان به کارگیری مولفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانههای دانشگاههای شهرهای اصفهان و کرمان در حد متوسط میباشد، همچنین وضعیت به کارگیری مولفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان نسبت به کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان تفاوت معنیداری ندارند، ولی وضعیت به کارگیری مولفههای سازمان یادگیرنده در کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان نسبت به کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بهتر است.
Isfahan Learning organization
Librarians
Kerman
University libraries
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27444_c5a8482f7f28008f83aecf884edcdd23.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی دانشجویان ایرانی در کشور مالزی
امین
عرفان منش
هدف: پژوهش حاضر به مطالعه میزان اضطراب اطلاع یابی گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایرانی شاغل به تحصیل در یکی از دانشگاه های کشور مالزی می پردازد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. نمونه پژوهش را تعداد 375 دانشجو تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جامعه ای شامل 850 نفر انتخاب شده اند. پرسشنامه سنجش اضطراب اطلاع یابی جهت گردآوری داده های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.
یافته های پژوهش: نتایج پژوهش نشان می دهد که اگرچه اضطراب اطلاع یابی عارضه ای شایع در میان دانشجویان مورد بررسی بوده است و 5/96 درصد از دانشجویان سطوحی از اضطراب را تجربه کرده اند، اما میزان کلی اضطراب در حدی متوسط قرار دارد. همچنین از میان ابعاد ششگانه مقیاس اضطراب اطلاع یابی، دانشجویان مورد بررسی، بیش ترین میزان اضطراب را در عامل "موانع مربوط به منابع اطلاعاتی" و کمترین میزان اضطراب را در عامل "موانع مربوط به رایانه و اینترنت" گزارش کرده اند.
Information seeking anxiety
Information seeking process
Iranian students
Malaysian universities
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27482_c119f8c9fedcce2a2080c1f77be83ea8.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی وضعیت تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از سال 2000 تا 2010
محسن
نوکاریزی
اکرم
زینلی چهکند
هدف این پژوهش، بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در سطح ملی و بینالمللی در پایگاه وبآوساینس در یک دوره 11 ساله (1379– 1389) و جامعه آماری شامل 707 نفر عضو هیأت علمی آن دانشگاه بود. یافته های نشان داد که در طول مدت مورد مطالعه 1898 مدرک در قالبهای مختلف تولید شده بود که از این تعداد مقاله علمی با 1756 مورد بیشترین و مقاله مروری با 16 مورد کم ترین تعداد را داشت. از مجموع تولید علمی نمایه شده در این پایگاه، 78/92 درصد توسط مردان و 22/7 درصد توسط زنان منتشر شده است. نتایج نیز نشان داد که در میان حوزه های تحصیلی و گروه های آموزشی، حوزه علوم پایه و گروه آموزشی شیمی بیشترین سهم و حوزه ادبیات و علوم انسانی کمترین سهم را در تولید علمی دانشگاه داشتند. تولیدات علمی دانشگاه از رشد قابل توجهی برخوردار بود و بیشترین تولیدات در سال 1389 انجام شده بود. نتایج بررسی میزان همکاری علمی نشان داد که سه حوزه تحصیلی علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی درصد قابل توجهی از همکاری را در تولیدات علمی خود داشتند و در این بین حوزه علوم پایه بهتر از سایر حوزه ها عمل کرده بود. آزمون فرضیه ها نشان داد تفاوت معناداری بین متغیرهای محل اخذ مدرک تحصیلی و جنسیت با میزان تولیدات علمی وجود نداشت ولی بین متغیر مرتبه علمی با میزان تولیدات علمی تفاوت معناداری به دست آمد. پراستنادترین نویسندگان در پایگاه وبآوساینس متعلق به حوزه علوم پایه بود و در بررسی حوزههای تحصیلی از نظر میزان استناد حوزه علوم پایه بیشترین سهم و حوزه ادبیات و علوم انسانی کمترین سهم را به خود اختصاص دادند. در مجموع تولیدات علمی اعضای دانشگاه فردوسی مشهد در پایگاه اطلاعاتی وبآوساینس طی دورهی مورد مطالعه به نسبت گستردگی این دانشگاه و تعداد اعضای هیأت علمی آن رقم قابل قبولی نبود هر چند روند تولیدات علمی این دانشگاه در طی سالهای مورد بررسی سیری صعودی داشت. این روند در حوزههای تحصیلی مختلف این دانشگاه یکنواخت نبود. بنابراین مسؤولان دانشگاه برای بهبود این وضعیت بایستی شرایطی را فراهم نمایند تا پژوهشگران انگیزه و توان لازم برای انتشار مقاله در مجلههای معتبر بینالمللی را به دست آورند. ایشان باید با تلاش بیشتر در جهت ارتقای سطح زبان انگلیسی و نیز ارائه آموزش های لازم جهت آشنایی اعضای هیأت علمی با روشهای پژوهش و آشنایی با مؤسسه اطلاعات علمی، وضعیت کنونی دانشگاه را از نظر تولیدات علمی پیش گفته بهبود بخشند.
