2024-03-29T13:31:24Z
https://infosci.um.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4763
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز
محمدی استانی
محمدی استانی
احمد
شعبانی
saeed
رجایی پور
هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه آن کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1388-1389 است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری عمومی کوکران استفاده و تعداد 138 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجه ای لیکرت است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (80/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماری SPSS 16 استفاده شد. نتایج نشان داد که امکان پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز پایین تر از حد متوسط (36/19) است و پیادهسازی آن نیز بطور یکسان وجود ندارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنیها بر اساس عوامل جمعیتشناختی جنسیت، رشتهی تحصیلی، سابقه ی اشتغال، سطح تحصیلات، و نوع کار، و نوع کتابخانه تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>)، اما در متغیر سطح تحصیلات در مولفه تسهیم و ارزیابی دانش، تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26202_df1c32e662d4c359c3a37727b07963eb.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
آینده پیش روی پژوهش و نشر در قلمرو کتابداری و اطلاع رسانی ایران
سید رحمت الله
فتاحی
با توسعه کمی و کیفی در قلمرو کتابداری و اطلاع رسانی ایران در دو دهه گذشته، که خود تابعی از توسعه آموزش عالی در ایران است، عرصه پژوهش نیز در این قلمرو دچار تحول گسترده ای شده است. هم پای توسعه کمی و کیفی، شاهد تلاش تعداد بسیار زیاد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در انتخاب موضوع پژوهش پایان نامه خود، تصویب این موضوع ها، انجام پژوهش و سر انجام دفاع از پایان نامه ها هستیم. دستاورد این پایان نامه ها که در دسترس همگان قرار می گیرد، مقاله هایی است که در مجله های تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی انتشار می یابد. در همین حال، یکی از مسئله های بنیانی در این زمینه آن است که در مقایسه با کل پایان نامه های دفاع شده در مقطع های کارشناسی ارشد و دکترا، همچنان شاهد عدم انتشار تعداد قابل ملاحظه ای از مقاله های بر گرفته از پایان نامه ها هستیم. در این زمینه، چند نکته که به نوعی با آینده پژوهش های کتابداری و اطلاع رسانی در پیوند است وجود دارد که مطرح کردن آنها می تواند برای آینده پژوهش و نشر در حرفه ما سودمند باشد: عدم آگاهی گروه های کتابداری از پایان نامه های در دست انجام یکدیگر، کندی در انتشار مقاله های برگرفته از پایان نامه ها، ساختار و رویکرد ضعیف مقالات برگرفته از پایان نامه ها، عدم رعایت فرایند داوری کیفی در مورد مقاله ها، مشکلات رتبه بندی مجلات توسط کمیسیون نشریات علمی کشور، کاهش تعداد مجلات ترویجی، و عدم نمایه شدن بسیاری از مجلات در نمایه های مطرح بین المللی و ملی. در نهایت، توسعه پژوهش و نشر در کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیازمند توجه به برخی مسئله های بنیانی است که لازم است در یک چارچوب ملی و با رویکردی منطقی تحلیل و ارزیابی شود. این امر به ویژه در زمانی که آموزش کتابداری حرکت مناسبی را آغاز کرده و در پی آن شاهد رشد پژوهش و تولید علم هستیم دارای اهمیت است. همچنین، افزایش تعداد مجله های علمی-پژوهشی کتابداری و اطلاع رسانی ایجاب می کند که برای حفظ و توسعه کیفی آنها تلاش کنیم. بدون تردید، ارتقاء کیفیت پژوهش و نشر علمی در حرفه ما می تواند در ارتقاء اثربخشی آنها در جامعه و بالا رفتن جایگاه آن در میان دیگر حرفه ها کارآمد باشد. امید است این مجله تازه نیز همین مسیر را با کیفیت و بهروزی بپوید.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26229_4c814d53928bc11d43b10c202a50c71b.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
