TY - JOUR ID - 41588 TI - تحلیل محتوای صفحات اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی ایران و مشارکت کاربران آنها JO - پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی JA - INFOSCI LA - fa SN - 2251-6344 AU - نریمانی, ایمان AU - زره ساز, محمد AU - صراف زاده, مریم AD - دانش آموخته/ دانشگاه خوارزمی AD - استادیار / دانشگاه خوارزمی. تهران AD - استادیار /دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 2 SP - 334 EP - 351 KW - بازاریابی شبکه‌های اجتماعی KW - اینستاگرام KW - مشارکت کاربران KW - کتابخانه عمومی DO - 10.22067/infosci.2021.24246.0 N2 - مقدمه: شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از ابزار‌های پراستفاده و محبوب کاربران است که کتابخانه‌های عمومی نیز از آن برای ارتباط با کاربران و معرفی خدمات خود استفاده می‌کنند. تحلیل محتوای پست‌ها و ارزیابی مشارکت کاربران، یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان از آن برای سنجش میزان محبوبیت محتوای ارائه شده در اینستاگرام استفاده کرد. بنابراین این پژوهش بر آن است تا ارتباط میان محتواهای ارائه‌شده در صفحات اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی ایران و نحوه مشارکت کاربران آنها را مورد واکاوی قرار دهد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با روش تحلیل محتوا انجام‌شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل 10132 پست از 110 صفحه اینستاگرام کتابخانه عمومی ایران بوده است. به‌منظور تحلیل محتوای جامعه پژوهش از سیاهه وارسی ساخته‌شده توسط پژوهشگر استفاده شده و پس از دسته‌بندی انواع محتواهای آن، میزان مشارکت کاربران آنها با فرمول نرخ مشارکت کاربر صفحات اینستاگرام محاسبه شده است.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که پست‌های منتشرشده در صفحات اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی ایران به ده دسته اطلاع‌رسانی رویدادهای آینده، رویدادهای انجام‌شده، اطلاعیه‌های عمومی در مورد کتابخانه، اخبار محلی و عمومی، فناوری، پیام‌های الهام‌بخش و احساسی، معرفی منابع کتابخانه، پست‌های مناسبتی، پشت‌صحنه و سایر موارد تقسیم‌شده است. بیشترین محتوای ارائه شده در پست‌های صفحات اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی، متعلق به دسته‌های رویدادهای انجام‌شده، معرفی منابع کتابخانه و اطلاع‌رسانی رویداد‌های آینده بوده است. بیشترین میزان مشارکت کاربران به ترتیب متعلق به دسته‌های رویدادهای انجام‌شده، معرفی منابع کتابخانه و اطلاع‌رسانی رویدادهای آینده است. در زمینه‌ مشارکت کاربران در بین قالب‌های استفاده‌شده نیز، قالب‌های عکس و متن، عکس و فیلم و متن به ترتیب بیشترین مشارکت را دریافت کردند.نتیجه: استفاده مناسب از هشتگ‌ها، قالب‌های محتوایی جذاب همچون عکس و فیلم و محتوای کاربرپسند همچون رویدادهای انجام شده، اطلاع‌رسانی رویدادهای آینده، معرفی منابع کتابخانه و پیام‌های احساسی و الهام‌بخش مشارکت کاربران را افزایش خواهد داد. UR - https://infosci.um.ac.ir/article_41588.html L1 - https://infosci.um.ac.ir/article_41588_5f5b1674513fd9a1ef1196530007fb0b.pdf ER -