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27511_bb3adfeb9dbe61122f4597c622587885.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
پیشبینهای مؤثر در پذیرش پایگاههای اطلاعاتی پیوسته توسط اعضای هیئت علمی
فریبا
نظری
فریبرز
خسروی
فاطمه
نوشین فرد
هدف: هدف این پژوهش تعیین پیشبینهای مؤثر در پذیرش پایگاههای اطلاعاتی پیوسته توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت با استفاده از نظریه اشاعه نوآوریهای راجرز است.
روش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و نمونه مورد مطالعه 351 عضو هیئت علمی بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. از نرم افزار اس.پی.اس.اس (نسخه 17) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت معنی داری در سطح 01/0 بین درک اعضای هیئت علمی از گویه هایی ویژگی پایگاههای اطلاعاتی پیوسته وجود دارد. 70 درصد میزان پذیرش پایگاههای اطلاعاتی پیوسته متأثر از متغیرهای مفید بودن، سازگاری، پیچیدگی، آزمونپذیری، ومشاهدهپذیری است. ویژگی مفید بودن و سازگاری در سطح معنی داری 001 /0 نسبت به دیگر ویژگی ها پیشبینهای قویتری در میزان پذیرش پایگاه های اطلاعاتی پیوسته هستند.
Acceptance
Faculty members
Islamic Azad University
Online Databases
Roger's Diffusion of Innovation Theory
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27538_f4f7188c01af42c395635c2b885af510.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی میزان استفاده از عناصر منبع(عنوان، چکیده، کلیدواژه و متن کامل) در فرایند گزینش و ارزیابی منابع اطلاعاتی از رویکرد نظریه سبک شناختی کلگرا- تحلیلی رایدینگ
مهدیه
میرزابیگی
اعظم
صنعت جو
محمد حسین
دیانی
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از عناصر منبعتوسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد در فرایند گزینش و ارزیابی منابع اطلاعاتی به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود ساختار نظامهای تعاملی بازیابی اطلاعات است.
روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی اجرا شد. جامعه پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنّی- مهندسی تشکیل دادند که بر اساس آزمون تحلیل سبک شناختی رایدینگ در یکی از گروههایکلگرا یا تحلیلی جای گرفتند. دادههای این پژوهش از طریق طراحی شش وظیفه کاری شبیهسازی شده، آزمون تحلیل سبک شناختی رایدینگ و پرسشنامه محقق ساخته گردآوریشد.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین دو حوزه علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/ فنّی- مهندسی در میزان استفاده از عناصر منبعتفاوت معنیداری وجود نداشت، اما، بین میزان استفاده از عناصر منبع در گروههایکلگرا و تحلیلی تفاوت معنیداری وجود داشت. در بین عناصر منبع میزان استفاده از متن کامل در بین افراد با سبک شناختی کلگرابیش از افراد با سبک شناختی تحلیلی بود. همچنین میزان استفاده افراد تحلیلی از عنوان بیش از افراد کل گرا بود. نکته دیگر اینکه در فرایند قضاوت ربط، چه در گروههایکلگرا و چه در گروههای تحلیلی، میزان استفاده از کلیدواژهها نسبت به سه بازنمون دیگر، کمتر بود. در مورد بازنمون چکیده نیز بین میزان استفاده دو گروهتحلیلی و کل گرا تفاوت معنیداری وجود نداشت.
کاربردها:انتظار میرود نتایج این پژوهش بتواند به طراحان وب و موتورهای جستجو برای ایجاد رابط کاربرهای شخصیسازی شده با هدف حمایت از نظامهای بازیابی اطلاعات تعاملی کمک نماید
Analytic
Holistic
Document elements
Document evaluation
Relevance judgment
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27567_efc2f99b598c3ba90f89317d14fc30f9.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
پیششرطها و پیامدهای وفاداری مراجعان کتابخانهها : طراحی الگوی وفاداری مراجعان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
علیرضا
حدادیان
مجتبی
کفاشان
یاسر
آسمان دره
فاطمه
رضایی زاده
حسنیه
احسانی
هدف:امروزه بیش از پیش شاهد افزایش اهمیت مشتریمداری، مطرح شدن آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها و نقش آن در موفقیت و پیشرفت سازمانها هستیم. هدف از این مقاله، زمینهیابی توسعه فرهنگ مشتریمداری و تکریم ارباب رجوع در کتابخانهها و طراحی الگویی برای وفاداری مراجعان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی میباشد.