نظریه اجتماعی و محیط استفاده از اطلاعات
داورپناه
داورپناه
سالاری
سالاری
تعیین چگونگی پیوند میان عاملیت و ساختار امری بسیار مهم در مطالعات علوم اجتماعی و شناخت جهان است. نظریه های اجتماعی برای فهم پدیده های اجتماعی تبیین های متفاوتی بدست داده اند. نظریه ساخت یابی گیدنز با درک دوسویگی عاملیت و ساختار بر این باور است که ساختار به عنوان یک نظم جهانی بر رفتار افراد جامعه تاثیر می گذارد و یک کردار اجتماعی شکل می گیرد. مفهوم استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط تیلور مبتنی بر نظریه ساخت یابی است. محیط استفاده از اطلاعات، بافت اجتماعی یا محیطی است که در درون آن افراد زندگی و کار می کنند. در این مطالعه الگوهای رفتار اطلاع یابی بر پایه نظریه ساخت یابی و مفهوم محیط استفاده از اطلاعات تحلیل شده اند. حاصل تحلیل ها نشان داد که استفاده از منابع اطلاعاتی بدون ملاحظه بافت اجتماعی و سازمانی آن نمی تواند به روشنی درک شود، زیرا بافت زمینه ظهور، طراحی ,اجرا و استفاده از نظام اطلاعاتی است.
کلیدواژه ها:نظریه اجتماعی, محیط استفاده اطلاعات, نظریه ساخت یابی, رفتار اطلاع یابی
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26266_e92637d2c640dc54e1d0dc8af3cfcbd7.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
مدیریت تعارض در کتابخانه های دانشگاهی
ابراهیم
افشار
Azadeh
مدنی
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از سبکهایی است که مدیران کتابخانه های دانشگاهی برای اداره تعارض میان کارکنان خود به کار می برند؛ همچنین همبستگی آن با جنسیت، رشته تحصیلی، عضوهیات علمی بودن، تمام وقت یا پاره وقت بودن مدیریت و میزان تجربه مدیر شناسائی شده است. روش پژوهش حاضر پیمایشی است و در آن با پرسش از مدیران به شناسائی رفتار آنها بر اساس گفته هایشان در رسیدگی به تعارض پرداخته شده است. داده ها با پرسشنامه ای گردآوری شده است که بر اساس مدل کنت توماس با سبک های اجبار، همکاری، سازش،اجتناب و گذشت تنظیم شده است. یافته ها نشان داد گرایش مدیران به ترتیب به سبک های همکاری، مصالحه، اجبار، و کمتر به سبک های گذشت و اجتناب است. یافته ها نشان داد جنسیت، رشته تحصیلی و هیات علمی بودن مدیران تاثیری در انتخاب سبک مدیریت تعارض ندارد؛ مدیران تمام وقت و مدیران با تجربه تر، از سبک اجتناب بیشتر استفاده می-کنند؛ همچنین مشخص شد مدیران مرد با تجربه تر، بیشتر از زنان با تجربه بالا از سبک اجبار استفاده می-کنند. قابل ذکر است که با توجه به بررسی های انجام شده، تا کنون در ادبیات کتابداری پژوهشی با موضوع مدیریت تعارض و سبکهای مورد استفاده مدیران انجام نشده است.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26269_3f870980a94f29bede1d9d43a2ddf3a8.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
بررسی کاربرد پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه های شهر اصفهان
فهیمه
انتشاری
مظفر
چشمه سهرابی
افشار
افشار
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی کاربرد پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکترای رشتهی علوم کتابداری و اطلاعرسانی در کتابخانههای شهر اصفهان است.
روش: روش پژوهش حاضر کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل 26 نفر از مدیران و معاونان کتابخانه های شهر اصفهان و 54 عدد پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترای کتابداری و اطلاع رسانی انجام شده برای کتابخانههای شهر اصفهان است. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، از روش سرشماری بهره جویی شد و کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل داده ها از مقایسه مداوم در رویکرد نظریه زمینه ای استراس و کوربین در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد.
