TY - JOUR ID - 40533 TI - منابع آموزشی باز: بررسی تجربه ‌عملی در دنیا JO - پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی JA - INFOSCI LA - fa SN - 2251-6344 AU - مرادی, شیما AU - عبدی, ساجده AD - استادیار گروه ارزیابی سیاست ها و پایش علم، فناوری و نوآوری/ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران AD - کارشناس پژوهشی گروه ارزیابی سیاست ها و پایش علم، فناوری و نوآوری/ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 1 SP - 258 EP - 280 KW -  آموزش باز KW - ابزار آموزش KW - وب 2 KW - واسپارگاه­ها KW - مُدل زیست‌بوم منابع باز DO - 10.22067/infosci.2021.24109.0 N2 - مقدمه: علم باز (علم آزاد یا علم همگانی) واژه­ ای پیچیده است، و به روندها و جنبش ­هایی اطلاق می‌شود و گستره ­ای از منابع همگانی (باز)، دسترسی همگانی (دسترسی آزاد)، بایگانی همگانی، تا انتشارات آزاد را در برمی‌گیرد. مقاله حاضر بر جنبش علم باز به ­عنوان ساختار تقویت‌کننده­ زیست­ بوم آموزش‌وپرورش پرداخته است.روش­ شناسی: این مطالعه مروری- تحلیلی و مبتنی بر شواهد است که با تکیه بر مُدل زیست‌بوم منابع باز به تحلیل مؤلفه­ های مرتبط شامل ذینفعان یادگیری (افراد، سازمان‌ها و جوامع) و ابزارهای یادگیری (ابزاری و محتوایی) به‌همراه ارائه مستنداتِ ملی و بین ­المللی در هر مورد می ­پردازد و در انتها، توصیه ­های سیاستی را در این راستا برای کشور ارائه می­کند.یافته­ ها: نتایج پژوهش ­ها، داده ­ها، روش­ ها و نیز مطالب درسی و تدریس، نرم ­افزارها و ابزارهای آموزشی می­توانند به ­صورت رایگان در دسترس باشند و بارها مورد بهره ­برداری شوند. وب 2 و واسپارگاه ­ها را می­توان از جمله ابزارهای یادگیری در ارائه منابع باز معرفی کرد.نتیجه­: تصدیق مبحث علم باز و کلیه مؤلفه ­های آن در توسعه و پیشرفت حوزه آموزش علم اطلاعات و دانش­ شناسی امری انکارناپذیر است و اساتید، متخصصان و پژوهشگران این حوزه، به دلیل بهره ­گیری از فناوری ­های روز دنیا همچون برگزاری کارگاه­ های وبینار آموزشی، از دستاوردهای منابع آموزشی باز در پیشبرد اهداف این حوزه، بی ­نصیب نمانده ­اند. UR - https://infosci.um.ac.ir/article_40533.html L1 - https://infosci.um.ac.ir/article_40533_3e2f833c07bb66477bf23168be581145.pdf ER -