روش:پژوهش حاضر، از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را، مراجعان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در شهر مشهد تشکیل میدهد و نمونه انتخاب شده، 384نفر از مراجعان این کتابخانه بودهاند.ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده و از الگویابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده، استفاده شده است.
یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ،کیفیت درک شده، بر رضایت اثر میگذارد. افزون بر این، ارتباطاتبر وفاداریمراجعهکننده اثر میگذارد.رضایت مراجعهکننده بر وفاداری وی و رضایت و کیفیت درک شده بر قصد مراجعه مجدد اثر میگذارند. همچنین، وفاداری مراجعهکنندگان باعث میشود که آنها، کتابخانه مرکزی آستان قدس را به سایر کتابخانهها ترجیح دهند وبالاخره،الگوی شناسایی شده،به طور اثربخش، روابط بین کیفیت درک شده، رضایت مراجعهکننده، وفاداری، قصد مراجعه مجدد به کتابخانه و ترجیح نام کتابخانه را تبیین میکند.
client satisfaction
perceived quality
brand preference
re-visit intention
libraries
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27603_72d1c79f4a6269333ac70164a090be56.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی اثر میزان توسعهیافتگی کشورها بر رویتپذیری مقالات همتالیفی
محمدرضا
داورپناه
رضا
آدمیان
هدف : این مقاله در پی بررسی تاثیر توسعهیافتگی کشورها بر میزان همکاری علمی میان آنها است.
روش: پژوهش با استفاده از روش های علم سنجی صورت پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالات همتالیفی 20 کشور توسعهیافته و درحال توسعه نمایه شده در وبگاه علوم ISI در فاصله سالهای 2005 و 2006 به همراه استنادهای آنها در طول سالهای 2005 تا 2010 میباشد. برای بررسی میزان رویتپذیری مقالات همتالیفی شناسایی شده در دو سال پایه حجم نمونهای متناسب انتخاب و طی یک دوره 6 ساله 2005 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد متوسط استناد به مقالات مشترک بین کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه 29/11، و متوسط استناد به مقالات هم تالیفی غیرمشترک کشورهای درحال توسعه 18/5 است. همچنین بین تعداد کشورهای همکاری کننده در مقالات حاصل از همکاری علمی و میزان استناد به آنها رابطه مثبت وجود دارد. میزان همکاری علمی منطقه ای یا قاره ای در کشورهای توسعه یافته حدود سه برابر کشورهای درحال توسعه و میزان همکاری علمی درون قطبی در کشورهای توسعه یافته حدود یازده برابر کشورهای درحال توسعه است؛ اما بین میزان همکاریهای ملی و فرامنطقه ای در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه تفاوت چندانی مشاهده نشد. میزان استناد به مقالات هم تالیفی بین المللی بیش از 8/1 برابر میزان استناد به مقالات هم تالیفی ملی است. میانگین استناد به مقالات هم تالیفی کشورهای توسعه یافته حدود دو برابر کشورهای درحال توسعه است. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که همکاری علمی کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته بر میزان رویت پذیری مقالههای آنها تاثیر مثبت دارد؛ و تفاوت معنیداری بین الگوهای همکاری علمی در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه وجود دارد.
Visibility
co-authorship
developing countries
Institute for Scientific Information
ISI
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27631_012b8412c5e185e75eb715ff8ed3ce13.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی سنجه مرکزیت در شبکه همنویسندگی مقالات مجلاتعلم اطلاعات
فریده
عصاره
فرامرز
سهیلی
عبدالحسین
فرج پهلو
عبدالحمید
معرف زاده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان مرکزیت شبکه اجتماعی همنویسندگی موجود در بین مجلات علم اطلاعات نمایه شده در پایگاهتامسون رویترز می باشد.