یافته ها: یافتهها در 12 مقوله معرفی شد. مقوله ی کاربرد به عنوان مقوله ی اصلی در نظر گرفته شد. مقولات دیگر این پژوهش شامل: شناخت، سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی، مدیریتی، ساختار و محتوای پایان نامه، حقوقی، سازمانی، فرهنگی و پشتیبانی بود که هر کدام به نحوی بر کاربرد پایان نامه ها در کتابخانه تأثیر گذار هستند. اولویتهای پژوهشی شناسایی شده در این پژوهش نیز به عنوان یکی از گزینه های مؤثر در کاربرد یافته های پایان نامهها مطرح شد. این مقولات، موانع و راهکارهای مؤثر بر کاربرد پایان نامه ها را معرفی می کنند. ارتباط این مقولات به صورت با واسطه، بدون واسطه و ترکیبی است.
نتایج: نتایج حاکی از عدم استفاده از پیشنهادات و نتایج پایان نامه های رشته کتابداری و اطلاع رسانی در کتابخانه های شهر اصفهان بود. مدیران این کتابخانه ها عواملی چون ضعف سیستم اطلاع رسانی و ارتباطی، ضعف مدیریتی، مسائل و مشکلات حقوقی، فرهنگی، مالی و پشتیبانی، سازمانی، ضعف تخصصی اساتید کتابداری و مشکلات مربوط به ساختار و محتوای پایان نامه را به عنوان موانع اصلی کاربرد نتایج پایان نامه ها معرفی کردند.
کلید واژه ها: کتابخانه های اصفهان ، پایان نامه های تحصیلی، کتابداری و اطلاع رسانی، گراندد تئوری
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26273_eb29dbf1920605a708a3964e61e685db.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
آسیب شناسی همکاریهای جمعی تألیفی و ویرایشی ویکینویسهای فارسی
قفقازی الاصل
قفقازی الاصل
ججمالی مهموئی R
ججمالی مهموئی
سعید
اسدی
ویکیپدیای فارسی بخشی از دانشنامه جهانی ویکیپدیاست. قابلیت ویرایش و نگارش در این ویکی نظیر سایر ویکیها، موجب گردیده است کاربران با انگیزههای متفاوتی اقدام به نگارش و ویرایش در این دانشنامه نمایند. در این پژوهش از روش کیفی گراندد تئوری استفاده شده و بررسی انگیزهها از طریق مصاحبههای نیمهساختار یافته انجام پذیرفته است. طی این تحقیق 15 ویکینویس فعاّل بر اساس نمونهگیری هدفمند بر اساس دسترس پذیری و تمایل آنان به مشارکت در تحقیق مورد مصاحبه با سؤالات باز قرار گرفتند. ابزارگردآوری دادهها دو شیوه مصاحبه رو در رو و مصاحبه از طریق پست الکترونیک بود. دادهها با استفاده از تکنیک کدگذاری استراوس و کوربین و روش تحلیل مقایسهای مداوم، تجزیه و تحلیل و چهار زمینه انگیزههای ویرایشی، انگیزههای نگارشی، انگیزههای محرّک و انگیزههای بازدارنده استخراج گردید. یافتهها نشان داد که انگیزههای بسیاری از محیط بیرون و درون ویکیپدیا بر میزان همکاری و استمرار مشارکت کاربران تأثیرگذار است که میتوان آنها را به دو دسته عوامل برون ویکیپدیایی و درون ویکیپدیایی تقسیم کرد. نتایج نشان داد دو عامل «تولید محتوا» و «ارتقای ویکیپدیا» بالاترین انگیزه همکاری در ویکیپدیای فارسی هستند و در کنار آن «سرگرمی» پایینترین انگیزه برای تداوم همکاری محسوب میشود. علاوه بر آن، برخورد کاربران و بازخوردی که ویکینویسان در قبال همکاری خود در ویکی دریافت میدارند میتواند قویترین انگیزه محرّک برای ماندگاری و یا ترک ویکیپدیای فارسی باشد.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26310_b6042e84a828cbc30a002acc18973778.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
تحلیل عامل های اثر گذار بر تولیدات علمی زنان ایرانی در آی. اس. آی
محمد
حسن زاده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی زنان ایرانی در آی. اس. آی بین سالهای 1993 تا 2009 می باشد. این پژوهش کاربردی به روش مطالعه کتابخانه ای و پیمایشی به انجام رسیده است. برای شناسایی زنان دارای تولیدات علمی در آی.اس.آی، گردآوری اطلاعات از پایگاه WoS متعلق به مؤسسه ISI استفاده شد و برای گردآوری اطلاعات مربوط به عوامل مؤثر بر تولیدات علمی زنان از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است. پرسشنامه مذکور، پس از بررسی روایی و پایایی، به تعداد 100 نفر از نویسندگان زن ارسال گردید. بر اساس یافته های پژوهش، به لحاظ اولویت، جامعه پژوهش تاثیر عوامل سه گانه دستیابی به موقعیت علمی بالاتر، توانمندیهای ذاتی، و پشتکار و توان اکتسابی را بیش از سایر عوامل می دانند. به دنبال آنها، مؤثرترین عوامل عبارتند از حس مفید بودن در جامعه، دستیابی به موقعیت شغلی برتر، و تشویق اطرافیان و خانواده. در پایان، در راستای توانمندسازی زنان برای تولید علم و تقویت عوامل مؤثر، برخی پیشنهادات اجرایی ارائه گردید
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26329_1647d1b947c938e38901fe8404b4e48b.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
ارزیابی مدارک علمی نمایهشده پژوهشگران پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی در پایگاههای استنادی Web of Science، Scopus و Google Scholar با استفاده از شاخصهای h، g و پارامتر m
عبدالرضا
نوروزی چاکلی
Hossain
آقایاری
حسن زاده
حسن زاده
شاخصهای h و g از مهمترین شاخصهای ارزیابی برونداد مدارک علمی پژوهشگران و موسسات پژوهشی هستند که همزمان به اندازهگیری کمیّت و کیفیت برونداد علمی پژوهشگران میپردازند. در این پژوهش میزان شاخصهای h، g و پارامتر m پژوهشگران پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی محاسبه شد و مورد اندازهگیری و سپس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از نوع تحقیقات علمسنجی است که با روشهای اسنادی و تحلیل استنادی انجام پذیرفته است. جامعهی پژوهش از مدارک علمی نمایهشده 117 نفر از پژوهشگران پژوهشکدههای دانشگاه شهید بهشتی در سه پایگاه استنادی WoS، Scopus و Google Scholar تشکیل شده است. با گردآوری و تلفیق دادههای بدست آمده از هر پایگاه، شاخصهای h، g و پارامتر m هر یک از پژوهشگران محاسبه شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. متوسط شاخص h جامعهی مورد بررسی برابر 1.85 و متوسط شاخص g برابر 2.66 و همچنین متوسط پارامتر m جامعهی مورد مطالعه برابر 0.41 بدست آمده است. همچنین شاخصهای h، g و پارامتر m محاسبه شده برای مردان بیشتر از زنان بدست آمده است. بالاترین رقم شاخص h بدست آمده در گروه زنان برابر 18 و در گروه مردان برابر با 23 بوده است. به همین ترتیب، بالاترین عدد شاخص g بدست آمده در گروه زنان برابر 27 و در گروه مردان برابر با 33 بدست آمده است. علاوه بر آن، بالاترین عدد پارامتر m بدست آمده برای زنان 2 و برای مردان برابر با 2.5 بوده است. شاخصهای h، g و پارامتر m تعداد 60 نفر (51.3٪) از پژوهشگران برابر صفر بدست آمد. در مجموع مطالعات حاکی از آن است که پژوهشگران پژوهشکدههای گیاهان و مواد اولیه دارویی، علوم محیطی، و لیزر و پلاسما نسبت به پژوهشگران پژوهشکدههای بهداشت خانواده و اعجاز قرآن، از نظر شاخصهای h، g و پارامتر m کسب شده در سطح بالایی قرار دارند.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26370_8b52ac0ffa0dce821d493a4ebd2039b2.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