روششناسی:پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل شبکه ای صورت گرفته است. جامعه پژوهش تمامی مجلات علم اطلاعات است که دارای ضریب تأثیرگذاری بالاتر از 6/0 می باشند.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که گلنزل بالاترین مرکزیت رتبه، بینابینی، بردار ویژه و نزدیکی را در مجله علمسنجی دارد و نیکولاس بالاترین مرکزیت رتبه، بردار ویژه و مرکزیت بتا را در مجله علوم اطلاعات دارد. نتایج حاکی از آن است که به طور کلی شبکه اجتماعی همنویسندگی پژوهشگران علم اطلاعات کم تراکممی باشد و از لحاظ سنجه های مرکزیت در مقایسه با سایر رشته های علمی در سطح پایینتری قرار دارد.
co-authorship
Co-authorship network
social network analyses
centrality
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27663_b3e7bb479234223f2502d3cb1166a6b7.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
بررسی طرحهای فرادادهای منابع دیجیتال تصویری، صوتی و ویدئویی و شناسایی طرح مناسب
نجلا
حریری
سیده افروزه
حسینی شکرائی
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفههای طرحهای فرادادهای برای مدیریت منابع دیجیتالی تصویری، صوتی و ویدئویی و انتخاب طرحی مناسب انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 10 طرح فرادادهای است که با انتخاب سه گروه منابع دیجیتالی و اجتماع بین طرحهای مرتبط با آنها استخراج شدهاند.
روش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است و طرحهای فرادادهای با استفاده از سه سیاهه وارسی «عناصر دادهای براساس مولفههای انواع فراداده»، «عناصر دادهای هسته برای منابع دیجیتالی» و همچنین «مولفههای ذخیرهسازی منابع دیجیتالی» مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، استاندارد انتقال و رمزگذاری فراداده (METS) و فراداده برای نگهداری اشیاء دیجیتالی (PREMIS) بیشترین میزان تطابق را با مولفههای تعیین شده برای منابع دیجیتالی تصویری، صوتی و ویدئویی را دارند اما به منظور پوشش کامل استاندارد، نمیتوانند به تنهایی و مستقل از سایر طرحهای فرادادهای مرتبط با فراداده توصیفی و فنی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین یافتهها نشان داد که طرح فرادادهای واحدی برای سه گروه منابع دیجیتالی درنظر گرفته شده جهت برآورده نمودن کلیه ویژگیهای تخصصی آنها وجود ندارد. اما میتوان از طرح فرادادهای مارک (MARC)، طرح فرادادهای هسته دوبلین (Dublin Core) و طرح فرادادهای توصیف شیء (MODS) بصورت عمومی و از فراداده رادیویی عمومی برای رسانه (PB Core) و از انجمن منبع دیداری هسته (VRA Core) برای آثار هنری تصویری استفاده نمود. همچنین جهت ذخیرهسازی فراداده فنی برای منابع تصویری میتوان از فراداده برای تصاویر در بستر XML(MIX)، برای منابع صوتی از طرح فراداده فنی برای منابع صوتی (Audio-MD) و برای منابع ویدئویی از طرح فراداده فنی برای منابع ویدئویی(Video-MD) استفاده کرد.
Metadata
Metadata schemas
digital resources
digital resource database
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27703_adc07871393bd732994310198b3634c8.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1391
2
2
کتابداران و مهارتهای مثبتاندیشی مطالعه موردی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای زیر پوشش وزارت علوم. تحقیقات و فناوری مستقر در شهر تهران
سمیه
قویدل
عباس
گیلوری
فاطمه
نوشین فرد
موفقیت کتابخانهها به عنوان یک نهاد اجتماعی، به استفاده کارآمد از منابع انسانی وابسته است. نوع نگرش و تفکر مثبت در کارکنان کتابخانهها میتواند کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده را بهبود بخشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان مثبتاندیشی در بین 218 کتابدار شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای زیرپوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح شهر تهران است. روش پژوهش پیمایشی از نوع زمینهیابی است. با استفاده از روش تصادفی طبقهای و جدول تصادفی موکهرجی، 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که جامعه پژوهش را شکل دادهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد 5 گزینهای اینگرام و ویسنیکی است که از 30 پرسش تشکیل شده است. با استفاده از نرمافزارهای آماری Excel و SPSS دادههای پژوهش تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پاسخها در حوزه کارکرد مثبت روزانه 3.737، در موضوع خودارزیابی مثبت 3.833، در زمینه ارزیابی دیگران از خویش 3.965، در مبحث انتظارات مثبت از آینده 3.94 و در مؤلفه خوداعتمادی 3.555 بوده است. پاسخها بیشتر به گزینههای «اغلب» و «همیشه» گرایش داشتهاند. به طور کلی، میزان «مثبتاندیشی» در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای مورد بررسی بیش از 50 درصد است.
2012
05
21
https://infosci.um.ac.ir/article_27744_30f202d7893114aa16ddc09d3e4f5d97.pdf