کارکردی نو برای وب سایت های کودکان: بسترسازی برای پرورش ویژگی های تفکر عملیات عینی (طبقه بندی، ردیف بندی، نگهداری ذهنی و بازگشت پذیری) از دیدگاه نظریه پیاژه
پریرخ
پریرخ
محمد رامین
نادری
حمیدرضا
آقامحمدیان شعرباف
وب سایتها به عنوان شیءهایی عینی و قابل تعامل، با دو کارکرد آموزشی و سرگرمی به زندگی کودکان راه یافتهاند. به باور ژان پیاژه کودک در تعامل با شیءها و انسانهای پیرامون، شناخت خود را میسازند. در پیوستار رشد شناختی پیاژه، نیمدوره عملیات عینی بدلیل همزمانی با سن دبستان و نیز افزایش امکان تعامل کودک با وب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این نیم دوره ابزارهایی مانند وبسایتها که بتوانند به شکلی عینی و بر پایه تجربه فعال توانمندیهای فکری کودک را به چالش بکشند میتوانند زمینهای برای رشد شناختی فراهم آورند. پژوهش حاضر در پی آن است که دریابد تا چه میزان وبسایتهای کودکان بستری برای پرورش ویژگیهای تفکر عملیات عینی فراهم میکنند. عملیات طبقهبندی، ردیفبندی، نگهداریذهنی و بازگشتپذیری زیرساخت طراحی سیاهه وارسی پژوهشگرساخته را تشکیل داد. روایی و پایایی این ابزار با بهرهگیری از نظر متخصصان و محاسبه ضریب توافق آنها تایید شد. روشهای پیمایشی و تحلیل محتوا برای ارزیابی جامعهای با 11 عضو از وبسایتهای فارسی و نمونهای از30 وبسایتهای انگلیسی که به روش تصادفی نظاممند انتخاب شده بود به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد که وبسایتهای مورد بررسی در بسترسازی برای پرورش عملیات طبقهبندی و نگهداریذهنی در حد متوسط و ردیفبندی و بازگشتپذیری به میزان کمی نقش دارند. به طور کلی نیز این ابزارها با در اختیار داشتن نزدیک به 34% از مصداقهای مورد نظر به میزان کمی در فراهم آوردن زمینهای برای رشد شناختی کودکان توانمند میباشند.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26405_6711ee74c342d58d93ee69f39d3e67b1.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
بررسی وضعیت جهانی تولیدات علمی دانشگاه فردوسی مشهد طی سال های 1990-2010 در وبگاه علوم (Web of Science) با هدف ترسیم نقشه علم این دانشگاه
سید رحمت الله
فتاحی
فرشید
دانش
فرامرز
سهیلی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره 20 ساله به منظور تعیین میزان همکاری گروهی و ترسیم ساختار علمی این دانشگاه بر اساس میزان استنادهای دریافتی مدارک منتشر شده ی پژوهشگران این دانشگاه می باشد. پژوهش حاضر مطالعه ای با استفاده از شاخص های علم سنجی است که با بکارگیری برخی از قوانین و روش های این حوزه از قبیل قاعده لوتکا، بردفورد و تحلیل استنادی به تحلیل داده های بدست آمده این پژوهش که از پایگاه وب آو ساینس گردآوری شده، پرداخته است. نتایج نشان داد که در این بازه زمانی، پژوهشگران این دانشگاه موفق به انتشار 2318 مدرک نمایه شده در WOS گردیده اند. نتایج نشان دهنده این است که توزیع فراوانی مشارکت نویسندگان این دانشگاه از قاعده لوتکا تبعیت می کند، همچنین توزیع فراوانی موضوعی مدارک هسته، تولید شده توسط نویسندگان این دانشگاه از قاعده برادفورد تبعیت می کند. نتایج همچنین نشان داد که دانشگاه فردوسی مشهد در تولید علم جهانی از نرخ متوسط رشد برابر با 2/34 درصد برخوردار بوده است. تحلیل استنادهای مدارک مورد بررسی نشان داد که بین تعداد نویسندگان مدارک با تعداد استنادهای دریافتی و میزان مشارکت یک نویسنده با تعداد مدارک منتشر شده توسط وی رابطه مثبت وجود دارد. در نهایت، ساختار علمی این دانشگاه بر اساس میزان استنادهای جهانی با استفاده از نرم افزار هیست سایت (Hist Cite) ترسیم و مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که نقشه علم این دانشگاه از 9 خوشه موضوعی تشکیل گردیده است.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26421_22bf2726fb46e9112794713ee7b06274.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
تأثیر کتاب درمانی بر نشانگان های درونی سازی و برونی سازی شده ی دانش آموزان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند
محسن
نوکاریزی
Somayyeh
عالم زاده
هدف از اجرای این پژوهش سنجش تأثیر کتاب درمانی برکاهش نشان گان های درون سازی و برون سازی شده-ی کودکان ناشنوای مقطع ابتدایی مدرسه ی استثنایی وصال بیرجند در نیمسال تحصیلی دوم سال 1388-1389 بود. روش پژوهش شبه آزمایشی (طرح یک گروهی با پیش آزمون و پس آزمون) و از نوع کاربردی بود. جامعه ی پژوهش شامل دانش آموزان ناشنوای گروه سنی ب (سال های اول ابتدایی) این مدرسه بود. ابزار گردآوری در این پژوهش سیاهه ی رفتاری کودک و گزارش معلم بود که بر اساس تست روان شناسی آشنباخ تنظیم شد. در این پژوهش ابتدا این سیاهه ها درباره ی هریک از آزمودنی ها توسط والدین و معلم آن ها تکمیل شدند، سپس فرایند کتاب درمانی با استفاده از کتاب های منتخب گروه سنی ب همراه با لوح های فشرده ی زبان اشاره ی این کتاب ها، در طی هفت جلسه اجرا شد و پس از آن پس آزمون نیز توسط والدین و معلمان کامل شد. نتایج پیش آزمون ها و پس آزمون ها توسط پژوهشگر با استفاده از آزمون تی وابسته در نرم افزار اس پی اس اس و رسم نیمرخ های مربوط به هر آزمودنی در پیش آزمون و پس آزمون با نرم افزار اکسل مقایسه شد. همان طور که پیش بینی می شد نتایج به دست آمده نشان داد که کتاب درمانی با استفاده از کتاب های برگزیده ی مناسب برای کودکان بر کاهش مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی، شکایات جسمانی، مشکلات اجتماعی و توجه و تفکر، و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه ی کودکان ناشنوای گروه سنی ب دبستان استثنایی وصال بیرجند تأثیر داشت. با توجه به این که مشکلات اضطراب/ افسردگی، گوشه گیری/ افسردگی و شکایات جسمانی، از نشان گان های درونی سازی شده (رفتارهای بیش از حد مهارشده ی معطوف به درون ) و رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه از جمله مشکلات برونی سازی شده (مشکلات رو به بیرون و در تعارض با دیگر افراد و محیط ) هستند، در فرایند کتاب درمانی با کاهش هریک از این مشکلات، در کودکان، این نشان-گان ها نیز کاهش یافتند. کتاب درمانی سبب شد تا از مشکلات رفتاری و اجتماعی این دانش آموزان کاسته شود
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26431_8bff2394ded3266e623c4e774677376f.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
مقایسه کارآمدی اصطلاحنامه و هستی شناسی در بازنمون دانش
اعظم
صنعت جو
فتحیان
فتحیان
هدف پژوهش حاضر، بررسی کارآمدی قابلیت های هستی شناسی در مقایسه با اصطلاحنامه در ساختار سنتی آن است. هستی شناسی ها نوعی از ابزارهای معنایی هستند که به دلیل کاستی های ساختار اصطلاحنامه ها در بازنمون دانش حوزه موضوعی از طریق نمایش مفاهیم و روابط میان آن ها در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی به کار گرفته شده اند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی از هستی شناسی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی و با هدف گسترش این ابزار به عنوان ابزار معنایی در بازنمون دانش و بازیابی مفاهیم حوزه با روش تحلیل حوزه، به ساخت نمونه اولیه ای از هستی شناسی در حوزه «نمایه سازی» با عنوان ASFAOnt در نرم افزار Protégé 3.4.4 پرداخته است. هستیشناسی طراحی شده، حاصل تبدیل مفاهیم مربوط به حوزه «نمایهسازی» در اصطلاحنامه اصفا به هستی شناسی است. به منظور ارزیابی کارآمدی ساختار هستی شناسی طراحی شده با روش تحلیل حوزه در بازنمون دانش، در یک مطالعه «کاربردپذیری» به سنجش هستیشناسی در مقایسه با اصطلاحنامه پرداخته شد. پژوهش از نوع کاربردی است و ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ساختار یافته با روش انتومتریک، روش بلند فکر کردن در حین جستجو و مصاحبه پس از انجام جستجو است. نتایج پژوهش نشان می دهد میزان کارآمدی هستیشناسی در بازنمون دانش، از کارآمدی اصطلاحنامه اصفا بیشتر است. همچنین با رویکرد تحلیل حوزه میتوان ابزارهای معنایی کارآمدتری در بازنمون دانش حوزههای موضوعی در مقایسه با ابزارهای سنتی نظیر اصطلاحنامهها طراحی نمود.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26458_66ec41101c0a1d746971f37068bfda71.pdf
Library and Information Science Research
INFOSCI
2251-6344
2251-6344
1390
1
1
تحلیل نشر کتاب ایران بین سال های 1358- 1387
فهیمه
باب الحوائجی
مطلبی
مطلبی
نجلا
حریری
Farshad
مومنی
هدف: بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران بین سالهای 1358 تا 1387 و میزان مشارکت ناشران تهرانی و شهرستانی در انتشار کتاب میباشد.
روششناسی: در این تحقیق برای بررسی وضعیت نشر از روش اسنادی و توصیفی تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری اطلاعات آماری کلیه کتابهای منتشر شده بین سال های 1358-1387 است؛ برای جمعآوری اطلاعات از سیاهه وارسی و از روش های آماری درصد، میانگین، انحراف معیار و نمودارها جهت توصیف مشخصات آزمودنی ها و ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیهها استفاده شده است.
یافتهها: در مجموع تعداد 560339 عنوان کتاب در طول دورۀ مورد بررسی عرضه شده است که از 1863 عنوان در سال 1358 به 56893 عنوان در سال 1387 رسیده است. بهطور میانگین 23 درصد از مجموع کتابهای منتشر شده مربوط به کتابهای ترجمه و 77 درصد تالیف؛ 51 درصد چاپ اول و 49 درصد چاپ مجدد؛ و همچنین 77 درصد کتابهای منتشر شده در تهران و تنها 23 درصد در سایر شهرستانها بوده است. تعداد ناشرانی فعال، رشد تقریبی 10 درصدی را در این سالهای تجربه کردهاند.
نتایج: در مجموع در تمام شاخصهای نشر، جز برخی سالها، همواره رشد وجود داشته است. کتابهای حوزه دین بیشترین و کلیات کمترین تعداد را به خود اختصاص دادهاند. فرضیه اول، «بین میزان متوسط قیمت کتاب و میزان عرضه کتاب (شمارگان کل) رابطه وجود دارد» و فرضیه دوم «بین تعداد ناشران فعال و میزان عرضه کتاب (شمارگان کل) هر سال رابطه وجود دارد» با اطمینان 99 درصد تایید گردید.
2011
09
23
https://infosci.um.ac.ir/article_26484_bdad5b86fee87f4f20b45d3d70023dda.pdf